Slovácké divadlo Uherské Hradiště [hlavní scéna]
Gabriela Preissová
Její pastorkyňa
Premiéra: 11.1.2020 | 1:40x
Úprava: Pavel Šupina, Markéta Špetíková. Dramaturgie: Markéta Špetíková. Výprava: Eva Jiřikovská. Hudba: Mario Buzzi. Režie: Michal Zetel.
Poslední uvedení: listopad 2022.
Poslední uvedení: listopad 2022.
Petra Staňková, Jitka Hlaváčová, František Maňák, Pavel Šupina, Jaroslava Tihelková / Kateřina Francová, Pavel Hromádka, Tereza Hrabalová / Míma Krajčová, Monika Horká / Pavlína Hejcmanová, David Vaculík...
Vrcholné dílo českého realismu - příběh o síle mateřské lásky, pýše a odpuštění. Kostelnička se po smrti svého muže ujme Jenůfy, jeho dcery z prvního manželství. Ač dcera nevlastní, tedy její pastorkyňa, začíná Jenůfa opakovat Kostelniččinu životní pouť. Kostelnička, „vynikavá ženská“, se v mládí vášnivě zamilovala do místního marnotratníka a v manželství s ním pak zakusila očistec. Podobně vzplane také Jenůfa – k lehkovážnému Števovi – a otěhotní. Jenůfu však již dlouho miluje Števův nevlastní bratr Laca. Laca Jenůfu z žárlivosti poraní na tváři a udělá jí jizvu. Zatímco Števu přestává zohavená Jenůfa zajímat, Laca ve své lásce vytrvá. Kostelnička cítí příležitost: může Jenůfě zajistit legitimní postavení po Lacově boku. Ale je tu to Števovo dítě...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (13)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Landa 80 %
29.9.2022 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
Jedna z inscenací, kterou se vyplatí vidět opakovaně. Poprvé jsem ji zhlédl krátce po premiéře přímo ve Slováckém divadle. Už tehdy mě doslova uhranul výkon Jitky Hlaváčové v roli Kostelničky. Její ztvárnění ženy, která se nechá pohltit předsudky a cení si názoru obyvatel vesnice víc než života svého a svých blízkých, je podán s děsivou opravdovostí. Zetelova inscenace k publiku promlouvá důrazem na prazákladní lidské vlastnosti, jejichž neukočírováním si lidé kolikrát dokáží zcela zbytečně komplikovat život. Nejen díky tomu, ale i vyrovnaným hereckým výkonům celého souboru, jsem si inscenaci s chutí zopakoval i na MF Divadlo v Plzni.
Michal Novák 70 %
26.9.2022 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Poměří-li se Slovácké divadlo s dílem vrcholného realismu, můžete si být jisti, že výsledek bude stát za to. Tato dramaturgická linie se v Hradišti pěstuje dlouhodobě. Převedeno k Bánovu a do zmodernizovaného scénografického rámce (myslím, že docela nadbytečného, rušivého), ale příběh zůstává, archetypy ožívají v uvěřitelných polohách. Nejde přitom jen o čest a „dobrou pověst“, kterou Kostelnička (výborná Jitka Hlaváčová) hájí způsobem popsaným v antických tragédiích. Vedle pnutí, zda nerozhodovat za jiné, sledujeme i další lidské vlastnosti, ze kterých se budete ošívat. Na to se dramaturgie soustředila a je to dobře.
Kateřina Jírová 80 %
17.9.2022 | 348 hodnocení
+ souhlasím
Brilatní inscenace v bánovském nářečí, převedená do současnosti. Laca (František Maňák) pořád musí spravovat elektriku k lisu na víno, neboť je doba sklizně, a stará Burjovka (Kateřina Francová) chodí v holinkách, teplákách a mikině. Scéně dominuje velký fóliovník, který slouží jako obydlí Buryjů, a z druhé strany jako obydlí Kostelničky (Jitka Hlaváčová) a Jenůfy (Petra Staňková). Výborný je především výkon Jitky Hlaváčové, jejíž postava si zakládá na tom, že ji chválí i pan farář, a proto je třeba odstranit každou skvrnku na její pověsti. A nemanželské dítě Jenůfy je docela velká skvrna. Šup hlavičku pod vodičku!
Lukáš Dubský 80 %
17.9.2022 | 1206 hodnocení
+ souhlasím
Další povedený "střet" Slováckého divadla s klasickou látkou. Režisér Zetel a dramaturgyně M.Špetíková oprostili drama od folklorních motivů a soustředí se na všeobecně platné lidské vlastnosti - snahu rozhodovat za druhé a sobeckost v mezilidských vztazích. Zaujme scéna E.Jiřikovské, která děj umístila do umělohmotného skleníku. Soustředěným hereckým výkonům dominuje J.Hlaváčová v roli Kostelničky, která si své reputace cení víc než lidského života.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Čiko 90 %
17.9.2022 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
85%
Tož lepší pastorkyňu sem ešče neviděl:-) Herecky a režijně velmi povedená inscenace, které není co vytknout. Bánovština Pavla Šupiny zážitek ještě umocňuje.
Leckoho možná zprvu překvapí plastový přístřešek na scéně, ten ale dobře funguje, navíc je domyšlen spoustou dobrých nápadů. Také použití dobových rekvizit na začátku inscenace implementuje diváka do dané doby.
Všichni herci podávají skvělé výkony, přesto musím vyzdvihnout Jitku Hlaváčovou v roli Kostelničky.
Z některých scén opravdu mrazí a opět jsem se - a rád- přesvědčil, jak skvělé divadlo se na oblasti dělá...
Tož lepší pastorkyňu sem ešče neviděl:-) Herecky a režijně velmi povedená inscenace, které není co vytknout. Bánovština Pavla Šupiny zážitek ještě umocňuje.
Leckoho možná zprvu překvapí plastový přístřešek na scéně, ten ale dobře funguje, navíc je domyšlen spoustou dobrých nápadů. Také použití dobových rekvizit na začátku inscenace implementuje diváka do dané doby.
Všichni herci podávají skvělé výkony, přesto musím vyzdvihnout Jitku Hlaváčovou v roli Kostelničky.
Z některých scén opravdu mrazí a opět jsem se - a rád- přesvědčil, jak skvělé divadlo se na oblasti dělá...
Confused_lady84 100 %
8.5.2022 | 27 hodnocení
+ souhlasím
Užasné představení! Vypíchla bych určitě herecký výkon Jitky Hlaváčové, v roli Kostelničky, který je až dechberoucí!
Cechoslovak 70 %
12.1.2022 | 102 hodnocení
+ souhlasím
Nic proti snaze zmodernizovat scénu přes sto let staré hry. Nemusí tu být fěrtúšky a pérečka za klobúčkem, pršipláště beru. Skleník je taky O.K., ale hlučící sekačka trochu ruší a natahování kabelu a hledání zásuvky herce i diváky rozptyluje od samotného textu. Upravená jazyková verze Hradišťšským nahrává. Ve slováckém nářečí jsou jako doma, vlastně doma. Herci jsou hodně expresívní, ale to u takového příběhu ani jinak nejde.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.