Národní divadlo moravskoslezské [Divadlo Jiřího Myrona]
libreto a texty písní: Michael Kunze
hudba: Sylvester Levay
Elisabeth
Premiéra: 12.12.2024
Překlad: Michael Prostějovský. Dramaturgie: Michael Prostějovský, Marek David. Scéna: Daniel Dvořák. Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková. Hudební nastudování: Marek Prášil. Choreografie: Ladislav Cmorej, Antonín Blahuta. Dirigenti: Marek Prášil, Tomáš Stanček. Režie: Jiří Nekvasil.
Alžbeta Bartošová / Natálie Tichánková, Veronika Boráková / Natálie Podškubková, Lukáš Adam / Tomáš Savka, Jan Kříž / Patrik Vyskočil, Roman Harok / Lukáš Vlček, Andrea Gabrišová / Michaela Horká / Markéta Schimmerová Procházková, Radim Bierski / Adam Živnůstka, Lukáš Bátor / Jan Pražák / Rostislav Radecki, Jiří Hájek / Oldřich Kříž, Jarmila Hašková...; ze záznamu Pavel Soukup
Celosvětově úspěšné dílo evropských tvůrců představující životní osudy císařovny Alžběty (Elisabeth), zvané Sisi, v nichž se prolínala láska, nenávist, radost i smrt. Romantický a zároveň tragický příběh nekonformní manželky císaře Františka Josefa I. na konzervativním vídeňském dvoře odehrávající se na pozadí dramatických událostí upadajícího mocnářství. Podmanivý příběh nešťastné ženy, která „pouze“ žila na nevhodném místě a v nevhodnou dobu...
Termíny představení
20.9. | So | 18:30 | Muzikál | vstupenky | |
21.9. | Ne | 16:00 | Muzikál | vstupenky | |
23.9. | Út | 18:30 | Muzikál | vstupenky | |
23.10. | Čt | 18:30 | Muzikál | vstupenky | |
24.10. | Pá | 18:30 | Doprodej vstupenek bude zahájen v pondělí 25. 8. 2025 od 9.00 hodin.; Muzikál; D |
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
|
Volby
Hodnocení (24)
HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová 70 %
30.5.2025 | 699 hodnocení
+ souhlasím
75% - Elisabeth Jiřího Nekvasila těží z prověřeného libreta a hudby a z výborného obsazení, vedle Alžbety Bartošové v titulní roli zaujme zejména Patrik Vyskočil jako Smrt, nezklamou ani Tomáš Savka, Andrea Gabrišová či Natálie Podškubková. Scénografie odkazující k cirkusu je zajímavou myšlenkou a nápadem, leč zamrzí, že s ní není pracováno důsledněji a že nápaditější a svěžejší není ani režie či choreografie, které dohromady spíš upomínají na stáří Kunzeho drama-muzikálu. (více v reflexi)
Lukáš Dubský 70 %
18.2.2025 | 1283 hodnocení
+ souhlasím
Elisabeth je dalším zajímavým přírůstkem v repertoáru ostravského muzikálu. Režijně je příběh vystavěn přesvědčivě, ačkoliv místy trochu nevzrušivě. Zajímavým režijním nápadem je rozdělení titulní role mezi dvě herečky, čímž se Nekvasilovi povedlo akcentovat rozdíl mezi trochu naivními dětskými sny o budoucnosti a tvrdý střet s realitou, s nímž nevyhnutelně přichází i povahové změny. A.Bartošová hraje císařovnu jako cílevědomou ženu, která ale postupně ztrácí sebejistotu, začne být marnivá a neuspokojivou životní perspektivu často řeší útěkem. Pěvecky nejvíce zaujme P.Vyskočil v roli Smrti a R.Bierski jako Rudolf. (více v článku na blogu)
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Divadlojemojivasni 50 %
5.5.2025 | 30 hodnocení
+ souhlasím
Muzikál jsem si zamilovala již při jeho prvním uvedení v ČR v Plzni. Upřímně plzeňská verze u mě vítězí na plné čáře se vším všudy. Fantastický výkon podal Tomáš Savka v roli Lucheniho po pěvecké i herecké stránce. Honza Kříž, který působil v tomto muzikálu i v plzeňské verzi, podal přesně tak dobrý výkon, jako předváděl pravidelně v Plzni. Nelíbila se mi statická scéna manéže, tahání kočárů, pojetí skladby arcicísařovny Sofie na koních.
