Divadlo Na zábradlí [hlavní scéna]
Kaspar Colling Nielsen, Kristýna Kosová, Adam Svozil
Dánská občanská válka 2018-24
Premiéra: 15.12.2017 | 2:40
Překlad románu: Lada Halounová. Scéna: Petr Vítek. Kostýmy: Ján Tereba. Dramaturgie, výběr hudby a režie: Adam Svozil, Kristýna Kosová.
Poslední uvedení: květen 2019.
Poslední uvedení: květen 2019.
Miloslav König, Johana Matoušková, Dita Kaplanová, Magdaléna Sidonová, Petr Jeništa, Jan Hájek, Jiří Černý...
Hra na motivy sci-fi románu předního představitele současné dánské literatury. Muž přemýšlí o příčinách nebývale krvavého konfliktu, který nelítostně rozdělil společnost, a i po stovkách let od událostí se mu jistá jeho rozhodnutí navrací v nejhorších nočních můrách. Rozhodnutí, která během války učinil, a kterých snad i lituje, třeba těch o své životní lásce, už nelze vzít zpět, ale co už se dá dělat? Vize budoucnosti, ve které se již nebude umírat a psi povedou s lidmi filozofické hovory...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
80 %
Uživatelé
71 %
Hodnocení redakce
Jiří Koula 70 %
Iva Bryndová 90 %
Lukáš Dubský 90 %
Pavel Širmer 60 %
Jan Pařízek 80 %
Lukáš Holubec 90 %
Jiří Koula 70 %
Iva Bryndová 90 %
Lukáš Dubský 90 %
Pavel Širmer 60 %
Jan Pařízek 80 %
Lukáš Holubec 90 %
Volby
Hodnocení (61)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Koula 70 %
30.12.2018 | 1602 hodnocení
+ souhlasím
74,99 % Sečteno a podtrženo, inscenace Dánská občanská válka 2018-24 rozhodně stojí na zhlédnutí, stejně jako stojí za přečtení Nielsenova předloha. Více viz blog.
Iva Bryndová 90 %
27.3.2018 | 615 hodnocení
+ souhlasím
95% - Nesmírně silná a působivá hra, plná zásadních otázek a myšlenek. Jednoznačně rezonující a schopná přivodit parádní depresi. V první polovině se do toho všeho "hnusu" navíc vleze až nečekané množství humoru, který funguje přesně, jak má. V druhé už zbývá jen absurdita, děs a úzkost. Skvěle sehraný soubor, efektní scéna, sedí to všechno dokonale dohromady.
Lukáš Dubský 90 %
10.3.2018 | 1229 hodnocení
+ souhlasím
Na Zábradlí se podařilo udělat bytostně politickou inscenaci, která se ale neuchyluje ke komunální satiře ani plakátovému viděni světa. Tvůrci přenesli Nielsenův román do českých reálií a zkoumají, zda by mohlo k tomu, co popisuje dánský autor ve své dystopii, dojít i u nás. Třetí část je dost absurdní a dekadentní, ale nakonec dává smysl i v kontextu zbylých částí. Herci své postavy nijak nepsychologizují, podávají soustředěný kolektivní výkon. Inscenace je místy třeskutě zábavná, jindy z ní skutečně mrazí. Hodně povedený počin, na který se vyplatí zajít.
Pavel Širmer 60 %
20.2.2018 | 2072 hodnocení
+ souhlasím
Dramatizovat právě tento román je velmi obtížné. Kristýna Kosová s Adamem Svozilem se toho zhostili s invencí, kterou je třeba ocenit. Nabízejí výklad témat a souvislostí. Prostředky vyjádření jsou užívány smysluplně a pokud je návštěvník ochoten přemýšlet, dostane se mu nespočtu přínosných podnětů. Precizní herecká práce. Titul se hodí k ostatním počinům současného repertoáru a zároveň nabízí jiný styl, který tato scéna také potřebuje. Je na každém divákovi, zda mu bude poměrně specifická (pozoruhodná) inscenace vyhovovat.
