Národní divadlo [Stavovské divadlo]

Cherry Man

Premiéra: 26.10.2023 | 1:40x
Překlad: Tereza Krčálová. Dramaturgie: Nina Jacques, Ilona Smejkalová. Scéna: Ján Tereba. Kostýmy: Marek Cpin. Hudba: Jakub Kudláč. Pohybová spolupráce: Jaro Viňarský. Režie: Kasha Jandáčková.
Černá komedie o konci višňové epochy, příběh o konci civilizace. Děj hry se odehrává v USA, v bývalém domě manželského páru Toma a Jerry, kteří před několika lety (po smrti postiženého syna) přenechali luxusní haciendu svým sloužícím, černošským sourozencům, a také strýci. Stárnoucí muž ovšem není úplně při smyslech, považuje se za vysloužilého ruského sluhu a cítí se zodpovědný za vše, co se aktuálně ve světě i v Americe děje. Akutní léčbu ovšem potřebuje zřejmě nejen on. Po několika letech se Tom a Jerry rozhodnou svůj starý domov navštívit. Na oslavu jejich příjezdu je uspořádán bujarý večírek, během něhož se nečekaně vyjevují komplikované a absurdní detaily z historie jak samotného domu, tak i podivné příběhy jeho obyvatel a návštěvníků...
Národní divadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
38 %
Uživatelé
48 %
kontroverzní inscenace (99.)
48261000
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
4.5.So19:00 vstupenky
5.5.Ne19:00 vstupenky

Volby

Hodnocení (30)

HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Landa  30 %
14.12.2023 | 3026 hodnocení
+ souhlasím
Dramatik I. Vyrypajev ani režisérka K. Jandáčková neměli svůj den. Přestože mě jejich předchozí práce zaujaly, spojení obou osobností dle mého názoru nebylo šťastné. Překombinovaná hra v překombinované režii mě i přes relativně krátkou délku sta minut dost nudila a v mnohých chvílích působila zmateně. Bohužel i nové vedení nedokáže odhadnout zacílení inscenace, která by se v tomto případě mnohem více hodila na Novou scénu. S prostorem Stavovského divadla se míjí. Herecky naplněné, určitě musím zmínit výborného R. Máchu i P. Štorkovou. Poznámka na závěr: Ačkoli chápu výstup hasičů, inscenační provedení je za hranicí (ne) chtěné trapnosti...
Iva Bryndová  50 %
8.11.2023 | 540 hodnocení
+ souhlasím
55% Vyrypajev předkládá divákům řadu absurdit dneška v šíleném příběhu podivného setkání po letech. Neschopnost komunikovat, lpění na banalitách, obelhávání i ignoraci problémů světa, to vše jsem v textu našla. I jakýsi smysl související s koncem epochy. Hned po zhlédnutí inscenace, která mě bavila asi do půlky, mě však napadlo, a přečtení textu utvrdilo v tom, že by Višňový muž potřeboval střízlivější režii. Tam, kde je expresivita a přebujelost postav i situací tak výrazná, by to pro vyznění bylo vhodnější. Pak by nevadilo, že absurdita nevychází z nejobyčejnějšího, že jsou postavy přepálené, o to víc by vše vyniklo a snad bavilo déle.
Lukáš Dubský  50 %
1.11.2023 | 1127 hodnocení
+ souhlasím
Cherry Man určitě má něco do sebe, forma, kterou dramatik I.Vyrypajev zvolil pro komunikaci zásadních témat, je ale nešťastná. Po slušném prvním dějství se začíná do inscenace vkrádat letargie, vršení dalších a dalších absurdit přestává fungovat. Někdy je alespoň zábavné, jindy je to ale jen utrpení (intermezzo s hasiči). Pokud mohu soudit z toho mála, co jsem pochopil, šlo tvůrcům o zobrazení světa jako místa, kde už není možná normální komunikace. Rozklad hodnot pokročil tak daleko, že je možné všechno, všichni mluví o sobě, ale neposlouchají nikoho jiného, odlišit pravdu od lži nelze. (více v článku na blogu)
Helena Grégrová  30 %
29.10.2023 | 1656 hodnocení
+ souhlasím
35 %. Cestu k rezonanci autorova jakéhosi karmického studu za příslušnost k ruskému národu a pocitu vykořenění, k jeho postesku nad stavem současné společnosti s citelným úpadkem morálky a hodnot, stejně jako k jeho nostalgii po starých dobrých "višňových" časech mně inscenace neotevřela. Žánr černé komedie se nepodařilo úplně šťastně uchopit, myšlenky zde v rámci vršení absurdních situací spíše zanikají, celek nepůsobí kompaktně, místy i mírně nudí. Můj potlesk patří povedené scénografii a bezchybným hereckým výkonům v rámci celého obsazení, díky nimž jsem zvládla hlediště neopustit předčasně. Žel ani apokalyptická tečka zážitek nepřinesla.
Jan Pařízek  30 %
26.10.2023 | 897 hodnocení
+ souhlasím
Nepochybuji, že to pro někoho bude určitě zajímavý a snad i silný zážitek. Z mého pohledu jde hlavně o absurdní frašku, ve které se objevuje velká řada problémů současné společnosti a ano, je na ně tímto trefně poukázáno. A díky dobře zvolené absurditě s kombinací černého humoru se v řadě míst i slušně pobavíte. Přesto takto smícháno vše dohromady to pro mě rozhodně nepřinášelo nic silného, co by ve mně zůstalo. Spíše jsem se neustále ptal, proč to celé? Opravdu nevidím velký přínos v návštěvě této inscenace. Aneb parafráze konečného vyznění: Na světe přeci jen není až tak zle, pokud jste měli to štěstí nevidět tento počin.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Zzzz  100 %
15.3.2024 | 101 hodnocení
+ souhlasím
Ivan Vyrypajev se na své divadelní "poslední cestě" loučí ve velkém stylu. Do začátku 3. dějství 100 %, možná proto, že jsem člověk, který má rád překvapení (dějové zvraty) a taky trochu bizár. Zároveň se pod tím vším skrývá i hlubší kontext. Poslední dějství lehce oslabilo, nebo možná už i na mě bylo příliš náročné vstřebávat toto déle než 90 minut vkuse. Celkový dojem si jím ale nenechávám zkazit. Na převážnou většinu mých otázek během hry padly i odpovědi, což oceňuji. Podle počtu odcházejících diváků během představení usuzuji, že se jedná o ten druh hry, kterou si člověk buď zamiluje nebo ji absolutně nesnese a nic mezi tím není možné.
Adam Zelinka  20 %
13.3.2024 | 194 hodnocení
+ souhlasím
- půlku času jsem netušil, o čem se hraje
- druhou půlku času jsem to tušil, ale nevěděl jsem co se snaží kdokoliv o daném tématu vyjádřit
- nebylo to vtipné
- určitě to nebyla černá komedie, sprostá slova a přídavné slovo "černý" prostě nejsou černý humor
- herci a herečky pouze náhodně běhali po jevišti, ječeli a jinak se pitvořili
- o etudě R. Mikluše a M. Preissové vůbec ani nebudu psát, protože bych si tu scénu musel vybavovat
- program stál 110 Kč, nechápu co ho odlišuje od těch ostatních v ND, které stojí max. 80
- +10% za scénu, dalších 10% za J. Dudziakovou, která to dokázala odehrát bez větších výlevů
Franz.K  60 %
30.1.2024 | 43 hodnocení
+ souhlasím
Trochu šílenost taková, ale to spíš ta hra, ta inscenace je fajn a herci jsou dobří, užívají si svoje postavičky naplno. Ta zhrzenost válkou , a tím, že se autor stydí, že je Rus, tam je silně cítit. Aktuální. Možná jen malinko dlouhé mi to pak už přišlo.
