Švandovo divadlo [velký sál]
<< Divoká kachna | Klec bláznů >>
Gabriela Preissová, Kasha Jandáčková
Gazda a roba
Premiéra: 9.11.2024 | 1:50x
Dramaturgie: Martina Kinská. Výprava: Ján Tereba. Světelný design: Martin Špetlík. Hudba: Jakub Kudláč. Pohybová spolupráce: Jaro Viňarský. Režie: Kasha Jandáčková.
Anežka Šťastná, Mark Kristián Hochman, Jakub Tvrdík, Anna Grundmanová, Andrea Buršová, Barbora Křupková, Jacob Erftemeijer, Matěj Anděl, Marie Štípková, Jan Grundman, Mikuláš Matoušek / Lukáš Hořínek, Anežka Burdová / Pavla Nevyhoštěná, Katarína Mišejková / Klára Šmídová...
Adaptace kanonického textu české dramatiky, která neotřelým způsobem atakuje nejen strnulost uvažování o tzv. realistickém dramatu, ale především strnulost společenského úzu. Když odejde od rodiny muž, vzbudí to rozruch. Když odejde od rodiny žena, je to skandál a neomluvitelné. Dva stejné činy, dvě různá hodnocení a společenské dopady. Krajčířce Evě je kvůli chudému původu zapovězena láska s Mánkem. On se za ni nedokáže v pravý čas postavit, a tak se Eva natruc vdá za kožušníka Samka. Láska si nedá ale poroučet, Evu a Mánka to k sobě stále táhne, nemohou si pomoci. Tak proč se konečně nevzepřít tomu, „co se má“? Tím spíš, když to uvidí celá ves. Ta ves, která je pozorovala, hodnotila, pomlouvala...
14! Hodnocení inscenace
Redakce
70 %
Uživatelé
74 %
Hodnocení redakce
Lukáš Dubský 70 %
Michal Novák 70 %
Pavel Širmer 70 %
Iva Bryndová 60 %
Jan Pařízek 80 %
Lukáš Dubský 70 %
Michal Novák 70 %
Pavel Širmer 70 %
Iva Bryndová 60 %
Jan Pařízek 80 %

Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
Volby
Hodnocení (54)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský 70 %
27.4.2025 | 1283 hodnocení
+ souhlasím
Základní námět hry, točící se kolem soužití nesezdaného páru, je dnes již sám o sobě nezajímavý, přesto se ve hře dají najít aktuální témata. Režisérku K.Jandáčkovou zajímá nerovné postavení mužů a žen, ale i předsudky, jimž je nucen čelit svobodomyslný jedinec. Oproti hře G.Preissové dochází v inscenaci k některým dějovým posunům, tvůrci se také pokusili vyvázat hru z jejího časového rámce. Aktualizace vesměs fungovaly, byť na některých místech bylo poznat, že se dnešní pohled na svět s předlohou "tluče". Inscenace má slušné tempo a v hlavní roli zaujme A.Šťastná, která hraje krajčířku jako sebevědomou, ale trochu lehkovážnou ženu. (více v reflexi)
Pavel Širmer 70 %
7.3.2025 | 2123 hodnocení
+ souhlasím
Výrazná úprava K. Jandáčkové zaujme jiným pohledem na některé motivy klasického dramatu a bezesporu stojí za poznání. Např. prohození osudů Evina a Zuzčina dítěte přineslo další rozměr, kdy Eva kvůli lásce opouští nejen manžela, ale i dítě. Překvapují humorné prvky, nejvýrazněji v některých scénách s Mešjanovkou; jejich účel je zřejmý, do logiky celku však zapadají pouze částečně. V úpravě nebylo dostatečně zohledněno, že hlavní představitelka A. Šťastná (obsazená proti typu) opomíjí Evinu přirozenou vyzývavost; ve vztahu s Mánkem tak ve výsledku cosi chybí. Živá hudba je obrovským zdrojem energie, dopomáhá i účinku emočně silného závěru.
