Divadlo Na zábradlí [hlavní scéna]
<< Hamleti | Medvěd s motorovou pilou >>
William Shakespeare, David Jařab
Macbeth – Too Much Blood
Premiéra: 7.4.2017 | 1:50
Inscenace je hrána (záměrně) v jednoduché angličtině.
Inscenace je hrána (záměrně) v jednoduché angličtině.
Dramaturgie: Lucie Ferenzová. Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková. Hudba: Jakub Kudláč. Scéna a režie: David Jařab.
Miloslav König, Anežka Kubátová / Johana Schmidtmajerová, Jiří Černý, Václav Vašák, Vojtěch Vondráček (původně Petr Jeništa), David Petrželka (původně Petr Čtvrtníček), Jiří Vyorálek (původně Leoš Noha, alternoval také Robert Mikluš), Jakub Vaverka (původně Ivan Lupták), Johana Matoušková / Kateřina Císařová
Variace na Shakespearova Macbetha, ve které tak docela nevíme, jestli se odehrává v minulosti (kdy „muži byli ještě muži“, „ženy byly ještě ženy“), současnosti nebo nedaleké budoucnosti (kde kultivovanost, korektnost a empatie opět ustoupily nejnižším pudům). Zlo se nerodí v temném kotli, ale vyrůstá z neochoty přiznat sobě i okolí to, co nás uspokojuje. A tam, kde nemůže být ukojena přirozená touha po štěstí, nastupuje touha po moci. Moci, která nám dovolí pomstít se za vlastní traumata a pocity méněcennosti...
14! Hodnocení inscenace
Redakce
69 %
Uživatelé
72 %
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 70 %
Iva Bryndová 70 %
Jiří Koula 50 %
Anežka Kotoučová 70 %
Jan Pařízek 80 %
Lukáš Holubec 50 %
Lukáš Dubský 70 %
Helena Grégrová 70 %
Veronika Boušová 90 %
Pavel Širmer 70 %
Iva Bryndová 70 %
Jiří Koula 50 %
Anežka Kotoučová 70 %
Jan Pařízek 80 %
Lukáš Holubec 50 %
Lukáš Dubský 70 %
Helena Grégrová 70 %
Veronika Boušová 90 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
|
Volby
Hodnocení (106)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 70 %
14.5.2018 | 2072 hodnocení
+ souhlasím
Adaptace D. Jařaba v jednoduché angličtině dává Shakespearově tragédii nezvyklý odstup a parafrázuje ji tak způsobem, který by v češtině zdaleka tak dobře nefungoval. Důrazem na Macbethovo sexuální tápání výklad doslovuje pohled na osobnost a na dění kolem něj. Vše použité bylo obhájeno a funguje. Jak už zde zaznělo, inscenaci by prospělo rychlejší tempo a méně bezeslovných pauz. Nesporně však jde o pozoruhodný experiment.
Iva Bryndová 70 %
27.3.2018 | 615 hodnocení
+ souhlasím
67% - Skvělé výkony celého souboru, oceňuji hlavně ústřední manželskou dvojici (M.König a J.Schmidtmajerová). Inscenace působivá, jen jsem se nedokázala zbavit dojmu, že forma, byť nesmírně zajímavá, tak nějak přebíjí obsah. Macbetha, kterého znám, jsem si spíš domýšlela, byť některé momenty, jako výklad Macbethova manželství mě hodně zaujaly.
Jiří Koula 50 %
9.10.2017 | 1602 hodnocení
+ souhlasím
45 % Sečteno a podtrženo, Macbeth - Too Much Blood je rozhodně promyšlená a dobře udělaná inscenace, soubor Divadla Na zábradlí je skutečně skvěle vycepovaný... Avšak já očividně nespadám do cílového publika. Více viz blog.
Anežka Kotoučová 70 %
29.9.2017 | 231 hodnocení
+ souhlasím
Velmi moderní, vysoce stylizované, cool pojetí Shakespeara, zobrazující na poměrně funkčním principu vyprázdněnost dnešní společnosti. Pro současného diváka má inscenace jistě adekvátní výpovědní hodnotu. Ke konci už to sice trochu dře, co se týče rytmu, ale jinak, why not?
