Profil uživatele

Makaluzo1

Volby

Hodnocení

Redaktoři s podobným hodnocením
jméno redaktora: průměrný rozdíl hodnocení (počet společně hodnocených inscenací)
Lukáš Dubský: 21 % (17)
Michal Novák: 22 % (11)
Helena Grégrová: 24 % (12)
Jiří Landa: 24 % (9)
Pavel Širmer: 26 % (27)

Seřadit dle: data přidání sestupně | názvu hry vzestupně | procenta hodnocení sestupně

1 2  > 
(zadáno: 28.5.2022)
Po skončení Camusových Spravedlivých si kladu otázku, jakým přínosem pro skoro začínající herce, natož pro dnešní publikum tato hra o ruských eserech má být.Koho a čím má oslovit příběh o teroristech v Rusku na počátku 20.století. A.Camus svou hru napsal v roce 1949 a opěvovat ruské revolucionáře bylo zvykem krátce poté.Pro posluchače herectví 3.ročníku by se snad ve světové dramatické tvorbě našlo vhodnějí téma, kdy by nemuseli být tak křečovití a nepřirození.
(zadáno: 25.5.2022)
Režisér Guy Roberts se rozhodl předvést Shakespearovu komedii jako rozhlasovou hru.Z nepochopitelných důvodů je hra vysílána stanicí BBC za druhé světové války k upevnění bojové morálky Spojenců.Poblém je v tom, že herci neznají text, často vypadávají z rolí,což nenáročné publikum oceňuje hurónským aplausem.Forma hry evokuje amatérské kočovné společnosti pozdního národního obrození.To, že Shakespeare dostal na frak nikomu nevadí.Mně ano.
(zadáno: 19.5.2022)
V Saudkově překadu nabádá Hamlet herce: "Hrajte, jak si toho žádá slovo, a mluvte, jak si toho žádá hra.Jen jedno přitom mějte na mysli:abyste nevybočili z mezí přirozenosti.Neboť jakékoli přepínání je proti smyslu herectví...přepínat je tu hřích, který snadno rozesměje nevědomce,ale soudného diváka leda pohorší." I neméně skvělý překlad Joskův převálcovala režie tzv.moderního divadla, plná omylů a hysterických bláznů.Kamera,koloběžka,meloun,čelovky i moderní kostýmy mi do alžbětinského divadla jaksi nesedí.Škoda vynikajícího výkonu T.Havlínka.Kéž se divadlo vrátí od experimentu ke kumštu.
(zadáno: 5.5.2022)
Nezvyklý dramatický útvar bez zjevného syžetu působí jako prazvláštní propletenec zpěvu,hudby tanga,tanečních kreací,recitací málo srozumitelné poezie a strhující interpretace bandoneonistky.Vizuální stránce dominují symboly: barvy(rudá a černá),hyperbola (nestvůrné marionety),katolictví (kadidlo,kazatelna,betlém i s ovečkami,parafráze modliby růžence,peklo i s čerty a kerberem), kontrast (zbožnost x promiskuita).Problémem je opožděnost a zbrklost titulků.Reminiscence na W+V ještě umocňuje už tak dost kontroverzní kus,hůře stravitelný.
(zadáno: 27.4.2022)
Díky režii se Weissova úspěšná hra stala slabým odvarem originálu.Původně tři časové roviny byly spojeny do jedné,čímž nastal zmatek a chaos.A tak se smysl hry omezil na povrchní ztvárnění bláznů v blázinci.Proto se paralela s přítomností nekoná.Divák si však musí připadat, že se ocitl mezi skutečnými blázny a ne v divadle na divadle.Rušivě působí i samoúčelné výrazové prostředky zvukové i vizuální(mikrofony a mikroporty,neurotizující zpěv,přemrštěné líčení,větrák,spousta rekvizit na přeplněné scéně,sprchový kout,nahota herců).
