Divadelní spolek JEDL

Opera Ibsen / Přízraky

Premiéra: 10.4.2022 | 1:45x
uváděno v prostorách bývalého kláštera sv. Gabriela na pražském Smíchově nebo ve Švandově divadle (velký sál) nebo v Divadle Rokoko
Podle hry Henrika Ibsena „Přízraky“. Překlad hry: František Fröhlich. Scéna: Jan Nebeský, Petra Vlachynská, Tyne Surel Lange. Kostýmy: Petra Vlachynská. Režie: Jan Nebeský.
Ibsenovo drama jako hudební divadlo. Současná opera, jejímž východiskem je drama Henrika Ibsena „Přízraky“. Přízračná krajina norského fjordu zahalená deštěm a mlhou. V jednom kuse prší...
15!    
Divadelní spolek JEDL
Hodnocení inscenace
Redakce
70 %
Uživatelé
76 %
76211000
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 60 %
Michal Novák 70 %
Lukáš Dubský 80 % Tip Lukáš Dubský
Chci vidět - přidat do seznamu

Volby

Hodnocení (24)

HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer  60 %
27.3.2023 | 2000 hodnocení
+ souhlasím
65%. Síla prvního setkání J. Nebeského s Ibsenovými Přízraky (1988) zůstala dodnes zachována v televizním záznamu. Druhé setkání není ryze činoherní, adaptace počítá s klíčovým zastoupením výrazné hudby M. Hejla. Ta většinu času dotváří dialogy, dojde i na několik zpívaných pasáží. Hudební inscenace má jistou sílu, ale ta nejlépe vyniká v činoherních pasážích, což je zásluha herců a režisérovy skvělé práce s nimi. „Operní“ part Reginy s ostatními nesouzní, vnějškové prostředky a extravagantní nápady s kostýmy spíše odvádějí pozornost a koncepci dobře neslouží. Přes roztříštěnost výsledného tvaru však jde o počin pozoruhodný a nezaměnitelný.
Michal Novák  70 %
26.9.2022 | 1152 hodnocení
+ souhlasím
75 % Výsostně drobnohledný digest všeho podstatného z Ibsenových Přízraků je v podání spolku Jedl umocňován lehce disonanční hudbou a konfrontovaný s hledačským zaujetím, jak tíživé mikrosituace (s klenbou antického dramatu) předložit divákům s groteskním nábojem (poslouží k tomu i markýrování operních postupů), ale nezbavit se mrazivých bodů hry. Ostře broušená typologie postav je odehraná skvěle, kostýmová excentricita není odvážná, je výmluvná, stává se nositelem symboliky. I přes sepětí s hudbou a výtvarným výrazem dojem z celé kompozice je spíše z nespojitých jednotlivostí. Završeno nahotou, to už je skoro takové klišé.
Lukáš Dubský  80 %  Tip Lukáš Dubský
16.9.2022 | 1127 hodnocení
+ souhlasím
Přízraky nesou typické znaky režijního rukopisu Jana Nebeského. Opera to sice není, ale hudba hraje důležitou úlohu, stejně jako opulentní kostýmy P.Vlachynské. Libreto L.Trmíkové osekává Ibsenovu předlohu na dřeň, to důležité ale zůstává, a tak od první minuty na jevišti bují pokrytectví, pochybná morálka a z toho plynoucí neblahé důsledky na život jednotlivých aktérů. Silným hereckým výkonům, v nichž se mísí velká exprese se ztišenými momenty, vévodí M.König jako floutek Osvald, ale i ostatní protagonisté evidentně přijali režisérovu vizi za svou a koncepci přesně naplňují. Jeden z nejpovedenějších kousků Jedlu.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Suzana  50 %
18.3.2024 | 333 hodnocení
+ souhlasím
Na operu málo zpěvu, radikální proškrtání tvůrce smysluplně nevyužil, jen ornamenty a Lucii Trmíkové to modré na hlavě asi dost vadilo.
J.anek  90 %
12.3.2024 | 471 hodnocení
+ souhlasím
Obrovský rodinný stůl. Oltář, obětiště, kolbiště. Něco se řeší nad ním, něco na něm, něco pod ním. Něco je tajné, něco veřejné. V silné výtvarné, pohybové i hlasové stylizaci se hraje myslím především o pokrytectví. Však o něm pokrytec Ibsen hodně věděl. Ale taky o lásce se hraje, o povinnosti, o odvaze se hraje. Jedl je mi svou poetikou moc blízký.
Skubanek  80 %
27.1.2024 | 65 hodnocení
+ souhlasím
Originální rukopis, děj jasný, výrazné kostýmy, dobré herecké výkony a živá hudba, která se mi líbila moc. Někdy jsem měla trochu problém rozumět tomu, co říká Regina kvůli opernímu přednesu. Měla jsem trochu obavy zda mi to sedne (a určitě se nejedná o inscenaci, která sedne každému), ale byla jsem příjemně překvapená, líbilo se mi to:)
Fekete  70 %
26.1.2024 | 138 hodnocení
+ souhlasím
75 %. Videno 26.1.2024, JEDL v Rokoku, 2 rada, 100 min.
