Národní divadlo [Stavovské divadlo]
Anton Pavlovič Čechov
Racek
Premiéra: 9.6.2011 | diváci na jevišti|3:00
Překlad: Leoš Suchařípa. Dramaturgie: Iva Klestilová. Scéna: Martin Chocholoušek. Kostýmy: Zuzana Krejzková. Hudba: Petr Haas a citace. Režie: Michal Dočekal.
Poslední uvedení: červen 2015.
Poslední uvedení: červen 2015.
Magdaléna Borová / Eva Josefíková, Jan Dolanský, Taťjana Medvecká, David Prachař, Ladislav Mrkvička, František Němec, Lucie Žáčková / Petra Špalková, Saša Rašilov, Johanna Tesařová, Alexej Pyško...
Více než sto let starý příběh o tom, že skoro každý něco hledá, protože mu cosi chybí. Cit, láska se stávají pouze trapným nedorozuměním. A do toho všeho kroužící rackové, kteří vyvolávají tíseň. Šelestící listí, padající ze stromů nakonec všechny zasype jak hlína na hrobě, choroby duše jsou jen těžko léčitelné...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
73 %
Uživatelé
71 %
kontroverzní inscenace (389.)
Hodnocení redakce
Pavla Haflantová 70 %
Lukáš Dubský 80 %
Jiří Koula 70 %
Petr Tichý 70 %
Jan Pařízek 80 %
Jiří Landa 70 %
Pavel Širmer 70 %
Helena Grégrová 70 %
Pavla Haflantová 70 %
Lukáš Dubský 80 %
Jiří Koula 70 %
Petr Tichý 70 %
Jan Pařízek 80 %
Jiří Landa 70 %
Pavel Širmer 70 %
Helena Grégrová 70 %
Volby
Hodnocení (67)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavla Haflantová 70 %
21.9.2013 | 356 hodnocení
+ souhlasím
Racek ve Stavovském byl především skvěle zahraný, paní Medvecká by si zasloužila samostatný potlesk. Přesto mi v tom všem něco chybělo.
Obecný povzdech: asi nikdy nepochopím, proč jsou Čechovovy hry označovány za komedie...
Obecný povzdech: asi nikdy nepochopím, proč jsou Čechovovy hry označovány za komedie...
Lukáš Dubský 80 %
18.1.2013 | 1192 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Michalu Dočekalovi se podařilo Racka přečíst moderně a zábavně. Vše je postavené na přesném výkladu postav a výborných hereckých výkonech. Z ženské části souboru mě nejvíce zaujaly T. Medvecká a hlavně P. Špalková, která z postavy Máši udělala patrně nejzajímavější ženskou postavu celé inscenace. Výborné zahrané jsou i všechny mužské role, potěší hlavně zkušení bardi F. Němec a L. Mrkvička. Je vidět, že hry Antona Pavloviče Čechova mohou být velmi aktuální, pokud se k nim nalezne ten správný inscenační klíč. 85%
Jiří Koula 70 %
12.10.2011 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
To, že je hra samotná zasvěcena jedné emoci, ještě neznamená, že by inscenace nemohla rozpracovat i nějaké vedlejší motivy. Racek ve Stavovském divadle je ale monolitem, kde je vše podřízeno jediné myšlence.
A tip redakce? Nu což, byla by to na světě pekelná nuda, kdyby každý souhlasil se vším.
A tip redakce? Nu což, byla by to na světě pekelná nuda, kdyby každý souhlasil se vším.
Petr Tichý 70 %
20.9.2011 | 89 hodnocení
Povedená inscenace s řadou dobrých hereckých výkonů. Z herců nad ostatními vynikají zejména Jan Dolanský (Treplev), Ladislav Mrkvička (doktor Dorn) a Lucie Žáčková (Máša). Příjemně mne překvapila i dosud zcela neznámá Eva Josefíková jako Nina Zarečná. Ke konci bohužel inscenace ztrácí šťávu a závěrečný výstup Niny a Trepleva ve čtvrtém dějství je už jen slabým odvarem všeho předešlého. Umístění hlediště na jevišti je zajímavé a funkční - škoda jen toho zbytečného efektu na závěr (světelný kruh nad hledištěm).
