Národní divadlo [Stavovské divadlo]

Pán z Prasečkova

Premiéra: 22.11.2012 | 1:40x
Překlad: Svatopluk Kadlec. Úprava: Hana Burešová, Štěpán Otčenášek. Dramaturgie: Štěpán Otčenášek, Iva Klestilová. Scéna: Martin Černý. Kostýmy: Kateřina Štefková. Hudba: Jean-Baptiste Lully, Vít Zouhar. Režie: Hana Burešová.
Poslední uvedení: prosinec 2015.
Komedie, ve které nejproslulejší autor francouzského klasicismu vytvořil jeden ze svých „živých typů“. Tentokrát je jím přihlouplý, pošlechtěný měšťan, jenž touží po společenském vzestupu, který mu má zajistit sňatek s dcerou významného šlechtice. Dívka však miluje jiného a mladí milenci vymyslí plán, jak pána z Prasečkova znemožnit....


inscenace již byla stažena z repertoáru

Národní divadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
39 %
Uživatelé
54 %
kontroverzní inscenace (194.)
54341000

Volby

Hodnocení (41)

HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer  40 %
28.1.2013 | 1846 hodnocení
+ souhlasím
Skoro zapomenutá Moliérova hra, jejíž téma a jednoduchý děj jsou materiálem spíše pro jednoaktovku než pro celovečerní formát. Režisérka koncepci pečlivě promyslela, jednak s ohledem na dobový kontext a divadelní konvence, ale zároveň též s reakcí na dnešní dobu. Výtvarně i hudebně výborné, náročná a smysluplná stylizace důsledně rozvíjena. Herecky sice ne zcela vyvážené, ale celkově na obstojné úrovni, herci se s náročnými vyjadřovacími prostředky vypořádali. Bohužel se nakonec ukázalo, že i přes kvalitní zpracování hra na dnešním jevišti neobstojí. Komedie byla zoufale nezábavná a únavná!
Jiří Koula  20 %
8.1.2013 | 1598 hodnocení
+ souhlasím
24,99% viz blog
Jiří Landa  30 %
19.12.2012 | 2946 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Ukázka toho, že se občas i mistr tesař (rozuměj režisérku H. Burešovou) utne. Inscenace je i tentokrát opravdu precizně vystavěná, jenže se to celé snažení, nejen režijní, ale i herecké, ve výsledku prostě minulo účinkem. Nezanedbatelnou vinu na tom má jistě i přecenění slaboučkého textu, který se na jevištích poprávu objevuje jen zřídka. Prostě ani Moliére nebyl dokonalý... Co mě ovšem nemile překvapilo, to byl laciný humor v některých scénách.
Helena Grégrová  30 %
11.12.2012 | 1525 hodnocení
+ souhlasím
35%. Přesto, že mi celá ta groteskní stylizace přišla "zu moc" aneb překarikováno.., přesto, že jsem hodně často nechápala, čemu se většina spoludiváků právě směje.., a především přesto, že jsem byla ráda, že je konečně konec.., ..přece jen jsem finálně odcházela s pocitem, že jsem zhlédla moliérovskou frašku.
Lukáš Dubský  50 %
10.12.2012 | 982 hodnocení
+ souhlasím
To se moc nepovedlo. Haně Burešové se sice opět podařilo stvořit netradiční inscenaci, které vychází z poetiky předlohy. Tentokrát si ale člověk musí nutně klást otázku, zda tato Moliérova hra není pozapomenuta právem. Disponuje totiž jen velmi slabým dramatickým obloukem a vtipnost jednotlivých výstupů je proměnlivá. Groteskní stylizace, odkazující na burlesku a karnevalový rej, občas nutí herce k pitvoření. Nejzajímavější se mi tak v Pánovi z Prasečkova jeví Jana Pidrmanová a Ondřej Pavelka. Stylizace do žánru komedie - balet je zajímavý, ale nedotažený nápad.
Jan Pařízek  50 %
7.12.2012 | 829 hodnocení
+ souhlasím
Bohužel mě tato inscenace nijak nenaplnila, ani příliš nenadchla. Ale abych začal tím lepším, tak za povedené hodnotím doprovodné zpěvy a hudbu. Též vydařené masky a scéna. Herecky velmi solidní. Potěšil hlavně V. Postránecký, pak J. Štěpnička a J. Pidrmanová. Ale suverénně nejlepší pro mě byla P. Beretová. Nicméně většina scén mi přišla spíše slabá nebo jen průměrná. Moc jsem se nepobavil a ani nikterak jinak mě to nezasáhlo. Pár dobrý momentů tam určitě bylo, především scéna s falešnými manželkami, ta se povedla výborně. Ale jako celek to u mě nějak nezafungovalo.
