Blog redakce i-divadla

Mrtvá a živá Rebecca
vydáno: 18.2.2019, Lukáš Dubský

Pokud si nějací muzikáloví autoři mimo Broadway a West End získali opravdu věhlas, je to dvojice Levay - Kunze, jejichž díla sklízejí úspěch nejen v německojazyčných oblastech. Rebecca - romantický muzikál s detektivními prvky - měl českou premiéru v Ostravě. A premiéra je to povedená - herecky i pěvecky vycizelovaná, mysteriózní příběh přináší v povedeném přebásnění Michaela Prostějovského.

Román Daphne du Maurier je velmi populární, slavná je také filmová adaptace Alfreda Hitchcocka. Muzikál oplývá melodickou hudbou Sylvestera Levaye, jejíž motivy se možná divákovi nevryjí hned do paměti, ale která je pestrá a přitom vhodně doplňuje příběh. Děj se točí kolem postavy mrtvé Rebeccy, o které se celou dobu jen mluví, v inscenaci se neobjeví. Autor libreta Michael Kunze si dal záležet na budování atmosféry a pozvolném odvíjení příběhu, což má především v první části místy za následek drobné problémy s dramatičností. Zápletka je sice chytlavá a člověk očekává, kam se bude ubírat, ale přece jen přes tři hodiny trvajícímu představení by drobné krácení pomohlo.

Strukturovaná scéna Ondřeje Zichy vytváří za pomoci točny panské sídlo Manderlay, které je plné temných zákoutí skrývajících pohnutou minulost. Spektakulárně pojatá je důležitá scéna požáru. Petr Hloušek připravil pro inscenaci videoprojekce, které jsou většinou zdařilé a vhodně doplňují jevištní dění. Povedly se i dobové kostýmy Sylvy Zimuly Hanákové.

Hlavní postava příběhu není nijak pojmenovaná, což zdůrazňuje, že žije v trvalém stínu první manželky Maxima de Wintera, titulní Rebeccy. Veronika Prášil Gidová podává druhou manželku jako naivní mladou dívku okouzlenou sympatickým nápadníkem z vysokých společenských kruhů. Žárlivost, nízké sebevědomí i chladná reakce okolí ji sráží k zemi, aby se nakonec tomuto nátlaku vzepřela. Gidová je v souladu s postavou nijak nevyčnívá, pěvecky měla na začátku představení trochu problémy ve vyšších polohách, což se jí ale podařilo postupem času odbourat.

Tomáš Novotný hraje rozporuplnou postavu Maxima de Wintera jako sympaťáka, kterého zamlčovaná pravda o vztahu s jeho bývalou ženou viditelně trápí. Postava dává různé možnosti výkladu, režisérka Gabriela Petráková s Novotným více akcentují variantu o nešťastné náhodě.

Ústřední hereckou dvojici ovšem zastiňuje Michaela Horká v roli paní Danversové. Po celou dobu drží masku chladné a nebezpečné ženy, která pevně ovládá panství Manderlay. Svou roli hraje Horká tak dobře, že divákovi přijde téměř nepatřičné, když se během děkovačky začne usmívat! V roli má také možnost potvrdit své pěvecké kvality.

Z menších rolí se vryje do paměti především Paní van Hopperová ve svěžím podání Soni Jungové. Její píseň Jsem správná americká žena patří k nejzábavnějším hudebním číslům inscenace.

Rebecca patří k podařeným muzikálovým produkcím a potvrzuje správnost trendu, kterým se na poli hudebního divadla vydalo Národní divadlo moravskoslezské.

 


Tento blog vyjadřuje stanovisko jeho autora, nikoli celé redakce.

Další články tohoto redaktora na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.