Jan Pařízek 80 %
13.1.2018 | 940 hodnocení
+ souhlasím
Válka v Evropě? Za jaké situace? Co by bylo roznětkou? Finanční a sociální krize? Jak by to probíhalo a jaké by byly důsledky? Poučí se někdy lidstvo ze svého jednání nebo se historie bude stále v určité míře opakovat? Inscenace co klade spoustu otázek a poskytne dosti materiálu k zamyšlení. Je rozhodně zajímavé vidět problémy dnešní evropské společnosti zasazené do kontextu válečného konfliktu. Není zde příliš slabých míst a i přes větší délku a náročnější pasáže si svoji pozornost tato hra udrží bez větších problémů. Z mého pohledu určitě povedený kus.
Lukáš Holubec 90 %
5.1.2018 | 758 hodnocení
+ souhlasím
--- Něco si přej, padá bomba --- (více v článku na blogu)
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Lenka Rzepková 80 %
31.3.2019 | 24 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace Dánská občanská válka v Divadle Na zábradlí za mě určitě stojí za shlédnutí.Je úderná,nevnucuje se,ale i tak dokáže divákovi předat myšlenku.Mrazivé téma a zpracování nabízí divákovi otázky k zamyšlení.Oceňuji i kreativní pojetí scénografie a autentické výkony herců.Opět nezklamaly.Krásná uvěřitelná energie a "partnerství" mezi Miloslavem Königem a Johanou Matouškovou nebo třeba vtip a nadsázka v hereckém výkonu paní Dity Kaplanové.Honza Hájek v druhé části představení zaujme.Občas jsem"vypadla z rytmu"(přece jen jde o delší představení),ale jinak za mě velice povedená inscenace.
Kateřina 20 %
28.3.2019 | 43 hodnocení
+ souhlasím
Poprvé v životě jsem odešla o přestávce. S ničím v té první půlce jsem se nedokázala ztotožnit, nad ničím, co se mi snažili chaotickým způsobem sdělit jsem se nedokázala zamyslet, i když jsem hodně chtěla, protože kniha mě zaujala. Místy mi bylo herců líto, nebo jsem se smála absurditě monologů. 20% za to, že mám DnZ v lásce.
Alzbeta.m 70 %
26.3.2019 | 48 hodnocení
+ souhlasím
Dějiny se opakují na scéně DnZ. Nekonečná lidská neponaučitelnost z historie, která mrazivě vyplývá na povrch. Dopomáhá jí neuvěřitelně autentické a atmosféru podporující scénické řešení. Herecké výkony mě opět nezklamaly - tentokrát mě nejvíce bavilo sledovat Miloslava Königa, Johanu Matouškovou a Magdalénu Sidonovou. Prvně absurdní debata o válce, její průběh a konečné zobrazení lhostejné společnosti plné snobů, která opět nemá o historii ani páru. Za mě jediné mínus byla delší doba trvání - chvílemi jsem "vypadávala".
Burgermiky 80 %
21.2.2019 | 28 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace se mi líbila, především první půlka ve válečné zóně. Pro mě naprostým objevem dva noví mladí herci divadla Johana Matoušková a Jiří Černý.
R.JELEN.21 30 %
1.12.2018 | 260 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Za mě NE!
Pamatuji si přesně ten pocit po první části, kdy jsem si při přestávce říkala: "Okey, nic horšího jsem zatím neviděla, ale dám tomu šanci! Třeba druhá část bude lepší."
Po skončení druhé části, už mi ta první přišla jako velkolepý a umělecky hodnotný počin, kdy jsem si musela říct: "Větší blbost, jsem neviděla a doufám, že už neuvidím."
Nevím jestli to je mým žaludkem, ale mě prostě celá ta proplivaná druhá část nesedla a to jsem zvyklá jíst v menze.
Pamatuji si přesně ten pocit po první části, kdy jsem si při přestávce říkala: "Okey, nic horšího jsem zatím neviděla, ale dám tomu šanci! Třeba druhá část bude lepší."
Po skončení druhé části, už mi ta první přišla jako velkolepý a umělecky hodnotný počin, kdy jsem si musela říct: "Větší blbost, jsem neviděla a doufám, že už neuvidím."
Nevím jestli to je mým žaludkem, ale mě prostě celá ta proplivaná druhá část nesedla a to jsem zvyklá jíst v menze.
