Národní divadlo
Karel Čapek, Ilona Smejkalová
Hordubal
Premiéra: 1.12.2022 | 3:05
Dramaturgie: Ilona Smejkalová. Scéna: Pavol Andraško. Kostýmy: Katarína Hollá. Hudba: Michal Novinski a citace. Režie: Michal Vajdička.
Poslední uvedení: listopad 2024.
Poslední uvedení: listopad 2024.
Zuzana Stivínová, Radúz Mácha, Josefína Krycnerová / Kristýna Šobíšková, David Prachař, Jan Bidlas, Alois Švehlík / Hanuš Bor, Jiří Štěpnička, Igor Orozovič, Zuzana Stavná, Johanna Tesařová, Vladislav Beneš, Filip Kaňkovský, Sebastian Jacques / Filip František Červenka, Alena Štréblová, Sarah Haváčová, Martina Znamenáčková, Matyáš Řezníček, Filip Rajmont, Filip František Červenka / Michal Pazderka...
Dramatizace známého románu. Epický a psychologický příběh, který se zlomí v napínavou detektivku. Kdo je pachatelem a kdo koho ve skutečnosti kryje? Juraj Hordubal se vrací po osmi letech z Ameriky domů na Podkarpatskou Rus a naivně věří, že na něj čeká útulný domov a také věrná žena Polana a milující dcerka. Svůj návrat má značně zidealizovaný a skutečnost, že vše vypadá poněkud jinak, omlouvá svou dlouhou nepřítomností. Když zjistí, že jej manželka podvádí s mladým správcem Štěpánem Manyou, mezi oběma muži vznikne napjatá atmosféra a milenec je nucen statek opustit. Podivný vztahový trojúhelník ovšem neskončí a vyvrcholí překvapivým zločinem...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (72)
HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová 60 %
30.12.2022 | 593 hodnocení
+ souhlasím
65% - Inscenace Hordubala v Národním divadle jednoznačně dokazuje, že hrát Hordubala bez Hordubala je myšlenka zcela platná a použitelná. Dramatizace se podařila, nicméně inscenace by zaprvé výrazně potřebovala krátit: krátit, krátit a krátit a zrychlit. Zejména v první polovině, kdy se velmi táhne. A lépe sladit herecký soubor v řadě druhé. Radúz Mácha v početném souboru v této inscenaci herecky vyčnívá, naproti tomu někteří další, zejména představitelka Tulačky, jejíž role je navíc úplně zbytečná a otravná, naopak výrazně nestačí.
Michal Novák 60 %
28.12.2022 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Ze strany tvůrců je to docela troufalost utáhnout více jak tříhodinový spektákl v důsledně drženém režimu jednoty místa, času a děje a neztratit přitom pozornost diváků ve vzdálených řadách. Kdo se na pomalé odvíjení a rozplétání nově autorsky spletené čapkovské detektivky (a pochytávání detailů ve velkém prostoru) naladí, má šanci si odnést zážitek k přemýšlení. Je to velké pojednání o chodu a nakažlivosti dezinformací v komunitě lidí, kotvení se k pravdám, které jsou iluzorní, nefaktické. V tomto je dramatizace výtečná. Režie však drží opratě tempa na hraně únosnosti a herci předkládají študýrky typů. Bača Míša nejspíše ví.
Pavel Širmer 50 %
16.12.2022 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
V neobvyklé dramatizaci Čapkova románu titulní hrdina přímo nevystupuje, komplikované vztahy se zpětně rozkrývají po jeho záhadné smrti. Dramatizace je přes svou originalitu a nesporné kvality zahlcena přemírou postav a nevhodná pro historickou budovu, v jejímž velkém prostoru se divák těžce soustředí na sledování detailů, na nichž inscenace stojí. Nepomáhá ani uchopení režiséra M. Vajdičky, pod jehož vedením je tempo nesmírně pomalé a pro mnoho diváků odrazující. V nesourodém obsazení se najdou silnější a slabší výkony; herci volí různé přístupy, které často vzájemně neladí. Výsledek si nezaslouží zatracení, ale je přinejmenším rozpačitý.
