Národní divadlo
<< Dobře placená procházka | Hordubal >>
Ariane Mnouchkine
Dokonalé štěstí aneb 1789
Premiéra: 4.12.2014 | 2:30
Překlad: Milena Tomášková, Josef Tomášek. Dramaturgie: Martin Urban, Marta Ljubková. Scéna: Martin Chocholoušek. Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková. Hudba: Matěj Kroupa. Režie: Vladimír Morávek.
Poslední uvedení: červen 2015.
Poslední uvedení: červen 2015.
Kateřina Holánová, Martina Preissová, Eva Salzmannová, Gabriela Vermelho, Eva Vrbková, Ondřej Bauer, Jan Bidlas, Martin Davídek, Ladislav Frej, Václav Hanzl, Jan Hartl, Jan Kačer / Petr Oslzlý, Jiří Kniha, Radúz Mácha, Robert Mikluš, Petr Motloch, Martin Pechlát, Vladimír Polívka, Václav Postránecký, Alexej Pyško, Filip Rajmont, Milan Stehlík...
Široká freska uznávané francouzské avantgardní autorky, v níž se z rozličných úhlů pohledu skládá obraz doby významného předělu v evropských dějinách a která klade i otázky, nakolik šlo o ideály, mravní a duchovní hodnoty a nakolik o ekonomické a materiální zájmy. Francouzská revoluce změnila tvář světa i hodnotový systém západní civilizace. Byla krvavá, plná krutosti, rozporů, paradoxů i neočekávaných důsledků. Stala se „matkou všech revolucí“ moderní doby...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
30 %
Uživatelé
57 %
Hodnocení redakce
Helena Grégrová 20 %
Veronika Boušová 40 %
Jiří Landa 20 %
Pavel Širmer 20 %
Lukáš Dubský 50 %
Helena Grégrová 20 %
Veronika Boušová 40 %
Jiří Landa 20 %
Pavel Širmer 20 %
Lukáš Dubský 50 %
Volby
Hodnocení (35)
HODNOCENÍ REDAKCE
Veronika Boušová 40 %
11.4.2015 | 277 hodnocení
+ souhlasím
Po vizuální stránce velkolepá inscenace, bohužel s dosti nenaplněným obsahem. Ale to už v komentářích zaznělo.
Jiří Landa 20 %
22.2.2015 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
25% Mnoho povyku pro nic. Inscenace, s níž si bezpochyby musel dát celý tvůrčí tým neskutečnou práci, přesto je její výpověď bohužel téměř nulová. Hraje se víceméně po celém divadle (takže paradoxně z prvních řad nebylo na spoustu scén vidět), jenže tentokrát se V. Morávek soustředil právě jen na nejrůznější efekty, čímž mu uteklo to zásadní - o čem se hraje (nebo o čem by se mělo hrát). Paralela mezi Velkou francouzskou revolucí 1789 a sametovou revolucí 1989 byla do výkladu naroubována násilně, navíc i těch několik málo odkazů působilo hodně pateticky. Výstup E. Salzmannové mi mluvil z duše.
Pavel Širmer 20 %
12.1.2015 | 2088 hodnocení
+ souhlasím
25%. Režisér V. Morávek umí výtečně pracovat ve velkých sálech. To, co se svým týmem dokázal s prostorem historické budovy, bylo výjimečné. Je třeba ocenit nápad vztáhnout francouzskou revoluci k současnosti. Text, určený pro specifickou avantgardní scénu, se však bohužel nepodařilo inscenovat tak, aby v ND fungoval. Snaha o asociace se v nešťastném uchopení a ukřičeném (bezradně působícím) hereckém ztvárnění míjela účinkem, ve výsledku zněly z jeviště pouhé fráze a klišé. Aby se divák v obtížně srozumitelném chaosu vyznal, vytrval a pochopil, k tomu bylo třeba úsilí skoro nadlidské.
Lukáš Dubský 50 %
6.1.2015 | 1247 hodnocení
+ souhlasím
Morávkovy režie mám celkem rád, ale tohle bylo příliš ukřičené, navíc mě to ani moc nezasáhlo. Příběh Velké francouzské revoluce jistě není špatné připomínat, ale ty paralely s dneškem nejsou úplně nejsilnější. Více viz blog (více v článku na blogu)
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Marsed 80 %
12.5.2015 | 161 hodnocení
+ souhlasím
Představení bylo zajímavé, asi na Národní divadlo neobvykle moderně zrežírované. Mě to nevadí naopak, p.Morávka mám ráda,vždy se těším na velkou šou, podpořenou krásnou scénou a kostýmy.Asi starší generace očekává inscenace klasického typu a není nakloněna pro větší experimenty, proto oceňuji odvahu, nastudovat i hru pro mladé diváky.
Papirek32 100 %
3.5.2015 | 170 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Moravek na Hrad. Skoda, ze mu jeho Prazane nerozumeji a nemohou (nebo nechteji?) prijit na chut...
Adaben 40 %
25.3.2015 | 51 hodnocení
+ souhlasím
Po přestávce se na to dalo koukat a občas i herecky zaujalo, ale první půle vůbec nechytla, opravdu jen ukřičenost, bez vtažení do děje, bez zaujetí něčím,myšlenkou, pocitem, nápadem, herci se snažili, ale nic. V druhé půli to bylo lepší, ale člověk by měl odcházet z divadla přece jen s nějakým příběhem, pocitem očisty a nejen, že byl na atrakci. Škoda.
