Divadlo pod Palmovkou [velká scéna]

William Shakespeare

Něco za něco

Premiéra: 27.1.2018. Překlad: Martin Hilský. Dramaturgie: Iva Klestilová. Výprava: Justyna Łagowska. Choreografie: Maćko Prusak. Úprava, výběr hudby a režie: Jan Klata.
1:50x


Čtyři sta let stará hra nastoluje zásadní témata lidské existence, morálky, kterou všichni kážou, ale nikdo se jí neřídí, a demonstruje, jak je snadné zneužít moc. Hlavní postavou hry je kníže Vincentio, vládce Vídně, ve které už čtrnáct let i přes přísné zákony bují smilstvo, prostituce a další neřesti. Vincentio určí na čas svým zástupcem šlechtice Angela a v převleku za mnicha pozoruje, jak se tomuto vyhlášenému strážci mravnosti a čistoty podaří nastolit pořádek. Angelo zklame a začne svoji moc zneužívat...
18! v inscenaci je použito stroboskopických nebo jiných silně zábleskových efektů v průběhu představení se na jevišti kouří
Divadlo pod Palmovkou
Hodnocení inscenace
Redakce
62 %
Uživatelé
54 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Volby

Hodnocení

HODNOCENÍ REDAKCE:
Lukáš Dubský 60 %
(zadáno: 16.3.2018, počet hodnocení: 706)
přínosný / zajímavý komentář
Klata vyložil Shakespeara opravdu razantně - vypráví o moci, manipulaci, šovinismu a krutosti, se kterou silnější ubližují slabším. Bohužel je to výklad jednostranně zaměřený na sexuální podtext mocenských bojů. Místy se tak zdá, že Klata neodhadl míru a nadřadil trochu pubertální provokaci smysluplnějšímu výkladu. Přesto se mu povedlo vytvořit silné obrazy, především ten závěrečný, který vzbuzuje až fyzický odpor. Pro konzervativní abonenty to bude utrpení, ale smysl tahle inscenace má. Už jen proto, jak živě ji diváci probírají při odchodu z hlediště. Tradičně skvělá je T.Dočkalová.
Pavel Širmer 70 %
(zadáno: 20.2.2018, počet hodnocení: 1421)
přínosný / zajímavý komentář
65%. Klasická hořká komedie ve zkrácené úpravě a razantní interpretaci, ostře přímočaře kritizující manipulující mocné. Režisér Klata nekompromisně tlačí na pilu, což chvílemi funguje / rezonuje, ale v některých okamžicích zase vyznívá jako provokace za každou cenu. Shakespearem napsané „napravování“ Angelových skutků v závěru je ovšem zdařile umocněno a poměrně odvážné poslední minuty jsou trefou do černého! Herecky vynikla zejména T. Dočkalová, zaujal i J. Vlasák, J. Teplý vedle nich působil nevýrazně. Přes nedotaženosti v celkovém vyznění jde o inscenaci, jakou české divadlo potřebovalo.
Lukáš Holubec 50 %
(zadáno: 9.2.2018, počet hodnocení: 553)
přínosný / zajímavý komentář
(+2)
Hostující renomovaný režisér Jan Klata se zaměřil především na mužskou agresivní macho nadřazenost v podobě zobrazování chtíče nad de facto bezvýchodným údělu ženy. Vybrat si jedno téma a tomu podřídit celou inscenaci byl jistě správný postup, bohužel se však nepodařilo utáhnout celé představení tímto směrem, a tak je řada scén nepřirozeně natahována, nepomáhá "přepálená hudba", registrujeme jednoduchý humor na hranici trapnosti... tím vším je naléhavost sdělení rozmělňována. Silně však vyzní alespoň konec. Ovšem jako už poněkolikáté i díky výkonu Terezy Dočkalové má návštěva inscenace smysl.
Michal Novák 70 %
(zadáno: 6.2.2018, počet hodnocení: 984)
přínosný / zajímavý komentář
(+1)
Jiné divadlo. Radikální, dráždivé, potřebné. Klatova kvintesence odpudivého světa se uchyluje k prvoplánově vyznívajícím řešením. Při zvoleném inscenačním módu to vlastně vůbec nevadí, jsou to řešení zarývající se do myslí diváků a jejich iniciační síla nemusí být každému příjemná. Problematické je dramaturgické uchopení této málo uváděné Shakespearovy hry: vějíř témat se možná až příliš shlukuje do její sexistické roviny, zatímco o manipulační strategie či teze korupce se otírá jen zlehka. Inscenace přinese uhranutí stylem i úprk abonentů. A nebo zjištění, jací skvělí herci na Palmovce jsou.
Helena Grégrová 60 %
(zadáno: 5.2.2018, počet hodnocení: 1347)
přínosný / zajímavý komentář
Režijní řeč Jana Klaty je originální, radikální, znepokojivě obnažující nepříjemné pravdy až na kost. Plusy této formě výkladu ubírá ovšem v tomto případě ne zcela ukočírovaná míra provokativnosti, která namísto efektu dráždivosti sklouzává místy spíše k samoúčelné (s)exhibici, poněkud upozaďující vícevrstevnatost textu. Každopádně jde ale o inscenaci očerstvující současný repertoár divadla a prokazující, že herecký soubor disponuje pozoruhodnými talenty, čelícími výzvám o pokoření nového levelu s gracií a drajvem. Tleskám jim všem!