Michal Novák  50 %
24.11.2012 | 1103 hodnocení
+ souhlasím
Především se také ptám, zdali tolikeré a docela kruté ponížení titulní postavy má oporu v expozici hry či jejím průběhu. Nakonec agresivně intrikují a sledují své cíle vlastně i ti původci odplaty za zištný úmysl starého naivky pojmout za choť dcerušku movitého pana Oronta. (Nedotaženou) rekonstrukci stylu divadla své doby ubíjí prvoplánovost gagů, jinak režisérka jde osvědčenou cestou stylizované formy vycházející z poetiky dávné (a dávno zapadlé) hry. Herci prokázali komediální um, vedle Václava Postráneckého nelze zapomenout na Filipa Rajmonta, jehož „doktorský“ monolog je prostě skvostný.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Eninae  60 %
2.3.2016 | 29 hodnocení
+ souhlasím
Mile průměrně oddechové.
Bethrezen  100 %
29.1.2015 | 51 hodnocení
+ souhlasím
Už jméno paní Burešové jako režisérky vzbudilo velké očekávání a to se ještě zvýšilo spojením Moliérovi hry s úžasnou hudbou Jeana Baptista Lullyho. A Hra očekávání nejen naplnila ale i překonala. I když je text poněkud slabší než jiné Moliérovi hry, jde i tak o skvělou komedii u které se člověk příjemně pobaví. Hře přidávají i skvělé kostými a zajímavě pojatá scéna. Vyzdvihnout také musím herecký výkon pana Postráneckého, ale i ostatní herci své role zahráli skvěle. Dále také to, že hudba byla naživo a ne ze záznamu. Je to jedna z nejvydařenějších inscenací ND v poslední době.
Ba-jo  60 %
28.5.2014 | 230 hodnocení
+ souhlasím
Ano šel jsem do divadla na komedii a dostal jsem komedii, šel jsem do divadla na Moliéra a dostal jsem Moliéra...na rozdíl od mnoha jiných komentářů hra splnila má očekávání, žádná vysoká nebo speciální jsem jí nekladl. Úspornou scénu zde nahrazují velmi bohaté a řekl bych době odpovídající kostýmy. Celá hra však stojí především na solidních hereckých základech pánů Postráneckého, Pavelky a Rajmonta. Příjemně jsem se pobavil.
Nikki123  80 %
25.1.2014 | 164 hodnocení
+ souhlasím
Velmi povedená hra, všichni herci byli dobří, musím však vyzdvihnout O. Pavelku a V. Postráneckého, kteří hráli skvostně. Trochu mi vadilo, že ve hře nebyly použity dobové kulisy. Mám Moliérovy hry velmi ráda, toto zpracování jeho hry mě nezklamalo.
Spiteri  70 %
5.2.2013 | 54 hodnocení
+ souhlasím
Představení se mi líbilo. Do divadla se chodím většinou pobavit a Pán z Prasečkova to splnil. Pobaví vás také, pokud nebudete čekat hlubokomyslnné dialogy a velké umění. Rozhodně z produkce činohry ND poslední doby to vydařenější.
Kuba_r  30 %
24.1.2013 | 100 hodnocení
+ souhlasím
Bohužel ne... Vznešené mrtvé divadlo - navzdory zřetelné snaze o komedii.
Jirkan  40 %
23.1.2013 | 564 hodnocení
+ souhlasím
23.1. 2013: Líbila se mi scéna, je nápaditě využitá a jeji perspektiva s využitím dětí je vtipná. O některých režijních aranžmá mohu mluvit stejně. Nejlépe celou inscenaci zvládá Ondřej Pavelka. Dnešní repríza byla zvláštní i záskokem A. Talackové za P. Beretovou, toho využilo několik hereckých kolegů :-). To, že hra není téměř uváděna, má asi svůj důvod a pokud se rozhodne divadlo o oživení textu, tak osvědčený režisér nestačí, musí k tomu být soubor. Podobně jako u inscenace Radoka jsem měl pocit, že tak trochu herci neví, tápou a někteří tak trochu hrají za sebe (bez kolegů).
Maxim de Winter  30 %
15.1.2013 | 91 hodnocení
+ souhlasím
Za prvé - neskutečná nuda.

