Městské divadlo Brno [Hudební scéna]
libreto: Stanislav Moša
hudba: Zdenek Merta
Bastard
Premiéra: 20.4.2024 | 2:40
Dramaturgie: Klára Latzková. Scéna: Petr Hloušek. Kostýmy: Andrea Kučerová. Choreografie: Hana Kratochvilová. Dirigent: Tony Marko. Režie: Petr Gazdík.
Dušan Vitázek, Esther Mertová / Barbora Slaninová (understudy), Viktória Matušovová / Ivana Vaňková (understudy), Svetlana Janotová / Ivana Vaňková / Diana Velčická / Míma Krajčová (understudy) / Michaela Hasalová (understudy), Jan Apolenář / Oldřich Smysl (understudy), Ondřej Studénka / Rastislav Širila (understudy), Oldřich Smysl / Jiří Daniel (understudy), Zora Jandová / Alena Antalová / Markéta Sedláčková, Mária Lalková / Michaela Hasalová / Tereza Kachlířová, Zuzana Holbeinová / Míma Krajčová / Renáta Mrózková, Gabriela Karmazínová / Simona Šeligová / Pavla Princová, Alžběta Janíčková / Barbora Slaninová / Eliška Horňáková, Bohumil Vitula / Jakub Liška / Jan Dědek, Petr Drábek / Michal Matěj / Jakub Janotík, Jiří Daniel / Patrik Földeši / Jan Ludva, Ondřej Komínek / Rastislav Širila...
Nové nastudování vizualizovaného oratoria inspirovaného biblickými příběhy, faustovským tématem a postavou nejen ve středověku oblíbené figury Everymana. Poslední Adam / Bastard musí podstoupit dlouhou cestu, na které doufá, že nalezne nejen sám sebe, ale obhájí místo na slunci celému lidskému pokolení...
Anketa 2023/24
Pro tuto inscenaci, stejně jako pro všechny ostatní s premiérou od září 2023 do srpna 2024, včetně hereckých výkonů, můžete hlasovat v naší výroční anketě.
Uzávěrka ankety je 9. prosince 2024.
Pro tuto inscenaci, stejně jako pro všechny ostatní s premiérou od září 2023 do srpna 2024, včetně hereckých výkonů, můžete hlasovat v naší výroční anketě.
Uzávěrka ankety je 9. prosince 2024.
Termíny představení
Volby
Hodnocení (18)
HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák 70 %
24.4.2024 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Eklektické hudební čarování Zdenka Merty jen tak nevyrvete z hlavy a k tomu samému se můžete dobrat i u libreta, jež skladebně propojuje základní metafyzické kategorie, různé archetypy, vč. středověké moralitky o Everymanovi. Oratorium si skoro žádá meditativní přijímání všech těch útržků, jiné vodítko vám tvůrci nového nastudování nedají. Hraje se primárně na vizuálno a lehké zdivadelňování, funkční je nápad se zmnožením Satana o další stíny. Klíčová je interpretace: famózní Esther Mertová (Markétka), Viktória Matušovová (Satan). Dušan Vitázek (Bastard) šel do konfrontace s všemi naposlouchaným Janem Apolenářem (nyní v roli Ducha svatého).