Jan Pařízek 80 %
15.9.2011 | 926 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Po delší době inscenace v Národním, která se mi hodně líbila (když tedy nepočítám Blackbird). Dobře zpracováno, rozhodně kladně hodnotím posazení hlediště na jeviště, dostalo to hned jiný náboj. Celkově scéna jednoduchá, ale povedená. A hlavně herecké výkony, které nezklamaly. Snad nemůžu jmenovat nikoho kdo by se mi nelíbil. Naopak bych rád vyzdvihl velmi dobrý projev J. Dolanského a hned za ním E. Josefíkové. Přiznám, že jiné provedení jsem neviděl, takže nemohu srovnat. Ale i tak dle mého názoru hra na kterou se vyplatí zajít.
Jiří Landa 70 %
14.9.2011 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
Inscenaci by rozhodně prospěla větší nápaditost, když už se režisér odhodlal k takto nezvyklému rozvržení prostoru určeného divákům a hercům. Z účinkujících bych vyzdvihl výkony F. Němce, L. Mrkvičky a talentované E. Josefíkové v roli Niny Zarečné (přestože s polohou ve čtvrtém dějství měla menší problémy, což je díky jejímu mladému věku asi logické). Solidních 70% pokazil ohavný závěr, jež tato procenta seslal skoro až k samé hranici šedesátky.
Pavel Širmer 70 %
21.6.2011 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Klasickou hru jsem viděl i ve zdařilejších zpracováních, ale inscenace ND odkryla několik nových souvislostí a přispěla trochu jiným pohledem, což není málo. Pojetí jako psychologické drama možná s Čechovem zcela nesouzní, ale já jsem ho přijal. Zaujal mě částečně odlišný výklad charakterů postav, který byl však smysluplný a vůbec ne násilný. Zejména Arkadinová a Trigorin vyzněli kladněji a s jejich jednáním se dalo více ztotožnit. Práce s jinak uspořádaným prostorem by mohla být lepší, stejně tak by šlo více pracovat na vyznění scén. Herci většinou dobří, dluh jsem viděl u M. Borové.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Gaspoda 20 %
29.8.2015 | 53 hodnocení
+ souhlasím
Nudné,dlouhé pro mě asi moc naročné
Jedinné plus otočená scéna do hledíšte tak sem převažné během inscenace okukoval zakulisí jeviště.
Jedinné plus otočená scéna do hledíšte tak sem převažné během inscenace okukoval zakulisí jeviště.
Lovin 60 %
18.6.2015 | 277 hodnocení
+ souhlasím
65%. Průstřel rackem v Pidivadle mě dostal mnohem víc.
Firt 70 %
12.5.2015 | 13 hodnocení
+ souhlasím
Geniální text, kterému by na genialitě neubralo ani sebehorší provedení. Toto provedení bylo naopak velmi dobré, zejména po vizuální stránce. Stavovské divadlo je krásné, jako noční scenérie jezera je hlediště úchvatné. Doufám, že mi ta krása obrazu spolu s krásou textu postupně vytěsní vzpomínku na herecké výkony, obzvláště Mášu Lucie Žáčkové, která hraje celý život všechno úplně stejně(tady snad ještě hůř než jinde)a zcela nezajímavou Ninu.
Teejay 50 %
10.5.2015 | 66 hodnocení
+ souhlasím
I když je umístění hlediště na scénu skvélým počinem, představení chyběla atmosféra. Už asi není doba 3hodiných dramat, stěží se dá udržet pozornost u několika paralelních dějových linií.
