Národní divadlo [Stavovské divadlo]
Thomas Bernhard, Daniel Špinar
Oběd u Wittgensteina
Premiéra: 7.11.2019 | 1:55x
Překlad: Zuzana Augustová. Dramaturgie: Marta Ljubková. Scéna: Lucia Škandíková. Kostýmy: Linda Boráros. Hudba: Matěj Kroupa, Jan Hrovatitsch a citace. Režie: Daniel Špinar.
Poslední uvedení: duben 2023.
Poslední uvedení: duben 2023.
Silná psychologická hra pro tři mimořádné herce. Tři sourozenci jako esence celého světa: drobná soukromá pekla, dávné křivdy, výčitky, stíny mrtvých předků...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
68 %
Uživatelé
64 %
Hodnocení redakce
Michal Novák 70 %
Helena Grégrová 70 %
Pavel Širmer 50 %
Lukáš Dubský 70 %
Lukáš Holubec 80 %
Jan Pařízek 70 %
Michal Novák 70 %
Helena Grégrová 70 %
Pavel Širmer 50 %
Lukáš Dubský 70 %
Lukáš Holubec 80 %
Jan Pařízek 70 %
Volby
Hodnocení (81)
HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák 70 %
6.4.2020 | 1178 hodnocení
+ souhlasím
65 % Oproti dramaturgii a režii této inscenace jsem četl jiného Bernharda. Ale dobrá, substituce je metoda současné Činohry ND. To, že hra dostává méně psychologické drobnokresby a více vnějškovosti, je ještě to nejmenší, neboť výsledek se o mnoho neliší a příčiny devastace odprezentuje ve shodě s Bernhardem, tedy poukáže na lenost, žití v nudě a přebytku, bez morálky. Chybí rituálnost „klíčového“ oběda, ostrou bernhardovskou ironii často přebije grotesknost. Cílí se na vnitřní rozklad. Pak tu máme skvělé představitele „strašlivé“ sourozenecké trojice, diváky nejvíce aplaudovaný bude patologický filozof Voss Saši Rašilova.
Helena Grégrová 70 %
31.1.2020 | 1737 hodnocení
+ souhlasím
Tohle je to pravé vztahové peklo peklíčko! Pěkně pobernhardovsku tady pokrytečtí sourozenci, kteří znuděně pohrdají všemi a vším, dští síru při bilancování svých zpackaných životů. Nešetří při tom sebe, ani své předky, přičemž rodinný krb je symbolem brány předpeklí. Happyend nečekejme, změna je v nedohlednu. Tři vděčné herecké party, tři vyrovnané herecké výkony.
Pavel Širmer 50 %
14.1.2020 | 2072 hodnocení
+ souhlasím
Bernhardova hra je vhodnější pro menší prostor. Tvůrci se rozhodli zdolat velké jeviště upozaděním psychologického herectví a posílením vnějškových prostředků (místo přípravy oběda se nafukují balónky apod.). Dramaturgický a režijní přístup je však přinejmenším sporný. Výtvarná stylizace se míjí účinkem a hře neprospívá, např. přeexponovaný kostým Ritter je pěstí na oko. Herci nejsou vedeni ke ztvárňování detailů a činí autorova slova povrchnější. Jistou náplastí je konec, z něhož se smysl přece jen vyloupne. Kdo měl kdysi možnost vidět např. zpracování Divadla Na zábradlí, může odcházet s pocitem, že to „nebylo ono“.