Jan Pařízek 60 %
9.12.2022 | 925 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Způsob zpracování, který myslím nikoho neurazí, ale nejsem si jist jak moc dokáže zasáhnout. U mě to bohužel příliš nefungovalo. Zvolená délka tomu nepomáhá, v první části jsem měl několik míst, kde bylo těžší udržet pozornost a nezavírat oči. S tím jak postupuje vyšetřování tento faktor naštěstí odpadá, nicméně i tak u mě zůstala určitá odtažitost. K žádné postavě jsem si nevytvořil větší vztah a jejich osud mi byl víceméně lhostejný. Samotný závěr potom sice nezklamal, ale větší odezvu ve mě díky tomu nevyvolal. I po herecké stránce nemohu nikoho více vyzdvihnout. Celkově myslím opravdu neurazí, nenadchne.
Jiří Landa 50 %
8.12.2022 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Vcelku zdařilá dramatizace I. Smejkalové s velmi dobrým nápadem převyprávět Hordubala jako detektivní příběh bez titulního hrdiny narazila na režii M. Vajdičky. Ten totiž pro žánr detektivky zvolil doslova vražedně pomalé tempo, které bylo především v první části ubíjející. Nepodařilo se mi rozklíčovat, proč si vybral tento přístup, jenž v sále dobrou polovinu diváků uspal. Druhá část už měla jistý náboj a byla svižnější. ND jde z extrému do extrému. Po extravagantních inscenacích D. Špinar, u nichž občas vítězila forma nad obsahem, se touto inscenací vrátilo k těžkému realistickému herectví. Možná by to chtělo nějakou zlatou střední cestu…
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Kateřina Vodáková 50 %
5.11.2024 | 259 hodnocení
+ souhlasím
Délka první poloviny (105 min.) je vzhledem k velmi pomalému tempu inscenačního přístupu až na hranici únosnosti skrz soustředění. Leckterý divák nevydrží zůstat vzhůru. Děj by prospělo rozčlenit jinak. Dobře z hlediska pocitu prostorovosti funguje dění v třetím plánu jeviště, odkud přicházejí a kam zase mizí postavy. Tradičně filmově krásná je hudba M. Novinskiho, zde ale úsporně zastoupená. Postava Tulačky za mě působí jako vtipně glosující prvek v jinak poměrně jednolitém složení dědiny. Pod rouškou tajemství zůstává nepřítomná postava Juraje Hordubala. Nejvýraznější herecké výkony: Z. Stivínová, R. Mácha, I. Orozovič a M. Řezníček.
Kira30 90 %
4.10.2024 | 5 hodnocení
+ souhlasím
Hordubal v Národním divadle podle románu Karla Čapka je návratem k tradičnějšímu pojetí divadla, které mi v éře D. Špinar chybělo. Významný prvek je absence postavy Hordubala, což dodává představení zvláštní atmosféru a přibližuje jej milovníkům detektivních příběhů. Zuzana Stivínová jako Polana ztělesnila postavu přesně tak, jak si ji čtenář může představovat při četbě Čapkova románu. Nicméně i ostatní herci přinesli výborné výkony, čímž dodali představení soudržnost. Svěžím prvkem byla i postava tulačky, která glosovala průběh vyšetřování pomocí přísloví. Hra zaujala i mladší publikum, které ji soustředěně sledovalo.
AnnieF 80 %
16.6.2024 | 9 hodnocení
+ souhlasím
Je to z počátku maličko zdlouhavé, ale napínavé a při monologu pana Františka Němce se mi tajil dech!
Foook 50 %
13.4.2024 | 48 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavé pojetí, nudně ztvárněné, moc to nebavilo ani herce, kteří se pramálo snažili. Čest výjimkám Stivínové, Štěpničkovi a Benešovi.
Frankovka 80 %
7.2.2024 | 287 hodnocení
+ souhlasím
Skvěle vymyšleno, velmi opravdové. Mělo to napětí i vtip. Zajímavá scéna.
Adaben 70 %
20.12.2023 | 48 hodnocení
+ souhlasím
Ale ano, myslím, že podařená inscenace, trochu pomalu se rozbíhající, ale postupně získává své napětí každý výstup a čapkovské kouzlo každá postava. Také pěkná a funkční hospodská scéna a herci myslím si role užily, od nejzkušenějších Beneše, Stivínové, Bora i k mladší generaci, Kaňkovský, Mácha, Stavná a další.