Lukáš Dubský 50 %
22.4.2024 | 1192 hodnocení
+ souhlasím
55%. Symbolický příběh se inspiruje faustovskou legendou, důležitým inspiračním zdrojem je i Bible. Bastard nenabízí standardní děj, spíše jednotlivé alegorické obrazy. Přiznám se, že jsem se s tímto pojetím do značné míry míjel, na abstraktně pojaté libreto jsem se nedokázal napojit. Přesto inscenace režiséra P.Gazdíka nabízí zajímavou podívanou - vizuálně je vytříbená, hudba kombinuje duchovní motivy s rockovým řízem, potěší i některé pěvecké výkony. Skvělá je hlavně E.Mertová, na malé ploše okouzlí i Z.Jandová, bavila mě i čtveřice dam představující Satana. D.Vitázek náročnou titulní roli obsáhne herecky, pěvecky s ní ale místy bojuje. (více v článku na blogu)
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Klára Tesařová 50 %
2.11.2024 | 130 hodnocení
+ souhlasím
Oratorium znamená hudební skladbu, která ač s výraznými rockovými prvky působí v Bastardovi značně nesourodě. Vizualizace tohoto oratoria má napovídat divákům, oč se vlastně jedná. Já si vizuálně i hudebně přesto odnáším po zhlédnutí muzikálu domů až po okraj naplněnou hlavu otazníky, a navíc bez uspokojivých odpovědí. Pěvecky se však excelentně prosazuje zejména Viktória Matušovová v roli Satanky. Herecky se naplno vyřádí Ondřej Studénka v malé roli robotího stvoření Homunkuluse. Pamětníky jistě potěší přítomnost původního obsazení ? například Jana Apolenáře v roli Ducha svatého nebo Zory Jandové coby Žebračky.
Rejpalka 10 %
7.5.2024 | 218 hodnocení
+ souhlasím
Skvělá hudba, scéna, kostýmy, výkony ale o čem to sakra bylo??? Jak řekl pán ve foyer - taková blbost a stejně všichni stáli...naprosto mě toto představení minulo.
Miysak 90 %
6.5.2024 | 49 hodnocení
+ souhlasím
5.5.2024 Vitázek, Slaninová,Matušovová,Janotová,Vaňková,Krajčová,Apolenář,Studénka, Smysl, Sedláčková
Vizuálně skvělá podívána, hudební úpravy to za mne dost zjemnili (ku prospěchu věci). Co mi ale chybělo byl nezapomenutelný pan Kemr na začátku a na konci :-)) Bára Slaninová pro mne mimořádný objev.
Vizuálně skvělá podívána, hudební úpravy to za mne dost zjemnili (ku prospěchu věci). Co mi ale chybělo byl nezapomenutelný pan Kemr na začátku a na konci :-)) Bára Slaninová pro mne mimořádný objev.
Vladimír10 80 %
4.5.2024 | 658 hodnocení
+ souhlasím
04. 05. 2024, 19:00, alt. Mertová, Vaňková, Janotová, Velčická, Hasalová, Smysl, Studénka, Daniel, Sedláčková
Jan456 60 %
29.4.2024 | 227 hodnocení
+ souhlasím
Jsem rád, že jsem mohl tuto hru ještě vidět.Vzpomínám na své rozčarování a nepochopení již před 30ti lety, které by se, kdybych neznal děj dostavilo i dnes.Kostrbaté libreto zůstalo v původní verzi.Satan není jeden, ale čtyři postavy, čímž jeho postava zcela zaniká a žádný zásadní souboj s Duchem Sv. se zde nekoná. I.Vaňková dobře zpívá,ale byla tak nevýrazná,jakoby snad ani na jevišti nebyla.D.Vitázek by se měl vyvarovat falzetům,jinak ale příjemně překvapil.Za mě plus,že jsem si to mohl zopakovat a P.Gazdíkovi se to povedlo,ale myslím,že inscenováno to být už nemělo.Svět plný andělů by byl asi aktuálnější a divácky úspěšnější:-)
Ada99 60 %
23.4.2024 | 14 hodnocení
+ souhlasím
Překvapila mě jinakost této inscenace oproti současným uváděným muzikálům. Je to doopravdy spíš meditativní dílo, které je plné různých úvah, ale ty si v tom člověk musí najít už sám. Asi je to spíš pro náročnějšího diváka, kterému nevadí, že tam není moc děje a je naladěn na tuhle vlnu. Mně se to svým způsobem líbilo. Bavilo mě v tom hledat různé myšlenky, ale dopomohlo k tomu i to naladění a otevřenost k "alternaci". Na druhou stranu to bylo dost vyčerpávající, protože toho bylo dost a náročné na pozornost. Scéna byla velmi efektní a herecké i pěvecké výkony úžasné (vyzdvihnu Z. Jandovou, E. Mertovou, D. Vitazka, I. Vaňkovou, J. Apolenáře).