Terezak 30 %
19.4.2015 | 73 hodnocení
+ souhlasím
Jediné, co mě na této inscenaci oslovilo, a zanechalo nějaký dojem, byla obrácená scéna, kdy divák sedí na jevišti. Jinak hra nemá spád, emoce, herecké výkony taktéž nejsou nijak strhující a uvěřitelné. "Kostýmy" (= vesměs džíny a minisukně) se k této hře absolutně nehodí. Při odchodu jsem si říkala "...o čem to vlastně bylo...?". Nedoporučuji.
Nick 80 %
15.4.2015 | 46 hodnocení
+ souhlasím
Tak hořké, tak klasické, tak současné... I přes drobné výhrady na mě Racek udělal dojem. Svůj podíl na tom rozhodně mělo netradiční usazení diváků na jeviště a práce s prostorem, výkony (zejména Medvecká, Prachař, Dolanský, Němec), ale i hra samotná. Jednoduchý děj o několika více či méně neopětovaných milostných vzplanutích dává hodně prostoru k vývoji charakteru postav a skvostně představuje tehdejší (a vlastně i současný) stav společnosti a její pohledy na lásku, cit, umění i život jako takový. Místy to snad mohlo být trochu méně hysterické a polopaté, celkově ale hezkých 80% :)
HawkeyeSaw 30 %
30.1.2015 | 227 hodnocení
+ souhlasím
"Příběh o tom, že skoro každý něco hledá, protože mu cosi chybí."? Této inscenaci chybí režijní pojetí. Individuální herecké výkony místy ocenitelné, ale zároveň zcela osamocené. Chybí adekvátní herecká interakce a srozumitelná dějová linka. Užíval jsem si pouze fascinující pohled na technické jevištní zázemí Stavovského divadla a jedinečný pohled do hlediště. Nakonec ale ani obrácená pozice diváka nebyla využita v takovém rozsahu, jaký jsem očekával.
Bethrezen 100 %
29.1.2015 | 51 hodnocení
+ souhlasím
Naprosto unikátní hra! Moderní posunutí hře vůbec neuškodilo, spíše naopak. Umístění hlediště na jevišti Stavovského divadla byl zajímavý nápad a přinesl zajímavý a bezprostřednější kontakt s herci. Je zdenádherně vidět, jak jsou Čechovovi hry nadčasové a stále aktuální. Herecké výkony jsou naprosto excelentní, musím vyzdvinout zejména výkony pana Němce, Dolanského a Mrkvičky a pak zejména výkon paní Medvecké. Odcházel jsem naprosto uchvácen.
Divačka 80 %
24.1.2015 | 42 hodnocení
+ souhlasím
Umístění hlediště mne zaujalo, blízkost herců mi umocňovala prožitek. Mám trochu problém s kostýmy, do Stavovského divadla by mi více sedělo dobovější oblečení.
Vyzdvihla bych výkon Jana Dolanského, který výborně ukazoval jednotlivé emoce. Naopak velice špatná mi přišla Magdaléna Borová, její výstupy mi přišly jako nějaká herecká cvičení ve škole.
Vyzdvihla bych výkon Jana Dolanského, který výborně ukazoval jednotlivé emoce. Naopak velice špatná mi přišla Magdaléna Borová, její výstupy mi přišly jako nějaká herecká cvičení ve škole.
Tereza.beranova15 10 %
24.1.2015 | 32 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Velké zklamání.Nesnesitelně nudná hra, herci v první polovině oblečení v džínách a minisukních.Kostýmy nekorespondují s replikami,člověk hercům nevěří.Děj je prostý a emoce, které by zřejmě měly hrát prim se vůbec nedaří projevit.Přehnaná dramatičnost některých replik působí většinou trapně a některé postavy jsou zbytečné a zabírají místo těm hlavním,které jsou nedostatečně vykresleny a zůstávají ploché.Jediné plus za scénu, kdy divák sedí na jevišti a využívá se prostor zákulisí.Celkově hrůza, dva přátelé, kteří navštívili hru se mnou byli obdobného dojmu, možná o něco méně kritičtí než já..