(zadáno: 24.4.2022)
Andělé v Americe nabízí v prvním plánu nelichotivý pohled na Ameriku konce 80.let, kdy se střetává svět liberálního a konzervativního myšlení s hrozbami globálních katastrof, nebezpečím epidemie AIDS a tradiční americká klišé: rasismus,netolerantnost,migrace,mormoni a židé.Rovinu obyčejného člověčenství dává příběhu až trojice Havlínek-Březina-Dvořák, která se chopila příležitosti posunout celkem nudné a nesnesitelně dlouhé představení na vyšší úroveň.Ač hrají před poloprázdným hledištěm, neboť téma po více než 30 letech trochu zastaralo.
(zadáno: 22.4.2022)
Zítra swing..., hra prezentovaná jako hudební komedie, nepřinesla nic nového, než co dávno známe z programů OPSO či Melody Makers.Naivní love story okořeněná o laciné fórky a násilnou politickou aktualizaci vyznívá jako školní představení. Nepomohou ani sezpívané dívčí trio a švy na punčochách, evokující atmosféru doby.
(zadáno: 16.4.2022)
Divadlo může být dobré nebo špatné. Zdálo by se, že na překrásné pohádce F.Hrubína nelze nic zkazit.Představení ve Zlaté kapličce vyvede diváka z omylu.Tzv. moderními inscenačními prostředky to lze.Hororová scéna, kostýmy i masky,protiatomový kryt namísto krásného paláce, stroboskop a příliš hlasité zvukové efekty, siamská dvojčata a střihoruké Zvíře.Kráska a Zvíře pod vedením Daniely Špinar je velmi,velmi špatné divadlo.
(zadáno: 13.4.2022)
Experimentální provedení Shakespearovy klasiky je naprostý omyl.Přenést renesanční tragédii do současnosti a obléci herce do kostýmů dnešní doby je čirý anachronismus. Navíc kombinovat falešně zazpívané hity skupiny ABBA s neposlouchatenou hudbou seskupení Please the Trees je k nevydržení.Scéna D.Stojčeského tento paskvil ještě zvýrazní.Bylo režijním záměrem,aby se diváci na tragédii smáli ? Jen snad zavřít oči a poslouchat překrásný překlad M.Hilského.
(zadáno: 10.4.2022)
Režisér P.Khek svým pojetím zbavil příběh nálepky českého, resp. moravského westernu.Předvádí totiž doslova antickou tragédii.Tradičními divadelními postupy předkládá divákovi daleko hlubší myšlenky, než jen souboj dobra a zla.To zlo je totiž všudypřítomné, což dokládá na patriarchálním prostředí hanácké dědiny. Všichni jsou vlastně Sekal.Atmosféru skvěle podbarvuje violoncello Š.Marka, na první pohled upoutá scéna M.Syrového.Nejvíc zaujmou výkony hlavních protagonistů T.Dastlíka a M Holého.
(zadáno: 27.3.2022)
Interaktivní hra pro mateřské školy vychází maximálně vstříc dětskému diváku.Tomu nevadí,že piráti jsou víc než přisprostlí, že víla není subtilní éterická bytost, ale žárlivá potvora, že kapitán Hook si půjčil plášť od Drákuly,že příběh nezačíná v dětském pokoji v Londýně,ale na zaoceánském plavidle, na němž rodina prchá do Ameriky před virózou.Na jevišti,v hledišti i v lóžích se pořád něco děje,uvidíte mořskou pannu i krokodýla.Herci i diváci mají z představení evidentně potěšení.
(zadáno: 25.3.2022)
Posedlost v Rokoku se hlásí k Viscontiniho neorealistickému filmu více než k otrlému vypravěčství Cainovu.Oproti původním verzím jí chybí ona posedlost.Hra by se měla spíše jmenovat Zvrhlost.Všechny postavy mají jedno společné-získat peníze i za cenu spáchání zločinu.Takže antihrdiny jsou vlastně všichni.Frank se svou kriminální minulostí,Cora chovající se jako běhna,Nick páchá domácí násilí,policista vydírá,požaduje úplatek,vyšetřující používá praktiky nacistů a domem se pohybuje ordinérní kočka kouřící trávu.Navíc jsou všichni permanentně opilí.Jakou katarzi má divák prožít v kuse plném zla.