Guildenstern 50 %
25.3.2015 | 481 hodnocení
+ souhlasím
Toto představení je jedna obrovská nádherně vymalovaná a přezdobená kraslice, vevnitř však úplně prázdná - a dodal bych, že ještě v trochu zaprášené muzejní vitríně. Naprostá rezignace na princip přiměřenosti, absence tempa, gradace, nevhodný prostor s nedostatečnou akustikou... Přesto výsledek jistý půvab ve své opulentnosti a extravaganci má, ale moderní experimentální divadlo to není ani náhodou. Myslím, že Špinar by měl v ND zavést novou funkci - dohled nad režiséry. Doporučuji spíše pro zkušené a otrlé diváky.
Kubinoss 30 %
21.3.2015 | 20 hodnocení
+ souhlasím
Ach tyhle rádoby moderní experimenty v rouše historie a vznosné myšlenky nejen francouzské revoluce, nevím, pro mě prvoplánové... od ND čekám něco jiného, což je samozřejmě můj problém.
Bethrezen 70 %
29.1.2015 | 51 hodnocení
+ souhlasím
Už od premiéry a po prvních ohlasech jsem od tohoto představení příliš neočekával a i se obával přezvučení. Možná právě proto mě představení docela mile překvapilo velmi zajímavým využitím jeviště i hlediště ND i když vše bylo lépe vyditelné z míst na balkónech. Problém nastal u prvních řad kde se člověk musí vykroutit hlavu a také ze zadnějších řad na galeriích kde nebylo vidět na předsunuté pódium v hledišti. Pojetí bylo zajímavé a člověk se má stále na co dívat a ani přezvučení nebylo tak hrozné. Celkově jedna z mála zajímavých inscenací činohry ND v poslední době.
Monulinka 60 %
18.1.2015 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Co se týče hudební a vizuální stránky, scény a práce s prostorem, skutečně působivé. Ale toť skoro vše.. Zřejmě i na úkor tohoto kolem mě text jen tak prolétl a nějaké to poselství vykouklo jen na okamžik. Z herců se mi líbil především F. Rajmont, R. Mácha a V. Polívka. (A jen taková otázka bokem - tak náročná scéna, kostýmy a po půl roce derniéra??)
honzy 10 %
18.1.2015 | 286 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
DOKONALÉ ŠTĚSTÍ ANEB 1789 v Národním divadle je po všech stránkách dokonalá hrůza, hrůza a opět hrůza.Kam až chcete dovést současné divadlo, pane Morávku? Psáno z odpolední reprízy 18.1.2015
Jirkan 60 %
30.12.2014 | 564 hodnocení
+ souhlasím
28.12. 2014 a 24.3. 2015: Nic jsem nečekal, první ohlasy nejsou moc pěkné a koluje řada historek ze zkoušek. O práci Vl. Morávka jsem tu napsal mnoho a stále to platí. V této inscenaci uvidíte budovu ND tak trochu v jiném světle a divák je tak trochu součástí děje. Kdo pozorně poslouchá, něco se dozví navíc, ale... Paralela s 1989 se trochu utápí a místy se možná moc popisuje, ale neubralo to mé zaujetí tím "hemžením kolem". M. Preissová, E. Salzmannová, R. Mácha, Vl. Polívka, V. Postránecký a F. Rajmont = tahouni inscenace (u některých paradoxně). Uvidíme co na to další diváci.
MAXSAM 100 %
28.12.2014 | 17 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Právě jsme se vrátili z odpoledního představení, je to moderní, zábavné, zajímavé a ve své podstatě jedinečné dílo, které prolomilo šeď současných pražských scén, super, stojí za to vidět.
Tomáš Molík 90 %
28.12.2014 | 45 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé představení, po představení Cyrano!! Cyrano!! Cyrano!! v Divadle na Vinohradech, další vynikající režie Vladimíra Morávka, geniélní scéna i kostýmy, fantastické herecké výkony zejména výborní jsou Vladimír Polívka a Radúz Mácha. Člověk se mnohdy nestačí ani nedýchnout, bohaté představení plné zvratů, férií, barev i snů. Použití galerií a balkonů pro herecké výstupy je fascinující. Díky.
Bedrich.spesny 10 %
9.12.2014 | 69 hodnocení
+ souhlasím
2014 aneb Dokonalé utrpení respektive Dokonalé utrpení aneb 2014
Vladimír10 40 %
8.12.2014 | 681 hodnocení
+ souhlasím
Tvůrci doslova zabili jedinečnou příležitost vytvořit po delší době ve zlaté kapličce kvalitní inscenaci. Opulentní výpravy a neokázalá jevištní pojetí z pera V. Morávka mám opravdu rád, jenže zde mě ten přílišný pathos vyloženě iritoval. Herci nemluvili, ale spíše řvali nejen z jevišti, ale i lóží, balkónů, galerií či zcela nevhodně umístěné rampy. Ta prodlužovala hrací prostor do hlediště a diváci v předních řadách, tj. na nejdražších místech, na ni vůbec neviděli. Nejvíce mě však mrzí, že takoví herci jako J. Hartl nebo V. Postránecký musí mrhat svým uměním v takto primitivním představení.
Koblihová 90 %
21.4.2015 | 3 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Skvělé zachycení revoluce- zrod, rojení, vřava, zneužití a požírání vlastních lidí. Promyšlené ve všech směrech od scény, hudby, kostýmů. Zajímavá hluboká scéna, obsazené lóže královskou rodinou a středním stavem. Představení je zdánlivě chaotické a ukřičené. Ale vždyť jde o revoluci. Kdo hledá a chce vidět v představení nalezne a uvidí. V ND se podařilo vytvořit netradiční představení s revoluční atmosférou. Díky za zážitek.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.