Iva Bryndová 60 %
21.11.2024 | 699 hodnocení
+ souhlasím
65% - Cimbál a hudební složka vyskytující se (především) v první části inscenace a vypravěčské vstupy prolínající nejen tu na mě působily jako dokonalé kontrasty. Hudba a zpěv dodávaly energii a živelnost, tak potřebné do první části, v níž padají zásadní životní rozhodnutí, ovšem vzápětí je zase shazovaly a brzdily vyprávěné pasáže, za mě zbytečně "šustící papírem". A.Šťastná tentokrát z mého pohledu nedokázala přesvědčivě obsáhnout postavu Krajčířky a její rozhodnutí a činy mi podat tak, aby nepůsobily předepsaně, ale věrohodně, ať již ve své promyšlenosti či impulzivnosti. Závěrečná scéna mi pak jistým způsobem připomněla zdejší Chlast.
Jan Pařízek 80 % 

11.11.2024 | 967 hodnocení
+ souhlasím
Přiznám, že jsem čekal i ještě větší aktualizaci a úpravu. Ale nakonec sem rád za drobnější zásahy, neb samotný původní text je dostatečně silný a působivý. A zdejší zpracování ho již jen krásně akcentuje a zdůrazňuje na potřebných místech. Inscenace má dobrou atmosféru, drží pohromadě a dokáže bez větších problémů upoutat pozornost. Pěkně udělaná scéna, krásné kostýmy a jako bonus živá cimbálovka. Slabších momentů jsem měl minimum. Neuvěřitelně to táhne výtečná A. Šťastná a skvěle jí sekunduje M. K. Hochman. Mezi oběma to funguje na jedničku. Dále též výborná A. Buršová, jež je ve své roli ďábelsky přesná. Závěrečná scéna pak emočně zasáhne.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Kira30 80 %
24.6.2025 | 18 hodnocení
+ souhlasím
Úprava divadelní hry nebyla přehnaná. Hra je i v dnešní době aktuální. Hezky postavená scéna a výborné herecké výkony. Velmi dobré představení, které stojí za návštěvu.
Čiko 80 %
12.6.2025 | 1133 hodnocení
+ souhlasím
75%
Mně svérázná úprava Kashy Jandáčkové vyloženě sedla.
Gazdině robě se na českých jevištích daří a zatím jsem neviděl žádnou inscenaci, které by mě nebavila, ale Gazdu a robu ve Švandově divadle jsem si vyloženě užíval.
Anežka Šťastná hraje dobře, jen mi tam chybí trochu větší interakce s ostatními herci. Nejvíce mě zaujala matka Mánka - Andrea Buršová. Skvělý výkon.
Cimbálu i hudby obecně mohlo být možná trochu více, velmi se mi líbila barevná rozmanitost kostýmů.
Pro školy jak ušité na míru - na mé repríze byli studenti přítomni a ani nedutali:-)
Mně svérázná úprava Kashy Jandáčkové vyloženě sedla.
Gazdině robě se na českých jevištích daří a zatím jsem neviděl žádnou inscenaci, které by mě nebavila, ale Gazdu a robu ve Švandově divadle jsem si vyloženě užíval.
Anežka Šťastná hraje dobře, jen mi tam chybí trochu větší interakce s ostatními herci. Nejvíce mě zaujala matka Mánka - Andrea Buršová. Skvělý výkon.
Cimbálu i hudby obecně mohlo být možná trochu více, velmi se mi líbila barevná rozmanitost kostýmů.
Pro školy jak ušité na míru - na mé repríze byli studenti přítomni a ani nedutali:-)
Začínající.učitelka 100 %
4.6.2025 | 15 hodnocení
+ souhlasím
Aktualizace, která ukazuje, že jsme možná o pár desítek let dál než v předloze, ale ženy jsou stále posuzovány dvojím metrem. Starší český text, který má potenciál nadchnout i středoškoláky nad rámec povinné četby. Výborné obsazení všech rolí, nadchlo mě herectví zejména A. Štastné, B. Křupkové a A. Grundmannové.