Orienteering 90 %
24.9.2014 | 56 hodnocení
+ souhlasím
Skvělá inscenace a výborné využití jeviště. Pohled do sálu Stavovského divadla, kde se odehrává i část hry, je úžasný. Líbila se mi minimalistická scéna i blízkost s herci. Z výkonů mohu vyzdvihnout paní Medveckou, Davida Prachaře a hlavně Jana Dolanského, Magdaléně Borové jsem v posledním výstupu úplně 100% nevěřila, ale to je jen můj subjektivní pocit.
Eviik 100 %
19.4.2014 | 289 hodnocení
+ souhlasím
Tleskám za nádhernou scénu. Myslím, že krásné prostory Stavovského divadla nešlo využít lépe. Ani z hereckých výkonů nemám, co bych vytkla. Zejména Jan Dolanský a Taťjana Medvecká jsou výborní.
Lucilla 100 %
29.3.2014 | 214 hodnocení
+ souhlasím
Odchazela jsem naprosto nadsena. Predstaveni jsem nemela, a stale nemam, co vytknout. Smekam pred vykonem T.Medvecke, J.Dolanskeho, D.Prachare, F.Nemce a L.Zackove. Doslova me prikovali do zidle. Emoce, z nich cisici, byly takrka hmatatelne.
Napad s posazenim divaku na jeviste byl bezkonkurencne nejlepsi, protoze pohled do prekrasneho salu St.divadla jeste umocnoval celkovy dojem. Vyuziti sceny, hlediste i tech.zazemi bylo vyborne, modernejsi kostymy naopak potesily. Nebojim se toto predstaveni oznacit za jedno z nejlepsich, ktere jsem videla.
Napad s posazenim divaku na jeviste byl bezkonkurencne nejlepsi, protoze pohled do prekrasneho salu St.divadla jeste umocnoval celkovy dojem. Vyuziti sceny, hlediste i tech.zazemi bylo vyborne, modernejsi kostymy naopak potesily. Nebojim se toto predstaveni oznacit za jedno z nejlepsich, ktere jsem videla.
Denisa H. 100 %
18.12.2013 | 385 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
NÁDHERA! Obzvlášť trefně toto slovo vystihuje scénické zpracování, které bylo opravdu uchvacující. Sdílet jedno jeviště divadla takového významu s takovými hereckými esy - to byla čest! Z herců bych vyzdvihla Táňu Medveckou, Lucii Žáčkovou a Jana Dolanského (jeho opravdové slzy na konci představení byly jen poslední perlou na šňůře jedinečných zážitků, kterou hra navlékala za své téměř tříhodinové trvání). Nicméně výkony všech herců byly jednoduše koncert. Program představení je vyveden ve zlaté barvě. A tato hra, v provedení činohry Národního divadla, je opravdovým klenotem!
Janis 80 %
12.5.2013 | 293 hodnocení
+ souhlasím
85%
Tohle představení se mi dost líbilo, zvlášť zkušenější generace v čele s Medveckou, Němcem, Mrkvičkou hrála skvěle, a emotivní výstup Arkadinové a Trigorina koncem 3.dějství mě naprosto uchvátil. Spleť lidských osudů, vykreslené charaktery, příběhy egoistických emocí a vzplanutých lásek, vzájemná manipulace...vše bylo autentické. Famózní Medvecká, Prachařův Trigorin asexuální i ovládaný, mladé herečky Žáčková, Borová mě bohužel nezaujaly. Drobné režisérské vsuvky (svítící svatozář, kmen..) snad reflektují i symbolismus hry, dělají ale složitou hru ještě hůř srozumitelnou.
Tohle představení se mi dost líbilo, zvlášť zkušenější generace v čele s Medveckou, Němcem, Mrkvičkou hrála skvěle, a emotivní výstup Arkadinové a Trigorina koncem 3.dějství mě naprosto uchvátil. Spleť lidských osudů, vykreslené charaktery, příběhy egoistických emocí a vzplanutých lásek, vzájemná manipulace...vše bylo autentické. Famózní Medvecká, Prachařův Trigorin asexuální i ovládaný, mladé herečky Žáčková, Borová mě bohužel nezaujaly. Drobné režisérské vsuvky (svítící svatozář, kmen..) snad reflektují i symbolismus hry, dělají ale složitou hru ještě hůř srozumitelnou.
