Blog redakce i-divadla
Špinarova inscenace Ze života hmyzu mi potvrdila existenci jednoho záhadného jevu, který při nejlepší vůli neumím vysvětlit. Vynikající režiséři inscenující vcelku zajímavé texty vytváří v Národním divadle (myšlena instituce, nikoliv divadelní budova) inscenace dost nevalné hodnoty.
Každý rok se při spatření dramaturgického plánu těším na novou sezonu, jelikož tam najdu hned několik režisérských osobností, jejichž práce si opravdu vážím. Ale každý rok jsem často dost trpce zklamán tím, co nakonec na jevišti skutečně vznikne.
Ze života hmyzu je jen posledním střípkem této mozaiky. Musím říct, že žádnou slabší inscenaci jsem od Daniela Špinara neviděl. Podle mého názoru se jedná o jednoho z nejtalentovanějších režiséru současného českého divadla a viděl jsem od něj všechno možné od pozoruhodných inscenací (Heda Gablerová, Miláček, Žebrácká opera) až po ty méně povedené (Být, či nebýt?, Kauza Maryša). Ale Ze života hmyzu je první inscenace, u které jsem si říkal, že její sledování byla ztráta času.
Podobně jako Špinar ale dopadli i jiní výborní režiséři - Hana Burešová s Pánem z Prasečkova, David Radok s Troilem a Kressidou či Robert Wilson s inscenací 1914. A i když se nějaká inscenace celkem povede, říká si člověk, že by od daného režiséra čekal víc - týká se to především dvojice z bývalé Komedie Dušana Pařízka (Zahradní slavnost) a Davida Jařaba (Kvartýr). Ostatně i David Drábek umí v domovském Klicperově divadle udělat lepší kousky než je Jedenácté přikázání (jakkoliv jsem se u této komedie narozdíl od většiny hlediště dobře bavil).
Je to možná překvapivé, ale nakonec u mě ze srovnání s hostujícími režiséry nejlépe vycházejí inscenace uměleckého šéfa činohry ND Michala Dočekala (např. Racek, Les). Proč se ale ostatním nedaří v ND tak jako v jiných divadlech pro mě zůstává dokonalou záhadou...
Tento blog vyjadřuje stanovisko jeho autora, nikoli celé redakce.
Další články tohoto redaktora na blogu
Komentáře k tématu blogu
Za výsledek je obvykle haněn režisér, asi právem. Dalším faktorem méně dobrých výsledků může být prostor. Ani zkušení režiséři, kteří na svých obvyklých scénách inscenují jednu pecku za druhou, pohoří právě na velkém prostoru. Potvrdil bych názor, že nejlépe s ním umí pracovat Michal Dočekal. Doplním ještě známý fakt, že Hana Burešová měla na práci málo času, nebo koluje spekulace, že Daniel Špinar Hmyz ani moc dělat nechtěl.
Do třetice tu zůstává ještě jedna, nahlas nevyslovená věc. Soubor činohry, myslím, nefunguje jako parta, spousta kolegů se potká maximálně někde na chodbě. Nekopají týmově s takovým zápalem, jako to můžeme pozorovat v řadě divadel, kde týmovost a posedlost kolektivní prací zaznamenáte hned na atmosféře při příchodu do divadla, ať už jako divák, nebo jdete-li na tiskovku. Snad se blýská na lepší časy, i přes tisíce užaslých výtek, co to ten režisér Drábek ve Stavovském divadle vyved, právě jeho inscenace naznačila, že soudržnost a zápal fungují. A když nefungují, chyba bude „v systému“ kolosu zvaného ND.
Výběr her v ND by možná ušel (někdy), ale bohužel nevhodná "adaptace" celkový dojem často zkazí. Umím si představit a rád bych se dočkal toho, že v historické budově ND se budou uvádět klasické texty české i zahraniční dramatiky v klasickém nastudování.
Je možné i to, že moje naladění se s tím v činohře ND prostě dlouhodobě míjí. Naštěstí jsou v Praze (a nejen tam) i jiná divadla, která mi dokáží připravit zážitek, na který pak dlouho vzpomínám. Můžu srovnávat s tím, jak funguje Slovenské národné divadlo v Bratislavě (soubor, repertoár, scéna...). A to je opravdu něco nesrovnatelného. Takže to jde.