AliV 60 %
3.5.2025 | 134 hodnocení
+ souhlasím
Viděna jedna z prvních repríz (v prosinci 2024). Využití folkóru dopadlo skvěle, Mánkova svatba byla pro mě osobně vrcholem představení (trojice Anežka Šťastná, Mark Kristián Hochmann a Barbora Křupková byla naprosto skvělá); naopak prostředek hry se alespoň ve mnou zhlédnuté repríze příliš nezdařil a některé postavy působily jako karikatury. Kromě již zmiňovaných mě zaujali Anna Grundmanová a Matěj Anděl.
A jedna osobní poznámka: fakt mě štvalo, že někteří lidé v publiku (bohužel včetně uvaděčky), koukali při zdlouhavých scénách do mobilu. Vím, že je to složité téma, ale myslím, že by to divadla měla začít řešit, všechny to ruší. A štve.
A jedna osobní poznámka: fakt mě štvalo, že někteří lidé v publiku (bohužel včetně uvaděčky), koukali při zdlouhavých scénách do mobilu. Vím, že je to složité téma, ale myslím, že by to divadla měla začít řešit, všechny to ruší. A štve.
Eliduc 70 %
2.5.2025 | 73 hodnocení
+ souhlasím
Docela povedeně upravené a aktualizované, takové modernější divadlo pro mainstreamové publikum, proč ne. Šťastnou jsem doslova hltal, byť její hraní (a zdá se to i z komentářů) může působit trochu nezúčastněně. Naopak Buršová se do toho opírá tak, že se z Mešjanky stala karikatura, paradoxně o to méně děsivější. Nejspíš ani nepůjde o režijní vedení. Hochman jako vždy výborný.
Vendelína 80 %
29.4.2025 | 33 hodnocení
+ souhlasím
Za mě takové správné, v podstatě klasické divadlo s nápaditými divadelními prvky a velmi dobrými hereckými výkony. Nejvíc mě bavila Andrea Buršová svými výraznými deklamacemi.
Jerman 90 %
26.4.2025 | 169 hodnocení
+ souhlasím
Je to vynikající inscenace, především díky K. Jandáčkové (nar. 1992), která text vesnického dramatu G. Preisové z konce 19, století upravila a mistrně zrežírovala. Je bezesporu jednou z vedoucích osobností nastupující generace režisérů. K úspěchu přispívá i originální dynamická scénografie, výrazná lidová živá hudba na jevišti a scénická hudba J. Kudláče. Herecké výkony jsou velmi vyrovnané, vyzvednout snad je možno A. Šťastnou a M.K. Hochmana v hlavních rolích. Jediná výhrada je až příliš velký kontrast mezi tradičními lidovými kostýmy v scénách na Slovácku a modernějšími pracovními oděvy na panství po útěku do Rakouska. 85%
Radarrius 60 %
23.3.2025 | 95 hodnocení
+ souhlasím
Paradoxně čím méně aktualizací, tím je původní hra z konce 19. století více aktuální. Společnost rozdílně posuzující stejné chování muže a ženy se totiž nezměnila. Realistické divadlo je nejlepší hrát realisticky a alternativa mu spíše škodí. Navíc výkon hlavní představitelky nebyl příliš přesvědčivý. Nepovedlo si ji třeba vůbec vyjádřit mix jejich důvodů pro klíčové životní rozhodnutí, navrhnout svatbu Samkovi. Hrála celou dobu jen povrchní emoce a ne hloubku bytí své postavy. Nepochopitelná jak pak aktualizace, že Eva opustila dítě místo toho, že byla zdrcena jeho smrtí a i proto si znovu začala s Mánkem.
TerJan 80 %
26.2.2025 | 75 hodnocení
+ souhlasím
Pro mě velmi dobře fungovalo propojení starého (kroje, cimbálovka) a nového (jazyk). Představení krásně graduje a buduje hutnou atmosféru. Všichni tři hlavní představitelé - Anežka Šťastná, Mark Kristián Hochman a Jakub Tvrdík - zaslouží pozornost a pochvalu. /na základě představení 25.2.2025/
Fekete 70 %
20.2.2025 | 309 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Videno 20.2.2025 ve Svandove divadle, 110 min bez prestavky, 1 rada.