Lukáš Dubský 70 %
7.1.2020 | 1230 hodnocení
+ souhlasím
Tradičně satirický Bernhard a také expresivní Špinarova režie podtrhující groteskní rysy předlohy. Tohle rodinné peklo by asi slušelo víc komornějšímu prostoru, než je Stavovské divadlo. Možná právě z prostorových důvodů je vynechán oběd, který se objevuje v názvu inscenace. Mizí tím výrazná ritualizace druhého jednání hry. Herecky jde o silnou inscenaci. Všechny tři postavy mají jedno společné - nikdy nemusely pracovat, celý život žijí v nadbytku. Takový život má na ně ale zhoubný vliv - nejsou schopni žádného činu, všechno je nudí a svou nudu utápí v neustálém pitvání rodinných vztahů. (více v článku na blogu)
Lukáš Holubec 80 %
29.12.2019 | 758 hodnocení
+ souhlasím
--- Bernhardovy žloutkové věnečky --- (více v článku na blogu)
Jan Pařízek 70 %
9.12.2019 | 941 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Svým způsobem opravdu ten správný "divadelní bizár". Je to absurdní a strhující, šílené a pohlcující. Určitě bude dost individuální co si z toho kdo odnese. Pro mě pohled do života lidí, kteří pohrdají vlastními životy, ale nejsou schopni si to sami přiznat a připustit. Sourozenci, jenž se nenávidí a obviňují, ale nejsou schopni bez sebe žít. Ne vždy je to jasně čitelné, nicméně je to rozhodně zajímavý pohled do lidské duše a svůj odraz tam může spatřit každý. Pochvala za jednoduchou a výraznou doprovodnou hudbu a výtečné herecké výkony všech aktérů. Hlavně S. Rašilov měl několik skvělých výstupů. 75%
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Janabana 70 %
7.11.2024 | 21 hodnocení
+ souhlasím
Už je to déle, co jsem hru viděla. Utkvěla mi skvělá scénografie a herecký výkon Saši Rašilova.
Šípal 30 %
27.1.2023 | 216 hodnocení
+ souhlasím
Jediné, co mě udržovalo vzhůru, byla moje fantazie, když jsem si představoval, že bych po hercích začal házet boty, aby se na tom jevišti aspoň něco dělo.
Martin21 70 %
20.5.2022 | 471 hodnocení
+ souhlasím
Herecký koncert Rašilova a Stivínové, které skvěle doplňuje L. Juřičková.
Gimli35 60 %
12.1.2022 | 330 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Dívat se hodinu padesát na tři navzájem se trollící sourozence, navíc představované výbornými účinkujícími, bylo občas velice zábavné. Trochu si ale říkám, jestli Bernhardův text nenabízí i něco víc než srandovně se pošťuchující a byt demolující trio. Místy jsem se bavil, ale zároveň netuším, proč bych na to měl kohokoli posílat nebo jít znovu. Zvláštní inscenace.
(A ještě si tu odložím obdivnou poznámku, že Z. Stivínová se klaní opravdu působivě hluboko.)
(A ještě si tu odložím obdivnou poznámku, že Z. Stivínová se klaní opravdu působivě hluboko.)
Michvon 70 %
10.11.2021 | 197 hodnocení
+ souhlasím
Je těžké komorní rodinné drama inscenovat na velké scéně. Špinar zvolil cestu zveličení a vyšponování, na druhou stranu se hraje na téměř prázdné scéně, což se nakonec ukázalo jako cesta poměrně dobrá, i když kladoucí obrovské nároky na herce. Obstáli, podařilo se.
Ivo Železný 40 %
12.9.2021 | 282 hodnocení
+ souhlasím
Taková sice umírněná, ale přece jen erc rakouská hra. Krve méně než obvykle, blázen jen jeden. Na rakouského dramatika fakt slabota.
Dotáhl to režisér. Prázdné velké jeviště, herci vylézající a odcházející krbem atd.
Takže další ověření stavu rakouské dramatiky na českých jevištích až po hodně letech.
Kouř byl.
4 (41.)
Dotáhl to režisér. Prázdné velké jeviště, herci vylézající a odcházející krbem atd.
Takže další ověření stavu rakouské dramatiky na českých jevištích až po hodně letech.
Kouř byl.
4 (41.)
