Národní divadlo [Stavovské divadlo]
<< Strýček Váňa | Tisíc a jedna noc >>
Molière
Tartuffe Impromptu!
Premiéra: 28.2.2014 | 1:30x
Překlad: Vladimír Mikeš. Úprava: Kateřina Šavlíková, Jan Nebeský. Dramaturgie: Martin Urban. Hudba: Milan Svoboda. Výprava a režie: Jan Nebeský.
Poslední uvedení: květen 2015.
Poslední uvedení: květen 2015.
Karel Dobrý, David Prachař, Kateřina Winterová, Lucie Žáčková, Jana Janěková ml., Filip Rajmont, Jaromíra Mílová, Petr Motloch, Radúz Mácha, Václav Postránecký, Eliška Boušková, Milan Svoboda
Osobitá variace na klasickou Molièrovu hru o pokrytci a manipulátorovi, který se pod rouškou snahy o absolutní čistotu duše a charakteru dopouští manipulací, násilí a podvodů.
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
62 %
Uživatelé
58 %
kontroverzní inscenace (253.)
Hodnocení redakce
Helena Grégrová 60 %
Jiří Koula 60 %
Michal Novák 60 %
Jiří Landa 60 %
Lukáš Dubský 70 %
Pavel Širmer 60 %
Helena Grégrová 60 %
Jiří Koula 60 %
Michal Novák 60 %
Jiří Landa 60 %
Lukáš Dubský 70 %
Pavel Širmer 60 %
Volby
Hodnocení (34)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Koula 60 %
27.12.2014 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
64,99% Nebeského tanec na Molièrův nápěv, v němž proti zlu pokrytectví nestojí dobro, ale celý zástup neřestí nejrůznějšího druhu. Inscenace, v níž se divák nemá s kým ztotožnit, prohřešek proti dobrému vkusu či pesimistický leč adekvátní odraz reality? Konzervativní divák stejně jako v případě Krále Leara opět "prská", já však v tomto případě beru Nebeského na milost.
Michal Novák 60 %
20.12.2014 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Tato jízda v proudu tartuffovských asociací je bezesporu zábavná a tvoří kompaktní celek, zajímavé je i sledovat, které sekvence z Moliérovy hry tvůrci vzali jako východisko pro tuto nevázanou, z části jistě improvizační kompilaci. Odstup a glosy herců jsou motorem. Kde je problém? Až přílišné upřednostnění komiky nad obsahem, ale také tristní počet diváků v hledišti. Toto není dramaturgie pro Stavovské divadlo s více jak 600 místy.
Jiří Landa 60 %
3.6.2014 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Vydařená a divadlem konečně v názvu přiznaná (na rozdíl od uvedení Krále Leara) variace na Tartuffa. J. Nebeský se děje sice drží, nicméně nejrůznějším způsobem od něj odbíhá, aby se zase vrátil k původní verzi, herci ze svých rolí vystupují, dění shazují a vtipně glosují. D. Prachař je v žánru improvizace jako doma, mile mě v tomto ohledu překvapila K. Winterová. Některé části jsou zhudebněné, autor vtipné hudby M. Svoboda herce po celou dobu doprovází na piáno. Právě jeho hudba patří k největším kladům inscenace, která má spád a baví. Jen bych ještě čekal nějakou tu nadstavbu...
Lukáš Dubský 70 %
16.3.2014 | 1201 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Nebeského Tartuffe Impromptu! není divadelní událostí sezony, ani nejzajímavější interpretací Molièrova textu, ze kterého si bere jen střípky. Ovšem je to inscenace svižná, která dokáže diváka na 90 minut zabavit. Možná v některých chvílích působí dojmem nevázané frašky, ale pod tímhle povrchem se skrývá proud asociací, které mají potenciál zaujmout, i když jim patrně nelze úplně porozumět. Dobrý nápad bylo přizvat jazzmana Milana Svobodu, pěvecké party jsou pak zřejmou parodií opery či muzikálu. Herecky se nejvíce daří K.Dobrému, D.Prachařovi a L.Žáčkové.