Martin Kopecký 70 %
18.12.2023 | 16 hodnocení
+ souhlasím
Představení, které se časem a počtem repríz "ohrálo" do správného tempa a ve kterém dominuje výkon Zuzany Stivínové (i když v některých pasážích by mohla ubrat do více civilní podoby) a lze v něm nalézt dynamiku spodních proudů, které pomalu ale jistě posouvají zápletku hry k vyvrcholení. Velmi dobrý je i výkon Vladimíra Beneše v roli starého četníka a Radůze Máchy jako Štěpána, i když v tomto případě divák těžko uvěří, že na jevišti je parta napůl negramotný vesničan z Podkarpatské Rusi někdy z konce 20.let minulého století. Zajímavý výklad původního textu.
Milloš 80 %
3.10.2023 | 26 hodnocení
+ souhlasím
Nově byla tato hra prý zkrácena na 2hod50min. Asi jí to prospělo protože hluchých míst réměř nebylo. Byli jsme napnuti a vtáhnuti do děje.Velmi dobré herecké výkony.
Takhle dobře udělanou hru od Karla Čapka jsem nečekal a bylo to velmi příjemné překvapení.
Takhle dobře udělanou hru od Karla Čapka jsem nečekal a bylo to velmi příjemné překvapení.
Čiko 60 %
23.9.2023 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
Čapkovu dramatizaci Hordubala jsem viděl poprvé, do té doby jsem ji neznal. O to více jsem se těšil. Její velkou slabinou je ale zoufale pomalé tempo, které diváka uspává. Přesto jsem sledoval děj se zájmem.
Na poměrně zdařilé scéně se mi líbily výkony Z.Stivínové, R.Máchy a F.Kaňkovského. Naopak svým špatným hereckým výkonem M.Znamenáčková pohřbila roli Tulačky (je diskutabilní, zda by nebylo lepší ji zcela vyškrtnout). V početném obsazení jsem také občas na jevišti chvíli tápal, kdo zrovna mluví.
Druhá polovina představení byla o dost záživnější a vydařil se samotný závěr inscenace...
Na poměrně zdařilé scéně se mi líbily výkony Z.Stivínové, R.Máchy a F.Kaňkovského. Naopak svým špatným hereckým výkonem M.Znamenáčková pohřbila roli Tulačky (je diskutabilní, zda by nebylo lepší ji zcela vyškrtnout). V početném obsazení jsem také občas na jevišti chvíli tápal, kdo zrovna mluví.
Druhá polovina představení byla o dost záživnější a vydařil se samotný závěr inscenace...
Ivana Klimešová 70 %
6.7.2023 | 18 hodnocení
+ souhlasím
20.4.Stivínová,Mácha,Štěpnička, Prachař,Bidlas,Beneš,Kaňkovský,Ozorovič... Opět po letech klasicky pojaté představení, klasická scéna, klasicky brilantní herecké výkony.Milovník divadelního kumštu bude nadšený. Představení je velmi dlouhé a velikou část nudné. Ale krásně zahrané.
Weller 50 %
21.5.2023 | 65 hodnocení
+ souhlasím
Scéna povedená, herecké výkony dobré, úprava předlohy ujde, ale jinak nic moc. Zbytečně dlouhé, natahované (zvlášť druhá polovina) a hlavně málo vypointované. Zpestření v podobě výstupů opilce a cikánky moc nefungují, chtělo by to spíš lepší scénář a dramaturgii.
Birter 70 %
30.4.2023 | 212 hodnocení
+ souhlasím
Že jde Vajdička touto inscenací naproti divákům konzervám je možná trochu pravda, ale z jiného úhlu ''noetiky'' lze říct, že se publiku (kromě závěru) nepodbízí a zanechává sofistikovanou kontemplaci o relativitě pravdy ve své původní formě, která se rozhodně s nikým nemazlí. Možná až moc původní, kdy je Hordubal místy opravdu zdlouhavý a délka tří hodin neopodstatněná, ale najmout Čapka jako známého provokatéra se evidentně vyplácí i po sto letech a Smejkalové dramatizace tak zaplňuje prázdné místo v tomto tématu vedle explicitnějších satir, dnes tolik populárních. Nároďák touto inscenací nikam neklesl.
