Národní divadlo [Stavovské divadlo]
<< Mikve | Mlynářova opička >>
Molière
Misantrop
Premiéra: 23.5.2019 | 1:30x
Překlad: Jiří Zdeněk Novák a fragmenty dalších překladů. Úprava: Marta Ljubková, Jan Frič. Dramaturgie: Marta Ljubková. Scéna: Pavla Kamanová. Kostýmy: Ján Tereba. Hudba: Jakub Kudláč a citce. Pohybová spolupráce: Jindřiška Křivánková. Režie: Jan Frič.
Poslední uvedení: září 2021.
Poslední uvedení: září 2021.
Vladimír Javorský, Kateřina Winterová, David Matásek, Jana Stryková, Alena Štréblová, Igor Orozovič, Jiří Suchý z Tábora, Jan Bidlas, Martin Belianský
Dráždivá interpretace slavné hořké komedie génia francouzského klasicismu. Misantrop nenávidí lidi, ale je tomu v této hře skutečně tak? Jistě, Alcest pohrdá pokryteckou společností, v níž lichotky střídají pomluvy a každý sleduje jen vlastní prospěch. Na druhou stranu Alcest miluje Celimenu, která je přímo zosobněním mravů, které nesnáší. Je možné, ba dokonce žádoucí říkat pouze pravdu? Nepřeroste někdy upřímnost v neomalenost? A dokáže Alcest v této své pravdě vůbec žít...?
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
58 %
Uživatelé
51 %
kontroverzní inscenace (209.)
Hodnocení redakce
Iva Bryndová 50 %
Lukáš Holubec 50 %
Lukáš Dubský 60 %
Jan Pařízek 70 %
Michal Novák 60 %
Pavel Širmer 60 %
Iva Bryndová 50 %
Lukáš Holubec 50 %
Lukáš Dubský 60 %
Jan Pařízek 70 %
Michal Novák 60 %
Pavel Širmer 60 %
Volby
Hodnocení (37)
HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová 50 %
30.9.2020 | 578 hodnocení
+ souhlasím
Moderní úprava a důraz na ni a aktualizaci, včetně všech k tomu využitých interaktivních prvků, převažují nad samotnou myšlenkou hry, která ustupuje do pozadí společně s mnoha motivy, konflikty a situacemi. Dokonalým příkladem toho je samotný závěr a pointa hry, která se ztrácí.
Lukáš Holubec 50 %
5.12.2019 | 743 hodnocení
+ souhlasím
--- Prášky pro všechny --- (více v článku na blogu)
Lukáš Dubský 60 %
20.9.2019 | 1176 hodnocení
+ souhlasím
65%. Místo ludvíkovské Francie je hra zasazena do současných kulis, do jakéhosi módního společenského sálu, který dobře demonstruje dnešní závislost na moderních technologiích. Moderní rámování tvoří především připsané scény vyprázdněných rozhovorů na současná témata, z nichž dominuje klimatická změna. Moliérův text je značně proškrtán, což vytváří problémy s vedlejšími postavami, jejichž jednání často schází srozumitelná motivace. Zdařilý výkon předvádí V.Javorský, který Alcesta nehraje jako exhibicionistu, ale proroka, jež by chtěl dosebezahleděné společnosti otevřít oči. (více v článku na blogu)
Jan Pařízek 70 %
4.9.2019 | 917 hodnocení
+ souhlasím
Líbilo se. Modernější pojetí a zasazení do současnosti mi zde vůbec nevadilo a naopak přišlo velmi dobře zakomponované. Pokrytectví a přetvářka nikdy nezmizí a zde se ho povedlo vcelku trefně zobrazit na aktuálních trendech a prvcích současné společnosti. Z hlediska scénického hodnotím velmi povedeně též využití projekcí videí z mobilních telefonů. Na druhou stranu souhlasím, že některé pasáže by si zasloužily větší prostor a i celkové vyznění na mě nemělo bohužel až tak silný dopad. Nicméně pozitivní dojem převládá, za což patří i nemalý dík výtečnému herectví V. Javorského a K. Winterové. Má to co sdělit.