Budi. R. 60 %
4.4.2025 | 6 hodnocení
+ souhlasím
Parádní podívaná, výprava i text. Ty kostýmy! Výkony mě tentokrát tak nestrhly jako u jiných ostravských muzikálů. Přesto stojí za to vidět.
IVO B. 50 %
2.4.2025 | 23 hodnocení
+ souhlasím
Stojí za to vidět. Krásná hudba i text. Úžasná výprava. Jen jsou tu silnější, ale i slabší místa. P. Tichánková je pěvecky silná, ale herecky mě moc nezaujala. Zajímavá a výrazná byla role smrti. Trochu kratší délka by tomuto muzikálu pomohla.
Vladimír10 90 %
18.2.2025 | 692 hodnocení
+ souhlasím
18. 02. 2025, 18:30, alt. Bartošová, Boráková, Savka, Kříž, Harok, Gabrišová, Živnůstka, Pražák, Hájek
Briseis 60 %
26.1.2025 | 20 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
N. Tichánková je nejlepší Elisabeth, která předčí svým zpěvem i herectvím plzeňské představitelky i chladnou B. Bartošovou. J. Kříž předvádí svůj nadprůměr, více mi ale vyhovuje P. Vyskočil, jeho projev je emotivnější. Výborný L. Adam a M. Procházková, i když je na roli mladá. Pokud už někdo chce být světový, tak by bylo fajn obsadit i mladou verzi Franze, Harok i Vlček vypadají jak úchyláci na lovu školaček. Mínusem inscenace je chabá režie, minimum wow nápadů a podivná statičnost - tahání kočáru brzy unaví a neuvěřitelně zabíjí vrcholnou skladbu Stíny jsou dnes delší. Zbytečné jsou Stíny v laciných kostýmech.
Fedorocko 60 %
30.12.2024 | 807 hodnocení
+ souhlasím
Nebylo to ono. Nejlepší Patrik Vyskočil a Lukáš Adam.
Jinak zbytečně dlouhé, kostýmy a výprava výborné,ale nemělo to úplný spád a tak když už se blížil konec, tak to vůbec nevadilo. A to není úplně dobře.
Jinak zbytečně dlouhé, kostýmy a výprava výborné,ale nemělo to úplný spád a tak když už se blížil konec, tak to vůbec nevadilo. A to není úplně dobře.
Guildenstern 70 %
23.12.2024 | 485 hodnocení
+ souhlasím
Bohužel kvůli přepálené a vzájemně neladící scénografii (čeho je moc, toho je příliš) a kvůli mnoha nesourodým režijním nápadům působí ostravská Elisabeth poněkud rozháraně, necelistvě. Je velký kontrast mezi vřelou N. Podškubkovou a nesympaticky a arogantně působící A. Bartošovou (která je jinak ale pěvecky přesná) - možná režijní záměr? Skvělý smrťák P. Vyskočil obdařil svoji postavu zvláštním charismatem, které za mě skvěle funguje. Také nechápu mladé Sofie (proč ne Fialová nebo Jungová?), Savka hraje svůj standard, Harok bohužel na tuto roli nemá. Na druhé premiéře nebylo vše úplně sehrané a sezpívané, snad si to časem ještě sedne.
Rejpalka 30 %
23.12.2024 | 227 hodnocení
+ souhlasím
Omlouvám se plzeňskému nastudování, protože tohle je hrůza okresního formátu. Jsem zaujatá, protože vím jak to má vypadat. Scéna děs (proč musí Dvořák všude cpát LEDky), režie ve stylu nevím co nám chce režisér sdělit. Milion WTF momentů (bambus, ?koně a kopí?, žebřík) aneb jak říkal Lucheni: raději odsud už pryč. Zachraňuje výborný orchestr, zvuk opět proměnlivý, vzadu špatný vpředu ok. Troll Gabrišová je miscast!, Vlček a Harok s mladou Sisi působí jak úchylný strejda. Boráková a Podškubková ok. Skvělé překvapení Patrik Vyskočil bez slovenského přízvuku. Ti co neznají předlohu přidají 50%. Poprvé, co mě můj milovaný muzikál nebavil a štval.
RaB 60 %
23.12.2024 | 423 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Nevyhnu se srovnání - v Plzni to bylo výborné, v Ostravě se to nepovedlo - kvůli divadelním složkám - scéna, režie a choreografie.
