Počet komentářů: 0
Nový komentář

Blog redakce i-divadla

Pro napsání nového článku se, prosím, přihlaste.
OST-RA-VAR 2016: Mučedník (NDM)
Lukáš Dubský, 10.12.2016

Mayenburgova hra Mučedník zpracovává aktuální téma náboženského fanatismu. Celá Evropa se nyní bojí islámu a toho, co představuje. Mayenburg ale ukazuje, že stejná východiska lze nalézt i při ortodoxním výkladu Bible. Mučedník ovšem není nějaká jednoduchá protikřesťanská agitka, na to je hra příliš rafinovaně vystavěna. Největší fanatičkou se nakonec totiž stává učitelka biologie Rothová, která celou dobu racionálními argumenty bojuje právě proti náboženskému dogmatismu. Jak její boj končí působivě ukazuje závěrečná scéna.

Tím vším se prolíná téma současné liberální výchovy a fakt, že učitelé dnes nemají téměř žádné zastání při prosazování svých pedagogických metod. Vážnost učitelského stavu je dnes neznámý pojem, kdo nemá přirozenou autoritu, prosadí se ve vzdělávacích institucích jen těžko, takže šikana pedagogů není jičím neobvyklým.

Inscenace NDM je velmi silná hlavně herecky. Robert Finta působivě ztvárňuje "narušeného" Benjamina, který od starostí běžného teenagera utíká k biblickým podobenstvím, z nichž si bere ty, které nejvíce nekonvenují se současnou západní společností. Je Benjamin skutečně fanatikem, nebo je to jen chytře kamuflovaná provokace? V Klimszově inscenaci jde spíš o skutečné pomatení smyslů, režisér se nebojí použít expresivních prostředků včetně velmi otevřené nahoty, která ale do inscenace přesně zapadne a nepůsobí vůbec samoúčelně.

Mnohem nenápadněji buduje svoji postavu Lucie Končoková. Učitelka biologie je v jejím podání rozumná a racionální žena, která umí jednat s žáky, její metody jsou novátorské. Kritika jejího stylu výuky a nemožnost racionálními prostředky přesvědčit Benjamina o jeho bludech ji ovšem žene do náruče antináboženského fanatismu. Přestává mluvit s přítelem, jen studuje Bibli, aby byla schopná přesvědčivě argumentovat Benjaminovi. Je vlastně fanatičkou z donucení!

Za velmi důležitou považuji také postavu ředitele Batzlera (v úsporném podání Františka Strnada), který zastává postoj nic neřešit a hlavně nezpůsobit nějaké pozdvižení. Právě tímto "strkáním hlavy do písku" ovšem dovede situaci do krajnosti. Je to podařená paralela k situaci dnešní euroamerické civilizace, která ve jménu tolerance ztratila schopnost bránit se vlivům, které ji mohou zničit.

Mučedník se v NDM povedl a jistě k tomu přispěl také fakt, že byla inscenace umístěna v komorním prostoru Zkušebny Divadla Antonína Dvořáka.


Tento blog vyjadřuje stanovisko jeho autora, nikoli celé redakce.

Další články tohoto redaktora na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.