Splašeným mixérem až k vytvoření Charty 77
vydáno: 24.6.2022, psáno z představení: 20.6.2022, Lukáš Dubský

Divadelní hitmaker Tomáš Dianiška chrlí nové hry úctyhodným tempem. Po BurianoviŠpinarce měla na konci roku 2021 premiéru v Divadle pod Palmovkou Encyklopedie akčního filmu. Inscenace, která pokračuje v Dianiškově oblíbeném pohrávání si s popkulturními odkazy i českou historií.

Dva youtubeři Mr. Hlad a Vašek natáčejí svůj nepříliš sledovaný pořad o fenoménu akčních filmů 80. a 90. let. Pomocí rozbitého mixéru a radioaktivních steroidů ze Severní Koreje se ale ještě s Hladovou sestrou Vendulou přenesou do Československa 70. let. Tam omylem podříznou Václava Havla, který upadne do kómatu a budoucnost země se začne měnit nepěkným způsobem. Trojice musí svůj omyl napravit a přimět disent, aby začal pracovat na Chartě 77. Problémy jim přitom dělají nejen estébáci, ale i vraždící monstrum Brůna, postava z legendární epizody Studna ze seriálu 30 případů majora Zemana.

Dianiškova inscenace svých schématem upomíná na filmy typu Návrat do budoucnosti, ale také normalizační komedie jako Zítra ráno vstanu a opařím se čajem. Už samotný název napovídá, že si na své přijdou fanoušci akčňáků, ale bát se nemusí ani lidé, kteří nikdy žádný film se Schwarzenneggerem nebo Stallonem neviděli. Hlášek citujících přímo konkrétní filmy není mnoho, ale pokud se vám je podaří identifikovat, stojí za to. Osobně mě nejvíce potěšil závěrečný výstup fiktivního vnuka filozofa Jana Patočky, který se objevil s vizáží milionáře Johna Hammonda, duchovního otce Jurského parku.

Mnohem častější než narážky na konkrétní díla jsou univerzální hlášky akčního žánru jako: „Měli bychom odtud zmizet.“ Děj se nese v duchu crazy komedie, vše je možné, logika není to hlavní, přednost má zábava. Některé dějové zvraty sice mohou působit až příliš nedotaženě, jako autorská schválnost, ale lze to omluvit tím, že inscenace zkrátka přebírá strukturu filmů, kterým vzdává poctu.

Hlavně v první půlce inscenace kvapí kupředu solidním tempem. Ve druhé části se místy trochu zvážní, Dianiška se u svých her většinou nespokojí jen s bezuzdnou zábavou, mívá větší ambice. U Encyklopedie akčního filmu tomu není jinak, vystupuje tu do popředí snaha ukázat komunistickou perzekuci jedinců s jiným názorem – ať už to je potlačování alternativní kultury a lidí kolem Ivana Martina Jirouse a kapely The Plastic People of the Universe, nebo pronásledování intelektuální elity, mezi níž patřili zmiňovaní Havel či Patočka.

Tentokrát to ovšem nefunguje tak silně jako třeba u Mlčení bobříků, kde se pod nánosem béčkového horroru ukrývaly hrůzy politických procesů padesátých let, nebo u 294 statečných, v nichž byla heydrichiáda zobrazena přesně vyváženým poměrem nadsázky a adorace protinacistického odboje. U nové hry Dianiškovi chyběla odvaha opentlit černým humorem i postavy ze „světlé strany síly“. A tak jsou estébáci a jejich přisluhovači zobrazeni ve výrazné karikatuře (nutno podotknout, že podařené), zatímco u disentu se postupuje až zbytečně pietně, byť tedy Havlova zapálená cigareta v okamžiku probrání se z kómatu pobaví.

Lehce přepálená stopáž se inscenaci dá odpustit, nikdy nevypadne z rytmu natolik, aby začala nudit. Velice zdařilé jsou hudební vstupy, které umně kombinují normalizační popové hity jako Duhová víla se skladbami Plastiků či Karla Kryla.

Režisér Tomáš Dianiška už si kolem sebe utvořil docela široký okruh herců, kteří se dokáží v jeho poetice skvěle pohybovat. Sám si tentokrát zahrál jednu z hlavních rolí Mr. Hlada, jenž se po cestě červí dírou promění v Bruce Willise. Nutno říct, že tento vtip funguje spíše v alternaci Jakuba Albrechta, který se Willisovi podobá i fyzicky. Druhý z youtuberů Vašek se v minulosti zjevuje v podobě sexbomby Lary Croft v naprosto neodolatelném podání Pavly Gajdošíkové, která dokáže vtipně a vkusně podat akční scény i průzkum svého „nového“ ženského těla, navíc výborně zpívá. Zdatně jim sekunduje i Barbora Kubátová, jejíž Vendula je hlasem rozumu, ale i dívkou, která musí bojovat s vlastními traumaty, jichž se během bláznivé cesty minulostí postupně zbavuje. Ve vydařené komediální zkratce pojala brutální a sexuchtivou estébačku Vendula Fialová. Procítěně s pochopením pro postavu podal Magora Jirouse Jan Teplý.

Ačkoliv Encyklopedie akčního filmu nepatří k vrcholným dílům Tomáše Dianišky, stále se jedná o inscenaci, která má jednoznačný potenciál stát se diváckým hitem. Jistě se najde dost lidí se slzou v oku vzpomínajících na VHS s nekvalitním dabingem, na nichž se šířily snímky s hordami svalů a hektolitry krve. Ve srovnání s běžnými provozními komediemi se inscenace určitě pohybuje ve slušném nadprůměru.