Monulinka 100 %
12.4.2013 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Krásné představení, pro mě to byl nádherný zážitek, umocněný nevšedním umístěním hlediště a prací s prostorem. Herecké výkony byly přesné, jako vždy výborná T. Medvecká, ale smekám především před J. Dolanským! Tomu jsem věřila úplně všechno... Hudby bylo málo, ale když už, tak to stálo za to. Přiznávám, že hru jsem příliš neznala a nemám porovnání s jiným provedením, ale já jsem naprosto nadšená! Strhující představení...
Peter Gabriel 90 %
10.2.2013 | 27 hodnocení
+ souhlasím
Krásná scénografie, z netradičního uspořádání šlo možná vytěžit více, ale v jednoduchosti je síla. Závěrečný svítící kruh mi nepřišel samoúčelný. Z herců bych rád vyzdvihl Jana Dolanského, jeho Treplec byl skvělý. Oceňuji vývoj atmosféry a obzvláště Brela, velice efektní, výmluvné a kontrastní ke zbytku inscenace.
J. Kubátová 30 %
4.2.2013 | 12 hodnocení
+ souhlasím
Toto představení bylo to nejhorší, jaké jsem kdy viděla. Nalákali nás na skvělé herecké obsazení, ale my se dočkali zmatečného a nudného představení, ze kterého jsme o přestávce odešli. Nápad zaměnit hlediště za jeviště je ale jistě zajímavý...
Sonic 80 %
26.12.2012 | 331 hodnocení
+ souhlasím
Snad jen tato inscenace by se svou osobitostí mohla poměřovat s legendární Léblovou atmosférickou hrou v Divadle Na zábradlí.
Eninae 90 %
25.11.2012 | 29 hodnocení
+ souhlasím
Byla jsem okouzlena ještě mnoho dní. Rovnou se přiznám, že jsem Čechovovou milovnicí, tudíž bylo povinností to vidět. Modernizace byla na místě, žádné dobové kulisy, žádné kostýmy. Umístění hlediště bylo nevšední, snad jen se s prostorem mohlo více pracovat. Pan Dolanský byl výborný!! Ale stále je mi záhadou smysl symbolu na konci (podivný světelný kruh?).
Zuzatab 70 %
25.10.2012 | 65 hodnocení
+ souhlasím
Hru bych spíše ohodnotila na 60%, ale výkon Jana Dolanského byl strhující, proto dávám nakonec 70%. Pro mne se na ty 3 hodiny Treplevem opravdu stal a celý Racek byl jeho příběhem.
Vladimír10 70 %
18.2.2012 | 658 hodnocení
+ souhlasím
Staré divadelní budovy nabízejí všemožná zákoutí, která divák bohužel nemá šanci vidět. Když se však otočí herci jiným směrem, k hledišti na jevišti, je nám nabídnuta podívaná, jež je pro vystupující denním chlebem. Tvůrci do děje nezapojili pouze rozhlehlé hlediště, ale i železnou oponu a technické zázemí. Jezerem se stala část orchestřiště. Žal a nenávist čechovovských postav, jimž dominují J. Dolanský, T. Medvecká a L. Mrkvička, tak rezonuje v ještě větším prostoru. Text hry je jistě nadčasový, ale nezaslouží si scénu a kostýmy, které až příliš připomínají ohyzdnou módu 21. století.
STORM612 30 %
13.12.2011 | 36 hodnocení
+ souhlasím
Pro mě bohužel propadák. Herecké výkony dobré, ale hra nikoli.
Kuba_r 70 %
28.11.2011 | 100 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
To nejlepší, co má v poslední době ND na repertoáru. Skvělý posun postav ve čtvrtém dějství! Vtipný a místý docela nově čtený Čechov.