Vladimír10 40 %
9.9.2021 | 673 hodnocení
+ souhlasím
Podobné expresionisticky laděné inscenace na prkna Stavovského divadla rozhodně nepatří, a to i za situace, kdy je původní text poměrně kvalitní. Z hereckých výkonů zaujme pouze ten S. Rašilova. Jeho dvě kolegyně, bohužel, značně přehrávají. Neřkuli, že představení s téměř dvouhodinovou stopáží je hráno zcela nepochopitelně bez pauzy a divák si poté při nejlepším zapamatuje pouze scénu s požíráním žloutkových věnečků spolu se značným množstvím rozbitého porcelánu a nepřiměřeně hlasitým "hudebním" doprovodem v podání bubeníka, který má, bůh ví proč, obličej zmalovaný k nepoznání.
Jana Krátká 80 %
28.9.2020 | 31 hodnocení
+ souhlasím
Hra by slušela menšímu divadlu, místy jsem hercům nerozuměla, ten velký prostor tišší změny hlasů pohlcoval. Škoda. Taky se mi nelíbí absence kulis, ale to je spíš můj problém. Herecké výkony vsak byly perfektní, zvláště pak S.Rašilova - tato role mu fakt sedla a je v ní úžasný. Určitě bych představení doporučila.
BarboraSalome 60 %
28.9.2020 | 64 hodnocení
+ souhlasím
Vynikající hra z pera Thomase Bernharda, které by slušela komornější scéna. Také se domnívám, že by prospělo, kdyby hra byla inscenována tak, jak ji Bernhard napsal. Herecké výkony jsou ovšem skvělé.65%
Michal Ernat 60 %
11.3.2020 | 27 hodnocení
+ souhlasím
Taková hra. Mám pocit, že pan Špinar už je dělá jako "Baťa kecky", jak se říkalo. A vadí mi dnešní strohost scény, ale to je subjektivní. Hra původně mohla být zajímavá.Ale vyznělo by to spíše jako rozhlasová hra, to by mohlo být super. Pro velké divadlo příliš komorní střih....
Tompal 90 %
24.2.2020 | 11 hodnocení
+ souhlasím
Thomas Bernhard je zkrátka jedinečný. A v tomto zpracování zkrátka nemůžu najít nic, co bych pohaněl. Za vypíchnutí jistě stojí herecké výkony, ty jsou bez debaty maximální. Hudební doprovod bicích nástrojů se skvěle hodí. Už dlouho jsem se tolik nepobavil (a nepoučil). Taky bych rád pochválil tištěný program, jeho přípravě byla věnována skutečná péče (jak je ostatně v ND zvykem). Ještě dva dny po představení jsem měl o čem přemýšlet.
Mamaria 80 %
23.2.2020 | 32 hodnocení
+ souhlasím
Mám ráda představení, ze kterého člověk odchází s hlavou plnou otázek. A to mi Oběd u Wittgensteina bohatě splnil. Je zajištěný život to nejlepší, co mohou rodiče poskytnout svým dětem? Jak velký dar do života je nadprůměrná inteligence? K tomu skvělé herectví, zejména Saša Rašilov opět ďábelsky dobrý, a emoce podtržené primitivizujícími (?) rytmy. Za mě super, děkuji.
BloggarSumec 80 %
23.2.2020 | 70 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavý text v ještě zajímavějším provedení, které stráví i běžný divák. Naprosto excelentní výkon Saši Rašilova, kterému zdatně sekundují Zuzana Stivínová (sláva, že je zase zpět na naší první scéně) a Lucie Juřičková. Zajímavě pojatá scéna i neotřelý hudební doprovod řadí tuto inscenaci k tomu nejlepšímu, co v současné době naše první scéna nabízí.
JirkaS 70 %
20.2.2020 | 388 hodnocení
+ souhlasím
Komorní text na rozlehlých prknech a v rozlehlých prostorách Stavovského divadla? Inu, zkusit se má asi vše! Daniel Špinar je výrazným režisérem, ale zde se překvapivě držel zkrátka a vystačil si téměř s holým jevištěm. A najednou tu překvapivě máme po delší době inscenaci, kde prim hrají herecké výkony. A já si užíval obzvláště herectví Saši Rašilova plus velkolepý návrat Zuzany Stivínové do souboru činohry ND. Tenhle zvláštní sedánek mě chvílemi nudil a chvílemi dráždil. A to je vskutku zajímavá divadelní kombinace. Takže za mě nevšední zážitek se skvělými hereckými výkony. /3.2.2020/
Jackmartas 10 %
3.2.2020 | 131 hodnocení
+ souhlasím
No toto fakt nechcete. Čekáte nějakou odechovku nebo spíš drama, které bude dramitické, textově zajivamé, ale toto se fakt nepovedlo. Představení bez přestávky, no dobrá,a le dle mého to byl záměr.
