Švandovo divadlo [velký sál]

Kabaret Winton

Premiéra: 22.10.2022 | 1:45x
Silný příběh dvou sester o hledání domova i vlastní krve navzdory dějinám. Nicholas Winton a jeho spolupracovníci během prvních osmi měsíců roku 1939 dostali 669 dětí z pomnichovského Československa. Rodiny zachráněných dětí zpravidla skončily v koncentračních táborech. Ester její rodiče také poslali do Anglie a sami s mladší dcerou Hanou zůstali v Československu. Nikdy se už neviděli. Ester vyrostla u pěstounů a nyní už má dospělou dceru. A přece se jednoho dne v roce 1988 umanutě rozhodne se do Československa vypravit. Ke svému překvapení zde potkává osoby, které považovala za mrtvé. Na její cestě ji doprovází dcera, která až zde odkrývá příběh své matky. Nikdy o něm nechtěla mluvit. Až teď, v jakémsi podivném hotelu, kde (zdá se) vůbec neplatí zákonitosti času ani prostoru...
Švandovo divadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
68 %
Uživatelé
62 %
62371000
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
14.10.Po19:00 vstupenky
27.11.St19:00 vstupenky
16.12.Po19:00 vstupenky

Volby

Hodnocení (42)

HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer  60 %
11.3.2024 | 2036 hodnocení
+ souhlasím
Na začátku 2. světové války se Nicholasi Wintonovi a lidem kolem něho podařilo zachránit několik set židovských dětí, pro něž bylo těžké opustit domov, ale přežily. Inscenace zpracovává nejen tyto momenty, ale mnohem širší souvislosti a důsledky. Forma kabaretu umožňuje nápadité pohrávání s atmosférou válečné doby, výstupy jsou výborně podané nejen M. Hanušem a A. Buršovou, ale i zbytkem zapojeného ansámblu. Přestože se v této rovině daří vyhnout realistické těžkopádnosti, příliš neobstává v kontextu celku, resp. odlišně uchopené linky z 80. let. V neuspořádaném tvaru se přesto najde několik silných momentů.
Lukáš Dubský  70 %
23.12.2023 | 1182 hodnocení
+ souhlasím
65%. Byť Františákova inscenace působí poněkud rozkolísaně, přináší silné téma s aktuálními přesahy a svou formou se vymyká běžnému repertoáru. Hraje se bez přestávky, přesto dochází k zásadnímu žánrovému zlomu. Zatímco první část z přelomu let 1938 a 1939 je rámována formou kabaretu, druhá půlka datovaná do roku 1989 je sevřenější a přináší zcela odlišnou náladu. Kabaretní rámování není špatný nápad, ale tady působí podivně nekoherentně. Nejsilnějším momentem inscenace je žádost židovské matky (B.Pavlíková), aby Winton zařadil její dceru do své záchranné akce. (více v článku na blogu)
Jan Pařízek  70 %  Tip Jan Pařízek
18.1.2023 | 920 hodnocení
+ souhlasím
Hodně zajímavá inscenace, jenž ve mě v konečném důsledku zanechává nemalý dojem. Forma kabaretu je zde dosti chytlavá a pokud člověk úplně neřeší jistou absurditu celého začátku, kdy není příliš jasné, jaký mají dané scény vlastně význam, tak ho to nakonec určitě zasáhne. Povedlo se zde opravdu moc pěkně připomenout a oživit onu nelehkou dobu a celý proces s přesunem dětí. Už jen za to jsem moc rád, ale navíc k tomu se ještě hodně povedla celá hudebně-pěvecko-pohybová složka, jenž výsledný zážitek o to prohlubuje. Ze všech aktérů pak vyzdvihuji hlavně výborný výkon M. Hanuše, který do toho dává hodně a je to vidět. 75%
Michal Novák  70 %
28.12.2022 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
65 % Inscenaci nelze upřít působivé obrazy a výbornou práci s divadelní zkratkou. Naznačují pečlivou znalost tématu a k vykreslení hrůzné situace často stačí dvě slova, jeden pohled (aneb když dlouho nezapomenete podání dramatického momentu Bohdanou Pavlíkovou). Pulzuje to dobovou náladou, nebezpečí je explicitně komentováno skrze „vlastenecké“ postoje a prostor opanuje žoviálnost kabaretiéra Kašpara (výkon Miroslava Hanuše bude asi hodně komentován, je to trefa do typu a naplno využívá hercovu komplexnost). Střih, časový skok, kabaretní rámec se ztratil, i kouzlo dobrého scénáře. V závěrečné pasáži však potěší bravurní herectví Dany Syslové.
