Divadlo Petra Bezruče
<< Hamlet | Nepřítel lidu >>
Friedrich Schiller, Robert Icke
Marie Stuartovna
Premiéra: 17.5.2024 | 2:50
Překlad: Pavel Dominik. Úprava: Jan Holec, Peter Galdík. Dramaturgie: Peter Galdík. Výprava: Ján Tereba. Hudba: Ivan Acher. Režie: Jan Holec.
Magdaléna Holcová, Alexandra Palatínusová, Hynek Tajovský, Lukáš Melník, Marián Chalány, Vít Hofmann, Kateřina Krejčí, Ondřej Brett, Josef Trojan, Jáchym Kučera...
Hra o trůn, která nemůže poznat vítěze. Kde je hranice mezi politikou a osobní integritou? Ve válce přestávají platit pravidla a vítěz nemůže být bez viny. Dvě ženy, dvě strany jedné mince. Obě jako oběti mužského spiknutí. Marie Stuartovna, skotská královna, uprchla ze své země, neboť byla obviněna z vraždy manžela. V Anglii žádá o politický azyl a doufá v ochranu své příbuzné královny Alžběty. Ta se však bojí jejího oprávněného nároku na anglickou korunu a nechá ji uvrhnout do vězení. Začíná politická hra plná intrik, lží a demagogie...
Anketa 2023/24
Pro tuto inscenaci, stejně jako pro všechny ostatní s premiérou od září 2023 do srpna 2024, včetně hereckých výkonů, můžete hlasovat v naší výroční anketě.
Uzávěrka ankety je 9. prosince 2024.
Hlasování končí za 2 dny.
Pro tuto inscenaci, stejně jako pro všechny ostatní s premiérou od září 2023 do srpna 2024, včetně hereckých výkonů, můžete hlasovat v naší výroční anketě.
Uzávěrka ankety je 9. prosince 2024.
Hlasování končí za 2 dny.
Volby
Hodnocení (15)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský 80 %
2.12.2024 | 1206 hodnocení
+ souhlasím
75%. Režisér J.Holec inscenuje hru jako moderní politický thriller. Text je plný dlouhých, textově hutných pasáží, v nichž se spřádají intriky. Naštěstí tyto scény nepůsobí nudně, náboj jim dává herecké ztvárnění, kdy se daří srozumitelně předat motivace a charaktery jednotlivých postav. V postavách obou královen se povedlo vytvořit protiklady přístupu k vládnutí i životu - na jedné straně M.Holcová jako charismatická Marie, na straně druhé A.Palatínusová nasazující masku železné lady, která nechce ukázat slabost. Závěrečnou scénu jsem příliš nepochopil, moc mi s předchozím pojetím inscenace nekorespondovala. Ale i tak to je slušný zážitek!
Iva Bryndová 60 %
23.11.2024 | 605 hodnocení
+ souhlasím
65% - Ickova adaptace v úpravě P.Galdíka a úpravě a režii J.Holce, která příběh Marie Stuartovny přenesla z raného novověku do „civilizované“ současnosti, jako by v ní otupila i veškeré výraznější emoce. Zejména první polovinu proměnila v textově, herecky i výpravně až sterilní podívanou, jíž sice vládnou skvělé herecké výkony, zejména M.Holcové, L.Melníka a O.Bretta, ale nezasahuje. Druhá část tento dojem díky výraznějším konfliktům i zcizujícímu epilogu naštěstí narušuje, domnívám se nicméně, že v užitém posunu by i výraznější využití takových zcizovacích vstupů působilo pozitivně. (více v článku na blogu)
Helena Grégrová 70 %
29.10.2024 | 1723 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Inscenace akcentuje nejzřetelněji rovinu politického pletichaření, plného zákeřných intrik, manipulace i alibismu, pramenícího z neochoty nést osobní odpovědnost za učiněná rozhodnutí. Na jednu stranu je tak umocněna tematická nadčasovost odvěkých mocenských nešvarů, zároveň je tím ale částečně utlumena neméně atraktivní linka hry, monitorující osudový střet dvou pozoruhodných ženských osobností. V rámci herecky vyrovnaných výkonů mě nejvíce oslovil Mortimer Víta Hofmanna. Závěrečná titulková scéna zajistí efektní tečku i poslední slovo Stuartovně, nicméně Alžbětina řeč by silněji zarezonovala bez ní, podtržena již jen katarzním tichem.
