Činoherní klub
Fjodor Michajlovič Dostojevskij, Evald Schorm
Bratři Karamazovi
Premiéra: 20.2.2015 | 2:45
Překlad románu: Prokop Voskovec. Úprava: Zuzana Šajgalíková, Martin Čičvák. Dramaturgie: Roman Císař, Martin Kubran. Scéna: Hans Hoffer. Kostýmy: Marija Havran. Hudba: Ivan Acher. Režie: Martin Čičvák.
Poslední uvedení: únor 2023.
Poslední uvedení: únor 2023.
Juraj Kukura, Martin Finger, Jan Hájek, Michal Čapka / Igor Orozovič, Matěj Dadák, Natália Puklušová / Anna Fialová, Gabriela Míčová, Ivana Uhlířová / Gabriela Pyšná / Anna Kameníková
Často uváděná dramatizace vrcholného díla F. M. Dostojevského a zároveň jednoho z největších románů světové literatury. Drama o Bohu, otci a synech. I peklo má své stinné stránky...
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
66 %
Uživatelé
68 %
Hodnocení redakce
Lukáš Dubský 70 %
Jiří Koula 60 %
Lukáš Holubec 50 %
Jiří Landa 60 %
Veronika Boušová 70 %
Pavel Širmer 70 %
Jan Pařízek 80 %
Lukáš Dubský 70 %
Jiří Koula 60 %
Lukáš Holubec 50 %
Jiří Landa 60 %
Veronika Boušová 70 %
Pavel Širmer 70 %
Jan Pařízek 80 %
Volby
Hodnocení (96)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský 70 %
10.5.2016 | 1171 hodnocení
+ souhlasím
65%. Pro diváka je ideální mít alespoň základní přehled o Dostojevského předloze, jelikož inscenace je dějově roztříštěná. Čičvák má trochu sklony k režijnímu exhibicionismu, takže je tady řada scén, k nimž je obtížné nalézt klíč. Některé rekvizity pak působí i trochu samoúčelně, naturalismus a nahota mi naopak nevadily. Do logického celku se jednotlivé scény neskládají, přesto je to zábavné a navíc se daří budovat nihilistickou atmosféru podtrhující významné mlčení Boha ve světě, kde "hřích je to jediné, co v životě stojí za to". Kukura je jako starý Karamazov nevyzpytatelným protivníkem. (více v článku na blogu)
Jiří Koula 60 %
5.1.2016 | 1600 hodnocení
+ souhlasím
64,99 % Nesmírně zvláštní zážitek, vezměte libovolnou scénu a nemohu proti ní prakticky nic namítnout, nemám ani co vytknout žádnému z herců, oceňuji zcivilnění a zesoučasnění, respektuji i "výstřelky", které by někomu mohly připadat nadbytečné. Jenže bráno jako celek jsem neviděl inscenaci, nýbrž volný sled scén, jež se "náhodou" odehrály v chronologicky přijatelném pořadí. A přiznávám, že toto "neustále začínání" bylo pro mě dosti únavné.
Jiří Landa 60 %
13.4.2015 | 3035 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
55% Inscenační úprava Schormovy adaptace díky výsledné fragmentovanosti tříštila příběh i autorovy myšlenky. Navíc kvůli tomu došlo k znečitelnění charakterů synů a zcela nevýraznými se staly všechny ženské hrdinky. Dění vévodil J. Kukura, jeho výkon je hodný pozornosti - až mě při sledování představení napadlo, že by bylo lepší, kdyby se M. Čičvák a Z. Šajgalíková vydali cestou monodramatu. Pokud by se režisér soustředil místo formy na obsah (našla se tu i typická ukázka zbytečné nahoty), inscenace by určitě mohla oslovit, spousta silných scén (včetně ďábelského závěru) je toho dokladem.
Veronika Boušová 70 %
11.4.2015 | 277 hodnocení
+ souhlasím
75% Zcela souhlasím s komentářem Pavla Širmera, celkem není co dodat. K dramaturgii, která brzdí tempo, mám výhrady, ale její nedostatky vyvažují herci. Taková přehlídka přesně vystižených charakterů ve vzájemné interakci je strhující zážitek.