74%
74%
Jan Pařízek 80 %
15.6.2017 | 938 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Ale ano, funguje to. Je to jiné, bezpochyby zvláštní, přesto má to svoje působivé kouzlo a také silné momenty. Líbila se mi vykreslená atmosféra, kterou velmi pěkně dotvářela zvolená hudba. Volba angličtiny umožnila skvělou práci s výslovností, artikulací a vůbec moc pěkné hrátky s jazykem. Samotný příběh se pro mě nijak nevytratil, naopak byly momenty kdy jsem do něj byl přímo vtažen. Tedy celkově povedená záležitost, jenž stojí jistě za návštěvu. 77%
Lukáš Holubec 50 %
15.6.2017 | 757 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Vizuálně pěkný a velmi zvolna podaný vtip, jenž by při stopáži skeče Monty Pythona zanechal hluboký zážitek s respektem. Rozhodně nepatřím mezi vyznavače klasických děl držící se striktně předlohy, případně ctící blankvers. Naopak. A David Jařab pojal Macbetha skutečně po svém a novátorsky. Navíc v příběhu bylo použito několik zajímavých pohledů na charaktery postav. Jenomže... ano, dost možná budu v menšině, ale tohle byl prostě neúměrně protažený experiment, který jsem rád viděl, zaznamenal, ale nic víc z toho nezůstalo. Na tak kvalitní tvůrce mi to přišlo hodně málo. What to say? Nothing.
Lukáš Dubský 70 %
14.6.2017 | 1228 hodnocení
+ souhlasím
Jařabova nová inscenace je povedenou černou komedií, která se snaží o originální uchopení známého kusu. Vesměs se jí to daří, přináší vlastní výklad, že nenávist a války mají vlastně jednoduchý prazáklad v obyčejné lidské frustraci. Režisér napsal scénář ve zjednodušené angličtině, přehnaný důraz herců na výslovnost je zdrojem komických situací. Nejde ale jen o pobavení publika, právě taková "basic" angličtina je dnes univerzálním dorozumívacím prostředkem. Inscenace se soustředí na intimní vztah ústředního páru, vedlejší postavy jsou výrazně osekané, čarodějnice pak nahradili bezdomovci.
Helena Grégrová 70 %
6.5.2017 | 1736 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
65 %. Inscenace působivě reflektuje vyprázdněnost naší stále vykloubenější a šílenější doby, jež je plná bezobsažných frází a povrchní bagatelizace. Vynikající herecká práce s originálně uchopenou a funkční nadsázkou i parodií. Škoda jen, že poněkud monotónní rytmizace ubírala celku šmrnc a mě místy lehce uspávala.
Veronika Boušová 90 %
29.4.2017 | 277 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
So, what to say? Lekce angličtiny pro začátečníky, lekce ze Shakespeara pro pokročilé. Kódování textového obsahu do pohybové a mimické formy je precizní a precizní je i herecké provedení. Z parodické linky místy vyvstávají kvintesence archetypu s intenzitou a důrazem, hodným jednoho z nejvýznačnějších dramat. Hudba a scéna odkazují k psychedelickému westernu a z highlandera se stal kanadský rančer. Inscenace potvrzuje kvality a sehranost ansámblu, ale přinejmenším Miloslav König a Anežka Kubátová by excelovali i v klasickém nastudování. Proto bych uvítala pokračování - lekci 2, série classic.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Petr Husar 100 %
15.11.2024 | 50 hodnocení
+ souhlasím
Další skvělý David Jařab v divadle Na zábradlí. Tak divadelní, zábavné, intenzivní. Režisér se tentokrát rozhodl hrát v simple angličtině, o to více vidíme skutečného divadla. Báječné.
Fekete 70 %
18.10.2024 | 253 hodnocení
+ souhlasím
18.10.2024 na CT Art 2022 ze zaznamu Na zabradli, 90 min bez prestavky.
Predstaveni v anglickem jazyce s ceskymi titulky. Scena pokoje s tapetami, s manzelskou posteli (pozdeji s gaucem) a dvemi lavicemi podel sten. Macbeth se chce stat a stane Sefem a vsichni pratele jsou ze sceny odtazeni za nohy. Soubor ve slozeni Macbeth / M. Konig, lady Macbeth / A. Kubatova, Banco / J. Cerny, Macduff / V. Vasak, tehotna lady Macduff / J. Matouskova, kouzelne postavy P. Ctvrtnicek a V. Vondracek. Herecky koncert M. Koniga a zvlastni pojeti D. Jaraba. Decentni nahota jeho a Kubatove v uvodu nerusila.
