Studio Marta
Julius Zeyer
Radúz a Mahulena
Premiéra: 23.10.2022 | 1:40
Úprava a dramaturgie: Sára Matůšová. Scéna: Julie Ema Růžičková. Kostýmy: Zora Davidová. Hudební spolupráce, choreografie a režie: Petr Akimov.
Poslední uvedení: květen 2023.
Poslední uvedení: květen 2023.
Nikola Moravčíková, Matouš Benda, Lucie Netopilová, Martina Tomanová, Tomáš Weber, Stanislav Čaban, Monika Tomková, Klára Marxová, Hynek Tajovský
Jedno z nejznámějších českých dramat dostává příležitost znovu ožít. O českosti by se dalo polemizovat, protože Zeyer čerpal z vícero námětů z nejrůznějších koutů světa. O důležitosti a současnosti tohoto na první pohled zaprášeného příběhu nepochybujeme. Nenávist zrozená z neopětované náklonnosti – upřímná láska zrozená ve chvíli boje o život. Žárlivost – důvěra. Síla kletby – nezlomnost lásky. Co zvítězí? Ztráta naděje v opravdovou lásku? Vnímání věrné lásky jako dávno přežitého folklorního patosu? Už přece nejde jen o pohádku, ale o to, co žijeme teď a tady...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
10 %
Uživatelé
53 %
kontroverzní inscenace (141.)
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 10 %
Pavel Širmer 10 %
Volby
Hodnocení (10)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 10 %
30.5.2023 | 2036 hodnocení
+ souhlasím
Zeyerovo drama bylo značně zkrácené, v koncepci hrál významnou roli pohyb. Naprosté selhání režiséra a dramaturgyně v hereckém vedení studentů zapříčinilo, že výsledek skončil fiaskem! Výklad postav se omezil na základní obrysy. Mladí herci se vymáchali v požadavcích na křik, nepřirozené skřeky a pohyby. Mezi špatnými výkony se objevily i tristní, zvláště výstupy Runy vyvolávaly v publiku nechtěný smích. Korunu všemu nasadila scénografie; v základu opodstatněný nápad s lampami se minul účinkem kvůli užití různorodých a vzájemně neladících lamp (jakoby každý přinesl již nepotřebnou). Málokdy se studentská inscenace tak mimořádně nepovede.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Makaluzo1 10 %
17.5.2023 | 84 hodnocení
+ souhlasím
Nápad uvést Zeyerovu líbeznou pohádku způsobem, kdy obsah je v přímém protikladu k formě se výrazně nepovedl. Upravený text činí mladým adeptům herectví evidentně problémy, což u diváků vyvolává smích,nevhodný v dramatických situacích.Poetika pohádky je nahrazena tzv.morderními uměleckými prostředky(dnes už dávno překonanými):stroboskopické efekty,mlha,stolní i stojací lampy, jinak prázdná scéna.Hře uškodila i techno hudba,podivná choreografie i kostýmy.Vrcholem nevkusu je hysterie královny Runy.
honzy 20 %
17.5.2023 | 284 hodnocení
+ souhlasím
Zeyerova půvabná pohádka RADÚZ a MAHULENA byla nad síly posluchačů 3.ročníku JAMU.Kam se vytratila celková poetika díla? Bohužel u všech herců se našly chyby jak v interpretaci, tak i v nepřenositelnosti tohoto díla na diváka.Texty hry plynuly,
ale srdce diváka zůstalo chladné.Nápad vytvořit scénu ze stolních lamp bylo liché i uši rvouci hudba rušila a o různých spíše nesynchronizovaných pohybech herců ani nemluvě.Dokonce se ozýval z hlediště i smích.Takže suma sumárum velké zklamání.Tato pražská prezentace hereckého umění Janáčkovy školy z Brna se opravdu nepovedla! Psáno z reprízy 15.5.2023
ale srdce diváka zůstalo chladné.Nápad vytvořit scénu ze stolních lamp bylo liché i uši rvouci hudba rušila a o různých spíše nesynchronizovaných pohybech herců ani nemluvě.Dokonce se ozýval z hlediště i smích.Takže suma sumárum velké zklamání.Tato pražská prezentace hereckého umění Janáčkovy školy z Brna se opravdu nepovedla! Psáno z reprízy 15.5.2023
Eva123 60 %
20.12.2022 | 152 hodnocení
+ souhlasím
(Závěr představení: +10%) Radúz a Mahulena? Prázdné jeviště, divadelní mlha, technohudba, herci válející se a tančící po zemi (zřejmě Matka Země?) a co horšího, místo jevištní mluvy, vychází z jejich úst jakýsi dětinský přízvuk (určitě u celého čtvrtého ročníku), ale protože je stále víceméně začátek školního roku, lze doufat, že se mladí herci k jevištní mluvě ještě dopracují (i když herečka, šlapající si na jazyk, to bude mít o něco těžší).
Klára Tesařová 70 %
13.12.2022 | 126 hodnocení
+ souhlasím
Režie Petra Akimova pracuje s nevídanou ohebností mladých hereckých těl a vyjádření charakterů pohybem. Kostýmy jsou směsicí modernosti a tradice. Lucie Netopilová jako královna Runa pouští hrůzu více než kdejaký horor na Netflixu. Oproti tomu Radúz Matouše Bendy se dokáže plně vyřádit na pozitivním charakteru. Charisma a kukuč Tomáše Webera si zamilujete, i přes jeho roli záporáckého krále Stojimíra.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.