Pavel Širmer 60 %
5.3.2014 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Slavná hra byla pro inscenaci zkrácena a vznikla netradiční hudební variace s řadou zpívaných pasáží. Lze vypozorovat asociace se současností. Rodina Orgonových žije prázdným životem beze smyslu, mezi členy selhávají rodinné vztahy. Tartuffe jako „hodinový manžel“ je nápad opravdu originální. Herci si představení užívají a díky jejich živosti a nasazení je to opravdu vtipné (i když konzervativnější diváci možná tento druh humoru nepřijmou). Problémem však je, že na komickou stránku je tlačeno až příliš a ve vtipech se zmíněné přednosti poněkud utápí. V tématu hry se ukrývá větší potenciál.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
J_V 80 %
3.6.2015 | 47 hodnocení
+ souhlasím
Rozhodně to není inscenace pro každého, ale mně tato míra re-interpretace (až parodie) sedla. Bylo zábavné sledovat všechny ty režijní nápady.
Monulinka 70 %
14.5.2015 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Dle diváckých hodnocení jsem byla připravena na vše a nakonec jsem odcházela spokojena a velmi pobavena. Moliere zde byl opravdu jen námětem, ale vůbec mi to nevadilo. Herecky mě bavila především ústřední trojice K. Dobrý, D. Prachař, K. Winterová, skvěle zazpíval R. Mácha. Super živá hudba. 75 %
Lucilla 70 %
14.5.2015 | 214 hodnocení
+ souhlasím
Bylo to svihle, bylo to ztrestene, nektera hudebni cisla me sice oslovila mene, ale dle hodnoceni jsem cekala propadak. Misto toho jsem dostala odlehcenou zabavu (zajimalo by me, co bylo v normalnim predstavenim a co bylo pridane na derniere), K.Dobry a D.Prachar byli sehrana dvojka, zbytek neurazil ...
Vladimír Rogalewicz 90 %
12.5.2015 | 822 hodnocení
+ souhlasím
Svěží vítr ve Stavovském divadle. Spíš průvan. Škoda, že šlo o derniéru, tato inscenace by si ještě diváky našla (zdá se mi, že v tomto případě PR Národního divadla totálně selhalo).
Popisovat inscenaci z derniéry netřeba. Pokud to někoho zajímá, nechť si přečte, co napsal JimmyII.
Popisovat inscenaci z derniéry netřeba. Pokud to někoho zajímá, nechť si přečte, co napsal JimmyII.
Šimon Slavík 80 %
11.3.2015 | 33 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
Exkluzivní vaudevillovská groteska, která si vypůjčuje motivy z Moliéra, aby se vysmála současnému světu a zejména herectví a divadlu samotným. Nebeský připravil zábavnou a nekorektní jízdu, která s vkusem pálí do vlastních řad, čemuž přispívají četné dvojsmysly a výborní herci brechtovsky vystupující ze svých rolí. Aby si ale diváci užili představení stejně jako herci a tvůrci, měli by si zejména starší abonenti konečně uvědomit, že do ND už se nechodí na klasiku. Svým nepochopením kazí zážitek ostatním, což je škoda. Nebeskému ale potřeba za Tartuffa zatleskat!
Janis 70 %
5.2.2015 | 296 hodnocení
+ souhlasím
Mně se tahle žoviální a lehce pokleslá hudební fraška, pohrávající si s Moliérovou předlohou, líbila. A na rozdíl od L. Dubského si myslím, že režisér chtěl Tartuffa inscenovat právě takhle nevázaně, jako frašku, je to Moliére.