Valka, boj, krev. A strach.
Predstaveni v anglickem jazyce s ceskymi titulky. Scena pokoje s tapetami, s manzelskou posteli (pozdeji s gaucem) a dvemi lavicemi podel sten. Macbeth se chce stat a stane Sefem a vsichni pratele jsou ze sceny odtazeni za nohy. Soubor ve slozeni Macbeth / M. Konig, lady Macbeth / A. Kubatova, Banco / J. Cerny, Macduff / V. Vasak, tehotna lady Macduff / J. Matouskova, kouzelne postavy P. Ctvrtnicek a V. Vondracek. Herecky koncert M. Koniga a zvlastni pojeti D. Jaraba. Decentni nahota jeho a Kubatove v uvodu nerusila.
Valka, boj, krev. A strach.
Gravestone 30 %
10.4.2024 | 17 hodnocení
+ souhlasím
Podprůměrná parodie na divadelní představení. Děj i zpracování mimo chápání většiny diváků, část jich během představení i hlediště opustila.
Radarrius 50 %
10.3.2023 | 83 hodnocení
+ souhlasím
Jako didaktická ukázka pro výuku angličtiny, že i z malou slovní zásobou se dá hrát velké divadlo, bezesporu dokonalé. Dokreslování děje bohatou pantomimou a hráním si s přízvukem bezesporu osvěžující. Jako parodie na hloubkové výklady Shakespeara vcelku ucházející. Stereotyp moderní české interpretace šílenství válením po zemi velice nudně splněn. Ale jinak je představení více než zbytečně dlouhé. Žádný hluboký divadelní zážitek se nekonal.
Gimli35 80 %
26.9.2022 | 330 hodnocení
+ souhlasím
Pomalé tempo a specifická atmosféra mohou tvořit zabijácký koktejl, ale mne si Jařabova inscenace získala, a to především pozoruhodnou kombinací hororových a komických prvků. Nechce se mi tentokrát jmenovat herecký výkon, zaujal mne totiž výkon hudební - právě Jakub Kudláč má lví podíl na tom, že Jařabův Macbeth dobře funguje.
Hubert 60 %
14.6.2022 | 15 hodnocení
+ souhlasím
Buď je to hrozný nesmysl, anebo naprosto geniální. Protože ještě nejsem rozhodnut, dávám 60%. V každém případě asi nejpodivnější představení jaké jsem kdy viděl. A za vidění určitě stojí. Na kost ohlodaná Shakespearova předloha v bizarní, vizuálně atraktivní incenaci. V každém případě zajímaví herci, scéna, kostými, zkrátka nějaký smysl to dává.
Studený Čumáček 70 %
30.5.2022 | 444 hodnocení
+ souhlasím
75%
Bez překladu. Bez blankversu. Bez...spousty dalších věcí, co už tak Macbetha dělají Macbethem. A přesto jde o herecky skvělou práci, od "kouzelných bezďáků" či "šéfa", co se už jako duch přijde ještě pozeptat, zda mu někdo nevypil pivo, až po skvělou Lady Macbeth a jejího mnoha mindráky stíhaného chotě, úžasného Macbetha Miloslava Königa. Jen kdyby se to trochu nepotýkalo se stejně ctižádostivou dramaturgií a celkovým uměleckým ztvárněním, tak by hodnocení stoupalo ještě výš.
Bez překladu. Bez blankversu. Bez...spousty dalších věcí, co už tak Macbetha dělají Macbethem. A přesto jde o herecky skvělou práci, od "kouzelných bezďáků" či "šéfa", co se už jako duch přijde ještě pozeptat, zda mu někdo nevypil pivo, až po skvělou Lady Macbeth a jejího mnoha mindráky stíhaného chotě, úžasného Macbetha Miloslava Königa. Jen kdyby se to trochu nepotýkalo se stejně ctižádostivou dramaturgií a celkovým uměleckým ztvárněním, tak by hodnocení stoupalo ještě výš.