Pavel Širmer 70 %
24.2.2015 | 2036 hodnocení
+ souhlasím
65%. Schormova dramatizace Dostojevského románu patřila k událostem konce 70. let, její kvality zachytil i televizní záznam. Čičvákova delší inscenace chvílemi trpí zbytečně pomalým tempem, které ubírá na síle a působivosti vyznění. Záměrně přízemnější výklad sice zbavil postavy „velikosti“, ale zároveň je zlidštil a přiblížil realitě dnešních dnů. S tím souzněly i civilní současné kostýmy. Dobře poskládaný herecký tým dopomohl režisérovi k vyjádření záměru, v němž zaujmou především nápad rozvést postavu chromé Lízy a také závěr vystihující naprosté selhání hodnot a absenci záchytného bodu.
Jan Pařízek 80 %
24.2.2015 | 917 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Musím přiznat, že jiné zpracování této slavné hry jsem bohužel dosud neviděl, takže nemohu s ničím srovnat. Ale i tak se z mého pohledu tato inscenace opravdu vydařila. Velmi dobrý spád, tempo a napětí, zvláště v první polovině. Podařilo se zaujmout pozornost a vtáhnout do děje, nebylo hluchých míst a nijak jsem se nenudil. Hodně povedený též samotný závěr hry. Po herecké stránce velká pochvala pro všechny aktéry, zejména pak pro M. Fingera, I. Uhlířovou a J. Hájka.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Čiko 60 %
29.11.2022 | 1094 hodnocení
+ souhlasím
55%
Setkal jsem se s tímto dílem poprvé, navíc jsem byl dle zdejších recenzí na režijně upravené a o něco kratší verzi. Příliš mě to nezaujalo asi právě proto, že jsem neznal předlohu, takže pro mě trochu dějový perplex. Což může zaskočit i ostatní diváky, neznalé tohoto Dostojevského díla.
Setkal jsem se s tímto dílem poprvé, navíc jsem byl dle zdejších recenzí na režijně upravené a o něco kratší verzi. Příliš mě to nezaujalo asi právě proto, že jsem neznal předlohu, takže pro mě trochu dějový perplex. Což může zaskočit i ostatní diváky, neznalé tohoto Dostojevského díla.
Vyfuk 60 %
6.11.2022 | 29 hodnocení
+ souhlasím
Těžká inscenace. Už takto je to těžkost jak svině, a když připočteme, že je to udělané takovýmto moderně bláznivým způsobem, tak to vypovídá samo o sobě. Mnoho momentů strašně silných. Přesně dokonale obsazené role. Jasně, to všechno je pecka. Ale i tak i když to ve mě zanechalo něco silného, tak i přesto jsem se půlku přibližně nudil, protože mi přišlo, že koukám na náhodný generátor slov. Ale to u takovýchto her asi nebude lepší.
Birter 70 %
18.10.2022 | 205 hodnocení
+ souhlasím
Netradiční uchopení postavy Fjodora Karamazova. Místo ztělesněné chlípnosti a zla je to v Čičvákově režii spíše starý cynik hodný soucitu. Mezi nejlepší herce však i tak řadím Martina Fingera a Jana Hájka. Co se týče tématu, inscenace jako by nás nacházela ve světě již dávno neuvažujícím o Bohu a až postupně se pečlivě dopracovává k relevantnosti Dostojevského tázání po něm. Nicméně první polovina na mě působila značně absolventsky. Roztržité střihy a scénografie. Repliky nuceně odříkané, čímž bylo podlomeno vysvětlení komplikované zápletky. Až ve druhé části to do sebe začalo zapadat včetně humoru.
Dr.mvdr 40 %
28.1.2020 | 86 hodnocení
+ souhlasím
Ne, tak tady se Kukura a Činoherní klub úplně šťastně nepotkali. Provedení, které jsem nepochopil. Škoda
LavinieCamui 70 %
16.6.2019 | 842 hodnocení
+ souhlasím
Výborné herecké výkony. Vypuštěním některých postav ze Schormovy dramatizace je tato inscenace trochu nepřehledná.
J.S. 60 %
15.6.2019 | 149 hodnocení
+ souhlasím
Hra je velmi volnou adaptací některých motivů z Dostojevského románu. Nedá se příliš mluvit o dramatizaci, jednotlivé situace jsou rozehrávány jen na principu evokací tematických prvků z románu. Klíčovou myšlenkou se stává závěrečná replika: "Vítejte v pekle". Inscenace sice zaujme hereckými výkony a množstvím režijních nápadů, avšak celek postrádá smysl. Rozpadá se do nesrozumitelného kaleidoskopu různě efektních fragmentů (situací), které dohromady působí dojmem zmatečnosti a režijní nabubřelosti.