Za druhé - přestávají mě bavit vystavěné inscenace ve stylu Roberta Wilsona. Přesvícené scény, spousta bílé barvy (bílý make up), stínové kontrasty... nechápu, proč má v tomtu stylu Národní spoustu představení.
Fr2709  0 %
31.12.2012 | 169 hodnocení
+ souhlasím
Kam kráčíš Národní divadlo... Něco tak příšerného jsem už dloho neviděl. Kdyby zde byla záporná stupnice, tak bych dal mínus 100 procent. Jediné co bylo od autorů rafinované, že nebyla přestávka, takže diváci nemohli odejít. A to je tak vše. Za sebe mohu říci, že jsem se sice trpce ale dvakrát zasmál, a to když hlavní hrdina nejdříve pronesl: "Nechme těch blbostí a pojďme domů." a podruhé při jeho další větě: "Oni snad z nás dělají voly." Jak pravdivé...
Vladimír10  80 %
31.12.2012 | 512 hodnocení
+ souhlasím
Angažování režisérky H. Burešové této scéně jenom prospělo. V jednu chvíli mi dokonce připadalo, že se na jevišti Stavovského divadla ocitl soubor Divadla v Dlouhé. Scéna, která se skládala ze čtyř světelných čtverců, které byly umístěny na otáčivém kole, byla jednoduchá, ale k představení se hodila. Kostýmy K. Štefkové mě zaujaly. Václav Postránecký podává mimořádný výkon, který v jednu chvíli rozesměje a v té druhé přivádí k pláči. Dále podávají dobré výkony O. Pavelka, P. Beretová a J. Pidrmannová. Zpěvy a jejich zpracování vybočovaly z tvaru inscenace a dodávaly jí i moderního ducha.
Síma  40 %
13.12.2012 | 116 hodnocení
+ souhlasím
Rozpaky....
Bob marley  60 %
30.11.2012 | 18 hodnocení
+ souhlasím
Místy jsem se docela slušně bavil, takže pokud od toho člověk nečeká kdovíco, tak pro mě příjemně strávený čas. PS: Pán z Prasečkova by měl na začátku provést nějakou odpornost, abychom mu mohli všechny ty útrapy přát, takhle je dostává vlastně skoro za nic
Sofie  50 %
23.11.2012 | 30 hodnocení
+ souhlasím
(45%) Z představení mám smíšené pocity.Podle mě jde o ne úplně povedenou snahu udělat z Molierova okrajoveho dílka velké divadlo.Paní režisérka v rozhovorech uvádí,že hloupost a ziskuchtivost hlavního hrdiny si zalouží,aby byla potrestána.V jejím zpracování je ale Pán z Prasečkova pouhou obětí,která jen kouká,co se mu to děje.Charakter této postavy ale vůbec vykreslen není.Pan Postránecký hrál skvěle,ale nemá moc prostoru.Monolog lékaře byl nekonečný.Velmi se mi na druhou stranu líbily kostýmy.
Ficus  80 %
30.9.2015 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Výkon herců perfektní, sranda byla veliká...
Sebachleba  80 %
28.2.2018 | 12 hodnocení
Phoenix  80 %
28.2.2018 | 33 hodnocení
Bařena  50 %
2.11.2017 | 63 hodnocení
Plšík  60 %
30.3.2016 | 713 hodnocení
Ema123  100 %
13.1.2016 | 44 hodnocení
Ivulin  80 %
22.11.2015 | 43 hodnocení
Spuxie  40 %
13.6.2014 | 18 hodnocení
V.morava  30 %
16.1.2014 | 569 hodnocení
LavinieCamui  30 %
18.12.2013 | 635 hodnocení
Bbb  60 %
5.9.2013 | 34 hodnocení
Teres  60 %
9.6.2013 | 126 hodnocení
Kytina  20 %
9.5.2013 | 164 hodnocení
Derryl  70 %
26.4.2013 | 62 hodnocení
Foook  0 %
22.1.2013 | 41 hodnocení
Koliasjan  70 %
26.12.2012 | 6 hodnocení
K.havlas  30 %
8.12.2012 | 11 hodnocení
Čiko  20 %
30.11.2012 | 906 hodnocení
Antioch  40 %
30.11.2012 | 149 hodnocení
BlechTrommel  40 %
30.11.2012 | 25 hodnocení
Petulka19  80 %
22.11.2012 | 3 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.