Národní divadlo [Stavovské divadlo]

Rej

Premiéra: 3.11.2022 | 2:10x
koprodukce s Národním divadlem Bretaň
Překlad: Pavel Novotný. Dramaturgie: Marta Ljubková. Scéna: Riccardo Hernández. Kostýmy: Marek Cpin. Hudební spolupráce: Xavier Jacquot. Choreografie: Phia Ménard. Režie: Arthur Nauzyciel.
Deset dialogů o lásce, životě, čase a bytí. Kdysi skandální hra, která je souborem deseti konverzačních jednoaktovek o milostných poměrech vídeňské společnosti, tedy rozhovory před milostným aktem a po něm. Rozvířený tanec chtění a touhy...
15!  
Národní divadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
53 %
Uživatelé
36 %
kontroverzní inscenace (157.)
36111000
Hodnocení redakce
Michal Novák 50 %
Pavel Širmer 60 %
Helena Grégrová 50 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
29.1.Ne17:00 vstupenky
2.2.Čt19:00 vstupenky
3.2.19:00 vstupenky
8.2.St19:00 vstupenky
14.5.Ne19:00 vstupenky

Volby

Hodnocení (14)

HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák  50 %
28.12.2022 | 1114 hodnocení
+ souhlasím
55 % Je potěšující slyšet interpretaci dialogického textu na tak vysoké úrovni, přesto nerozumím vznešené náladě okamžiků a dramaturgickému nepřiblížení ironicky zlobnému vyznění, které by lépe propojilo dávný skandalistický text s mravy dnešní doby. Více inscenační dynamiky by prospělo i textu (když už se vybral). A tak se nakonec nejvíce bude mluvit o tom, jak choreografická intermezza složená z kopulační a jiné sexistické gestiky repetováním (stále téhož) působí dost vulgárně a postupem času nesnesitelně. Nebo jak efektní nápad s tramvají, která přiváží a odváží figury Schnitzlerova domina, se nakonec překlopí do otravnosti také.
Pavel Širmer  60 %
29.11.2022 | 1868 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Deset dialogů v kdysi skandální hře, jejíž model převzali i jiní autoři. Není bez zajímavosti setkat se v českém divadle s jiným přístupem režiséra A. Nauzyciela, jenž dovedl herce k vyrovnaným a dobrým výkonům. Důsledně budovaná forma má těžiště ve scénografii, která se v light designu plavně odkrývá a překvapuje; užití tramvaje až od příchodu několikáté postavy se však nejeví logicky. První dialogy vyznívají spíše do prázdna, s příchodem Manžela nastane zlom a začne být patrnější, co tvůrci chtějí sdělit. Přetrvává však nezvládnutý temporytmus. Přítomnost „nehrajících“ postav je spíše matoucí, tance v předělech nedostatečně funkční.
Helena Grégrová  50 %
9.11.2022 | 1532 hodnocení
+ souhlasím
55%. Inscenace vyniká především zdařilou scénografií a vyrovnanými hereckými výkony všech. Poměrně zajímavý režijní nápad, že každá další postava vstoupí do děje příjezdem tramvají a každý sexuální akt je ilustrován "rituálním" tancem, se brzy stane prvkem monotónním, který začne spíše iritovat, než aby měl oživující efekt. Jakkoli chápu, že rej je rej a je potřeba ho jevištně zvizualizovat, uvítala bych invenčnější pojetí, především v celkově svěžejším a dynamičtějším rytmu. Zpomalené tempo a repetitivní cyklení akcí totiž více jak dvouhodinovou stopáž (bez pauzy) pocitově neúnosně natahují.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Martina Husáková  40 %
23.1.2023 | 17 hodnocení
+ souhlasím
Zbytečně dlouhé, natahované. Zajímavé nápady v rácmi scénografie a choreografie bohužel potopilo herecké ztvárnění dialogů, které byly okleštěné na minimum, což byl jistě záměr, nicméně se to zde nepotkalo se synchronizací celku.
Čiko  60 %
29.11.2022 | 916 hodnocení
+ souhlasím
Často slýchám, že kdyby mělo představení přestávku, diváci by odcházeli. Já si to myslím také, přesto ale nemůžu říci, že bych opouštěl divadlo nespokojený. Chápu i důvod, proč inscenace pauzu nemá. Narušilo by to její kontinuitu.
Líbily se mi výkony herců, zejména Pavlíny Štorkové.
Zajímavá je také scéna. Nápad s tramvají kvituji i přesto, že vám po čase její příjezdy a odjezdy zevšední.
Celá inscenace je však velmi zdlouhavá a ponurá a chybí jí temporytmus. Při délce přes dvě hodiny to v mém okolí "zalomil" nejeden divák. Předmětem diskuze může být i samotný výběr této hry dramaturgií ND.
Andyk  60 %
15.11.2022 | 11 hodnocení
+ souhlasím
Podivné představení...Skandál kdysi pochopitelný, dnes se ptám, co hra přinese současnému divákovi. Pěkná scéna, krásná čeština i dikce herců.
Jaroslavz  20 %
9.11.2022 | 52 hodnocení
+ souhlasím
Tolik nápaditá, krásná scéna, a přesto tak zoufale nenápaditá režie! Herci se trápí odříkáváním předlouhých textů a opakujícími se sexuálními pantomimami, ale nikam to nevede.
RaB  30 %
6.11.2022 | 279 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tvůrci pravděpodobně věděli, že kdyby dali přestávku, divadlo by po ní zůstalo prázdné... 2:15 bez pauzy je však téměř nekonečných a negativní zážitek z inscenace to jen umocňuje.
Celá hra je postavená na nicneříkajících dialozích, po kterých mají páry sex - ten je ale ztvárněn šamanským tancem (kdyby nebyl, byla by délka představení poloviční). Bohužel z původní komedie se stalo až téměř depresivní představení.
Z hereckých výkonů vévodí dámy Pidrmanová, Dudziaková, Lazorčáková, Štorková a Mikulková, které jsou, jako vždy výborné, avšak celkově to nezachrání.
InkaR  20 %
6.11.2022 | 32 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tato hra mi přišla hrozně nezáživná a o ničem. Nejlepší byly pasáže (cca 30 minut) s Pavlínou Štorkovou, což je na víc jak 2 hodinové představení zoufale málo. Kdyby byla přestávka asi bych odešla, no nebyla...
Ottovon  30 %
13.1.2023 | 19 hodnocení
Theo13  10 %
7.1.2023 | 22 hodnocení
LavinieCamui  60 %
15.11.2022 | 645 hodnocení
Johan Luj  70 %
9.11.2022 | 6 hodnocení
Mata  0 %
6.11.2022 | 3 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.