Bernardblack 30 %
22.11.2020 | 332 hodnocení
+ souhlasím
I love "banister" (hold onto the handrail:)
But I hate "Jařab":)
But I hate "Jařab":)
Slamajak 80 %
9.9.2020 | 72 hodnocení
+ souhlasím
Skutečně originální pojetí, na jedničku. Herecké výkony na jedničku, a pro M. Königa a A. Kubátovou jedničku podtrženou. Snad jen místy až zbytečně pomalé - a možná by nebylo na škodu, kdyby s herci nějaký fonetik dopiloval anglickou výslovnost.
Alzbeta.m 80 %
19.6.2019 | 48 hodnocení
+ souhlasím
Za mě to fungovalo. Líbí se mi, jak se DnZ nebojí experimentovat. König excelentní - mohla bych se na něj dívat pořád. Hra s jazykem pobavila. Druhá polovina za mě určitě lepší než první. Ocenila bych méně hluchých míst.
Marta Dusza 80 %
30.4.2019 | 8 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace hluboká ve své banálnosti. Jazyk postav je omezen na krátké jednoduché repliky, které jsou navíc psané v jednoduché angličtině. Režisér inscenace D. Jařab vysvětluje všechno násilí jako důsledek toho, že Macbeth nechce dát své ženě syna: /fuck me, or kill him/ řekne mu Lady Macbeth ukazujíc na vůdce Duncana. Všechno je tu seškrtané na to nejpodstatnější: (ne)láska, válka, krev, moc. Jazyková jednoduchost dává vzniknout spoustě komických situací. Přesto všechno postavy nepůsobí plakátovitě a forma inscenace nepopírá závažnost toho, co se na jevišti děje.
Jerman 20 %
29.4.2019 | 146 hodnocení
+ souhlasím
Nevím čím tato "lekce angličtiny pro začátečníky" tak zaujala kritiku a část divácké obce. Já jsem tedy asi nic nepohopil, takový styl divadla je mi cizí. To že tento "Mackbeth" se stal inscenací roku 2017 ex aequo s Jiráskovou Lucernou Hany Burešové v Dlouhé svědčí o skutečně široce rozkročeném vkusu českých divadelních kritiků.
Kristián F. 80 %
26.4.2019 | 94 hodnocení
+ souhlasím
85% Zjednodušená angličtina a holé věty s malým počtem slov a přehnaný důraz na výslovnost přináší do díla komické až parodické situace. Hlavním tématem v této adaptaci je především boj o moc, do jehož zájmu se dostane Macbeth. Hru můžeme označit za vynikající experiment. Vytknul bych, jak už zde zaznělo pomalejší tempo a delší pauzy beze slov.
Vladimír Rogalewicz 70 %
24.11.2018 | 830 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavý nápad, perfektně dotažený do konce. Obdivuju režiséra i herce za dokonalé dodržení zvoleného (nesnadného) stylu po celou dobu představení. Divák je na začátku pobaven, s průběhem inscenace se ale začíná lehce nudit. A ano, chybí tomu jakýkoli přesah či poselství. Jde o (v DnZ další v řadě) dokonale inscenovanou studijní etudu, která je zřejmě zajímavější a důležitější pro tvůrce než pro publikum.
MMK 20 %
14.11.2018 | 203 hodnocení
+ souhlasím
Angličtina pro začátečníky by mohla být dobrý nápad, kdyby mezi jednotlivými větami nebyly dlouhatánské pauzy. Vznikla tak zbytečně rozvláčná hra.
Brbla z Olomóca 80 %
13.5.2018 | 75 hodnocení
+ souhlasím
Viděno dne 12.5.2018 - Olomouc, S-klub:
+ poetika současného DNz mne překvapuje novátorstvím,uchvacuje a naplňuje zároveň
+ máte k dispozici jen 60 nejjednodušších anglických slov,máte klasický Shakespearův text,přepište ho na modernu tak,aby lidi pochopili i tleskali. Musíte být hóóódně originální,odvážní a schopní.
+ najděte herce na stejné vlně,musíte mít hóóódně štěstí
+ zjištění: jak ironie podpořila,nikoliv zesměšnila vážné téma o chuti moci
---------------------
- chtělo by se to trošičku otřít o aktuální českou (i slovenskou) politickou realitu, myslím, byla by to síla.
