Švandovo divadlo [velký sál]
<< Gazda a roba | Klec bláznů >>
Kateřina Tučková, Markéta Nekolová, Martin Františák & kol.
Kabaret Winton
Premiéra: 22.10.2022 | 1:45x
Dramaturgie: Martina Kinská. Výprava: Marek Cpin. Hudba: Ivan Acher, Michal Nejtek. Pohybová spolupráce: Tomáš Rychetský, Denisa Musilová, Jana Hanušová. Režie: Martin Františák.
Miroslav Hanuš, Andrea Buršová, Jaroslava Pokorná / Dana Syslová, Katarína Mišejková / Sára Lutovská, Bohdana Pavlíková, Matěj Anděl, Robert Jašków, Tomáš Petřík, Tomáš Červinek, Anna Grundmanová, Anežka Šťastná, Marek Frňka / Jakub Tvrdík (původně Petr Kult), Jacob Erftemeijer, Zdeněk Dočekal / Martin Rada...
Silný příběh dvou sester o hledání domova i vlastní krve navzdory dějinám. Nicholas Winton a jeho spolupracovníci během prvních osmi měsíců roku 1939 dostali 669 dětí z pomnichovského Československa. Rodiny zachráněných dětí zpravidla skončily v koncentračních táborech. Ester její rodiče také poslali do Anglie a sami s mladší dcerou Hanou zůstali v Československu. Nikdy se už neviděli. Ester vyrostla u pěstounů a nyní už má dospělou dceru. A přece se jednoho dne v roce 1988 umanutě rozhodne se do Československa vypravit. Ke svému překvapení zde potkává osoby, které považovala za mrtvé. Na její cestě ji doprovází dcera, která až zde odkrývá příběh své matky. Nikdy o něm nechtěla mluvit. Až teď, v jakémsi podivném hotelu, kde (zdá se) vůbec neplatí zákonitosti času ani prostoru...
Hodnocení inscenace
Redakce
68 %
Uživatelé
62 %
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 60 %
Lukáš Dubský 70 %
Jan Pařízek 70 %
Michal Novák 70 %
Iva Bryndová 70 %
Pavel Širmer 60 %
Lukáš Dubský 70 %
Jan Pařízek 70 %
Michal Novák 70 %
Iva Bryndová 70 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
Volby
Hodnocení (42)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 60 %
11.3.2024 | 2036 hodnocení
+ souhlasím
Na začátku 2. světové války se Nicholasi Wintonovi a lidem kolem něho podařilo zachránit několik set židovských dětí, pro něž bylo těžké opustit domov, ale přežily. Inscenace zpracovává nejen tyto momenty, ale mnohem širší souvislosti a důsledky. Forma kabaretu umožňuje nápadité pohrávání s atmosférou válečné doby, výstupy jsou výborně podané nejen M. Hanušem a A. Buršovou, ale i zbytkem zapojeného ansámblu. Přestože se v této rovině daří vyhnout realistické těžkopádnosti, příliš neobstává v kontextu celku, resp. odlišně uchopené linky z 80. let. V neuspořádaném tvaru se přesto najde několik silných momentů.