Jan Pařízek 60 %
25.10.2024 | 928 hodnocení
+ souhlasím
Nebyl to přiznám úplně můj šálek čaje. Hlavně první část mi přišla místy až příliš sterilní a tak trochu bez emocí, čemuž mohlo napomoci i zvolené moderní zpracování. Také ztvárnění a pojetí Alžběty se u mě nepotkalo s kladným ohlasem, byť její závěrečná scéna stála za to. Též mě trochu nemile překvapilo množství odklonů od historických skutečností, ale to jde za autorem hry. I přesto všechno však jde stále o dílo, jenž i přes větší délku nijak nenudilo a mělo několikero dobrých momentů. K nim patřil rozhodně výborný výkon M. Holcové v titulní roli. Z ostatních pak zaujali hlavně L. Melník a V. Hofmann. Úplný závěr bych ale klidně vynechal.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Jerman 80 %
29.10.2024 | 137 hodnocení
+ souhlasím
Výborné představení. Bezruči vyšli z adaptace Schillerova dramatu současným britským dramatikem (Robert Icke nar. 1986) premiérované v Londýně v roce 2016. Kombinace s minimalistickou moderní scénou, nadčasové kostýmy a promítané texty dávají hře až překvapivou aktuálnost oproštěnou od historizujícího koloritu. I u současných mocenských elit vidíme stejnou touhu po moci i strach o ní přijít, zničující lásku i nenávist, věrnost i zradu. Děj má spád a udrží pozornost diváků po celé bez mála tříhodinové představení. Snad jenom ten rap mužů v negližé na úplném konci je diskutabilní. Psáno z pohostinského představení v Praze.
Michal1982 70 %
26.10.2024 | 172 hodnocení
+ souhlasím
Historie v moderním hávu ?politický thriller. Na mě to bylo takové sterilní, poměrně dlouhé. Vyzdvihuji M. Holcovou a její Marii. Pojetí Alžběty mě tolik neoslovilo. Zaujal J.Trojan, V. Hofmann. Poslední scéna nadbytečná.
R.JELEN.21 50 %
25.10.2024 | 256 hodnocení
+ souhlasím
Viděla jsem tohle představení již v podání divadla V Chebu a přestože to mělo své nedostatky, rozhodně jejich verzi preferuji.
Lépe fungující scéna i kostými (lépe se držela posloupnost kdo je kdo, zde mi všichni splývali. Scéna se mi skutečně hrubě nelíbila.)
Také měli dvě dobře fungující královny, zde je přesvědčiva pouze Marie, představitelka Alžbety mě svým výkonem nezaujala. V Chebu byla Alžběta i přes své pochybnosti silnou personou, zde působí značně hystericky.
PS: Ten konec jste si mohli odpustit.
PPS: Pro toho co jsem dnes měla tu čest sahat na jeho zvykacku pod operadlem mám jen jedno : Dobytku, odporný!
Lépe fungující scéna i kostými (lépe se držela posloupnost kdo je kdo, zde mi všichni splývali. Scéna se mi skutečně hrubě nelíbila.)
Také měli dvě dobře fungující královny, zde je přesvědčiva pouze Marie, představitelka Alžbety mě svým výkonem nezaujala. V Chebu byla Alžběta i přes své pochybnosti silnou personou, zde působí značně hystericky.
PS: Ten konec jste si mohli odpustit.
PPS: Pro toho co jsem dnes měla tu čest sahat na jeho zvykacku pod operadlem mám jen jedno : Dobytku, odporný!
11191 90 %
7.6.2024 | 10 hodnocení
+ souhlasím
Silné ženské postavy, založeno na dialozích a detailech. Zajímavá scéna i kostýmy. Myslím, že nesedne každému.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.