Princezna Evženka 50 %
25.9.2011 | 95 hodnocení
+ souhlasím
Tato inscenace pro mě byla celkem zklamáním. Po kladných recenzích jsem měla zřejmě vyšší očekávání. Až na výjimky (F. Němec, L. Mrkvička) slabé herecké výkony (zejména E. Josefíková a L. Žáčková), příšerné kostýmy a ten svítící kruh na závěr...
Meresanch 60 %
22.9.2011 | 146 hodnocení
+ souhlasím
Po poněkud oslavných recenzích a ohlasem jsem asi čekala víc. Moje chyba. Výkony (viděno 21.9.) byly poměrně nevyvážené a nesoustředěné, občas dost stěží uvěřitelné či na hranici parodie (např. Máša); kostýmy ani radši nebudu komentovat. Co se mi líbilo, byl pohled do hlediště Stavovského divadla, ale taky to okouzlení nevydrželo po celé představení. Svítící obruč na konci bez komentáře. Když to ale srovnám s hrůzami typu Zkrocení zlé ženy či Žebrácká opera, tak se to ještě hodně dalo:-)
Jirkan 80 %
25.6.2011 | 564 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
24.6.2011: Verze Racka je "komorní ve velkém prostoru", text není tak proškrtaný, takže podává maximální vysvětlení na otázku "proč". Nevyužívá se tolik "prázdného" sálu, když se sedí na jevišti, ale spíše možností jeviště, tím je prostor ještě uzavřenější. Dobré jsou herecké výkony. Za silný moment považuji výstup v druhé části J. Dolanského a T. Medvecké a T. Medvecké a D. Prachaře. Naopak, nejslabší (také v druhé části) je výstup J. Dolanského a M. Borové. Považuji za úspěšnou inscenaci z letošních činoherních premiér ND.
Mora 80 %
21.6.2011 | 153 hodnocení
+ souhlasím
Kdyby nebylo toho sezení na jevišti, dala bych víc %. Herecky hodnotím vysoko, ale pohled "do prázdného divadla" mě vyloženě rušil a rozptyloval. A to svítící UFO na konec?
Xcepek 90 %
17.6.2011 | 678 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Skvělý nápad s "komornějším" zpracováním, navíc skvělí herci nezklamali. Představení, které se po delší době v ND povedlo.
Guildenstern 60 %
16.6.2011 | 465 hodnocení
+ souhlasím
viděno stejný den jako antioch, přijde mi, že racek v DISKu dopadl lépe, se souborem ND mám problém, že není tak sehraný (jako např. v Dlouhé nebo Dejvické) a jednotlivé herecké výkony, byť dobré (Medvecká, Němec) z něj dost ční.. naopak Prachařovi jsem Trigorina nějak nevěřil... jako nejlepší nápad shledávám obecenstvo na jevišti a využití hlediště a technického zázemí, i když jistě by se dalo kouzlit i víc
myslím, že národní hlavně nutně potřebuje dobré režiséry s nějakou vizí, která není samoúčelná, ale slouží hře
myslím, že národní hlavně nutně potřebuje dobré režiséry s nějakou vizí, která není samoúčelná, ale slouží hře
Elba 80 %
10.6.2011 | 13 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Pro mě strhující inscenace s velmi kvalitním obsazením a vysoce nadprůměrnými hereckými výkony; dala bych i 90 % (a některým hercům i 100), ale strhávám za některé výtvarné jednotlivosti a především ohavný svítící kruh na závěr). Na druhou stranu musím vyzdvihnout celkovou scénografickou koncepci (diváci na jevišti)a minimalistickou, ale o to působivějsí hudební složku. Bravo!!!
Karol 100 %
1.1.2012 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Výborná hra přesně tak, jak ji Čechov napsal. Úžasný děj, který navíc podpořily vynikající harecké výkony, ze kterých byl nejleší výkon pana Jana Dolanského. Pan Dolanský zahrál pastatu Trepleva přesně tak, jak jsem si ji představovala.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.