Lukáš Dubský 70 %
23.12.2023 | 1182 hodnocení
+ souhlasím
65%. Byť Františákova inscenace působí poněkud rozkolísaně, přináší silné téma s aktuálními přesahy a svou formou se vymyká běžnému repertoáru. Hraje se bez přestávky, přesto dochází k zásadnímu žánrovému zlomu. Zatímco první část z přelomu let 1938 a 1939 je rámována formou kabaretu, druhá půlka datovaná do roku 1989 je sevřenější a přináší zcela odlišnou náladu. Kabaretní rámování není špatný nápad, ale tady působí podivně nekoherentně. Nejsilnějším momentem inscenace je žádost židovské matky (B.Pavlíková), aby Winton zařadil její dceru do své záchranné akce. (více v článku na blogu)
Jan Pařízek 70 %
18.1.2023 | 920 hodnocení
+ souhlasím
Hodně zajímavá inscenace, jenž ve mě v konečném důsledku zanechává nemalý dojem. Forma kabaretu je zde dosti chytlavá a pokud člověk úplně neřeší jistou absurditu celého začátku, kdy není příliš jasné, jaký mají dané scény vlastně význam, tak ho to nakonec určitě zasáhne. Povedlo se zde opravdu moc pěkně připomenout a oživit onu nelehkou dobu a celý proces s přesunem dětí. Už jen za to jsem moc rád, ale navíc k tomu se ještě hodně povedla celá hudebně-pěvecko-pohybová složka, jenž výsledný zážitek o to prohlubuje. Ze všech aktérů pak vyzdvihuji hlavně výborný výkon M. Hanuše, který do toho dává hodně a je to vidět. 75%
Michal Novák 70 %
28.12.2022 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
65 % Inscenaci nelze upřít působivé obrazy a výbornou práci s divadelní zkratkou. Naznačují pečlivou znalost tématu a k vykreslení hrůzné situace často stačí dvě slova, jeden pohled (aneb když dlouho nezapomenete podání dramatického momentu Bohdanou Pavlíkovou). Pulzuje to dobovou náladou, nebezpečí je explicitně komentováno skrze „vlastenecké“ postoje a prostor opanuje žoviálnost kabaretiéra Kašpara (výkon Miroslava Hanuše bude asi hodně komentován, je to trefa do typu a naplno využívá hercovu komplexnost). Střih, časový skok, kabaretní rámec se ztratil, i kouzlo dobrého scénáře. V závěrečné pasáži však potěší bravurní herectví Dany Syslové.
Iva Bryndová 70 %
9.11.2022 | 590 hodnocení
+ souhlasím
75% - Inscenace, jejíž synopse dle mého názoru skutečnosti úplně neodpovídá a které se bohužel nepodařilo úplně ideálním způsobem navázat dvě poměrně odlišné její části dohromady. I tak mě nicméně zasáhla velmi, nejvíce první polovina odehrávající se v kabaretním rámci ve třicátých letech a skvělé herecké výkony Dany Syslové, Bohdany Pavlíkové a Sáry Lutovské. (více v článku na blogu)
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Elus 60 %
12.7.2024 | 7 hodnocení
+ souhlasím
Pokud bych neznala "wintonovskou" tématiku, tak by mi řada důležitých momentů utekla. Což je škoda. Těšila jsem se, ale slet scének mě moc neoslovil. Ale zase určitě to nebyl promarněný večer a řada silných momentů se podařila vystihnout.
Kateřina Vodáková 50 %
3.2.2024 | 240 hodnocení
+ souhlasím
Na divadelních prknech zvláštně pojaté téma s velkým potenciálem (viz naopak zdařilý film Jeden život), který se ŠD nepodařilo využít. Přítomné školní třídy bohužel docela znuděné jako já. Nepřehledná a pro uši nelíbivá (zpěv A. Buršové) kabaretní první polovina, kterou alespoň zachraňuje více činoherní druhá část. Upozaděná role N. Wintona v nevýrazném podání M. Anděla stojí v kontrastu s výrazným R. Jaškówem, který baví a dodává stopáži bez pauzy oživení a kolorit. V menší roli zaujme i A. Šťastná a také kvituji nápad se zapojením stepu. Celkově kus bez větší gradace a síly vyznění, jehož závěr padne tak nějak do prázdna a vlažně.
Scaly 20 %
23.11.2023 | 5 hodnocení
+ souhlasím
Deset procent za výkon pana Hanuše a dalších deset za paní Mišejkovou. Před představením jsme vtipkovali, že ve pokud ve dvouhodinové hře není přestávka, bývá to proto, aby lidé v půlce neodešli. A bylo tomu tak i v tomto případě. Vybrán byl silný námět, ale zpracování je velmi nešťastné.