Scéna se po celou dobu představení nezmění - takže vlastně nevíte, zdali jste v Bad Ischlu, v blázinci nebo v císařském paláci. Neskutečné množství wtf momentů, u kterých jsem měl tendenci se smát/brečet - režijní průser.
Bohužel pro mě A. Bartošová ztvárnila Sisi ve strašně nepříjemné poloze - afektovaně, nepříjemně. A. Gabrišová je skvělá, ale na Sofii mladá (další přešlap ostravského nastudování).
Excelentní P. Vyskočil a R. Bierski (nemohli by to přejmenovat na Smrt a Rudolf a vše ostatní vynechat?)
Scéna se po celou dobu představení nezmění - takže vlastně nevíte, zdali jste v Bad Ischlu, v blázinci nebo v císařském paláci. Neskutečné množství wtf momentů, u kterých jsem měl tendenci se smát/brečet - režijní průser.
Bohužel pro mě A. Bartošová ztvárnila Sisi ve strašně nepříjemné poloze - afektovaně, nepříjemně. A. Gabrišová je skvělá, ale na Sofii mladá (další přešlap ostravského nastudování).
Excelentní P. Vyskočil a R. Bierski (nemohli by to přejmenovat na Smrt a Rudolf a vše ostatní vynechat?)
Anwen 90 %
22.12.2024 | 27 hodnocení
+ souhlasím
21.12. Nádherný zážitek, v celém divadle panovala úžasná atmosféra. Každá scéna představila něčím novým, davové scény byly ohromující, kostýmy nádherné. Tolik hudebních žánrů, orchestr hrál skvěle, dokonce přidali malý přídavek, takže člověk mohl přímo nahlédnout, jak hrají v ?díře?. Postava Smrti na mě byla příliš afektovaná. Jinak představitelé všech rolí podali úžasné výkony, mladinká Sisi zpívala jako anděl. Mrazivé historické vsuvky. Vypravěč - Lukáš Adam si opět dokázal získat pozornost jen svou existencí na jevišti. Vytkla bych příliš hlasitý zvuk v první polovině, pak se zlepšil. Kočáru bych ubrala, opakoval se snad pořád.
Antonio 100 %
21.12.2024 | 133 hodnocení
+ souhlasím
Víc se líbila Elisabeth v Ostravě než v Plzni muzikál se povedl Elisabeth a role smrt byly úžasní všichni super 21.12. Jedině co bylo špatně byl Roman Harok jako císař Franc Josef ,který se nehodil na roli k Elisabeth jako král a ani zpěv bohužel byl nejslabší hodí se spíš na vedlejší role....NDM špatně vybralo můj názor ....Přeji hodně spokojených diváků ....
Martin21 100 %
16.12.2024 | 480 hodnocení
+ souhlasím
Z velké míry se vyhnu srovnávání s plzeňskou inscenací. Tam jen, oproti NdM mají větší možnosti po technické stránce, a ty byly Plzní samozřejmě využity. Ovšem zde kvituji lepší protagonisty, kdy mně především oproti Plzni zaujala postava Liugi Lucheniho v podání Lukáše Adama - jeho zpěv nerval uši. Také debut N. Tichánkové ve velké roli dopadl na výbornou, avšak si troufám říci, že její alternace bude více jistá ve zpěvu. Dále bravurní Jan Kříž, který je za mne tahounem. Procenta dolů pouze za nevhodně (typově) zvolenou Arcivévodkyni Sofii. 95%.
DivadelniFan 60 %
15.12.2024 | 429 hodnocení
+ souhlasím
Oproti Olšovského režii v Plzni je ta Nekvasilova z mého pohledu nudná, nezáživná, na mnoha místech s "wtf momenty". Když už přijde hezký nápad, tak se ale za představení zopakuje tolikrát, že už to není hezký (viz zrcadla). Totálně pohřbené jsou dva známé duety ve 2. půlce. Žádná snaha o "wow efekt". Scéna je pořád stejná, projekce jsou hezké a na místě snad jen dvě, zbytek šílenost (třeba svíčky, voda). Zachraňují to ale výkony! Obě Elisabeth podávají vynikající výkon, ke kterému nemám výhrady. Úplně stejně oslní i L. Adam a P. Vyskočil. Výrazněji zaujali i R. Harok, R. Bierski a J. Hájek. Kdo nemá srovnání, asi bude maximálně nadšený.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.