Ivetta 70 %
21.4.2024 | 8 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
První dojem z oratoria byl jako přesun o desítky let zpět, do snových vizí Švankmajera, říznutého filmovým muzikálem Dva na koni,jeden na oslu. Doporučuji předem informace o "ne/ději" díla. Představení se mi však líbilo - vizuální vjemy nepostrádají krásu,stejně jako kostýmy. Když přijmete odvěký příběh boje dobra a zla, mělo by vás představení pohltit a nechat v zamyšlení. Výtečná křehká Esther Mertová, výborní Dušan Vitázek a Viktória Matušovová i Ondřej Studénka. Jan Apolenář trochu prkenný a zvlášť v prvním dějství místy falešný. Hudba poplatná době vzniku,hlavně ženské party mají něžný/drsný náboj. Chystáme se vidět ještě jednou.
Johanka17 50 %
21.4.2024 | 48 hodnocení
+ souhlasím
Souhlas s níže uvedenými názory - hlavně absence nějakého čitelného děje, boj dobra se zlem příliš abstraktní a patetický. Kladné body hlavně za bezchybný výkon V.Matušovové.Výboní také E.Mertová, S.Janotová, O.Smysl a J.Apolenář(stále krásný hlas)-jeho nástupce D.Vitázek mě vůbec nepřesvědčil,hlavně pěvecky. Zjevením byla nádherná píseň Zory Jandové-běhal mi mráz po zádech! Obdiv si zasluhuje i nepočetná kapela, která ale vytvořila monumentální hudební doprovod. Vizuální složka ohromující (kostýmy, scéna, choreografie, světelné efekty, akrobacie), ale působila jako samoúčelná, nepotkala se s příběhem, který v divadle očekávám.
Martin21 50 %
21.4.2024 | 467 hodnocení
+ souhlasím
Kdyby nebylo povedené vizuální stránky a výborných pěveckých výkonů (Matušovová, Merthová, Vitázek, Jandová, Janotová, Apolenář), mé hodnocení by bylo hluboko pod uděleným. Příběh žádný, první část nuda a šeď.
AnnieF 90 %
21.4.2024 | 9 hodnocení
+ souhlasím
Nevěděla jsem, co si přesně představit, když je tato hra nabízena ne jako ?muzikál?, ale ?vizualizované oratorium?. (Google) Oratorium ? rozsáhlá nescénicky / koncertně prováděná hudební skladba. Vizualizované ? scénika doplněna. Šla jsem spíš kvůli babičce. A bylo to podle mě dost dobrý a super současný představení. Asi tady nejde o děj, ale možná spíš o zamyšlení přes divadelní krásu, která se na jevišti odehrává. Kouknout do programu pomůže, vše mi docvaklo. Vitázek je strhující!
Cherry 70 %
20.4.2024 | 83 hodnocení
+ souhlasím
Dílo mě zaujalo hlavně hudebně a pěvecké výkony herců 80%,po dlouhé době konečně v hlavní roli oblíbený Dušan Vitázek,líbily se mi písně s Markétkou,scéna na houpačce,bílé-čisté,dále pěkné kostýmy Satana a stínů,pěkné světelné efekty a vlnící se červená plachta a akrobati.
Škoda,že dějově slabé 20%,nevtáhne to diváka,žádný poutavý příběh,chvílemi nuda,doporučuji před zhlédnutím pořádně nastudovat program,jinak budete tápat,co tím chtěl básník říci???
Škoda,že dějově slabé 20%,nevtáhne to diváka,žádný poutavý příběh,chvílemi nuda,doporučuji před zhlédnutím pořádně nastudovat program,jinak budete tápat,co tím chtěl básník říci???
JaneEyre 60 %
20.4.2024 | 117 hodnocení
+ souhlasím
Tento muzikál vnímám 50 a 50. Začnu negativy, některé písně a hudební motivy se mi líbily, avšak pak nastoupila scéna či melodie, která mi vůbec nesedla. Vnímám, že muzikál se v dnešní době dělá jinak. Také jsem nepochopila, proč se na jevišti vyskytují některé postavy, i company mi (až na úvod a závěr) připadala nevyužitá. Děj mě nedokázal vtáhnout a mnohdy vyzněl rozpačitě.