Iva Bryndová  70 %
9.11.2022 | 590 hodnocení
+ souhlasím
75% - Inscenace, jejíž synopse dle mého názoru skutečnosti úplně neodpovídá a které se bohužel nepodařilo úplně ideálním způsobem navázat dvě poměrně odlišné její části dohromady. I tak mě nicméně zasáhla velmi, nejvíce první polovina odehrávající se v kabaretním rámci ve třicátých letech a skvělé herecké výkony Dany Syslové, Bohdany Pavlíkové a Sáry Lutovské. (více v článku na blogu)
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Elus  60 %
12.7.2024 | 7 hodnocení
+ souhlasím
Pokud bych neznala "wintonovskou" tématiku, tak by mi řada důležitých momentů utekla. Což je škoda. Těšila jsem se, ale slet scének mě moc neoslovil. Ale zase určitě to nebyl promarněný večer a řada silných momentů se podařila vystihnout.
Kateřina Vodáková  50 %
3.2.2024 | 240 hodnocení
+ souhlasím
Na divadelních prknech zvláštně pojaté téma s velkým potenciálem (viz naopak zdařilý film Jeden život), který se ŠD nepodařilo využít. Přítomné školní třídy bohužel docela znuděné jako já. Nepřehledná a pro uši nelíbivá (zpěv A. Buršové) kabaretní první polovina, kterou alespoň zachraňuje více činoherní druhá část. Upozaděná role N. Wintona v nevýrazném podání M. Anděla stojí v kontrastu s výrazným R. Jaškówem, který baví a dodává stopáži bez pauzy oživení a kolorit. V menší roli zaujme i A. Šťastná a také kvituji nápad se zapojením stepu. Celkově kus bez větší gradace a síly vyznění, jehož závěr padne tak nějak do prázdna a vlažně.
Scaly  20 %
23.11.2023 | 5 hodnocení
+ souhlasím
Deset procent za výkon pana Hanuše a dalších deset za paní Mišejkovou. Před představením jsme vtipkovali, že ve pokud ve dvouhodinové hře není přestávka, bývá to proto, aby lidé v půlce neodešli. A bylo tomu tak i v tomto případě. Vybrán byl silný námět, ale zpracování je velmi nešťastné.
TerJan  50 %
12.10.2023 | 54 hodnocení
+ souhlasím
Rozpačitý dojem. Silné momenty, ale taky spousta vaty a zapomenutelné postavy. Písně neposouvají děj, ale ani neobstojí samy o sobě. Jako by se autoři nemohli rozhodnout, jestli chtějí dělat kabaret, nebo vyprávět příběh. Mirkovi Hanušovi kabaret sedí (např. v Dlouhé Kainar), ale nedrželo to pohromadě. /na základě návštěvy 11.10.2023/
Čiko  60 %
11.10.2023 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
Já si myslím, že se s tímto tématem inscenační tým nepotkal tak, jak by si zasloužilo. Je to silný příběh, inspirovaný skutečnou událostí, ale na jevišti to příliš nevyznělo. První polovina se trochu ztrácí v kabaretním stylu a ve druhé části bych zase trochu kabaretu klidně přidal. A přitom M.Františák právě tato témata umí...
Herecky se mi velmi líbil "všeuměl" Miroslav Hanuš.
Trochu bez atmosféry...
Jerman  70 %
13.5.2023 | 130 hodnocení
+ souhlasím
75%
Snad první divadelní hra inspirovaná příběhem Wintonových dětí, kde Kateřina Tučková se spoluautory vytvořila silný příběh, zasazený do atmosféry pražského hotelu Šroubek. Režisér Františák výborně režíruje zvláště tu část inscenace odehrávající se v pomnichovské republice. Zde mistrně skloubil kaberetní hotelové scény s dramatem židovské rodiny, které spěje k tragickému vyústění. Po střihu do roku 1989 se však tempo inscenace zpomalí a rychle spěje k závěru bez výrazné katarze. Vynikající výkon M.Hanuše v roli Kašpara, který je nelichotivým zobrazením přizpůsobivého Čecha proplouvajícího všemi režimy.
Milloš  90 %
14.2.2023 | 23 hodnocení
+ souhlasím
Výborné nahlédnutí do nelehkých dob.
BarboraSalome  50 %
19.1.2023 | 62 hodnocení
+ souhlasím
Bohužel se jedná o průměrnou inscenaci. Přitom takové téma. Začátek se hrozně vleče a občas u zpěvu není rozumět ani slovu. Vše zůstalo v půli cesty.
Terezak  70 %
18.1.2023 | 73 hodnocení
+ souhlasím
Má to dobrou atmosféru, scénu a kostýmy. A taky to má pár hluchých míst a trochu rozvleklý závěr. A skvělého Hanuše a Jaškówa. Stojí za vidění.
Marek a Marie  70 %
10.12.2022 | 60 hodnocení
+ souhlasím