Anna NNN 50 %
4.1.2020 | 8 hodnocení
+ souhlasím
Herecké výkony mi připadaly výborné, ostatní bylo trochu zklamání. Prvním problémem pro mě byla scéna: minimalismus potřebuje vždy velkou dávku nápaditosti, aby dal hereckým výkonům vyniknout, scéna v této hře ale působila nudně a hře spíš uškodila.
Mnohem podstatnější ale je otázka: co se vlastně snažila hra sdělit? Že ti tři jsou chudáci, kteří, o co víc se navzájem ničí (každý svým osobitým způsobem), o to víc jsou na sobě závislí? Ještě něco?
Bylo tam pár komických míst, kterým se šlo zasmát, jen mám pocit, že v Bernhardově předloze snad mohlo jít o něco víc než o varieté.
Mnohem podstatnější ale je otázka: co se vlastně snažila hra sdělit? Že ti tři jsou chudáci, kteří, o co víc se navzájem ničí (každý svým osobitým způsobem), o to víc jsou na sobě závislí? Ještě něco?
Bylo tam pár komických míst, kterým se šlo zasmát, jen mám pocit, že v Bernhardově předloze snad mohlo jít o něco víc než o varieté.
J.S. 20 %
4.1.2020 | 149 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Bernhardův text je osobitě monologickou variací absurdního dramatu. Ve Stavovském divadle však nejde o samotný text, ale o jeho režijní interpretaci. Přestože počtu režijních nápadů a ani hereckým výkonům není co vytknout, představení chybí cosi podstatného, co by se dalo označit jako "srozumitelnost sdělovaného". Nejasná je již volba české názvu (má snad být odkazem na Hostinu u Petronia?) V ND se stalo pravidlem, že se text absolutně podřizuje režii. Bohužel se ukazuje, že inscenátorům chybí cit pro charakter textu a že týmž expresivním způsobem přistupují k výkladu jakékoliv předlohy.
RaB 20 %
4.1.2020 | 409 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Skvělý text, který by chtěl něco jiného, než Špinarovu režii...
Bubeník ruší celé představení svým hlukem, některé scény zbytečné.
Nicméně fantastické herecké výkony (Stivínová, Juřičíková a překvapil i Rašilov), které vás ale po chvíli začnou nudit. Já tomu dal 45 minut, poté jsem odešel. Bohužel Špinar si "jede svou" a absolutně rezignuje na divadelní etiku, úctu k autorům - hlavně aby to byla "show". A to na scény Národního divadla dle mého názoru nepatří. Takové představení by se hodilo na alternativní scénu a ne do Stavovského (což konstatuji znovu po Vítejte v Thébách).
Bubeník ruší celé představení svým hlukem, některé scény zbytečné.
Nicméně fantastické herecké výkony (Stivínová, Juřičíková a překvapil i Rašilov), které vás ale po chvíli začnou nudit. Já tomu dal 45 minut, poté jsem odešel. Bohužel Špinar si "jede svou" a absolutně rezignuje na divadelní etiku, úctu k autorům - hlavně aby to byla "show". A to na scény Národního divadla dle mého názoru nepatří. Takové představení by se hodilo na alternativní scénu a ne do Stavovského (což konstatuji znovu po Vítejte v Thébách).
Vladimír Rogalewicz 10 %
3.1.2020 | 830 hodnocení
+ souhlasím
Místo hry Ritter, Dene, Voss jsme shlédli další díl Partičky. Není mi jasné, proč Daniel Špinar použil (zneužil) k této své exhibici Bernhardův kultovní text a nepřiznaně mu dal jinou (kýčovitou) interpretaci, což je minimálně proti divadelní etice. Představení má s Bernhardem pramálo společného.