TerJan 50 %
12.10.2023 | 54 hodnocení
+ souhlasím
Rozpačitý dojem. Silné momenty, ale taky spousta vaty a zapomenutelné postavy. Písně neposouvají děj, ale ani neobstojí samy o sobě. Jako by se autoři nemohli rozhodnout, jestli chtějí dělat kabaret, nebo vyprávět příběh. Mirkovi Hanušovi kabaret sedí (např. v Dlouhé Kainar), ale nedrželo to pohromadě. /na základě návštěvy 11.10.2023/
Čiko 60 %
11.10.2023 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
Já si myslím, že se s tímto tématem inscenační tým nepotkal tak, jak by si zasloužilo. Je to silný příběh, inspirovaný skutečnou událostí, ale na jevišti to příliš nevyznělo. První polovina se trochu ztrácí v kabaretním stylu a ve druhé části bych zase trochu kabaretu klidně přidal. A přitom M.Františák právě tato témata umí...
Herecky se mi velmi líbil "všeuměl" Miroslav Hanuš.
Trochu bez atmosféry...
Herecky se mi velmi líbil "všeuměl" Miroslav Hanuš.
Trochu bez atmosféry...
Jerman 70 %
13.5.2023 | 130 hodnocení
+ souhlasím
75%
Snad první divadelní hra inspirovaná příběhem Wintonových dětí, kde Kateřina Tučková se spoluautory vytvořila silný příběh, zasazený do atmosféry pražského hotelu Šroubek. Režisér Františák výborně režíruje zvláště tu část inscenace odehrávající se v pomnichovské republice. Zde mistrně skloubil kaberetní hotelové scény s dramatem židovské rodiny, které spěje k tragickému vyústění. Po střihu do roku 1989 se však tempo inscenace zpomalí a rychle spěje k závěru bez výrazné katarze. Vynikající výkon M.Hanuše v roli Kašpara, který je nelichotivým zobrazením přizpůsobivého Čecha proplouvajícího všemi režimy.
Snad první divadelní hra inspirovaná příběhem Wintonových dětí, kde Kateřina Tučková se spoluautory vytvořila silný příběh, zasazený do atmosféry pražského hotelu Šroubek. Režisér Františák výborně režíruje zvláště tu část inscenace odehrávající se v pomnichovské republice. Zde mistrně skloubil kaberetní hotelové scény s dramatem židovské rodiny, které spěje k tragickému vyústění. Po střihu do roku 1989 se však tempo inscenace zpomalí a rychle spěje k závěru bez výrazné katarze. Vynikající výkon M.Hanuše v roli Kašpara, který je nelichotivým zobrazením přizpůsobivého Čecha proplouvajícího všemi režimy.
BarboraSalome 50 %
19.1.2023 | 62 hodnocení
+ souhlasím
Bohužel se jedná o průměrnou inscenaci. Přitom takové téma. Začátek se hrozně vleče a občas u zpěvu není rozumět ani slovu. Vše zůstalo v půli cesty.
Terezak 70 %
18.1.2023 | 73 hodnocení
+ souhlasím
Má to dobrou atmosféru, scénu a kostýmy. A taky to má pár hluchých míst a trochu rozvleklý závěr. A skvělého Hanuše a Jaškówa. Stojí za vidění.
Gimli35 40 %
2.12.2022 | 297 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Silný příběh o Wintonových dětech? V podání Švandova divadla bohužel spíš banální konverzačka s nepovedenou hudební složkou (Acher, Gellner a Hanuš skvěle fungují každý sám, ale dohromady fakt ne). Přepáleně černobílé dobro a zlo dávají paradoxně vyniknout R. Jaškówovi, jehož okázale odporný uzenář Barták je zdaleka nejzábavnější figurou inscenace. Dobrý výkon podává též D. Syslová coby Mrs. Johnson, naopak vyloženě iritující je uječená Ester K. Mišejkové. Bezradný konec jen dovršuje divácké zklamání.