Nyní k pozitivitě. Nejvíce vyzdvihnout musím především E. Mertovou a V. Matušovovou, obě byly se svými rolemi naprosto sžity a zpívaly nádherně. Krásná sólová píseň Z. Jandové, kéž bychom ji na prknech MdB viděli více! Nádherné jsou efekty, scéna, kostýmy a propadla.
Nyní k pozitivitě. Nejvíce vyzdvihnout musím především E. Mertovou a V. Matušovovou, obě byly se svými rolemi naprosto sžity a zpívaly nádherně. Krásná sólová píseň Z. Jandové, kéž bychom ji na prknech MdB viděli více! Nádherné jsou efekty, scéna, kostýmy a propadla.
RaB 10 %
20.4.2024 | 391 hodnocení
+ souhlasím
VG
Tohle je mi neskutečně líto, ale ne. Ani trochu. Chabá předloha (obor muzikálu se za těch XX let posunul úplně jinam), hudebně absolutně nezajímavé, bohužel se nepovedly ani scéna a choreografie. A co mě ještě víc mrzí jsou herecké a pěvecké výkony, kdy krom B. Slaninové (skvělá!!!) a J. Apolenáře není vidět na jevišti komplexní výkon (což je vlivem nevhodně obsazených rolí - I. Vaňková je úžasná, ale na Satana se ani trochu nehodí - má příliš jemný hlas i výraz, D. Vitázek předvedl snad nejvíc falešných tónů co jsem kdy v Brně na jevišti viděl).
Kostýmy company není třeba komentovat - to je mimo úplně.
P. Gazdík se snažil.. ale ne.
Tohle je mi neskutečně líto, ale ne. Ani trochu. Chabá předloha (obor muzikálu se za těch XX let posunul úplně jinam), hudebně absolutně nezajímavé, bohužel se nepovedly ani scéna a choreografie. A co mě ještě víc mrzí jsou herecké a pěvecké výkony, kdy krom B. Slaninové (skvělá!!!) a J. Apolenáře není vidět na jevišti komplexní výkon (což je vlivem nevhodně obsazených rolí - I. Vaňková je úžasná, ale na Satana se ani trochu nehodí - má příliš jemný hlas i výraz, D. Vitázek předvedl snad nejvíc falešných tónů co jsem kdy v Brně na jevišti viděl).
Kostýmy company není třeba komentovat - to je mimo úplně.
P. Gazdík se snažil.. ale ne.
Meggi89 30 %
21.4.2024 | 2 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tak za mě je to asi 35%.
Proč chodím na muzikály? Chci dobrou hudbu a chytlavý děj. Hudba v tomto muzikálu je stará... minimálně 30 let a bohužel ani nová aranž tomu nepomohla. Pár silných písní je v závěru "muzikálu", ale všechny jsem už "párkrát slyšel". Děj v tomto muzikálu prostě není- dějově je to opravdu velké prázdno, jak uvádí company hned v úvodu a víckrát než je třeba. Vyzdvihl bych výkon D. Vitázka, který celou show táhne na zádech a company, která aspoň dotváří atmosféru. Vizuálně je to zajímavá show. P.Gazdík se určitě snažil, jeho režie patří k těm lepším, ale příběh Bastarda prostě nestačí.
Proč chodím na muzikály? Chci dobrou hudbu a chytlavý děj. Hudba v tomto muzikálu je stará... minimálně 30 let a bohužel ani nová aranž tomu nepomohla. Pár silných písní je v závěru "muzikálu", ale všechny jsem už "párkrát slyšel". Děj v tomto muzikálu prostě není- dějově je to opravdu velké prázdno, jak uvádí company hned v úvodu a víckrát než je třeba. Vyzdvihl bych výkon D. Vitázka, který celou show táhne na zádech a company, která aspoň dotváří atmosféru. Vizuálně je to zajímavá show. P.Gazdík se určitě snažil, jeho režie patří k těm lepším, ale příběh Bastarda prostě nestačí.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.