Komorní činohra

Conor McPherson

Ptáci

Premiéra: 17.9.2016. Podle stejnojmenné povídky Daphne du Maurier. Výprava: Agnieszka Pátá-Oldak. Hudba: Zdeněk Dočekal. Překlad a režie: Martin Vokoun.
2:20


Tajemné, napínavé a klaustrofobické psychologické komorní drama, s atmosférou ve stylu gotického thilleru, inspirované stejnojmennou povídkou Daphne du Mauriers, podle níž vznikl i slavný Hitchcockův film. Opuštěný polorozpadlý dům u moře, v němž se před apokalyptickým útokem ptáků pustošícím svět ukryjí dva cizinci, Nat a Diane. Hledání smyslu v chaosu ohroženého světa, strach z neznámého, z temnoty, která tkví v nitru člověka, strach ze světa tam venku. To vše je živná půda pro paranoiu a podrobuje psychiku těžké zkoušce...
14!
Komorní činohra
Hodnocení inscenace
Redakce
72 %
Uživatelé
76 %
Termíny představení
24.1. (Čt) 19:00 vstupenky Přidání termínu do svého kalendáře - pouze pro přihlášené uživatele
[Divadlo Troníček]

12.2. (Út) 19:00 vstupenky Přidání termínu do svého kalendáře - pouze pro přihlášené uživatele
[Divadlo Troníček]

celý program divadlaaktivovat hlídání nových termínů
Chci vidět - přidat do seznamu
Volby

