Recenze
Melancholické spílání
psáno z představení: 21.6.2012, Lukáš Dubský
foto: Kamila Polívková
foto: Kamila Polívková




Struktura inscenace režiséra Dušana Pařízka by se dala rozdělit do tří částí. V té první rozhněvaný muž v podání Martina Fingera spílá publiku. Ukazuje se jako misantrop, který na lidstvu nedokáže najít žádné pozitivní stránky. Vidí jen samou ošklivost a to dokonce (či spíše především) i v radosti a štěstí svého okolí. Poté, co před první řadou skončí muž svou komunikaci s hledištěm, přesune se na jeviště, kde je postavena vysoká ocelová konstrukce. Její jediný mobiliář tvoří několik koženkových sedaček z podzemní dráhy. V tomto prostoru pak naštvaný muž spílá spolucestujícím, dokud je jednoho po druhém nedonutí odejít.
Na další stanici však přistupuje starší muž (představuje ho Boleslav Polívka), který se nenechá odradit a navazuje s rozhněvaným cestujícím dialog. Jeho pohled na svět je o poznání shovívavější, i když za jeho slovy cítíme, že v mladším věku se od svého spolucestujícího názorově tolik nelišil. Nyní však už v jeho mysli převládla vyrovnanost s jistými náznaky melancholie.

Když na scénu vstoupí druhá postava (snad jakési alter ego rozhněvaného muže), divák podvědomě očekává změnu rytmu inscenace a přechod v klasický dialog. Toho se ale nedočká, postavy většinou vedou monology ve světě, kde jeden druhého neposlouchá. Monology jsou obecně oblíbeným stavebním kamenem v Pařízkových inscenacích. Hrdinové tak sice jsou publiku schopni zprostředkovat nezkresleně své myšlenky, vyvolat nějaké emoce se ovšem příliš nedaří.

(psáno z představení v Klicperově divadle v rámci festivalu Divadlo evropských regionů)
Tato recenze vyjadřuje stanovisko jejího autora, nikoli celé redakce.
Další recenze
Snová cesta do černého vigvamu
(Pomezí: Musí se žít, 5.12.2022)