Národní divadlo moravskoslezské [Divadlo A.Dvořáka (zkušebna)]

Marius von Mayenburg

Mučedník

Premiéra: 6.4.2016. Překlad: Kateřina Bohadlová. Dramaturgie: Sylvie Rubenová. Scéna: Martin Víšek. Kostýmy: Marcela Lysáčková. Výběr hudby: Robert Finta. Režie: Janusz Klimsza.
2:05 | Poslední uvedení: duben 2018.


Hra současného německého dramatika o zvrácenosti náboženského fundamentalismu, která má své hrůzné i bezděčně komické důsledky. Student Benjamin se zcela ponořil do četby Bible a Kristova slova i jeho skutky chápe doslovně, snaží se důsledně žít v souladu s nimi a totéž vyžaduje i od svého okolí, tedy matky, pedagogů a spolužáků...
14!

inscenace již byla stažena z repertoáru

Národní divadlo moravskoslezské
Hodnocení inscenace
Redakce
77 %
Uživatelé
84 %
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 70 %
Lukáš Dubský 80 %
Jiří Landa 80 %
Volby

Hodnocení

HODNOCENÍ REDAKCE:
Pavel Širmer 70 %
(zadáno: 2.5.2017, počet hodnocení: 1534)
přínosný / zajímavý komentář
Zajímavý text klade na tvůrce řadu nástrah, je třeba opatrně vybalancovat okamžiky vyznívající vážně a místa, u nichž je žádoucí jemná nadsázka či ironie zpochybňující zejména radikálnost Benjaminových postojů. Režisérovi se v intimním prostoru podařilo dosáhnout maximální autenticity v těsné blízkosti diváků, asi záměrná rezignace na odstup a zpochybňování však přinesla občasné polopatičtější vyznění některých pasáží. Precizní práce herců s R. Fintou a L. Končokovou v čele.
Lukáš Dubský 80 %
(zadáno: 10.12.2016, počet hodnocení: 783)
přínosný / zajímavý komentář
Mayenburgova hra Mučedník zpracovává aktuální téma náboženského fanatismu. Inscenace NDM je velmi silná hlavně herecky. R. Finta působivě ztvárňuje "narušeného" Benjamina, který od starostí běžného teenagera utíká k biblickým podobenstvím, z nichž si bere ty, které nejvíce nekonvenují se současnou západní společností. Mnohem nenápadněji buduje svoji postavu L. Končoková (učitelka Rothová), která se vlastně stává fanatičkou z donucení. Více viz blog (více v článku na blogu)
Jiří Landa 80 %
(zadáno: 13.5.2016, počet hodnocení: 2860)
přínosný / zajímavý komentář
Na této hře obdivuji, jak v ní autor dokázal přesně pojmenovat problémy, jimiž je současná společnost zahlcena a neví si s nimi rady. J. Klimsza nastudoval inscenaci, která umí tnout do živého a diváka nešetří - stejně jako herce. Ti hrají doslova na doraz. Zejména to platí o R. Fintovi, jehož ztvárnění Benjamina dogmaticky si vykládajícího Písmo svaté působí natolik intenzivně a přesvědčivě, že jeho výkon bude jistě aspirovat na nějakou z divadelních cen. Závěrečné velké sólo ale patří L. Končokové, která v Eričině sebeobhajobě dokázala vykřičet do světa veškeré její zoufalství a nepochopení.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ:
Rivah 90 %
(zadáno: 4.7.2018, počet hodnocení: 189)
Diogenes 80 %
(zadáno: 30.6.2017, počet hodnocení: 49)
přínosný / zajímavý komentář
Hra o tom, jak jeden zdánlivě neškodný výstřední fanatik dokáže ovlivnit lidi kolem sebe. Krizové situace nezvládají, hroutí se vztahy, na povrch se dostává to horší v nich. Robert Finta v titulní roli velmi uvěřitelný. Být jeho divadelním kolegou, kontroluji si pravidelně brzdovou kapalinu.
PetaSk 80 %
(zadáno: 30.4.2017, počet hodnocení: 8)
Falos 80 %
(zadáno: 31.1.2017, počet hodnocení: 189)
přínosný / zajímavý komentář
uzasnej robert fanta
Terrisek 90 %
(zadáno: 5.10.2016, počet hodnocení: 37)
MGL 70 %
(zadáno: 17.9.2016, počet hodnocení: 63)
přínosný / zajímavý komentář
Spolehlivě dobrá Klimszova režie. Robert Finta hraje naplno, má charisma. V první části hry je jeho postava (student) inteligencí a pohotovou argumentací postavena na roveň dospělým a navozuje výklad, že jeho víra může být pokládána nejen za fanatismus, ale i za vzpouru a hledání jakéhosi řádu a smyslu v "tolerantní" společnosti, kde je vše relativizováno a chybí hodnoty. Druhá část postavu sráží do vyšinutosti, pomstychtivosti a slabošství.
Michaela Kunčarová 100 %
(zadáno: 12.9.2016, počet hodnocení: 58)

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.