JirkaS 90 %
5.11.2018 | 388 hodnocení
+ souhlasím
Jak málo stačí k tomu, aby se nastolený řád rozpadl? Text klade zajímavé otázky, nastoluje děsivou fikci, která by nemusela být daleko od reality, a vtahuje diváka do nebezpečně destruktivních situací, kterých je těžké být svědkem jen v hledišti, natož aby se staly realitou. Inscenace úžasně pracuje s různými situacemi i s diváky samotnými jako se součástí celku, a pomalu kráčí ke konci, který je zoufale prázdný a cizí jakémukoliv lidství tak, jak bylo přítomno ještě na začátku představení. Originální zážitek plný děsivých vizí, zajímavých myšlenek a vyrovnaných hereckých výkonů! /3.11.2018/
Koeman2 80 %
28.6.2018 | 190 hodnocení
+ souhlasím
Je možné v jedné hře obsáhnout všechny problémy soudobé Evropy, počátky, průběh a následky válečného konfliktu a přitom nenudit? Je. Tahle hra je toho důkazem. Velmi soustředěné a vyrovnané herecké výkon všech aktérů a originální pojetí převyprávění dánského sci-fi románu dělá z této hry mimořádný divácký zážitek. Divadlo Na Zábradlí umí tohle dokonale.
Monulinka 60 %
15.4.2018 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Nějak nevím, co o této inscenaci napsat, nedokázalo mě to pořádně vtáhnout. Některé pasáže a myšlenky byly vynikající, ale možná jich tam bylo až příliš na vstřebání, celkově trochu dlouhé. Jako vždy na Zábradlí výborné herecky i scénograficky. 65 %
Vladimír Hořký 80 %
8.4.2018 | 8 hodnocení
+ souhlasím
Skvělý zážitek. Velmi mě zaujala práce s knihou v její samotné dramatizaci. Představení mi mělo už od začátku co říct a druhá sci-fi polovina mi vyrazila dech! Doporučuji.
Tůsa 80 %
21.3.2018 | 16 hodnocení
+ souhlasím
Pro mě skvělá inscenace. Scénografie, která je působivá i funkční a rafinovaná. Apelativní zpracování a aktuální sdělení. Politický obraz společnosti. Deziluze, obraz lidských charakterů. Hra s pozastavováním děje, hra se scénografií.
Mkrat 80 %
12.3.2018 | 24 hodnocení
+ souhlasím
Mám rád představní, která donutí člověka se zamyslet (i když třeba nemusí souhlasit s autorovým pohledem na věc).
Bohužel je inscenace relativně dlouhá a druhá polovina místo toho aby byla gradací je spíše nekonečným čekáním na konec (pointu už všichni v sále znají, hra již nic nepřináší a tak člověk nechtě shlédne na hodinky...) - což je škoda, protože jinak vřele doporučuji.
Bohužel je inscenace relativně dlouhá a druhá polovina místo toho aby byla gradací je spíše nekonečným čekáním na konec (pointu už všichni v sále znají, hra již nic nepřináší a tak člověk nechtě shlédne na hodinky...) - což je škoda, protože jinak vřele doporučuji.
Vladislavka 60 %
3.3.2018 | 187 hodnocení
+ souhlasím
Velmi silné téma a vážně jsem se na představení těšila i s ohledem na to, že na něj téměř všichni pějí ódy. Za mě tedy zklamání, až na dva silné okamžiky (scény se "psy"), jsem necítila absolutně nic. Hra je z náročnějších na vnímání, ale to mi ani tak problém nedělalo. Jednotlivé střípky hry - Mnichov, uprchlíci, nácvik pádu a umírání, střet s policajtem - byly zajímavé, ale jako celek to vůbec nepůsobilo. Hra ve mně nevyvolala vůbec žádné emoce. Po uzavření dveří divadla už jsem vlastně ani nevěděla, že jsem na nějakém představení byla.
Vladimír Rogalewicz 40 %
2.3.2018 | 830 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Nedokážu odlišit předlohu od zpracování. Not my cup of tea. Místy zbytečně dekadentní. Pokud to do přestávky nese výrazné poselství, část po přestávce jako by byla z jiné hry.