RaB 40 %
14.11.2022 | 383 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Velice nesourodá inscenace. První část (kabaretní) je ukřičená a uskákaná - herectví zde vůbec není. Navíc Miroslav Hanuš jen exhibuje bez jakékoliv snahy o kulturu (evidentně ho to ale baví).
Druhá část - samotné vyprávění příběhu je již lepší, ačkoliv stále mi zde chyběly emoce a gradace. Příběh Wintonových dětí by šel zpracovat dramatičtěji.
Druhá část - samotné vyprávění příběhu je již lepší, ačkoliv stále mi zde chyběly emoce a gradace. Příběh Wintonových dětí by šel zpracovat dramatičtěji.
InkaR 50 %
6.11.2022 | 37 hodnocení
+ souhlasím
Druhá polovina se mi líbila o dost víc než začátek (děj více pochopitelný), ale i tak to nebyl můj šálek čaje.
Teejaa 90 %
4.11.2022 | 21 hodnocení
+ souhlasím
Za mě skvělý kus. Žánr hravého a zpěvného kabaretu perfektně vybalancuje závažnost a ponurost tématu. Autoři na jevišti nepracují s prvoplánovostí. Příběh je lehce čitelný, po druhé třetině hry až možná příliš předvídatelný, ale nic co by nezachránily silné herecké výkony - Syslová, Pavlíková, Mišejková/Lutovská (viděny obě dvě) a Hanuš. Postava samotného Wintona překvapivě mírně upozaděna. Nicméně co slibují anotace a PR, to divák dostane. Díky, skvělé.
Mikika 80 %
3.11.2022 | 74 hodnocení
+ souhlasím
Silný příběh v originálním podání. Ze začátku možná trošku uječeném a hysterickém, ale to bude tím Silvestrem. Vše se vlastně točí kolem malé Ester a snaze zachovat zdání, že je vše v pořádku, i když v roce 1939 už rozhodně ne pro židovskou rodinou Weissových. Winton je tu vlastně jen vedlejší postava, i když důležitá. Po shlédnutí ve vás bude hlodat otázka, jaké to pro Ester muselo být a co všechno si zažila, že se z ní stala ta zapšklá baba z druhé části. Znepokojivé, smutné představení. Kapesníky povinné.
Studený Čumáček 60 %
22.10.2022 | 422 hodnocení
+ souhlasím
57%
Nechalo se den uležet. A názor se příliš nezměnil. Ačkoli jde o nadprůměrný autorský text, herecké výkony jsou na Švanďák až neobvykle rozkolísané. Vysokou úroveň si drží Bohdana Pavlíková a Andrea Buršová, Anežku Šťastnou zatím uložím ke sledování, prostě uvidíme. Miroslav Hanuš zaperlil, jeho výkon na poli stepu a provozování hudby byl na činoherce až obdivuhodný, a jistá dryáčnickost v jeho projevu nebyla na škodu. Robert Jašków naopak poněkud zklamal, jeho hotelový recepční z "Palachova týdne" 1989 modelovaný jako směs omrzelosti a přihlouplého pokusu o lstivost nepřesvědčil. Škoda, rozběh byl pěkný, ale do konce nevydržel...
Nechalo se den uležet. A názor se příliš nezměnil. Ačkoli jde o nadprůměrný autorský text, herecké výkony jsou na Švanďák až neobvykle rozkolísané. Vysokou úroveň si drží Bohdana Pavlíková a Andrea Buršová, Anežku Šťastnou zatím uložím ke sledování, prostě uvidíme. Miroslav Hanuš zaperlil, jeho výkon na poli stepu a provozování hudby byl na činoherce až obdivuhodný, a jistá dryáčnickost v jeho projevu nebyla na škodu. Robert Jašków naopak poněkud zklamal, jeho hotelový recepční z "Palachova týdne" 1989 modelovaný jako směs omrzelosti a přihlouplého pokusu o lstivost nepřesvědčil. Škoda, rozběh byl pěkný, ale do konce nevydržel...
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.