Vesnicka laska ktere neni prano. Chuda krajcirka Eva / A. Stastna se provda za kulhajiciho kozusnika Samka / J. Tvrdik, i kdyz ma rada mladeho majitele dvou vesnickych statku Manka / M. K. Hochman. Po ctyrech letech od svatby spolu utikaji za praci do Rakouska. Pusobivy Manek a jeho matka Mesjaninka cela v cernem / A. Bursova, oproti tomu A. Stastna mene vyrazna nez jsem ocekaval. Ziva cimbalovka potesila. Decentni vhodne zvolena i symbolicka nahota A. Stastne kdyz prisla o svatebni saty i o idealy, nerusila.
Vesnicka laska ktere neni prano. Chuda krajcirka Eva / A. Stastna se provda za kulhajiciho kozusnika Samka / J. Tvrdik, i kdyz ma rada mladeho majitele dvou vesnickych statku Manka / M. K. Hochman. Po ctyrech letech od svatby spolu utikaji za praci do Rakouska. Pusobivy Manek a jeho matka Mesjaninka cela v cernem / A. Bursova, oproti tomu A. Stastna mene vyrazna nez jsem ocekaval. Ziva cimbalovka potesila. Decentni vhodne zvolena i symbolicka nahota A. Stastne kdyz prisla o svatebni saty i o idealy, nerusila.
Jaroslavz 60 %
11.1.2025 | 106 hodnocení
+ souhlasím
Mark Kristián Hochman si za ztvárnění Mánka zaslouží 100 %. Pro Švandovo divadlo i pro tuto rozporuplnou inscenaci je takový herec dar z nebes. Co naopak body ubírá je neujasněná režijní vize. Jandáčková neví, zda dělat tradiční nebo moderní divadlo. S náročnou rolí Evy zápasí A. Šťastná, místy jí není rozumět, místy je nepřesvědčivá. Zapojení tradiční cimbálovky nejde dohromady se snahou o současnější divadelní tvar.
Katakomb 10 %
10.1.2025 | 23 hodnocení
+ souhlasím
10 % za prvních 10 minut. Jinak to šlo od 10 k 5 s každou další scénou počínaje ufrnděným depkologem A. Šťastné alias Evy po svatbě v seknici, o tom, co cítí, nemůže, měla by, smí a nesmí, vinoucí se v pseudoGEN(der)-Z rétorice a vlastně i ubulené a vykulené estetice. S postupem času víc a víc ukřičené, s míň a míň výpovědní hodnotou, plytké, nudné, korunované hlaholem ?očisti se? přizvukující absolutně zbytečnému svlékaní se pod sprchou. Být to s přestávkou, tak v půlce odcházím
HMLT 100 %
24.11.2024 | 71 hodnocení
+ souhlasím
Inscenací Gazda a roba Švandovo divadlo opět prokázalo, že je kvalitní a originální divadelní značkou s jedinečným hereckým souborem. Je fascinující, s jakou lehkostí a přesvědčivostí se po jevišti pohybuje skvělá A. Šťastná. Věřila jsem jí naprosto vše a není to poprvé, kdy mě zaujala. Přeji jí, aby získala odpovídající hereckou cenu, ať už za jakoukoliv roli. Též zaujme herecky přesná A. Buršová, jejíž role Mešjanovky přísně pobaví. K tomu všemu bravurně zvládnutá choreografie a nápaditá hudba, tak co více si přát?
J.anek 80 %
22.11.2024 | 547 hodnocení
+ souhlasím
Kasha Jandáčková a Martina Kinská chytře akcentují to, co je v textu Gabriely Preissové nadčasové. Ženy sice mohou kouřit a troufnou si říct hovno, ale jinak jsou na tom pořád stejně mizerně.
Moc mě bavila karikatura pózérských a od života obyčejných (chudých) lidí zcela odtržených pracháčů.
Báječně funguje scéna i pohybová stylizace herců.
A závěrečný obraz je silný a krásný a řekne víc než slova.
Moc mě bavila karikatura pózérských a od života obyčejných (chudých) lidí zcela odtržených pracháčů.
Báječně funguje scéna i pohybová stylizace herců.
A závěrečný obraz je silný a krásný a řekne víc než slova.