Sardinka 70 %
20.2.2019 | 34 hodnocení
+ souhlasím
Originální zpracování v moderním stylu, zároveň obsahově věrné předloze. Na mě trochu moc show, postava starého Karamazova posunutá do morbidní grotesky s uměle přidanými "morálně poučnými" vsuvkami k divákům.
Avlis 100 %
15.10.2018 | 165 hodnocení
+ souhlasím
Velmi originální zpracování.. Výborné herecké výkony...
KSnow 50 %
8.4.2018 | 106 hodnocení
+ souhlasím
Baví to, atmosféra dobrá, jen se tomu prostě nedá odpustit, jak to krutě rozmělňuje charaktery ikonických postav románu a, pro mě osobně, i dost posouvá celkové vyznění díla.
PS: Nevím, jestli jsem jediná, komu tak strašně vadí čtyřicetiletí herci v roli sotva dvacetiletých kluků, ale tady jsem to vnímala extrémně.
PS: Nevím, jestli jsem jediná, komu tak strašně vadí čtyřicetiletí herci v roli sotva dvacetiletých kluků, ale tady jsem to vnímala extrémně.
Michkyse 80 %
14.3.2018 | 100 hodnocení
+ souhlasím
Výborný divadelní zážitek především díky skvělým hereckým výkonům v čele s Jurajem Kukurou.
Vaklav 70 %
11.6.2017 | 282 hodnocení
+ souhlasím
65% - Nemám s čim srovnávat, ale pokud to mělo být peklo v jakémkoliv ohledu odshora dolů, zleva doprava, od jednotlivce ke společnosti a zpět, tak pak se to v druhé půli nakonec podařilo. Ta hra je vysvětlením a snad i omluvou, proč se v Rusku vypije tolik vodky, holt tam toho o pekle asi dost vědí...
Když zatleskáte a myslíte, že vše skončilo, vyjdete z ČK a Ve Smečkách má hra svou prodlouženou...
pozn. Nahota byla skutečně zbytečná a hra se chvílemi opravdu táhla, přesto se mi líbila více než průměrně.
Když zatleskáte a myslíte, že vše skončilo, vyjdete z ČK a Ve Smečkách má hra svou prodlouženou...
pozn. Nahota byla skutečně zbytečná a hra se chvílemi opravdu táhla, přesto se mi líbila více než průměrně.
JirkaS 80 %
6.5.2017 | 368 hodnocení
+ souhlasím
Moji první Karamazovi. Zpočátku jsem měl problém do představení proniknout a v dění na jevišti jsem se ztrácel. S postupujícím časem jsem zjistil, že sleduji zajímavé postavy přinášející zajímavé filozofické myšlenky v zajímavé inscenaci, jíž vládne strhující výkon charismatického J. Kukury a neméně kvalitní výkon M. Dadáka. Nápad s filmovou projekcí či rozdávání cukrátek divákům z rukou J. Kukury hodnotím jako velmi originální. Strhující závěr už jen dotvořil výsledný zážitek. Závěrečný potlesk ve stoje byl pak nejlepším měřítkem kvality. /viděno 5. května 2017 - natáčení TV záznamu pro ČT/
Rivah 80 %
16.4.2017 | 267 hodnocení
+ souhlasím
Výborná inscenace, kterou táhne Juraj Kukura neuvěřitelnou silou. Je to divadelní zvíře, tygr na jevišti. Takového herce v Česku nemáme.
Jindrah 20 %
16.1.2017 | 44 hodnocení
+ souhlasím
Bratři Karamazovi je klasický "podvratný" Dostojevského román. Zaslouží si seriózní režijní uchopení. Byl již mnohokrát zpracován a režisér Čičvák se rozhodl přinést něco nového. Bohužel jeho inovační nápady (např. pokálený Kukura, hysterické ječení na mříži atd.) nejsou obohacením, nýbrž manýrou a fragmentací, která odvádí pozornost od silného děje a poselství románu. Možná i pro herce bylo trapné některé scény předvádět. Režisér padl do časté pasti "artového" zpracování. Pro takovou neúctu k předloze a nakonec i k divákovi nemám pochopení.
Mirka_divadlo 10 %
25.11.2016 | 76 hodnocení
+ souhlasím
Z počátku by si člověk mohl myslet, že jde o jakési moderní divadlo, než mu dojde, že jde o režijní ejakulaci marnosti. Celkem ztráta času, škoda peněz. Parazitovat na autorovi a herectví, to je o co režii jde, smutek a ve výsledku nic.