Ivo Čapek  80 %
16.1.2024 | 28 hodnocení
+ souhlasím
Mně se to moc líbilo. Trošku chaotické, ale bavilo mě to. Tak se rozloučil Vyrypajev?
Emanuel Vít Bon  60 %
16.12.2023 | 28 hodnocení
+ souhlasím
66 % Chaos. To mě baví.
Halekal  80 %
12.12.2023 | 12 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Svěží, zábavné, místy záměrně přehrávané po vzoru amatérských divadel. Dle názorů některých rozpadlé a nekompaktní dílo. Ale zde forma odpovídá obsahu. Jak popsat rozpadlé sebestředné osoby a rozpadající se společnost řešící malichernosti a přehlížející podstatné. Kompaktně? Rozpadlost jako jinakost oproti předešlému. Musí to však by nutně jinakost k horšímu? Obdobnou jinakost oproti předešlému mimochodem řeší i odkazovaný Višňový sad.
CouldWeStartAgainPlease  10 %
12.11.2023 | 32 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Jsou věci, které na jeviště Národního divadla nepatří, toto je jedna z nich. Proč dáváme prostor ruskému dramatikovi píšícímu o černoších v Americe pro Prahu? Bez humoru, trapné, celé postavené na hlavu. Obrovský přešlap činohry ND, která jde s novým vedením zcela na dno a to jsem si myslela, že to už ani nejde. Velká škoda. 10 % pouze za snahu herců a utrpení jim způsobené.
Čiko  30 %
7.11.2023 | 1079 hodnocení
+ souhlasím
35%
Jít na tuto inscenaci jako "tabula rasa" - tedy zcela nic o ní nevědět, bavil by mě tento pelmel možná trochu více. A to se zpočátku i dařilo. Ale s postupem času přestáváte rozumět koncepci, žánrové vyhraněnosti a máte pocit, že to byl pro režisérku Kashu Jandáčkovou spíše danajský dar. Hasičská scénka mezi 2. a 3. dějstvím byla jak pěst na oko a samotné 3. dějství už bylo úplně mimo.
Líbila se mi scéna a herecky Pavlína Štorková.
Šípal  20 %
4.11.2023 | 215 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Ruský dramatik působící v Polsku napsal pro Prahu divadelní hru o černoších v USA. A to je to nejrozumnější, co se o téhle inscenaci dá říct. Možná tam byla pointa někde v těch 30 minutách v první půlce, kdy jsem spal.
Nikoss  20 %
1.11.2023 | 110 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Dramatik měl asi zrovna tvůrčí krizi nebo mu došly prachy (nebo obojí). Místo patrně zamýšlené existencionální frašky (v šokujícím a nekorektním hávu) soubor banalit bez jakékoliv originální myšlenky, nápadu a vtipu. Základní divácký pocit - trapnost. Režie tomu také moc nepomohla (pokud to vůbec bylo možné), spíše naopak. Komické intermezzo na úrovni televizní estrády (nebo to byl záměr?) Podle mě dramaturgický omyl. "Epocha, ve které se psaly a inscenovaly podobné divadelní hry skončila" zaplaťpánbůh. Ivan Alexandrovič si myslí, že Anton Pavlovič nemá současnému divákovi již co nabídnout....ale má!
RaB  20 %
1.11.2023 | 360 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Herci hrají oč mohou (zejména Mácha a Dudziaková, poté Štorková), výborná scéna ale kde nic není, tam není ani na co koukat...
Doufal jsem, že s odchodem paní Špinarové se kvalita činohry ND zlepší, úplně se tak nestalo.
Bedrich.spesny  20 %
1.11.2023 | 64 hodnocení
+ souhlasím
Připadal jsem si jak v MeetFactory.
Wetty  20 %
1.11.2023 | 25 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Představení zanechalo hluboký zážitek, bohužel ale negativní. 20% dávám jen za scénu a poměrně slušné herecké výkony. Slibný začátek, bohužel to následně to spadlo do jedné velké nudy. Ačkoli nebyla přestávka, několik lidí odešlo v pauze mezi dějstvím. Jestli je toto směr nového vedení, tak ať se bůh smiluje nad Národním divadlem.
Jaroslavz  60 %
29.10.2023 | 75 hodnocení
+ souhlasím
Slibný text, pohrávající si se schématy čechovovských dramat. Témata hry se trefují do černého. Režie se bohužel příliš upíná na ornamenty (němá postava děcka s prasečí hlavou, apokalyptická proměna scény v závěru). Na účinnosti ubírají hlavně nesourodé herecké výkony. Na jedné straně groteskní stylizace senzačního Radúze Máchy, Pavlíny Štorkové i umírněnějšího Vladimíra Javorského a na straně druhé bezradná Dzudziaková a úplně špatně obsazený Krupa. Přesto to stojí za vidění.
Opera Fever  80 %
27.10.2023 | 10 hodnocení
+ souhlasím
Twin peaks plus Česká soda, to je Cherry man.
Řeší se množství pohlaví, válka, rusové, pedofilni kněží, postižení, zvířata, rasismus, bohatí vs chudí... Představení je protkané spoustou narážek, symbolů v nichž si každý může hledat co chce. Některé jsou dosti viditelné (např po větsinu hry přítomné velké rudé prase????), jiné více skryté, až jsem si často řikal, jestli v tom detailu či slově něco je nebo to tam autor dal jako "falešou stopu".
I představeni je jiné - nezačíná oponou, ale když vás pustí 10 minut předem do hlediště, už se hraje a služka se strejdou chystají dům. Oznamy o tom kolik bude přestavek, ty vyplňuje stand up R.Mikluše.
Helena23  50 %
14.2.2024 | 19 hodnocení
Birter  60 %
3.2.2024 | 200 hodnocení
Teres  40 %
15.12.2023 | 256 hodnocení
Skubanek  30 %
14.12.2023 | 65 hodnocení
CercaTrova  60 %
2.11.2023 | 69 hodnocení
Snekac  60 %
1.11.2023 | 286 hodnocení
Petrr  70 %
1.11.2023 | 326 hodnocení
Vladimír10  30 %
1.11.2023 | 617 hodnocení
Unionboy  70 %
1.11.2023 | 442 hodnocení
LavinieCamui  60 %
29.10.2023 | 806 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.