J.anek 80 %
3.1.2020 | 527 hodnocení
+ souhlasím
Ještě mám v živé paměti inscenaci Jana Antonína Pitínského s Emílií Vášáryovou, Zdenou Hadrbolcovou a Jiřím Ornestem. V Divadle Na zábradlí jsem ji viděl několikrát. Špinar, který ji viděl desetkrát, obsadil svou extrovertní inscenaci skvěle. Je radost, jakými herci momentálně Národní divadlo disponuje. Mnoho dobrých nápadů, ne/existence čtvrté stěny, balónky, obrazy, spodky. Všechno to skvěle funguje, ale přehlušit onu silnou vzpomínku to nesvede.
Ales04 60 %
21.12.2019 | 31 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé herecké výkony, především Saši Rašilova. Jen příběh mi nepřidal tak zajímavý.
Dawson321 60 %
19.12.2019 | 141 hodnocení
+ souhlasím
Konverzační hra o třech postavách (a bubeníkovi v pozadí). Herecké výkony jsou výborné, nicméně jsem se nějak do hry nedokázal vžít a po hodině jsem přestával vnímat jednotlivé dialogy. Téměř dvouhodinové hrř by tedy vůbec neškodila přestávka. Scénografie je prostčí, ovšem to ke hře sedí. Jedná se o zdařilejší průměr.
Slamajak 80 %
19.12.2019 | 73 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavá hra, skvělá dramaturgie a režie, vynikající herecké výkony. Stivínovou jsem viděl poprvé a občas jsem měl pocit, že možná trošku přehrává, ale to je možná jen zdání; Juřičkovou jsem viděl poněkolikáté a začínám ji zbožňovat; Rašilov si drží svůj standard. Místy vtipné, místy nervydrásající. Skvělý zážitek, i když bez oběda :)
KSnow 60 %
19.12.2019 | 106 hodnocení
+ souhlasím
Musím se přiznat, že text jako takový mnou příliš nerezonoval. Na druhou stranu, celou dobu jsem se bavila rozšifrováváním režijních nápadů a netrpělivě jsem vyhlížela každý další - obzvláště myšlenka se zakomponováním bubeníka, která skvěle vygradovala nakonec, byla fantastická.
Weller 40 %
28.11.2019 | 65 hodnocení
+ souhlasím
Počertech nudná konverzační hra, která prostě nefunguje. Nezajímavý scénář, nezajímavé dialogy, ničím nenadchne, ničím nenaštve.. Škoda Stivínové (která se snaží o106), škoda minimalistické scény a škoda hráče na bicí (nápad dobrý). Ztracený čas..
Jerman 70 %
22.11.2019 | 148 hodnocení
+ souhlasím
Expresivní nápaditá Špinarova režie, využití prázdného jeviště, práce se světly, kontrastující kostýmy sester, nafukovací balónky-písmena, podtrhování herecké akce bycími nástroji. Tragikomický obraz rozkladu velkoburžoasní rodiny, kde "geniální" šílenec (Rašilov) terorizuje své dvě neúspěšné sestry (Stivínová, Juřičková), herecké výkony hodné ND. K pochopení volné souvislostí s historickou postavou logika Wittgensteina doporučuji si předem přečíst obsažný program. Nechápu ovšem proč při opuštění původního titulu hry jsou v programu jména postav zachována jako Ritter, Dene, Voss?
Čiko 80 %
14.11.2019 | 1099 hodnocení
+ souhlasím
85% Vyloženě herecké představení. Krásně a čitelně zpracovaný Bernhard. Výborná Špinarova režie. Prázdná scéna, která nepotřebuje nic jiného, než 3 výtečné herce. Všichni 3 a jejich měnící se polohy a proměny mě bavili. Přes zdánlivou monotónnost neztrácí inscenace tempo.