JirkaS 50 %
29.4.2023 | 381 hodnocení
+ souhlasím
Neměnná a nádherná scéna, klasické herectví bez režijních exhibicí, perfektní atmosféra, mnoho dialogů a slov, a nic víc. To, co bylo v Národním divadle poslední roky nevídané se znovu vrátilo. Bohužel je škoda, že to nudí. Obzvláště první polovina je velmi úmorná a po nějaké době jsem měl problém neusnout. Přitom na jevišti se hraje skvěle, herci dělají, co můžou, ale délka inscenace a tříhodinové pátrání po vrahovi je zcela proti nim. Myslím, že dramaturgie měla být důslednější a repliky či výstupy jednotlivých postav zkrátit. Druhá půle už sice byla lepší, ale zůstává smutek z nevyužité šance na zajímavou inscenaci. /23.4.2023/
Michal1982 80 %
23.4.2023 | 171 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Za mě jednoznačně taková hra na jeviště národního divadla patří. Začátek první půlky je rozvláčnější, odhaluje se zápletka hry a vztahy a charakter jednotlivých postav, vše postupně graduje k poměrně tragickému finále. Hra na mě působila komplexně - jak po stránce herecké, tak po stránce hudební. Scéna se mi velmi líbila - řešeno jednoduše ale účelně. Herecky všemu trůnila Zuzana Stivínová, Vladislav Beneš a Radůz Mácha. Potěšil i Igor Orozovič a dále Zuzana Stavná jako host. Já jsem se cítil, jako bych byl sám na tom pohřebním karu přítomen. A to je dobře! Za mě to tedy rozhodně nebylo ?velký špatný?, ale hodně dobrý! Děkuji.
Snekac 30 %
23.4.2023 | 315 hodnocení
+ souhlasím
První polovina je nuda, nuda, nuda, NUDA. Bohužel tím jsem zcela ztratil zájem o to, co se "děje". Druhá půlka lepší, ale dojem to už nezachrání. Potěšil mě alespoň zajímavý závěr a rozuzlení, kdo je vrah :-)
Fr2709 80 %
23.4.2023 | 191 hodnocení
+ souhlasím
Konečně inscenace hodna Národního divadla. A to počínaje scénou, hudbou a konče hereckými výkony.
Mamaria 70 %
24.2.2023 | 31 hodnocení
+ souhlasím
Divadlo jako návrat do doby, kdy svět ještě nebyl tak zrychlený. Spousta dialogů, a přesto toho tolik toho zůstává nevyřčeného, k vlastní interpretaci. A Zuzana Stivínová! A Radúz Mácha!
Jerman 80 %
12.1.2023 | 136 hodnocení
+ souhlasím
S Vajdičkovou režií Hordubala se do historické budovy ND vrátilo klasické drama a bylo na čase...I. Smejkalová zdramatizovala střední část Čapkovy novely, děj je postaven na vyšetřování okolností smrti Hordubala dvojicí policistou. Inscenace v první polovině trochu rozvleklá a nepřehledná s mnoha postavami, dostane po přestávce spád a osciluje mezi detektivkou a sociálním dramatem s mnohoznačným otevřeným koncem a mrazivou tečkou. Vajdička jako Slovák osvědčil cit pro venkovské prostředí kdesi daleko na východě republiky, podobně jako v jeho vysoce ceněné inscenaci Bál (Timrava / Majling) na scéně Slovenského ND. Počin hodný ND.
Kjama 50 %
10.12.2022 | 115 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Inscenace bude právem patřit mezi kotroverzní. Zastihnout mě v jiném rozpoložení, bylo by to za 65, dnes 35, tedy dohromady 50%. Dostali jsme statickou hru plnou po sobě jdoucích, opakujících se monologů (soutěž o vinohradského diváka?). Chvíli mě bavilo sledovat herce a jejich pouhé bytí na jevišti, po delší době to však omrzí.Od dveří stále táhnul průvan a lákal na párty, kterou tam mezitím měli nehrající herci. Zazpívala bych si, zatančila, pobavila se... Ztvárnění se od předlohy liší, dostáváme detektivku bez Hordubala, Benešovi chybí už jen Oidipův plášť. Škoda, že režisérův zamýšlený viník je jasný už od první půle. Také tulačka přebývá
Wetty 70 %
10.12.2022 | 25 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Po dlouhé době normální inscenace v ND. Postupně rozvíjející příběh do nepřekvapivě překvapujícího závěru. I přes pomalejší tempo jde celkově o velmi zdařilou inscenaci s dobrými hereckými výkony.
Markéta Nedvědová 70 %
10.12.2022 | 145 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Vkusná románová adaptace, která vzešla z okouzlení z prvního filmového zpracování. Tehdy se na Hordubalech podílel i sám autor, proto máme dodnes k dispozici skvělé dědictví připomínající celou Čapkovu trilogii (společně s Povětroněm a Obyčejným životem). Sama řadím Fričův film z roku 1937 mezi vrcholy 30. let domácí produkce, proto jsem se na činohru velmi těšila. Pojetí vychází z opětovného návratu zpět ke kořenům. Funkční nápaditá scéna, důraz na herce (skvělá Stivínová), velký prostor věnovaný detektivnímu napětí, atraktivní skládání jednotlivých dílků skládačky. Za problematickou považuju jen vloženou postavu hláškující cikánky.
