Když si William hraje na Romea
vydáno: 13.1.2018, psáno z představení: 10.1.2018, Lukáš Dubský
Williama Shakespeara najdeme snad v každém větším českém divadle, většinou jako autora některé z her na repertoáru daného divadla. V pražském Divadle pod Palmovkou přivedli alžbětinského dramatika přímo na jeviště v divadelní adaptaci oskarového snímku Zamilovaný Shakespeare.

Mladý herec a dramatik William Shakespeare má tvůrčí krizi, přitom po něm hned dva divadelní podnikatelé chtějí novou hru. Ženatý William se navíc zamiluje do okouzlující Violy de Lesseps, která je však zaslíbena jinému. Zakázaná láska Shakespeara inspiruje k sepsání jedné z jeho nejslavnějších her – tragédie Romeo a Julie.

Inscenace Zamilovaný Shakespeare je skvělou ukázkou toho, že jde udělat komerční kus tak, aby si na své přišli lidé toužící po zábavě a oddechu, ale i náročnější divák. Chytře napsaný scénář (i jeho divadelní adaptace) využívá vděčného principu divadla na divadle, přitom se v něm daří skloubit nenásilně zábavné momenty s osudovou láskou, která do děje vnáší melodramatický rozměr. Pro znalce Shakespearovy tvorby navíc autoři přichystali řadu citací a aluzí na jeho dílo, vtipně si také pohrávají s různými nejasnostmi z biografie slavného spisovatele. Hra je tak vystavěna na některých prokazatelných faktech, která ale autorům původního filmového scénáře Marcu Normanovi a Tomu Stoppardovi nijak nebránila v tvůrčím domýšlení situací a dobových souvislostí.

Inscenaci ředitele Palmovky Michala Langa se daří vyhýbat sentimentu, romantické scény jsou pravidelně odlehčovány drobnou ironií. Zároveň se ovšem Lang snaží hledat v divácky vděčné hře i hlubší témata. Do popředí se tak dostává pokus hlavní ženské postavy prosadit svou vůli proti rigidní alžbětinské společnosti, která ženám neumožňuje vystupovat na divadelním jevišti a ve které musí své životní cíle podřídit muži, jehož je donucena si vzít. Boj o svobodu jednotlivce je věčný, divákovi stále blízký a pochopitelný. Navíc je to zápas, který je nutný v jiných kontextech podstupovat zas a znovu.

Tomáš Dianiška patří v současné době k největším hvězdám Divadla pod Palmovkou, role romantického milovníka je pro něj ale spíše neobvyklá. Svého Williama obdařil uvěřitelným zanícením pro divadlo, dobrodružnou povahou ženoucím ho do obtížného vztahu i vypočítavostí, se kterou se pohybuje v prostředí londýnského divadelního byznysu. Nejzajímavější herecký výkon ovšem předvádí Kamila Trnková jako Viola de Lesseps. Chameleonské proměny své postavy zvládá s precizním odstíněním jednotlivých poloh – je přesná jako tvrdohlavá dcera, svůdná milenka i v převleku za mladého herce. I když je její Viola křehká a nezkušená, dokáže si razantně stát za svým a svou vůli se nebojí prosadit ani při rozhovoru s královnou Alžbětou. Je vlastně prototypem moderní dívky, která se ovšem narodila do špatné doby, která ji neumožnila naplno rozvinout její potenciál.

Zamilovaný Shakespeare je hodně zalidněná hra, z menších rolí stojí za zmínku především Radek Valenta v komické úloze trochu narcistické herecké hvězdy Neda Alleyna nebo Zuzana Slavíková v úloze Violiny chápavé chůvy. Podivně působí kostýmní řešení, které kombinuje historizující kostýmy se současnou garderobou, aniž by se ovšem s touto stylovou nejednotností v inscenaci nějak pracovalo.

Inscenace má potenciál stát se diváckým hitem, nejedná se ale jen o kvalitně odvedené řemeslo. Lang vystavěl inscenaci mnohem důsledněji a s důrazem na vyznění, které není banální. Opřít se může také o spolehlivé herecké výkony ústřední dvojice.