Blog redakce i-divadla

Travesty s Helenkou
vydáno: 12.4.2019, Lukáš Dubský

Jukebox muzikály patří k zaručeným tahákům, a tak není divu, že se po Neckářovi a Gottovi dočkala svého titulu i Helena Vondráčková. Autor libreta a režisér Radek Balaš je zkušeným muzikálovým tvůrcem, což je ale v případě Kvítku mandragory ne vždy vidět.

Hlavním lákadlem jsou pochopitelně notoricky známé songy. Balaš jich do inscenace nacpal celkem 26. Mnoho hitů ovšem zazní jen ve formě fragmentů. Méně by tady asi znamenalo více. Jistě není náhodou, že nejlépe vyzní píseň Dvě malá křídla tu nejsou, jež zazní kompletní. Různorodé popové hity je pochopitelně obtížné sladit do kompaktního celku. Někdy zapadly Vondráčkové písně do jevištního dění opravdu hladce (Já půjdu dál, Nač vlastně v půli vzdávat mač, Léto je léto), jindy si ale autor libreta musel pomoci pořádnými oslími můstky (Červená řeka, Přejdi Jordán, Lásko má, já stůňu).

Samotné libreto je problematické, což ale lze u jukebox muzikálů tak nějak očekávat. V této kriminální komedii je většina humoru založena na travesty scénách ústřední mužské trojice. Komu imponuje humor založený na problémech spojených s převlékáním mužů za ženy, bude se královsky bavit. Přiznám se, že třeba často zmiňovaná scéna, kde se pánové snažit narvat do dámských punčocháčů, mi příliš vtipná nepřišla. Ale na druhou stranu třeba scéna, kde chtíčem poblouzněný ruský bodyguard Sergej (Ondřej Bábor) svádí bezdomovce Machulku (Richard Genzer), má docela švih a člověk tomu tu prvoplánovost docela rád odpustí.

Až překvapivě dobře tu fungovalo zvážnění po smrti Demlovy matky, tato scéna nepůsobila dojmem, že by byla k jinak dost rozjařenému celku našroubována násilím. Kvítek mandragory by si ale určitě zasloužil ostřejší dramaturgické nůžky. Děj je na mnoha místech zbytečně natahovaný, komediální muzikál by se neměl blížit tříhodinové délce, ztráta tempa je pro něj mnohem větší nesnází než třeba u Shakespearovy tragédie.

Z ústřední herecké trojice mě nejvíce zaujal Richard Genzer jako Quido Machulka - je vidět, že má komediantství v krvi, dokáže prodat svou absolutně neženskou fyziognomii a řekl bych, že v některých místech si přidává repliky nad rámec scénáře. Sagvan Tofi je v roli policejního komisaře Demla spíše nevýrazný, Bronislav Kotiš jako komisařův bratr-hypochondr místy až moc tlačí na pilu. Čistě hereckým projevem nakonec nejlépe působí Ivana Jirešová jako policistka Richterová a především Jana Boušková jako energická Demlova matka.

Z pohledu pěveckých výkonů muzikál příliš neoslní. Je vidět, že i když Vondráčková zpívala jen lehký popík, její pěvecké kvality byly nezpochybnitelné. Objevem je pro mě mladá Eliška Trtíková (Demlova dcera Magda), jejíž interpretace některých hitů předčí originál. Slušně zpívají i Radka Fišarová či Pavlína Ďuriačová.

Co napak musím hodně pochválit je scéna Zdeňka Flemminga, která smysluplně využívá točnu a výsuvné praktikábly, čímž dosahuje rychlých a viditelných změn prostředí - ať už se děj právě odehrává na policejní stanici, v nočním klubu Copacabana nebo v nemocnici. Choreografické aranžmá Václava Kuneše je velmi jednoduché, někdy až neumělé, což je předpokládám účel.

Co ale opravdu nechápu jsou problémy s nazvučením. Divadlo Broadway uvádí muzikály kontinuálně už mnoho let, proto je zvláštní, že za tu dobu nebyli schopni vychytat mouchy. Na mnou zhlédnuté repríze byla nedostatečně nazvučená company, při jejich zpěvu se začátky slok vždy utápěly v hudbě a nebylo jim vůbec rozumět (předpokládám, že to nebylo pozdními nástupy zpěváků, ale technikou). Místy docházelo dokonce k podivným poklesům hlasitosti hudby a objevilo se i drobné vazbení, na což je člověk zvyklý spíš z hudebních festivalů než z divadla.

Kvítek mandragory není příliš podařeným muzikálem. Na druhou stranu tvůrci přesně vědí, pro koho tenhle kus připravili. Vyprodaná představení a vstřícné reakce obecenstva dávají znát, že se jim tenhle kalkul vyplatil.


Tento blog vyjadřuje stanovisko jeho autora, nikoli celé redakce.

Další články tohoto redaktora na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.