Prvni rada neobsazena. Scena stolu a tri zidli pro trimetrove lidi ve stredu jeviste. Ziva hudba v pozadi. Herci ve vyraznych extravagantnich kostymech. Dialogy strucne, vystizne a jasne. Dosud jsem se s Jedlem a J. Nebeskym nesetkal, na konci jsem byl vice pod dojmem blaznive extravagance nez samotne hry. Pani Alvingova / L. Trmikova byla velmi presvedciva, pastor / I. Chmela take, Osvald / M. Konig o neco mene. Obcasne usmevne momenty. Smrt jako svleceni z kuze napadite, nahota mi ale nesedela.
Zvlastni predstaveni ktere neni pro kazdeho, kdo si chce rozsirit obzory tak urcite ano.
CouldWeStartAgainPlease  100 %
2.4.2023 | 32 hodnocení
+ souhlasím
Ačkoliv nemám ráda avantgardní a moderní počiny, tato inscenace mě nadchla. Šla jsem na ni s obavami, neb patří ke znalcům Ibsenova vynikajícího textu, ale od prvního okamžiku mě Nebeského verze nadchla. Podařilo se mu vytvořit překrásné symbolistní obrazy, které nutí diváka přemýšlet, zároveň nabízí množství výkladů. Závěrečná scéna patří vůbec k těm nejsilnějším, co jsem v poslední době na divadle viděla. Skvělá hudba, dobře zvolená míra kombinace zpěvu/mluveného slovo. Vynikající výkony L. Trmíkové, I. Chmely, M. Königa i všech dalších. Jedna z nejlepších inscenací v Praze.
Gimli35  60 %
20.3.2023 | 251 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
65 %. Bude to ode mne samozřejmě těžce subjektivní, ale více mne zaujala klasická Pokorného verze v Dejvicích. Ani Nebeského Přízraky rozhodně nejsou k zahození, nabízejí několik silných scén - obzvlášt tu závěrečnou - a výtečné herecké výkony, ovšem hudby (výborné) bych si dal i více a větší celkový emoční zásah jsem si zkrátka odnesl z Dejvic.
Denisa H.  80 %
7.9.2022 | 373 hodnocení
+ souhlasím
Nečekala jsem nic, spíš jsem měla obavy. Ty vzrostly, když jsem viděla a posléze i otevřela program. Vážně jsem uvažovala, že odejdu, že J. Nebeský ode mě druhou šanci nedostane (neodpustím mu projekt Sweet, sweet, sweet)... Přemohla jsem se a usedla do hlediště a musím konstatovat, že nakonec to bylo moc dobré! Extravagance byla ještě přiměřená a kostýmy sice výstřední, ale měly svůj význam rozluštitelný i pro nenadšence tohoto stylu pojímání divadla. Vyprávění bylo srozumitelné, živá hudba netradiční a zajímavá. Činoherní herectví skvělé (L. Trmíková, I. Chmela), zpěvu kralovala samozřejmě E. Hartová. Akorát to někdy bylo zdlouhavé...
Tvidatko  70 %
9.5.2022 | 80 hodnocení
+ souhlasím
Zjistila jsem, že opera, ani v takovéto velmi light verzi, nebude nic pro mě, za což samozřejmě nemohu inscenaci trestat. Miluju Gabriel Loci prostor, miluju kostýmy a jednotlivé obrazy jsem si také užila, takže jako zážitek fajn i pro mě :)
Stepan.chalousek  90 %
4.5.2022 | 52 hodnocení
+ souhlasím
Spojení Nebeský- Ibsen je v divadelních kruzích již pojem. Ovšem tento počin posunul tvorbu JEDLu zase o kus dál. Hudbou podtržený Genius Loci, přesné herecké výkony a do toho kostýmy v kontrastu s prostorem. Osobně tuto inscenaci považuji za jejich nejlepší. Děkuji za ní.
LavinieCamui  80 %
22.4.2022 | 806 hodnocení
+ souhlasím
Bylo tam méně hudby, než bych vzhledem k názvu čekala. Ale jinak po všech stránkách dokonalé.
Vladimír Rogalewicz  80 %
12.4.2022 | 799 hodnocení
+ souhlasím
Představení vykazuje všechny znaky ostatních ibsenovských projektů dvojice Nebeský-Trmíková. Množství místy superrealistických, místy naopak surrealistických prvků v součtu hluboce působí. Text oholený na dřeň. Bylo zajímavé podívat se do kláštera sv. Gabriela, ale výběr lokality nebyl tentokrát tak výrazným stylotvorným prvkem. To spíš scéna, hudba a jako vždy ulítlé kostýmy.
Rybkaa  80 %
23.5.2023 | 43 hodnocení
Accidentallytheatrical  40 %
18.4.2023 | 31 hodnocení
AnnaGümplova  70 %
30.3.2023 | 29 hodnocení
Jan Holý  80 %
20.12.2022 | 38 hodnocení
George175  70 %
13.12.2022 | 6 hodnocení
Ivana Šustová  100 %
9.12.2022 | 9 hodnocení
Layer  90 %
8.11.2022 | 104 hodnocení
Jan Ledovka  70 %
4.11.2022 | 26 hodnocení
Dolente  80 %
15.6.2022 | 70 hodnocení
Moonek  60 %
23.5.2022 | 100 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.