+ poetika současného DNz mne překvapuje novátorstvím,uchvacuje a naplňuje zároveň
+ máte k dispozici jen 60 nejjednodušších anglických slov,máte klasický Shakespearův text,přepište ho na modernu tak,aby lidi pochopili i tleskali. Musíte být hóóódně originální,odvážní a schopní.
+ najděte herce na stejné vlně,musíte mít hóóódně štěstí
+ zjištění: jak ironie podpořila,nikoliv zesměšnila vážné téma o chuti moci
---------------------
- chtělo by se to trošičku otřít o aktuální českou (i slovenskou) politickou realitu, myslím, byla by to síla.
PavelK 70 %
29.4.2018 | 221 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavé, výtvarně i herecky povedené, ale samotný nápad se zjednodušenou angličtinou na mě fungoval prvních 20 minut, pak se mi to rychle okoukalo. Rozhodně ale zajímavá a povedená inscenace.
Monulinka 80 %
15.4.2018 | 391 hodnocení
+ souhlasím
No, nečekala bych, že se u Macbetha tak zasměju. Zjednodušená angličtina a přehnaná výslovnost jsou zajímavé a zábavné, i když toho čekání na repliku bylo někdy moc aneb trochu málo slov na tu délku. Vyzdvihnout musím skvělé výkony M. Königa a J. Schmidtmajerové. Je trochu škoda, že motivace některých postav se ztrácí. Rozhodně ale chválím za odvahu a invenci.
KSnow 100 %
12.4.2018 | 106 hodnocení
+ souhlasím
Macbeth přenesený do dnešního syrového a strašidelně primitivního trumpovského světa, kde se člověk stává zlým tak vlastně náhodou, protože nedokáže najít své místo ve světě jinak. Macbeth sám nedokáže naplňovat ideály toxické maskulinity, kterých je kriminální podsvětí plné, tak se uchýlí k násilí a postupně přivede k šílenství nejen celé své okolí, ale i sám sebe. Pro mě je tato inscenace vzorem toho, jak se klasický příběh dá až příliš dobře aktualizovat, a jak se dá myšlenka skvěle zhmotnit ve formě. Uf, na tohle půjdu asi ještě několikrát.
Mkrat 80 %
6.2.2018 | 24 hodnocení
+ souhlasím
Představení, které určitě stojí za zhlédnutí. Způsob jak si autor hraje s angličtinou je neotřelý a přitom rozhodně ne prvoplánový. Herecké výkony doplněné skvělou prací s hudbou tvoří opravdu zajímavý zážitek.
Šimon Slavík 90 %
30.1.2018 | 33 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Krásná ukázka aktualizace klasického textu pro dnešní dobu a dnešního diváka. Přes brutální zkratku zachovává poselství původního textu a současně přidává odkazy pro současný svět a společnost. Skvělá scéna, hutná, atmosférická hudba a geniální nápad s jednoduchou, ale pečlivě vyslovovanou a přehnaně artikulovanou angličtinou. Herecky bezchybné, zaujal hlavně König v titulní roli a alternující Johana Schmidtmajerová v roli jeho ženy.
Mandevillek 100 %
14.11.2017 | 42 hodnocení
+ souhlasím
Asi nemám, co ybch vytknul. Zajímavá scéna, zajímavé, osobité anglické pojetí. Změny charakterů postav. Dvě čarodějnice vyměněné za dva čaroděje? proč ne, za mě to funguje :) Přes stylizaci do amerického Jihu zároveň abstraktní a mrazivé.
Koeman2 80 %
20.9.2017 | 190 hodnocení
+ souhlasím
Shakespearovské drama o boji o moc i s vlastním egem podané v easy English (aneb lekce angličtiny pro začátečníky). Zábavné, originální, aktuální. Skvělý výkon Miloslava Königa v roli zakomplexovaného "bosse" Macbetha, ale i ostatních herců skvěle sehraného Divadla Na zábradlí.