Hodnocení

HODNOCENÍ REDAKCE:
Jiří Koula 80 %
(zadáno: 7.12.2018, počet hodnocení: 1511)
přínosný / zajímavý komentář
75 % Inscenaci jsem navštívil podruhé poté, co roli Julie převzala Jaroslava Košková. A musím říct, že až teď je kompletní, klaustrofobické psychodrama o čtyřech lidech, kteří se snaží přežít v dost možná zanikajícím světě, kdy přišli o většinu (i potenciálních) bližních, leč touha vztahovat se k druhému zůstala. A právě nitro postav a dynamika mezi nimi je to, oč se hraje, všichni herci pod vedením Martina Vokouna (už dnes) podávají soustředěné a přesvědčivé výkony, přičemž to, co proudí z jeviště do publika, je univerzální, danou situací jen zdůrazněné.
Lukáš Holubec 80 %
(zadáno: 21.4.2017, počet hodnocení: 564)
přínosný / zajímavý komentář
Ptáci jsou jen záminka. Vy budete sledovat lidské bytosti na pokraji samotné existence nebo už dost možná za ní. Jak žít když už nikdy svět nebude takový, jaký ho znáte? Co si ponechat z lidství? A co obětovat? Pro postavy je riskantní opustit svůj úkryt, ale vy prožijete napětí, které provází každého jedince, jenž je uvězněn s podobně zoufalými lidmi s neexistující budoucností. Úzkost a bezvýchodnou situaci zvládl celý inscenační tým naprosto věrohodně. V pevné režii M. Vokouna zaujme především ústřední dvojice v podání D. Šoltýsové a D. Bambase. Ani jsem nedýchal. A to ani o přestávce...
Pavel Širmer 60 %
(zadáno: 1.12.2016, počet hodnocení: 1445)
přínosný / zajímavý komentář
65%. Povídka se stala dramatikovi pouze výchozí inspirací (podobně jako pro Hitchcockův film), odlišné postavy, jinak se odvíjející děj. Tvůrci vnějškovými prostředky dosáhli odpovídající atmosféry, výborná práce s hudbou a zvukem, vhodná dekorace a světelná koncepce. V intimním prostoru Troníčku je vidět každé gesto. Zejména v první části může být problém hercům uvěřit některé niternější polohy, dramatičtější okamžiky mohou v jejich podání působit strojeně a uměle. Výše zmíněné v mém případě oslabilo zážitek z jinak slibného počinu.
Lukáš Dubský 70 %
(zadáno: 29.11.2016, počet hodnocení: 729)
přínosný / zajímavý komentář
(+1)
Divadelní verze má s tou filmovou společný jen námět a výchozí situaci. Je to především psychologické drama. A je to tak dobře, protože hororové scény se na divadle dělají těžko. Apokalyptická situace světa rozvráceného vnějšího hrozbou je pro režiséra Vokouna jen odrazovým můstkem k výpovědi o mezilidských vztazích a jejich dynamice. Každá z postav má nějaké tajemství, které se postupně vyjevuje a vysvětluje tak motivace a chování jednotlivých hrdinů. Všemu vládne stísněná atmosféra, což podporuje nejen povedená hudba, ale i hyperrealistická scéna "zaneřáděná" množstvím rekvizit.
Jiří Landa 70 %
(zadáno: 2.10.2016, počet hodnocení: 2828)
přínosný / zajímavý komentář
Režii se podařilo vytvořit atmosféru stísněnosti a strachu, k čemuž přispělo i scénické řešení malého jevištního prostoru divadla. Z vyrovnaného obsazení mě nejvíce zaujal D. Bambas, jenž do Nata v adekvátní míře zhmotnil nejednoznačnost osobnosti této nejtajemnější postavy hry. Podobně si vedla také B. Vovsíková. Postava Diane D. Šoltýsové byla na škodu věci vedena přímočařeji, což oslabovalo závěrečné vyústění. Inscenaci by prospělo několik menších škrtů, nicméně i tak je celek prost výraznějších prostojů a má působivost, stejně jako hudba Z. Dočekala. Další povedený kousek Komorní činohry.
Helena Grégrová 70 %
(zadáno: 29.9.2016, počet hodnocení: 1353)
přínosný / zajímavý komentář
Inscenace zdařile pracuje s houstnoucí atmosférou a každou vteřinou se stupňujícím napětím. Divák velmi záhy opustí roli letargického pozorovatele, neboť pochopí, že také těm jeho duševním pohnutkám v extrémní situaci se tu nastavuje zrcadlo. Soustředěné herecké výkony všech drží obdivuhodně věrohodný balanc nad apokalyptickou propastí, do které je pravděpodobně lepší pokusit se nahlédnout než zavřít oči. Zkrátka- tuhle závrať radím nepropásnout.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ:
Ba-jo 70 %
(zadáno: 6.3.2018, počet hodnocení: 163)
přínosný / zajímavý komentář
V anotaci k inscenaci se píše: "Tajemné, napínavé a klaustrofobické psychologické komorní drama, s atmosférou ve stylu gotického thrilleru", přesně toto jsem i očekával a těšil se na dokonalé využití opravdu komorního prostoru Komorní činohry...žel vysoký herecký, scénografický a hudební potenciál mi nepřišel na 100% využit, tak aby byl zážitek ještě temnější a uvěřitelnější, ale i tak vřele doporučuji k návštěvě, rozhodně jsem se nenudil...a ta závěrečná scéna mi silně evokovala jiné klaustrofobické drama: "Cestu" Cormacka McCarthyho, že by možný námět na nějaké pokračování?
Mimouch 70 %
(zadáno: 22.4.2017, počet hodnocení: 41)
přínosný / zajímavý komentář
65% Namlsán pozitivními recenzemi jsem šel do divadla pln nadějí. Mé očekávání však rozbily dvě skutečnosti: 1/ Tempo - Námět, dějová linka i nasazení všech protagonistů jsou slibné, vlažné tempo hry však myšlence značně přistřihuje křídla. Doufal jsem, že po přestávce hra dostane spád, ale gradace byla stejně a až únavně pomalá, jako v první půli. 2/ Realita - Diane je matka. Její dcera je v apokalyptické situaci kdovíkde, Diane o ní nemá informace, ale přesto místo toho řeší vztahy mezi sebou, Natem a Julií, což mě podvědomě trochu rozčilovalo.
Halirova.jana 80 %
(zadáno: 30.3.2017, počet hodnocení: 64)
Luciferie 50 %
(zadáno: 12.3.2017, počet hodnocení: 105)
Marek515 90 %
(zadáno: 13.2.2017, počet hodnocení: 58)
J64 80 %
(zadáno: 18.1.2017, počet hodnocení: 51)
Patrik2709 80 %
(zadáno: 21.10.2016, počet hodnocení: 34)
přínosný / zajímavý komentář
Tato nelahka uloha zrezirovat tak narocny zaner na mensiu javiskovu formu bola z mojho pohladu zvladnuta nad akekolvek ocakavania. Dusiva atmosfera podfarbena skvelou hudbou sa miestami dala takmer 'krajat'. Herecky na javisku stvarnit strach, obavy, neistotu a mozno aj blizky koniec tak, aby sa porovnatelne v danom okamihu citil aj divak je vskutku nevidane. Pre divaka to moze byt aj vycerpavajuce. Bezpochyby jedna z najtalentovanejsich hereciek svojej generacie Diana Soltysova opat rozvinula svoj spektakularny pomyselny vejar o dalsi clanok a ja sa uz teraz tesim cim opat prekvapi nabuduce.
Barka 80 %
(zadáno: 19.10.2016, počet hodnocení: 176)
přínosný / zajímavý komentář
75% Na jevišti není snadné vytvořit dojem stísněnosti a strachu od první minuty představení, takže jsem tam ze začátku cítila lehký patos, který mi vadil (hlavně u D. Bambase). Časem se to ale hezky poddalo, začala jsem se do děje vciťovat a nakonec jsem měla i tu klaustrofobii :) Moje první zkušenost s KOČ a už teď jsem si jistá, že rozhodně ne poslední!
Markéta BP 80 %
(zadáno: 21.9.2016, počet hodnocení: 47)

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.