Adaben 70 %
7.6.2016 | 48 hodnocení
+ souhlasím
Dobré, líbila se hlavně první polovina, oproti některým recenzentům mi naopak druhá půle přišla místy nudnější, ale možná za to mohla moje povíkendová pondělní únava. Obdivuhodný Kukura (viděl jsem ho na divadle poprvé), velmi působiví Finger, Uhlířová, i Dadák a další, snad jen ten obsah se v druhé půli nějak opravdu trochu rozptýlil, trochu pro mne snížil laťku z Dostojevského tématu i z úrovně první půle.
Neo 80 %
28.5.2016 | 25 hodnocení
+ souhlasím
Bylo to velký. Strašná, drtivá síla. Pečlivě vymodelovaná v hereckém projevu všech osmi aktérů. Výkon Juraje Kukury na hranici lidských možností, nikdy bych nevěřil, že je to tak dobrý herec (na plátně to nikdy v takové míře neprodal). Znamenité režijní nápady (hudba, práce herců s kamerou...). A zmatečnost obsahu. Bohužel. Užitečná poselství ukrytá pod haldami prázdných slov.
Edna E 50 %
8.12.2015 | 28 hodnocení
+ souhlasím
55% Z pohledu jednotlivých segmentů fakt pěkné, ale bohužel jako celek roztříštěné. Bylo to jako rachejtle na Silvestra, humbuk, vizuální efekt, ale ve výsledku nic nezbylo, jen nepořádek a zmatek. Někdy méně je více, ale to není Čičvákům styl a já se s tím pomalu smiřuji. Ale abych jen nekritizovala, režisér má neskutečné štěstí a talent na herecké obsazení. Sametový hlas Honzy Hájka k postavě Ivana pasoval, vynikal i Martin Finger s Matějem Dadákem. Ženám mohl být dán větší prostor, ale i přesto velice zaujala postava Natalie Puklušové. Konec byl dobře vygradován, za to bod.
Ba-jo 60 %
1.12.2015 | 242 hodnocení
+ souhlasím
Nějak si nemůžu pomoci, ale toto provedení slavné klasiky mě příliš nepřesvědčilo. Herecké výkony byly dobré, scéna taky ...ale nějak to prostě nedrželo pohromadě a tak jsem ty 3 hodiny spíš protrpěl a snažil se co nejméně koukat na hodinky s toužebným očekáváním konce.
BarboraSalome 50 %
21.6.2015 | 62 hodnocení
+ souhlasím
Bohužel průměr. Když to srovnám s inscenací Schormovou, tak bída. Zbytečně sprosté a fekální v situacích, kdy se to nehodí. Herci výborní.
Monulinka 60 %
18.4.2015 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Chtělo to trochu škrtat, první půlka měla dost nudných pasáží, po pauze mě to bavilo o dost víc až do povedeného závěru. Asi jsem se nepotkala s viděním režiséra, co se týče především ženských postav, nepochopila jsem ani některé jeho nápady, něco mi přišlo už trochu moc... Oceňuju více prostoru pro Lízu I. Uhlířové, z herců bych dále vyzdvihla H. Hájka, M. Fingera a J. Kukuru. Pro někoho, kdo předlohu vůbec nezná, to ale musí být docela náročné.
Jirkan 80 %
9.4.2015 | 564 hodnocení
+ souhlasím
8.4. 2015: Po několika ohlasech a recenzích jsem šel na inscenaci bez očekávání (která jsem měl, když se provalilo, že toto Činoherák chystá). No a možná dobře. Dost mne to bavilo. Mám rád divadlo s jednoduchou scénou založené na herecké práci a zde se ještě sešla parta, která (do jednoho) na sebe dobře slyší. V druhé půlce došlo ke slabšímu místu krátce po přestávce, ale pak se to vyrovnalo. Některé aktualizace jsou paradoxní (myšleno v dobrém). Pro někoho budou některé situace možná až moc. Ještě nad tím budu chvíli přemýšlet...
Teejay 30 %
1.4.2015 | 66 hodnocení
+ souhlasím
Rozmělněné, roztáhlé, Kukurův egotrip (i když jej jako herce mám rád). Samoúčelná nahota a podivné mixování modernosti (videokamera) s asketickou scénou.
