Swingové krocení zlé ženy
vydáno: 27.3.2017, psáno z představení: 25.3.2017, Lukáš Dubský
Krátce po derniéře Zpívání v dešti se na repertoáru Východočeského divadla Pardubice ocitl další kousek ze zlatého fondu amerických muzikálů – Kiss Me, Kate z roku 1948. Variace na Shakespearovo Zkrocení zlé ženy sází především na výkony hlavních představitelů.

V malém baltimorském divadle se chystá premiéra „Zkrocenky“ a hlavní role Petruccia a Kateřiny mají ztvárnit bývalí manželé Fred Graham a Lilli Vanessi. Každý už sice žije svým životem, ale něco je k sobě stále přitahuje. Jenže, jakmile se k sobě přiblíží, roztočí se nanovo kolotoč hádek a obviňování. Zkrátka nemůžou být spolu, ale nevydrží ani bez sebe. To všechno se výrazně podepíše na premiérovém představení, které trpí i vpádem dvou neobratných gangsterů řešících jednu finanční pohledávku.

Kiss Me, Kate je komediální muzikál z atraktivního prostředí, jakým je divadelní zákulisí. Pro diváka bude jistě zajímavý princip divadla na divadle, protože kromě vlastní hry (autorem libreta jsou Bella a Samuel Spewackovi, texty písní a hudbu napsal Cole Porter) uvidí i úryvky z komedie Williama Shakespeara Zkrocení zlé ženy. Tato komedie patří k nejhranějším textům proslulého dramatika, ale také k těm, které nejvíce ohlodal zub času. V broadwayském muzikálu se ale díky reálnému napětí mezi Fredem a Lilli podařilo vnést až nečekaný drajv do scén Petruccia s Kateřinou.

Režisérka Kateřina Dušková měla šťastnou ruku při volbě hlavních protagonistů. Petra Janečková si bez problémů poradila s temperamentní Lilli, roli herecké hvězdy si ostatně vyzkoušela už ve Zpívání v dešti, kde ztvárnila čistě komickou úlohu Liny Lamontové. Milan Němec zase v úloze Freda jasně ukázal, že během svého angažmá v Městském divadle Brno vyspěl v komplexního herce, který dokáže bravurně ztvárnit nejen komické role (na to byli diváci v Pardubicích zvyklí vždy), ale i výrazné charaktery, jako jsou třeba Othello či doktor Galén. V Brně se mu dostalo i velké muzikálové průpravy, což je na výsledku znát. Celkem s jistotou se pohybuje i v obtížnějších swingových partech. Z vedlejších rolí tentokrát asi nejvíc zaujme Jana Ondrušková coby začínající, poněkud prostoduchá herečka Lois Linnová. Ondrušková je skvělá především ve scénách, kdy hraje, že neumí hrát. Také její píseň Svým způsobem jsem ti stále věrná patří k těm nejpovedenějším pěveckým číslům pardubické inscenace.

Výrazně groteskní pojetí dvojice gangsterů (Tomáš Lněnička a Ladislav Špiner) působí zpočátku trochu nesourodě ve srovnání s celkem civilním přístupem ve výkladu zbylých postav. Ve scénách, kde se gangsteři „omylem“ dostanou do děje Shakespearovy komedie, je ovšem nadsazenost jejich charakterů zdrojem mnoha zdařilých gagů. Navíc toto pojetí koresponduje s takřka komiksovými kulisami Pavla Kocycha.

Kiss me, Kate je dramaturgická sázka na jistotu, oddechovka s lehce nostalgickou atmosférou si svoje diváky jistě najde. Inscenace se navíc po vlažnějším začátku může pochlubit slušným tempem a na poměry oblastního divadla nezvyklým doprovodem živého orchestru.