J.S. 60 %
10.12.2022 | 149 hodnocení
+ souhlasím
Dramatizace Čapkova románu ve skutečnosti žádnou dramatizací není, jen pozlátkově využívá některé motivy původního textu. Otevřeně je třeba přiznat, že problém inscenace nespočívá v režii, ale ve slabém a nepovedeném textu (kterému do působivého dramatu, jakož i do Čapkova pojetí světa chybí téměř všechno). Režie a scénografie dělá co může, ale limity slabého textu neprolomí. Tento typ inscenací, který si nic neulehčuje expresionistickou zkratkou, do ND rozhodně patří. Současně však nelítostně odhaluje nevyrovnanost hereckého souboru, ne všichni herci ND jsou schopni se vyrovnat s plastickými postavami a technikou kvalitní jevištní mluvy.
Gimli35 60 %
9.12.2022 | 306 hodnocení
+ souhlasím
Totální průšvih nevznikl, ale naprosto nevzrušivá těžkotonážní činohra ano. Nechce se mi věřit, že Michal Vajdička je podepsán pod režijně zcela šedou inscenací téměř bez jakýchkoli zásadnějších hereckých akcí a řadou scén ve formátu "jeden mluví, všichni ostatní čekají". Značným omylem je pak zcela zbytná postava Tulačky (M. Znamenáčková). Alespoň trochu oživení přináší skvělé výkony V. Beneše, J. Tesařové, Z. Stavné a I. Orozoviče.
honzy 70 %
9.12.2022 | 284 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
Čapkův HORDUBAL ukázal,že v historické budově Národního divadla lze uvést klasickou činoherní inscenaci,kterou divák ocení a především si vychutná herecké výkony.Již žádné experimenty paní Daniely Špinar.Nutno pochválit všechny proragonisty v čele se Zuzanou Stivínovou,dále Radúze Máchu,Filipa Kaňkovského i Davida Prachaře.V reálné scénografii sledujeme poutavý příběh,který skrývá nejedno tajemství.V režii Michala Vajdičky jsme svědky skvělého hereckého koncertu!Repríza 8.12.2022
Makaluzo1 80 %
9.12.2022 | 84 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Hordubal důstojně navazuje na to nejlepší,co se ve Zlaté kapličce kdy uvádělo.Realistická scéna i dobové kostýmy evokují třicátá léta.Působivá hudba umocňuje výkony herců,kteří životy svých postav přímo žijí.Je dobře, že se z dramatu nevytratil K.Čapek.Přestože hra působí na první pohled jako detektivka s otevřeným koncem, ctí všechny základní formy i umělecké prostředky dramatu,mnohdy připomínající antické drama.Je dobře, že se do činohry naší první scény vrátilo umění namísto laciných módních výstřelků.
Vladimír10 90 %
8.12.2022 | 657 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Třikrát hurá! Do Národního divadla se po sedmi letech utrpení vrátila činohra, která tam skutečně patří, a to navíc se skvostnými hereckými výkony Z. Stivínové, V. Beneše a D. Prachaře.
J.anek 80 %
8.12.2022 | 511 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Detektivka na vsi. Detektivka, která přináší víc otázek než odpovědí. S moudrým a zkušeným a taky s jedním mladým a zbrklým detektivem. A taky s právníkem, který je pěkná svině.
Dramatizace Ilony Smejkalové stojí na skvělém nápadu a drží se jednoty místa, času a děje. Michal Vajdička umně splétá a rozplétá osudy vesničanů a ve shodě s Čapkem jednoznačnou pravdu nenabízí. Hordubal bez Hordubala, zato se skvostnou Zuzanou Stivínovou.
A vražedně pomalé tempo? Jděte se vycpat. Kdo se nedokáže soustředit, ten ať nechodí do divadla.
Dramatizace Ilony Smejkalové stojí na skvělém nápadu a drží se jednoty místa, času a děje. Michal Vajdička umně splétá a rozplétá osudy vesničanů a ve shodě s Čapkem jednoznačnou pravdu nenabízí. Hordubal bez Hordubala, zato se skvostnou Zuzanou Stivínovou.