Michal Novák 60 %
28.7.2019 | 1159 hodnocení
+ souhlasím
Alcest se ocitá v době technologické. Skrze klasickou hru je popsán sebevzhlíživý svět. Anebo hipsterská žvanírna. Další substituční přístup v činohře ND. Oslabit hru o motivické vazby, vyčistit prostor razantním škrty a dosadit ústřední aktualizační prvek, který se bezprostředně váže k současnosti, a něco se připíše… Skrze klasickou hru jsou tak nacházeny jisté souvislosti. Je zřejmé, že tento přístup vyžaduje aktivního diváka, kterého ovšem neodradí evidentní schválnosti. Herci přitom jsou mimořádně disponovaní pro práci s veršem a Vladimír Javorský je schopen vykreslit Alcesta přes jeho zhnusené nitro.
Pavel Širmer 60 %
29.5.2019 | 2036 hodnocení
+ souhlasím
65%. Umělecké prostředí není vzhledem k jeho specifikům nejvýstižnějším reprezentantem společnosti, ale J. Frič se svým týmem situování a smysl výrazné úpravy obhájil. Jde spíše o jemnější provokaci, šokujících výjevů se diváci nedočkají. Připsaný epilog je trefným završením. Podařily se též výklady Alcesta (V. Javorský) a Celimeny (K. Winterová), ve vedlejších rolích herci dokázali vystačit i s prostorem omezeným škrty. Výprava s dominantním videem naopak kladla diváckému vnímání překážky, našly se i méně záživné pasáže. Je záslužné, že se v ND snaží interpretovat klasiku touto formou.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Valmez 10 %
19.9.2021 | 530 hodnocení
+ souhlasím
Od jedné divačky: ,, Já mám moc ráda divadlo, ale tohle nebylo divadlo ?? Mohu jen souhlasit.
Vladimír10 10 %
19.9.2021 | 646 hodnocení
+ souhlasím
"Ještě než začneme, nechtěl by si se mnou někdo udělat selfíčko?" Již tato věta, kterou D. Matásek pronesl na začátku inscenace, předznamenává, že se tvůrci dopustí otevřeného znásilňování Moliérova textu. V dalších minutách je poté divák svědkem hloupého tlachání nad rádoby problémy naší civilizace nebo obohacování hry o vulgární gesta a výrazy. Vrcholem nevkusu se ale stalo promítání "banánu prostrčeného melounem" či "vymačkaného pomeranče" na televizorech uprostřed scény. V záplavě stupidních režijních nápadů pak skoro zapadly i ony moliérovské verše, které jsou jediným pozitivem inscenace.
Kubicek 60 %
10.11.2019 | 29 hodnocení
+ souhlasím
Kontroverzní výklad Molierova Misantropa posunutého do dnešní doby ovládané všudypřítomnými multimediálními obsahy. Vtipné postřehy a kritika povrchních a unáhlených názorů je rychle vyčerpána a hra nic dalšího kromě specifické vizuality, která je také poněkud jednotvárná, polopatická a ke konci už téměř obtěžující, divákovi nenabízi.
Studiana 90 %
16.10.2019 | 17 hodnocení
+ souhlasím
Předesílám, že nesnáším tzv. modernizace klasických kusů. Ale tohle je krása a já asi změním názor. Moliérův text se ukazuje jako nadčasový. Použití moderních technologií je vtipné vůbec neruší. Herecké výkony skvělé: pan Javorský úžasný, Igor Orozovič a David Matásek jsou pomilováníhodní. Ženské hrdinky nezaostávají. Celé to na mě působilo prostě úžasně.
J.anek 60 %
15.10.2019 | 502 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Hele, nwm.
Zdá se mi, že je povrchně pranýřována povrchnost.
Vizuálně je to paráda, pod slupkou prázdno.
Což je vlastně fajn. Instagramová pravda. Krásné fotky o ničem. Prázdné řeči.
Soudy pro nic a za nic.
Banán souloží s melounem, z nebe sněží ibalginy, Čechov s Molierem na jednom jevišti.
To pak už pomůže snad je flat white.