Vladimír10 30 %
8.3.2015 | 646 hodnocení
+ souhlasím
Činoherní klub se díky této inscenaci srazil na úroveň podniků, jichž je Ve Smečkách víc než dost. Po naturalistickém striptýzu N. Puklušové či scéně s pokaděným J. Kukurou se mi chtělo křičet, jestli je takováto degradace díla F. M. Dostojevského vůbec možná. Režisér M. Čičvák vytváří postupně na prázdné scéně patetický bordel, který dle mého názoru ani pořádně nereflektuje chování společnosti ve 21. století. Této paralely chtěli patrně inscenátoři prostřednictvím řady metafor dosáhnout. Výsledkem je bohužel, alespoň pro mě, urážlivý a vulgární titul s nevyrovnanými hereckými výkony.
Kinopio 100 %
28.2.2015 | 5 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
95 % Nejlepší Karamazovci a nejen na divadle. Lehkou rukou skrzevá smích (ano, je to komedie!) provozovaná temnota totální.
Firt 40 %
26.2.2015 | 13 hodnocení
+ souhlasím
Velké zklamání. Samoúčelné režijní výstřelky, nevyrovnané herecké výkony. Juraj Kukura spolehlivě rozbíjel všechno, co aspoň trochu fungovalo. Bohužel pojal toto představení jako svou vlastní exhibici. Matěj Dadák poněkud trapně napodoboval Holuba z mnohem vydařenějšího filmu. Michala Čapku bychom málem nepoznali - ten energický a originální ostravský herec najednou vypadá na jevišti jako ochotník,jehož jediným výrazovým prostředkem je pokládat lidem soucitně ruku na rameno. Pochvala pro Hájka a striptérku.
Mkr 80 %
5.1.2020 | 4 hodnocení
+ souhlasím
kukura dobry,
nemam moc rad dostojevskiho, ale byl jsem prijemne prekvapen
nemam moc rad dostojevskiho, ale byl jsem prijemne prekvapen
Zdivadla 90 %
11.10.2017 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace, ve které se režisér Martin Čičvák vrací k tomu, co z něj před dvaceti lety udělalo velký talent česko-slovenského divadla.
Jasný řád, přesně vedení herci (včetně až neuvěřitelně unikátního Kukury, který Starého Karamazova ani nehraje, prostě na jevišti je - a je ho hodně!) a zejména chytré čtení textu.
Jasný řád, přesně vedení herci (včetně až neuvěřitelně unikátního Kukury, který Starého Karamazova ani nehraje, prostě na jevišti je - a je ho hodně!) a zejména chytré čtení textu.
Jane.h 90 %
16.11.2015 | 4 hodnocení
+ souhlasím
trochu modernější zpracování, některé scény mě lehce překvapily a přišly mi mimo, ale celkově se mi představení hrozně líbilo a zanechalo ve mně silný zážitek. Kukuru jsem do té doby nemusela a byl pro mě spíš kompromisem (neoblíbený herec v dobré hře), ale po představení jsem změnila názor. Celkově se mi hra moc líbila.
Sasa 30 %
9.4.2015 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Velké zklamání a rozpaky na představení 8.4.2015.Do pauzy uspávající, několikrát jsem zdřímla a ne sama.Nahota a vulgarismy samoúčelné.Snažení interpretů vycházelo naprázdno.Roztříštěnost bez spojující linky, která by udržela divákovu pozornost.Po přestávce se to nevylepšila. Byla to to NUDA. Představení by se dalo označit za soubor hereckých etud. Bylo by dobré použít tužku, aby ta nuda netrvala tak dlouho. Dávám hodnocení 30%, za hereckou snahu.
Julie 80 %
9.3.2015 | 3 hodnocení
+ souhlasím
Líbilo, i když na můj vkus tam bylo možná až moc "cirkusu" (bradla, tyč) a křiku. Hereckým výkonům dávám "1",zejména Kukura i ženské výkony jsou ale naprosto excelentní.
Rozvolnění filozofického obsahu do podoby moderní existenciální "břečky" mne trochu překvapilo, ale dokázala jsem je přijmout. Představení je tříhodinové a obdivuji všechny účinkující, že dokážou takovou dlouhou dobu podávat velice náročné výkony, když někteří téměř neopustí jeviště.
Co mi přišlo úplně zbytečné, bylo rozdávání "cukříků" divákům. To jsem nepochopila.
Rozvolnění filozofického obsahu do podoby moderní existenciální "břečky" mne trochu překvapilo, ale dokázala jsem je přijmout. Představení je tříhodinové a obdivuji všechny účinkující, že dokážou takovou dlouhou dobu podávat velice náročné výkony, když někteří téměř neopustí jeviště.
Co mi přišlo úplně zbytečné, bylo rozdávání "cukříků" divákům. To jsem nepochopila.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.