(zadáno: 24.3.2022)
Joe DiPietro ve své komedii nastínil současný problém: žít vlastní život, jít za kariérou, ač zpřetrhám pouta s rodinou. Skvostný překlad A.Nováka a vynikající režie J.Herze vytvořily základ pro herecké výkony hlavních představitelů, které vhodně doplňuje scéna Š.Hejnové.I když od premiéry uplynulo více než pět let, divák si odnese z divadla skutečný umělecký zážitek.A to je dobře.
(zadáno: 8.3.2022)
Nestroyovu frašku v úpravě Z.Mahlera a K.Krause s písňovými texty P.Rady uvedlo poprvé v roce 1992 Divadlo za branou II. Na Vinohradech přesunuli děj z Vídně 19.st. do současnosti a dodali nové písňové texty. Z frašky utvořili nepovedenou dobovou moralitu, což dílku neprospělo. Kdo očekával Nestroye, je zklamán.Výtvarná složka nezapře omezené technické možnosti divadla.Dynamičnost pomalu se vlekoucímu ději dodávají výkony mimického souboru divadla a strhující tempo A.Petráše.
(zadáno: 14.1.2022)
Režisér T.Svoboda koncipuje aktovku chorvatského dramatika M.Gavrana jako scénku z televizní silvestrovské estrády osmdesátých let.Obsah frašky k  tomu přímo vybízí.Mladá, atraktivní žena je současně provdána za dva muže!!!Ty představují D.Novotný a M.Dlouhý.Vedle balkánského temperamentu plného vulgarismů a gagů jak z němého filmu jsou obě hlavní a jediné postavy karikaturami mužů.Zatímco jejich společná manželka je okouzlující i když despotická, oni jsou hloupí, neschopní, nešikovní a nesamostatní.A to vyvolává u dámského publika salvy smíchu, jak se na silvestrovskou estrádu sluší a patří.
(zadáno: 5.1.2022)
Autoři původního libreta i hudby B.Adams a J.Vallance vsadili nejspíš na úspěch filmové předlohy. Proto se ani do české podoby nemohlo dostat, co tam není.Jedná se tedy jen o sladkobolnou pohádku pro dospělé divačky.Orchestr MdB hraje jako o život nic neříkající hudbu, kterou ruší zvuk rozhrkaného výtahu v propadle.Pretty Woman divadlu rozhodně žádnou slávu nemůže přinést.
(zadáno: 17.12.2021)
Děj Andersenovy pohádky je upraven a tím i celkové vyznění příběhu, Kaye nevysvobodí Gerdina čistá láska,což je smyslem této klasiky. Na jevišti sledujeme enviromentální didaktickou pohádku o globálním oteplování a přednášku o léčivých bylinách se zpěvy a tanci, doplněnou líbivými písničkami. Vynikající pěvecké výkony podávají P.Strenáčik a M.Nosková.Dětský divák, na nějž je pohádka nasměrována především, ocení pestrobarevné kostýmy a užije si zimní atmosféru příběhu.
(zadáno: 5.12.2021)
Dramatizace románu G.de Maupassanta si neklade za cíl postihnout atmosféru Paříže konce 19. století, což je škoda, jen plošně, bez větší hloubky popisuje cestu nevzdělaného G.Duroye, který stoupá po společenském žebříčku až téměř na jeho vrchol, proto se může příběh někomu zdát aktuální. V jediné dekoraci k tomu O.Kraus na divadle potřebuje douhé tři a čtvrt hodiny.Nudu trochu oživí originání pohybová čísla členů mimického souboru.Dramatizace v porovnání s románem značně pokulhává.
(zadáno: 17.11.2021)
Jeptišky amerického zpěváka a skladatele Dana Goggina od svého prvního uvedení v Praze značně zestárly. A to nejen fyzicky, ale i umělecky. Oproti původní pražské verzi se vytratil kumšt a zůstaly trosky amatérského zájezdového představení s trapnými vtípky pubertálního rázu.Jeptišky se pobízivým způsobem snaží laciným humorem vetřít do vkusu publika. Vetšinou pokleslého vkusu.Jakousi tvář si zachovala snad jen L.Molínová,jež excelovala v původním obsazení.
