HaDivadlo

Henrik Ibsen

Eyolf

Premiéra: 16.11.2017. Překlad: František Fröhlich. Dramaturgie: Matěj Nytra. Výprava: Antonín Šilar, Ivan Buraj. Hudební spolupráce: Pavel V. Boika. Režie: Ivan Buraj.
2:10


Jedno z posledních dramat norského dramatika jako zkoumání cesty ven ze vzájemného konzumování se. Allmers se vrátil k manželce po dlouhém výletu v horách (nordfinder). Chtěl si promyslet svůj život a taky napsat knihu o odpovědnosti. Peněz má dost. Ale odteď už nebude nikdy psát. Konec tvorby, jenom rodina, jenom syn Eyolf, nic z venku. Eyolf si jde hrát ven. Náhlá tragédie, Eyolf umírá. Co říct? Mezery realismu. Může být deprese aktivizující? Není na čase vidět víc? Jak uvidět druhého? Jak být s druhým? Čas je třeba zpomalit...
v inscenaci je použito stroboskopických nebo jiných silně zábleskových efektů
HaDivadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
60 %
Uživatelé
62 %
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 60 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Volby

Hodnocení

HODNOCENÍ REDAKCE:
Pavel Širmer 60 %
(zadáno: 11.4.2018, počet hodnocení: 1405)
přínosný / zajímavý komentář
Do pozdního Ibsenova dramatu inscenátoři nezřídka promítají expresivní prvky, v HaDivadle se pokusili o psychologičtější a realističtější řešení. První část se takřka celá odehrála v malé kuchyni, do níž diváci viděli skrze prosklená okna, kamerami snímané dění bylo promítáno a diváci mohli pozorovat různorodé detaily. Až druhá část, situovaná před dům, měla tradičnější divadelní formu. Moderní výklad charakterů smysl dával, inscenace zaujala atmosférou, čemuž pomohli herci. Tempo však bylo občas přespříliš pomalé a některá místa vyzněla přepjatě či nevěrohodně. Přesto zajímavý pokus.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ:
Mateo 50 %
(zadáno: 7.6.2018, počet hodnocení: 54)
přínosný / zajímavý komentář
Použití videokamery a projekce bylo až přespříliš. Zcela mě to odcizilo od samotného představení.
Noneto 90 %
(zadáno: 1.6.2018, počet hodnocení: 11)
VeruS.11 30 %
(zadáno: 30.5.2018, počet hodnocení: 72)
přínosný / zajímavý komentář
Použití projekce tady absolutně zabíjí jakoukoliv možnost komunikace díla s diváky. Sledujeme-li divadelní herectví na plátně, začíná to až příliš evokovat herecké projevy z nekonečných seriálů. Zkrátka to působí přehnaně, ale emoce nikomu nevěříte. V druhé polovině se herecká akce omezí na minimum, často je i špatně slyšet, pro režiséra zjevně ale ani nebylo důležité, aby bylo rozumět, co si postavy říkají. Divák se ale nemá čeho chytit a brzy se začne nudit. Jako nejsilnější momenty vnímám konec první i druhé části, kdy konečně herci dostávají o něco větší prostor.
Klob 70 %
(zadáno: 11.4.2018, počet hodnocení: 127)
MarekLinhart 70 %
(zadáno: 4.4.2018, počet hodnocení: 124)
Marty 100 %
(zadáno: 26.3.2018, počet hodnocení: 12)
přínosný / zajímavý komentář
I díky dramaturgickému úvodu komplexní zážitek! První část jako z Bergmanova filmu, druhá část mrazivě skutečná.
JSimple 80 %
(zadáno: 25.3.2018, počet hodnocení: 28)
Idego 10 %
(zadáno: 10.3.2018, počet hodnocení: 39)
přínosný / zajímavý komentář
První dějství se odehrává v krabici za jevištěm, ze které se dění přenáší živou kamerou na plátno. Proč? A proč kvůli tomu chodit do divadla? To jsem se na to mohl dívat přes internet! Ve druhém dějství zjistíme, jak mají v HaDivadle výkonnou reprosoustavu, protože přes neustálé zvukové efekty není herce ani slyšet. A hlavně ten proškrtaný text vůbec nedává smysl! A všechna efektní "vylepšení" z toho dělají jen ubohý, neúspěšný pokus o velké umění. Litoval jsem, že jsem o přestávce neodešel. HaDi po odchodu Mariana Amslera hodně trpí. Za poslední dvě sezóny jsem tu viděl jen podobný odpad.
Kaťka chichi 60 %
(zadáno: 13.1.2018, počet hodnocení: 78)

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.