Excelentní herecký a taneční výkon M.Hanuše
Gimli35  40 %
2.12.2022 | 297 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Silný příběh o Wintonových dětech? V podání Švandova divadla bohužel spíš banální konverzačka s nepovedenou hudební složkou (Acher, Gellner a Hanuš skvěle fungují každý sám, ale dohromady fakt ne). Přepáleně černobílé dobro a zlo dávají paradoxně vyniknout R. Jaškówovi, jehož okázale odporný uzenář Barták je zdaleka nejzábavnější figurou inscenace. Dobrý výkon podává též D. Syslová coby Mrs. Johnson, naopak vyloženě iritující je uječená Ester K. Mišejkové. Bezradný konec jen dovršuje divácké zklamání.
RaB  40 %
14.11.2022 | 383 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Velice nesourodá inscenace. První část (kabaretní) je ukřičená a uskákaná - herectví zde vůbec není. Navíc Miroslav Hanuš jen exhibuje bez jakékoliv snahy o kulturu (evidentně ho to ale baví).
Druhá část - samotné vyprávění příběhu je již lepší, ačkoliv stále mi zde chyběly emoce a gradace. Příběh Wintonových dětí by šel zpracovat dramatičtěji.
InkaR  50 %
6.11.2022 | 37 hodnocení
+ souhlasím
Druhá polovina se mi líbila o dost víc než začátek (děj více pochopitelný), ale i tak to nebyl můj šálek čaje.
Teejaa  90 %
4.11.2022 | 21 hodnocení
+ souhlasím
Za mě skvělý kus. Žánr hravého a zpěvného kabaretu perfektně vybalancuje závažnost a ponurost tématu. Autoři na jevišti nepracují s prvoplánovostí. Příběh je lehce čitelný, po druhé třetině hry až možná příliš předvídatelný, ale nic co by nezachránily silné herecké výkony - Syslová, Pavlíková, Mišejková/Lutovská (viděny obě dvě) a Hanuš. Postava samotného Wintona překvapivě mírně upozaděna. Nicméně co slibují anotace a PR, to divák dostane. Díky, skvělé.
Mikika  80 %
3.11.2022 | 74 hodnocení
+ souhlasím
Silný příběh v originálním podání. Ze začátku možná trošku uječeném a hysterickém, ale to bude tím Silvestrem. Vše se vlastně točí kolem malé Ester a snaze zachovat zdání, že je vše v pořádku, i když v roce 1939 už rozhodně ne pro židovskou rodinou Weissových. Winton je tu vlastně jen vedlejší postava, i když důležitá. Po shlédnutí ve vás bude hlodat otázka, jaké to pro Ester muselo být a co všechno si zažila, že se z ní stala ta zapšklá baba z druhé části. Znepokojivé, smutné představení. Kapesníky povinné.
Studený Čumáček  60 %
22.10.2022 | 422 hodnocení
+ souhlasím
57%
Nechalo se den uležet. A názor se příliš nezměnil. Ačkoli jde o nadprůměrný autorský text, herecké výkony jsou na Švanďák až neobvykle rozkolísané. Vysokou úroveň si drží Bohdana Pavlíková a Andrea Buršová, Anežku Šťastnou zatím uložím ke sledování, prostě uvidíme. Miroslav Hanuš zaperlil, jeho výkon na poli stepu a provozování hudby byl na činoherce až obdivuhodný, a jistá dryáčnickost v jeho projevu nebyla na škodu. Robert Jašków naopak poněkud zklamal, jeho hotelový recepční z "Palachova týdne" 1989 modelovaný jako směs omrzelosti a přihlouplého pokusu o lstivost nepřesvědčil. Škoda, rozběh byl pěkný, ale do konce nevydržel...
Eliskaeva  50 %
7.5.2024 | 38 hodnocení
Rimich  60 %
6.5.2024 | 39 hodnocení
Kastan42  70 %
12.10.2023 | 66 hodnocení
Plšík  90 %
30.9.2023 | 782 hodnocení
Teres  50 %
8.5.2023 | 268 hodnocení
Nova15  100 %
2.5.2023 | 16 hodnocení
Will_Scarlet  50 %
5.3.2023 | 43 hodnocení
Unionboy  50 %
2.3.2023 | 470 hodnocení
Applejuice  70 %
20.1.2023 | 393 hodnocení
HawkeyeSaw  60 %
18.1.2023 | 225 hodnocení
Evelynne  20 %
17.12.2022 | 26 hodnocení
Klára Matiasovitsová  70 %
7.12.2022 | 69 hodnocení
MISA2604  60 %
13.11.2022 | 23 hodnocení
Anca.rambo  60 %
12.11.2022 | 112 hodnocení
Astuta  60 %
8.11.2022 | 34 hodnocení
Pasika  70 %
6.11.2022 | 41 hodnocení
Tintera.v  90 %
5.11.2022 | 88 hodnocení
Vladimír10  90 %
4.11.2022 | 651 hodnocení
Petr.trep  30 %
1.11.2022 | 172 hodnocení
LavinieCamui  70 %
30.10.2022 | 842 hodnocení
Matěj Konečný  70 %
23.10.2022 | 231 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.