Beatles z Moravy
vydáno: 13.3.2017, psáno z představení: 7.3.2017, Lukáš Dubský
Nejeden světový hit již diváci slyšeli z jeviště Městského divadla Brno. Nyní divadlem zní i nestárnoucí šlágry liverpoolské kapely Beatles. Nový komediální muzikál s názvem Bítls napsalo osvědčené trio Štěpán – Šotkovský – Slovák.

V Brně se nepokouší dělat životopisný muzikál, který by vyprávěl o slavných „Broucích“. Fabule je bláznivě hravá, a tak se v ní na jednom místě setkávají předseda MNV, tajný agent MI6 a britská královna. V případě Bítls ovšem nejde ani o populární žánr jukebox muzikálu. Písně skupiny Beatles většinou nejsou zakomponovány přímo do děje, obvykle je někdo hraje třeba na zkoušce kapely nebo na vesnické slavnosti. Výjimku tvoří třeba píseň Oh, Darling, kterou je nucen jako vyznání lásky zpívat agent 006 James B. Tady se zakomponování do příběhu povedlo, třeba v případě zdržování audience britského premiéra u královny písní All You Need Is Love se jedná spíš o oslí můstek.

Všechny oblíbené písně uslyší diváci v originále, což bylo šťastné rozhodnutí. K notoricky známým songům by se čeština nehodila. Anglický jazyk občas zazní i v dialozích, drtivá většina diváků ale nebude mít problém s porozuměním. Nové hudební aranžmá vtiskli písním Daniel Kyzlink a Jiří Levíček a nutno podotknout, že známé melodie hrané celým orchestrem zní velmi dobře. Místy nová instrumentace vyvolá na tváři úsměv, třeba dechovková verze písně Yellow Submarine.

Příběh o trojici mladých muzikantů, kteří si touží zahrát na hodovních slavnostech, se odehrává na jižní Moravě v roce 1967. Nabízí se tedy prostor pro různé narážky na tehdejší politickou situaci. Tvůrci ale z muzikálu nedělají satiru, i když samozřejmě drobnými narážkami na specifika tehdejší doby inscenaci zpestřují. Pozorný divák zde najde i řadu popkulturních odkazů, k nejzábavnějším patří představení nováčků britské tajné služby Bodieho a Doyla či snaha Jamese B. objednat si v české vesnické hospodě své oblíbené martini. Tvůrci se ale nenechali svazovat zasazením inscenace do 60. let, a tak mohou mladí muzikanti při marihuanovém tripu s Ringo Starrem potkat i Harryho Pottera. Dějová rozříštěnost působí drobné problémy v první části představení, kdy je scénický tvar rozdroben do jednotlivých obrazů a trošku postrádá celistvost. Ovšem ve druhé části už má inscenace přímější tah na branku, což jejímu tempu prospívá.

Muzikál Bítls je po celou dobu čistě oddechovou záležitostí, jehož cílem je diváka bavit. Zvážní pouze na konci, kdy jsou za doprovodu písně Here Comes the Sun na zadní stěnu promítány fotky ze života socialistického Československa, střídají se snímky disidentů i představitelů komunistického režimu. Je to dobrá připomínka toho, že ani „zlatá šedesátá léta“ nebyla jen bezuzdná sranda. Podobné projekce jsou sice v poslední době režiséry používány celkem často, v brněnském představení ovšem nepůsobí nijak nepatřičně.

Scénické řešení Jaroslava Milfajta je tentokrát velmi úsporné, proměnu scény tvoří z větší části projekce. Kostýmy, jejichž autorkou je Andrea Kučerová, respektují dobové zasazení. Z herců asi nejvíce zaujmou Viktor Skála jako předseda MNV Homola, jenž je prototypem člověka, který vlastně není zlý, ale byla mu díky stranické příslušnosti svěřena příliš velká moc. Povedenou komediální kreaci pak jako jeho nohsled Kolóšek předvádí Alan Novotný. Z mladých herců nejsuverénněji působila Dagmar Křížová v roli Homolovy dcery Renči. Pěvecky se pak diváci mohou těšit hlavně na Dušana Vitázka, kterého uvidí v úloze Rockového boha (mluvícího slovensky!). Při jeho interpretaci písně Let It Be si člověk až kacířsky pomyslí, že to zní líp než originál.

Bláznivé eskapády a slavné písně v pěkném novém balení? To jsou atributy, díky kterým bude muzikál Bítls jistě patřit mezi hodně populární kousky na repertoáru Městského divadla Brno. Ostatně atmosféra v hledišti místy připomíná spíš rockový koncert než divadlo...