Denisa H. 80 %
31.5.2017 | 385 hodnocení
+ souhlasím
85 %. Odvážný nápad hrát představení jen v angličtině se - k mému docela překvapení - velmi dobře osvědčil. Důkladný přízvuk a mluva převážně jen v krátkých větách sice často vyloudí na divákově tváři úsměv, někdy i smích, přesto ale hra neztrácí nic ze své krutosti. Hlavními pilíři jsou scéna, hudba a perfektní herecké výkony zaměřené na detail - gest a mimiky. Mezi M. Königem a A. Kubátovou to skvěle funguje!
J.anek 90 %
5.5.2017 | 525 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Elementární angličtina kontrastuje s noblesní britskou výslovností. Elegantní scéna a kostýmy zase s ubohostí lidského počínání. Hraje se o tom, co zmůžou okolnosti, když se jimi necháme vláčet. O překvapivě banálních motivech, které nás vedou k zvrácenostem. Minimalismus i přemíra symbolů. Postmoderní koktejl nejen pro náročné. Soubor ve skvělé formě. Radost z divadla a hrůza z jeho aktuálnosti.
Lucilla 70 %
2.5.2017 | 214 hodnocení
+ souhlasím
Proti experimentum na jevisti nic nemam a tento se povedl. Anglictina muze nekoho odradit, ale zadny strach, tohle da i zacatecnik (v pripade potreby jsou k dispozici ceske titulky). Co je ovsem treba, je znalost predlohy. Byly vytazeny jen opravdu dulezite momenty, takze nektere motivace postav zustanou utajeny. Ale jako netradicni pojeti a priblizeni klasiky jinou formou to funguje. Chvalim vsechny ucinkujici, i kdyz A.Kubatovou a M.Koniga asi o trosicku vic ;-)
Vaklav 70 %
30.4.2017 | 287 hodnocení
+ souhlasím
Po první půlce se mi chtělo tleskat (a také jsem tleskal), všechno hrálo, po druhé půlce jsem zatleskal stále s chutí, povedená byla především její druhá část.
Neviděl jsem hru klasicky pojatou, ale přípravu na představení jsem nezanedbal, takže jsem se orientoval a určitou znalost předlohy nejde než doporučit... Nebudu si myslet, že to všichni máme v malíku, já třeba ne...
Někdy je jednoduchá angličtina až moc opakující se i ty fórky, až jsem se skoro unavil, ale skvělá hudba mě vždy dostala zpět do hry, a pak jsem nebyl vůbec tááájrd! (abych tedy taky přihodil něco ze hry)
Neviděl jsem hru klasicky pojatou, ale přípravu na představení jsem nezanedbal, takže jsem se orientoval a určitou znalost předlohy nejde než doporučit... Nebudu si myslet, že to všichni máme v malíku, já třeba ne...
Někdy je jednoduchá angličtina až moc opakující se i ty fórky, až jsem se skoro unavil, ale skvělá hudba mě vždy dostala zpět do hry, a pak jsem nebyl vůbec tááájrd! (abych tedy taky přihodil něco ze hry)
Eviik 90 %
29.4.2017 | 289 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tento experiment se opravdu povedl. Anglického textu se není třeba bát. Myslím, že mu porozumí i začínající angličtináři (a pokud ne, tak si mohou přečíst české titulky :-)). Tvůrci z původního textu vybrali jenom ty nejdůležitější momenty, takže k porozumění určitě pomůže znalost předlohy. Jednoduché věty sice pobaví, ale mnohem silnější okamžiky se odehrávají beze slov. Anežka Kubátová (té musím pochválit bezchybnou angličtinu) i Miloslav König jsou opravdu výborní, ale ani zbytek ansámblu nezaostává. Rozhodně "must see"!
M. l. 70 %
30.4.2019 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Minimalistická a funkční interpretace Macbetha. I když jsem celou dobu byla na pochybách, zda takové zploštění jazykové (anglické fráze a floskule ukazují vyprázdněnost vztahů) a motivické (Macbetha ke krutosti vede jeho homosexualita a neschopnost dát ženě syna, fuck me or kill him) vystačí na celý příběh. Jednoduchost řeči ale skvěle korespondovala s jasnou mizanscénou a dobře načasovanými pohyby. Je to dobré zrcadlo společnosti, která nepěstuje kulturu řeči. Nejlepší bylo, že z jednoduchosti se zároveň nestal prvoplán. Byla to sice derivace ze Shakespera, ale rozhodnutá a dotažená.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.