(zadáno: 7.11.2021)
Skvělou hudbu v dnes již klasickém muzikálu skvěle hraje orchestr Jakuba Šafra. Ostatní složky poněkud pokulhávají a kladou otázky proč:střídmá Dvořákova scéna skládající se ze dvou tu a tam svítících kvádrů a lešení, dvě zavěšené houpačky a ananas,všechy postavy jsou nalíčeny jako klauni, hlavní představitel neustále vleče na scéně těžké bedny,některé pěvecké výkony doslova tahají za uši, není souhra všech inscenačních složek.Herecký výkon F.Kaňkovského v roli E.Ludwiga však doslova ční nad ostatními.
(zadáno: 6.11.2021)
Označit První rande za muzikál je zavádějící.Melodie nejsou chytlavé, spíše naopak, příběh se nedostavil. Formou stupidního amerického sitcomu autoři předvádí, jak mladý muž a mladá žena sedí v restauraci a vypráví si o svých traumatech,zklamáních a neúspěších.Zápletkou je, kdo nakonec zaplatí účet. Není to na muzikál málo? Nezachrání to ani Aaronův židovský původ ani Caseyiin kamarád gay.Neoslní ani prvoplánové vtípky.
(zadáno: 2.11.2021)
Broadwayského muzikálu se ujal režisér J.Š.Hájek se vší odpovědností.Přenesl montypythonovského ducha na oblast se vší parádou. Ostříleným muzikálovým bardům (P.Strenáčik,Z,Fric) zdatně sekundují domácí herci (T.V.Hron,V.Zavadil).Dream Orchestra pod vedením Š.Eliáše svým promenádním pojetím jen podtrhuje humornost kusu.Také choreografie M.Heribana vhodně dopňuje tuto svěží show.Mistrovský český překlad A.Nováka je jen pověstnou třešničkou.Kladenský Spamalot by si však zasloužil full house.
(zadáno: 1.11.2021)
Příběh, jak chudá dívka ke štěstí přišla,spadá žánrově spíše do činohry.Romantická láska beze sporu vyvolává dojetí,hudba P.H.Gordona připomíná více scénickou, než typicky muzikálovou, chybí nosné melodie, které by diváka chytly.Kromě poučení o nutnosti odpouštět nevidíme nic nového.Strádajícího sirotka jsme už viděli v Oliverovi,operní subretu a znetvořeného protagonistu ve Fantomovi,zapálený dům v Rebecce.Chudá scéna a podivné využití baletu(jako stromy, jako náhrobky) a sporá choreografie.Herci hrají a zpívají jako o život, leč převládá pouze romantické klišé.
(zadáno: 23.10.2021)
Divadelní adaptace se drží filmové předlohy, což je patrné na první pohled.Jednotlivé obrazy jsou zpracovány filmově (včetně dotáček), o barevnosti a různorodosti kostýmů jsme si ve zlatých šedesátkách však mohli nechat jen zdát. Také Smičkova choreografie je filmem ovlivněna.Hudební nastudování M.Kumžáka odpovídá původním verzím písní, které jsou dodnes dokladem kvality naší tehdejší kultury.Herecky i pěvecky se s nimi vyrovnal jen R.Tomeš jako Šimon,krásu tehdejšího popu zastíní pěvecky nepovedené Nechte zvony znít,Mně se líbí Bob a Brána milenců.Nepamětníci to ale nepoznají.
(zadáno: 14.10.2021)
Tvůrcům se nepodařilo vytvořit jednotný útvar. Rozpor je dán na jedné straně vynikajícími pěveckými výkony I.Marešové,M.Tomešové,D.Bambase,M.Lambory i hereckým uměním T.Pavelky, na druhé straně hororovými kostýmy bosorek a šedí všech ostatních.Přílišný akcent na bicí nesluší "folklórní" Štědroňově hudbě.Přesto lze řící, že současná podoba hry vyniká nad dosud uváděnými verzemi.
1 2  >