Bedřiška Bláhová 70 %
16.11.2024 | 7 hodnocení
+ souhlasím
Docela pěkná hra tom, že ženy to mají těžké v každé době. Po několika dnech si však ze inscenace nevybavuji skoro nic, až na hudební čísla a vydařenou scénografii.
Franz.K 70 %
16.11.2024 | 63 hodnocení
+ souhlasím
Moc pěkná inscenace! Možná druhá půlka na mě neměla takový dopad jako první, ale všichni dobří, Anežka Štastná dostatečně svéřepá a pevná, občas je její jednání záhadou, ale to mi přišlo záměrné, nemusíme vše vědět, můžeme se domýšlet a to funguje. Anna Grundmanová ji krásně sekunduje a nabízí úplně jinou energii a polohu, moc mě bavila. Neni to přehnaně historické, očištěné. Já děkuju.
Michvon 80 %
12.11.2024 | 199 hodnocení
+ souhlasím
Podařená inscenace! Myslím, že má velký potenciál oslovit i mladé publikum. První předpoklad, dobrý text, je zde naplněn vrchovatě, bohužel je i po mnoha, mnoha letech aktuální. Fungují i ostatní složky - scéna, hudba (výtečná!), kostýmy i režie. Ale trumfem je obsazení, tohle prostě funguje, mezi ústřední dvojicí to jiskří a srší, Anežka Šťastná je famózní a Mark Kristián Hochman je jí rovnocenným partnerem. Tohle mě fakt bavilo od první vteřiny do poslední, velmi silné scény.
Kateřina Vodáková 60 %
11.11.2024 | 271 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Silná finální scéna! Aneb když vám jediné rozhodnutí navždy změní celý život... Zpočátku váhavé tempo se ve 2. polovině lomí do vztahového dramatu, ve kterém tají nejen bělostné šaty. Inscenaci posiluje živá cimbálovka a chemie ústředního páru - čarokrásná, divoká a zároveň jemná A. Šťastná a talentovaný M. K. Hochman, který je jako Mánek nerozhodný a v kazajce své matky. A. Buršová však Mešjanovku na můj vkus přepaluje až do karikaturní postavičky, prospělo by ubrat. Herecky, pohybově i hudebně disponovaný soubor ŠD každopádně vdechuje na jeviště Gazdinu robu s aktualizovaným jazykem, efektními kostýmy, chtíčem a mladistvou energií.
Studený Čumáček 80 %
10.11.2024 | 470 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Eva, Mánek, Samko. Rozehráno špatně už od začátku, toxická matka, chtivá stíhačka a pitomé kecy v hospodě, kam to mohlo vyústit?
Chtěla mít klid, utéct vnějšímu tlaku. Utekla tak daleko, až utekla sama sobě. A návrat bude bolestivý, ale očistný...
Předpoklad byl - další variace. A výsledek - hybná změna.
Anežka Šťastná (Eva) je přesně obsazená a skvělá. Mark Kristián Hochman (Mánek)- natolik dobrý, až je "na facku", Andrea Buršová (Mejšanovka)...awww.
Jako bonus neočekávaná a nádherná tangová figura (Marie Štípková, Jan Grundman) a nepatetická klidná síla Zuzana - Anna Grundmanová.
Chtěla mít klid, utéct vnějšímu tlaku. Utekla tak daleko, až utekla sama sobě. A návrat bude bolestivý, ale očistný...
Předpoklad byl - další variace. A výsledek - hybná změna.
Anežka Šťastná (Eva) je přesně obsazená a skvělá. Mark Kristián Hochman (Mánek)- natolik dobrý, až je "na facku", Andrea Buršová (Mejšanovka)...awww.
Jako bonus neočekávaná a nádherná tangová figura (Marie Štípková, Jan Grundman) a nepatetická klidná síla Zuzana - Anna Grundmanová.
Zajíc 100 %
23.5.2025 | 4 hodnocení
+ souhlasím
Naprosto strhující! Scéna, živá hudba, herecké výkony, zakomponování folkloru. Herecké výkony zcela přesvědčivé, představení mělo spád, jedno z nejlepších představení, co jsem nejen ve Švandově divadle viděla.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.