Velmi příjemná živá, trochu šantánová hudba, oceňuji i sebeironizujíci odstup a úhel pohledu, nebo to, jak zjednodušeně a současně lehce, zábavně a uvolněně byla tahle klasika vykuchaná a převyprávěná. Docela osvěžující v porovnání s jinými - málem už zkostnatělými - interpretacemi.
Takže fajn dílko, dík.
Velmi příjemná živá, trochu šantánová hudba, oceňuji i sebeironizujíci odstup a úhel pohledu, nebo to, jak zjednodušeně a současně lehce, zábavně a uvolněně byla tahle klasika vykuchaná a převyprávěná. Docela osvěžující v porovnání s jinými - málem už zkostnatělými - interpretacemi.
Takže fajn dílko, dík.
Frankovka 50 %
17.6.2014 | 288 hodnocení
+ souhlasím
Prostě od ND je vždy velké očekávání a je velmi těžké ho naplnit. Mám osobně velmi v oblibě většinu mladých herců a velkou úctu a obdiv k těm nejstarším.
Foook 0 %
17.6.2014 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Neuvěřitelná sprostota, přízemní humor, falešný zpěv. Kam kráčíš činohro ND?
Marcela 60 %
3.6.2014 | 419 hodnocení
+ souhlasím
Jak je zmíněno, je to jen krátká improvizace na téma Tartuffe. Kdyby se přibrzdilo s některými vtípky, tak by to nebylo vůbec špatné.
Nikki123 60 %
4.5.2014 | 173 hodnocení
+ souhlasím
Na mě až moc improvizace, těšila jsem se na klasického Moliéra.
Adaben 40 %
30.4.2014 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Bohužel zklamání, přes některé bystré výkony (Prachař, Žáčková), přes celkové herecké nasazení a občas dobré jednotlivé scény výsledný celek velmi sporný a hlavně diváka nevtáhne do děje. U Nebeského režie stejně jako u Krále Leara se nemohu ubránit především tomu, že pokud divák nezná obsah hry z některé dříve viděné inscenace tak obsah nepochopí. A to je prostě průšvih, činohra není opera, ta musí především srozumitelně odvyprávět příběh tak, aby divák byl napjatý, přitažený dějem. A to se těmto inscenacím podle mne nedaří. Kritici viděli možná Tartuffa či Leara už desetkrát, ale jiní...
Johnny 10 %
28.4.2014 | 54 hodnocení
+ souhlasím
Ptám se: Kam kráčíš, činohro ND? Trapnost. Vulgární, obscénní kabaret se souložením na jevišti, imitace Oldřicha Nového panem Prachařem = horor, pěvecké výkony herců mírně řečeno rozpačité. Inscenace nedrží pohromadě, předloha je zde nepodstatná. Její jediným kladem je, že netrvá déle. 10% je za paní Janžurovou v hledišti, která se bavila, jako jedna z mála a také za stopáž.
Národosolsobě 70 %
8.3.2014 | 334 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
je to frivolní! spíš o divadle než o Tartuffovi, ale zábava
Jackmartas 10 %
7.3.2014 | 126 hodnocení
+ souhlasím
bohužel u této hry, dávám 10 %. Jestli máte rádi nudnou estrádu jako z konce 90. let tak doporučuji.
Vladimír10 10 %
6.3.2014 | 661 hodnocení
+ souhlasím
Astronomické rozměry nebesky hulvátské představivosti režiséra se opět projevily v plném rozsahu. Moliérův Tartuffe je doslova masakrován motorovou pilou. Záměr je jasný, provrtat několik děr do textu, aby sdělení i myšlenkové hodnoty šly do háje. Původní překlad je stmelen několika rádoby směšnými výstupy, které obohacují hru mj. o náznaky homosexuálního análního i normálního sexu. Písně napsané speciálně pro zdejší zpracování mají dobrou hudbu, ale to je asi tak jediné, co se na nich dá pochválit. Herectví a zpěv je u všech zúčastněných, snad kromě V. Postráneckého, na hranici šmíráctví.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.