Brbla z Olomóca 90 %
25.2.2018 | 75 hodnocení
+ souhlasím
Viděno dne 24.2.2018 Praha DNz:
+ vážné poselství této scifi inscenace - dějiny se stále
opakují, přesto se lidstvo neni schopno z minulosti poučit,
opakuje stejné chyby
+ jak aktuálni, viz. vyvijejici se stav společnosti v ČR
(tolerance lži, pošlapávání demokracie, navraceni se k "Východu")
+ tak vyrovnaný týmový herecký výkon jsem ještě neviděl,
zde nejde o výkony herců, ale o celkové vyznění
----------------
- mnoho lidi se v tom může utopit, a ti na které by hlavni
myšlenka měla zejména dopadnout, ti tam nikdy sedět nebudou ....
+ vážné poselství této scifi inscenace - dějiny se stále
opakují, přesto se lidstvo neni schopno z minulosti poučit,
opakuje stejné chyby
+ jak aktuálni, viz. vyvijejici se stav společnosti v ČR
(tolerance lži, pošlapávání demokracie, navraceni se k "Východu")
+ tak vyrovnaný týmový herecký výkon jsem ještě neviděl,
zde nejde o výkony herců, ale o celkové vyznění
----------------
- mnoho lidi se v tom může utopit, a ti na které by hlavni
myšlenka měla zejména dopadnout, ti tam nikdy sedět nebudou ....
Denisa H. 80 %
12.2.2018 | 385 hodnocení
+ souhlasím
Ke všem postavám jsem měla odtažitý vztah a vlastně mi připadalo, že ho měla i hra samotná. Přemýšlela jsem, čím to bylo, ale právě hra, její poslední replika, mi dala odpověď.
Pro mě náročnější téma, i tak jsem byla hrou pohlcena a zcela nenuceně jsem se nevzdala ji vnímat a prožívat. Jsem zvědavá na dramaturgický úvod...
Herecky je to bravurní, scénicky jakbysmet.
Pro mě náročnější téma, i tak jsem byla hrou pohlcena a zcela nenuceně jsem se nevzdala ji vnímat a prožívat. Jsem zvědavá na dramaturgický úvod...
Herecky je to bravurní, scénicky jakbysmet.
LukasLansky 90 %
7.2.2018 | 15 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Inscenace si celou dobu dává pozor, aby se vyhýbala patosu, banalitám a naivně respekťácké politické angažovanosti, ke které téma přirozeně tíhne. Tím, že se systematicky průběžně shazuje, tak otevírá prostor upřímnému konci.
Martin Kopecký 70 %
3.2.2018 | 16 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Sled situací, které je vzhledem k absenci příběhu složité pochopit. První polovina je aktuálnější vzhledem k současné situaci, druhá polovina má prvky absurdního divadla. Pokud divák nemá ani ponětí o obsahu knihy, na kterou představení odkazuje, ubírá mu to zážitek a ve druhé půlce asi bude dost zmatený.
Ba-jo 90 %
22.1.2018 | 242 hodnocení
+ souhlasím
Velmi drásavá groteska na velmi aktuální téma, které se nemusí líbit zrovna každému, ale o to víc jsem DNZ za toto uvedení vděčen. Jistě působící režijní počínání debutujícího dua Kosová-Svozil, velmi jisté a vyrovnané herecké výkony všech zúčastněných + promyšlená a propracovaná scénografie P. Vítka, která velmi sugestivně podtrhuje pasáže dekadence či rozkladu společnosti. Jen ten hudební podkres trochu pokulhával. Sečteno a podtrženo, velmi doporučuji a ještě dlouho po představení o něm přemýšlím...
Jaroslavz 90 %
19.12.2017 | 101 hodnocení
+ souhlasím
Trefa do černého, konečně divadlo o něčem, které nezavírá oči před politikou a před tím, co se u nás děje. Herci famózní!
Mirka_divadlo 0 %
19.12.2017 | 76 hodnocení
+ souhlasím
Když se divadlo ztratí... Dobří herci hrají nekonečné nic, režie je, obsah ale nulový, bonmoty na téma "ti chytří vědí, vy ostatní mlčte", velká nuda.
Xognito 100 %
5.3.2018 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Jsem rád, že mladí lidé z mojí generace začínají dostávat prostor na hlavní divadelní scéně. Přijde mi, že najednou je pro mě divadlo jaksi celkově srozumitelnější. Tohle představení pro mě bylo skvělým zážitkem po všech stránkách a velmi se těším na další inscenace této mladé režisérské dvojice.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.