Dvojitej.
A s mlíkem.
Zdá se mi, že je povrchně pranýřována povrchnost.
Vizuálně je to paráda, pod slupkou prázdno.
Což je vlastně fajn. Instagramová pravda. Krásné fotky o ničem. Prázdné řeči.
Soudy pro nic a za nic.
Banán souloží s melounem, z nebe sněží ibalginy, Čechov s Molierem na jednom jevišti.
To pak už pomůže snad je flat white.
Dvojitej.
A s mlíkem.
Michvon 70 %
13.9.2019 | 196 hodnocení
+ souhlasím
Poměrně radikální výklad Misantropa, ale proč ne, smysl v tom vidím. Značně iritující představení, které rozhodně nesedne každému.
Slamajak 60 %
7.9.2019 | 72 hodnocení
+ souhlasím
Líbilo se mi převedení do moderní doby, ale zároveň zachování řady původních textů, líbila se mi scéna, líbila se mi práce s technikou. Byla tam řada hodně vtipných momentů. Hezký zážitek, ale nic, co bych potřeboval vidět znovu.
JirkaS 0 %
5.9.2019 | 368 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
To jako vážně? Po Faustovi je tohle další trapná režijní exhibice. Zůstaly mi skryty motivace v jednání postav, z dění na jevišti jsem nechápal, o čem se vlastně hraje. Jaký smysl třeba mělo, že K. Winterová kopla zhruba po 20 minutách podpatkem do velké obrazovky, kde zůstala díra ve skle a zbylou hodinu tak v popředí zůstala černá rozbitá vypnutá velká televize s dírou, která vzhledem k uspořádání scény akorát zabírala mnoho místa v popředí jeviště? Nechápal jsem zde absolutně nic a jen znechuceně trpěl. Co tohle má společného s Moliérem? Nechápu, nerozumím a lituji času i peněz. /4.9.2019/
Bolek 90 %
4.9.2019 | 13 hodnocení
+ souhlasím
Skvely zpusob jak lze klasiku prenest do soucasnosti. Uzasny zazitek.
Slaná 70 %
24.6.2019 | 46 hodnocení
+ souhlasím
Není to Moliére ( z toho jsou pouze texty ,a ne ještě všechny) a není o o Alcestovi. Je to o celé společnosti a je to trefné. Pokud se oprostíte od očekávání klasiky, hra Vás vtáhne. Technické vychytávky hrají krásně. Ovšem seděli jsme na galerii a zhora to bylo podle mne viditelnější, markantnější a pochopitelnější.
Bethrezen 0 %
21.6.2019 | 51 hodnocení
+ souhlasím
Kdyby šlo dát i méně než O% tak neváhám. Další důkaz naprosté neschopnosti současného ND. Naprosto nechápu jak tohle mohou vydávat za Moliéra! Kdyby alespoň napsali že jde o inscenaci inspirovanou Misantropem tak to ještě lze pochopit, ale tohle už zavání klamáním diváka. Už to začíná vypadat, že současní režiséři aby se mohli vyjádřit, tak musí totálně zprznit klasickou hru, jelikož prostě neumí napsat svou vlastní, a proto se tuto zrůdnost snaží schovat za hru jinou. Je mi opravdu líto vidět pana Javorského snažit se hrát, když režisér jen hází klacky pod nohy.
Čiko 20 %
1.6.2019 | 1094 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
25% Už je těch moderních pojetí starých mistrů prostě moc. Misantrop je bohužel jen další v řadě. Bylo mi líto vidět mého oblíbeného V.Javorského v tak nezajímavé inscenaci.
Nikki123 20 %
29.5.2019 | 172 hodnocení
+ souhlasím
Na mě to bylo až moc moderní pojetí, nenašla jsem v tom smysl.
Zma 80 %
23.5.2019 | 37 hodnocení
+ souhlasím
Další povedené představení ve Stavovském divadle. Aktualizace- nejen současné kostýmy a scéna s obrazovkami, do původního textu jsou vložené nové pasáže - kritika eko, bio, hipsterských debat. Hra bez přestávky vůbec nenudí.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.