A vražedně pomalé tempo? Jděte se vycpat. Kdo se nedokáže soustředit, ten ať nechodí do divadla.
Karel Toman 10 %
7.12.2022 | 69 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
Velice špatná dramatizace, dramaturgyně vytvořila z novely slabou detektivku pro starší a pokročilé, řečené se opakuje několikrát, není tam žádné napětí, žádná psychologie. Vše se odehrává v jednom prostředí (opravdu měli takové sokolovny na Podkapartské Rusi?). Neúnosná délka, průměrné herectví.
Babitch 70 %
7.12.2022 | 83 hodnocení
+ souhlasím
Po DLOUHÉ době, KONEČNĚ normální a poctivé divadlo na první scéně. Čistá krása oproti tomu, co se doposud uvádělo.
+++ Vladimír Beneš, Filip Kaňkovský a Josefina Krycnerová
A za ocenění stojí také cimrmanovské ztvárnění hry "Hordubala bez Hordubala":)
+++ Vladimír Beneš, Filip Kaňkovský a Josefina Krycnerová
A za ocenění stojí také cimrmanovské ztvárnění hry "Hordubala bez Hordubala":)
Suzana 50 %
7.12.2022 | 345 hodnocení
+ souhlasím
Promyšlená scéna nevyžadující přestavby, výborné herecké obsazení.
InkaR 70 %
2.12.2022 | 37 hodnocení
+ souhlasím
Až na tu délku (ubrat tak 40 minut by bylo ideální, zvlášť v té 1. téměř dvouhodinové polovině) a na pro mne trošku nejednoznačný závěr se mi to líbilo. Mám ráda klasická zpracování a líbily se mi kostýmy, scénografie i hudební doprovod.
Jaroslavz 20 %
2.12.2022 | 93 hodnocení
+ souhlasím
(+5)
Zdálo by se, že drama o relativitě pravdy nemůže být nikdy aktuálnější než dnes. Jenže kdo má sledovat tak úmorně pomalou, temnou a klopotnou inscenaci, která maže vše, oč se teď v činohře ND léta usilovalo? Návrat k vyčichlému psychologickému herectví, jaké nevidíte ani na oblasti, k doslovnosti, k nekonečným dialogům, k ilustrativnímu užívání hudby, brr. Skoro se zdá, že Národní zase vstoupilo do boje o vinohradského diváka... Jenže ten by vzhledem k přepálené délce představení usnul. Danielo, vše odpouštěno, vrať se!
Evelynne 90 %
30.11.2022 | 27 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Třikrát sláva!!! Po odchodu Daniely Špinar, která si může nadále svobodně hladit ego a tvořit alternativní umění na malých scénách, se konečně do Národního divadla v Praze vrací činohra na úrovni, kterou si tato instituce zasluhuje!
Výborná režie Michala Vajdičky a krásná hudba Michala Novinskeho.
Výborná režie Michala Vajdičky a krásná hudba Michala Novinskeho.
Annannas 30 %
27.1.2023 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Přehršel postav, které se sotva pohnou z místa, psychologické herectví. Možná by takový tvar byl snesitelnější na malé scéně, ale v historické budově to vyznívá jen jako nuda. Bohužel i nejednoznačný konec předlohy je tu vysvětlen, ostatně jako všechno. Divák nemusí nic, inscenace neklade žádné nároky, snad jen neztratit se v postavách.
Pro mne výrazný krok zpět v dramaturgii Národního divadla, pro sváteční diváky ovšem vítaná úleva.
Pro mne výrazný krok zpět v dramaturgii Národního divadla, pro sváteční diváky ovšem vítaná úleva.
Denis139 30 %
2.12.2022 | 2 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Po letech činohry pod vedením paní Špinarové, jsem šel na tradičně zpracovaného Hordubala s velkými očekávání. Byl jsem ale naprosto zklamaný. Celé představení se odehrává v jedné hospodě a scéna se celou hru vůbec nezmění, což jen přidává na monotónnosti a zdlouhavosti dialogů, které nemají moc společného s dějem a jen přehlcují už i tak ponurou atmosféru představení. Je možné že jsem zhýčkaný efektními scénografickymi prvky, které jsme často viděli za vedení Špinarové, ale hledět 3 hodiny na neměnící se scénu, je dost vyčerpávající. Ocenil bych herecké výkony V. Beneše a F. Kaňkovského, ovšem K. Šobíšková se do své dětskou role nevžila.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.