Počet komentářů: 0
Nový komentář

Blog redakce i-divadla

Pro napsání nového článku se, prosím, přihlaste.
Krysařův podařený návrat
Lukáš Dubský, 8.3.2018

Krysař patří k nejúspěšnějším českým muzikálům a jeho návrat do Divadla Kalich má opět úspěch. Je to přitom dílo, kterému chybí obvyklé muzikálové pozlátko, což ovšem neznamená, že není divácky atraktivní.

Dramatická hudba Daniela Landy je melodická, není založená na vyložených hitech, spíše dobře podporuje zpívané dialogy. Landa je rovněž autorem libreta, při jehož psaní se inspiroval známou legendou. Pouhá adaptace mu ale nestačila, Krysařův příběh domýšlel dál, tak, aby ho přiblížil současnosti. Hamižnost obyvatel města zamořeného krysami je pouze jedním z neduhů. Ještě větším problémem se ukazuje rozdělení společnosti na arogantní a zkorumpované mocné, proti kterým stojí krvežíznivý dav chudých. Celé to nemůže skončit jinak než tragédií, kterou graduje druhá část představení. Je to podobenství, které je dnes možná aktuálnější než v době vzniku muzikálu.

Právě tahle dějová linie působí asi nejsilněji. Milostné pouto mezi Krysařem a Agnes vzniká v kvapíkovém tempu, divák to musí brát jako osudovou zamilovanost, na podrobnější vykreslení tohoto stavu nezbývá čas. Silně působí pouto mezi dveřníkem Ostrovanů a rybářem Štěpánem, které nedokáže odvrátit hrozící tragédii a poměrně úspěšně demaskuje nesmyslnost názorů hodnotících lidi jen podle původu, rasy či vyznání. O něco méně vychází komická linka, je přece jen znát, že Landa je autorem zaměřeným spíše melodramaticky než komediálně.

Martin Černý připravil pro produkci v Kalichu vizuálně zajímavou a zároveň funkční scénu s častým využitím točny. Zvláštní zmínku zaslouží choreografické uchopení muzikálu, jehiž autorkou je Linda Rančáková. Měla k dispozici pohybově nadané interprety, kteří muzikál nebývale rozhýbali, díky čemuž všechny scény působí opravdu živým dojmem.

Přemysl Pálek byl pro titulní roli správnou volbou, je bezchybný ve zpěvu, postavu podává s nádechem tajemna, mísí se v ní osudová předurčenost s arogancí, kterou mu dovoluje jeho moc nad životy ostatních. Pěvecky velice povedené jsou duety Agnes a její sestry Rózi v podání Kateřiny Bohatové a Anny Slováčkové. Milan Peroutka dokáže jako Štěpán obsáhnout komické momenty své postavy lépe než následnou změnu v revolučního vůdce. Arogantního starostu hraje zkušený Jan Apolenář tak, aby byl dostatečně odporný, ale zároveň neudělal z této postavy úplnou karikaturu. David Suchařípa hraje postavu Osudu, která má v inscenaci zcizující efekt, když rozmlouvá s diváky a předjímá další děj. Suchařípovi sedí postava nad vše povzneseného glosátora, pěvecky má ovšem v některých pasážích slyšitelné problémy.

Mezi muzikálovými premiérami roku 2017 stojí Krysař hodně vysoko, vyplatí se na něj zajít.


Tento blog vyjadřuje stanovisko jeho autora, nikoli celé redakce.

Další články tohoto redaktora na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.