Michal1982 70 %
11.11.2019 | 174 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavá scéna a tři velké herecké osobnosti. Saša Rašilov byl přímo ďábelský, Lucie Juřičková parádně upjatá a u Zuzany Stivínové už jenom pohyb po jevišti a gesta vykouzlí spokojený úsměv na tváři. Hra určitě není pro každého. Bubeník mi pořád trochu straší v hlavě, škoda že jsem nebyl přítomen nějakému dramaturgickému úvodu. A nakonec-dal bych si přes to všechno fakt s chutí žloutkový věneček!
Jaroslavz 100 %
11.11.2019 | 101 hodnocení
+ souhlasím
Bernhardovy myšlenky v novém hávu ještě získaly na síle. Bravo herci (Rašilov ještě nikdy nebyl tak skvělý, Stivínová je prostě vtipná a okouzlující, Juřičková absolutně přesná). Kostýmy a scéna, potěcha pro oko. Špinar válí. Viděno na 2. premiéře a určitě ne naposled.
Suzana 40 %
11.11.2019 | 348 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Bernhardovy myšlenky se v tom prázdném prostoru jaksi rozplynuly.
Zma 70 %
7.11.2019 | 37 hodnocení
+ souhlasím
Druhá polovina divácky zajímavější, minimalistická scéna odpovídá, Lucie Juřičková - přiměřený projev, Zuzana Stivínová přehrává, občas i Saša Rašilov. Divák musí mít trochu představu, na co přišel. Reakce diváků kolem mě tomu nenasvědčovaly :)
Studený Čumáček 70 %
6.11.2019 | 446 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
75%
Ritter, Dene a Voss budou slavit. Pokud se Dene podaří včas nafouknout všechny balónky a Ritter se moc neopije. A pak si dají kávu. Kávu se třemi lžičkami cukru. Žádné žloutkové věnečky už nejsou. Voss vlastně žloutkové věnečky rád nemá. Nemá rád ani Dene. Ale Dene je užitečná. Dene umí psát na stroji. Ritter neumí psát na stroji. Ritter a Dene jsou herečky. A Voss je bzunklej...
Ritter/Z. Stivínová - první setkání na jevišti vůbec a palec nahoru
Voss/S. Rašilov - zvládnuté i okamžiky, kdy stačilo jen jemně přitlačit a bylo by to už přehrávání
Dene/L. Juřičková - nádherně upjatá...
Ritter, Dene a Voss budou slavit. Pokud se Dene podaří včas nafouknout všechny balónky a Ritter se moc neopije. A pak si dají kávu. Kávu se třemi lžičkami cukru. Žádné žloutkové věnečky už nejsou. Voss vlastně žloutkové věnečky rád nemá. Nemá rád ani Dene. Ale Dene je užitečná. Dene umí psát na stroji. Ritter neumí psát na stroji. Ritter a Dene jsou herečky. A Voss je bzunklej...
Ritter/Z. Stivínová - první setkání na jevišti vůbec a palec nahoru
Voss/S. Rašilov - zvládnuté i okamžiky, kdy stačilo jen jemně přitlačit a bylo by to už přehrávání
Dene/L. Juřičková - nádherně upjatá...
Brasikona 80 %
6.11.2019 | 46 hodnocení
+ souhlasím
Mé první setkání s režií Dana Špinara dopadlo dobře, ač jsem se ho trochu obávala. Vhod přišel fakt, že mám za sebou četbu a rozbor Bernhardova Divadelníka, takže jsem trochu tušila, do čeho jdu, alespoň z hlediska obsahu. Těžko říct, jak bych třeba vnímala bubeníka nebýt dramaturgického úvodu, ale musím uznat, že jde o vysvětlení vskutku zajímavé. Samotná hra má být pro tři mimořádné herce, což myslím, že je tady splněno. Velice snadno by se zde dalo sklouznout k přehrávání, ale dle mě všichni, především pak Saša Rašilov, obratně balancovali na hraně. Ale budu upřímná, konec mi trochu unikl.
Roubik 80 %
16.11.2019 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Jsem ráda, že se Stivínová vrátila do ND. Tahle inscenace je výborná, přesná, chytrá a pan Rašilov s paní Juřičkovou jsou skvělí.
Dominika Roubová
Dominika Roubová
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.