Jan Pařízek 60 %
(zadáno: 5.2.2018, počet hodnocení: 714)
přínosný / zajímavý komentář
(+1)
Zpracování shakespearovské klasiky v mnoha ohledech urážlivé a šokující. Inscenace je opravdu hodně zaměřena na zvýraznění sexuálního podtextu a lidského chtíče, ale z mého pohledu to zde v mnoha směrech funguje a v kombinaci s výraznou hudební složkou to přináší několikero dosti působivých scén. Na druhou stranu je to přeci jen až příliš jednostranně zaměřené a jakékoli jiné roviny této hry jsou opomíjeny nebo až příliš upozaděny. V každém případě, když se již tvůrci vydali touto cestou dělají to opravdu důsledně a samotný konec má svoji sílu. Herecky výborná především T. Dočkalová. 65%
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ:
Camarido 70 %
(zadáno: 1.10.2018, počet hodnocení: 63)
přínosný / zajímavý komentář
Hutné představení bez prázdných mometů, tzn. nepřemýšlela jsem nad tím co si dám v divadelní kavárně po děkovačce. Tereza D. je úchvatná, její herecký projev je opravdu dechberoucí, její střihy a naplněná ticha! Jan Vlasák také podává přesvědčivý výkon. Od Jana Klaty jsem doposud nic neviděla, ale dle mého vnesl na Palmovku svěží vítr a progres. Pro herce musela být spolupráce s ním velmi obohacující, a ta dřina, která za představením stojí se dostává do diváckých řad. Lze spekulovat nad mírou kontroverze. Co je pro někoho moc, pro druhého málo je. 75%
Andyjak 30 %
(zadáno: 14.6.2018, počet hodnocení: 22)
VeruS.11 80 %
(zadáno: 30.5.2018, počet hodnocení: 79)
JirkaS 80 %
(zadáno: 23.5.2018, počet hodnocení: 127)
přínosný / zajímavý komentář
Sex a chtíč vládnou světu. Tak proč si nevzít toto téma i jako ústřední motiv pro inscenování jedné z her největšího dramatika historie? V určitých pasážích chce režisér šokovat za každou cenu, a to mi vadilo. Zbytečně natahované obrazy spolu s oděním některých postav (transvestita, záchranář, masky opic), které jsem nepochopil, inscenaci sráží. Ale vše vynahrazuje grandiózní výkon T. Dočkalové, její záchvat v úvodu a statickou scénu v závěru hry budu mít v hlavě do konce života. Celkově ve mně zůstává kladný pocit a přesvědčení, že i takový výklad klasického textu může obstát. /21.5.2018/
MarekLinhart 70 %
(zadáno: 22.5.2018, počet hodnocení: 131)
Michvon 80 %
(zadáno: 11.5.2018, počet hodnocení: 109)
přínosný / zajímavý komentář
Mám ráda inscenace (režiséry) s názorem. Ano, leckdy je tato inscenace prvoplánová, mnohé symboly samoúčelné, ale má to jednoznačnou myšlenku, která nejde proti smyslu hry. Ano, chtíč je hnacím motorem mnoha lidí odpradávna dodnes. A ano, žena je spotřebním zbožím či trofejí pro mnohé muže odpradávna také dodnes. Je to vypjaté, extrémní, ale drží to pohromadě. Doufám, že se v českém divadle dočkám ještě další takovéto inscenace.
Honzy 30 %
(zadáno: 30.4.2018, počet hodnocení: 162)
přínosný / zajímavý komentář
Inscenace Shakespearovy hry NĚCO ZA NĚCO v Divadle pod Palmovkou s hostujícím polským režisérem J.Klatou nemá s pěkně přeloženým textem mnoho společného.Takto inscenovat Shakespeara není mým šálkem kávy a nabízí se otázka,pro koho asi toto představení vzniklo?Z rozpačitých reakcí diváíků bylo patrné,že jsem nebyl zaskočen jen já.Uznávám,že herci hráli jak nejlépe uměli,ale kde nic není,ani smrt nebere!Škoda času,sledovat takové divadlo?A co na to říká ředitel divadla M.Lang?Toto bude nová cesta Divadla pod Palmovkou?To se k Vám do Libně diváci moc nepohrnou.Psáno z reprízy 28.4.2018
Janek777 10 %
(zadáno: 29.4.2018, počet hodnocení: 14)
přínosný / zajímavý komentář
(+1)
Myslí-li si někdo,že Shakespeara nelze pokazit, ať je do divadla PP na komedii Něco za něco. Skvostný překlad M.Hilského zcela zanikne díky upravě,hudebnímu výběru a režii světově proslulého režiséra. Poselství, které veliký Alžbětinec do svých her vložil, se ztratí v pocitu hnusné oplzlosti, jež čiší z režisérova záměru. Travesti, nafukovací panna, dildo, mučící klády, alektrické křeslo, planeta opic a pobřežní hlídka. Vznikl nechutný paskvil.Hodnocení 10 %.
J.anek 80 %
(zadáno: 28.4.2018, počet hodnocení: 179)
přínosný / zajímavý komentář
Soubor Palmovky je ve skvělé formě (včetně Ondřeje Veselého, o jehož formu se, a to viditelně velmi dobře, stará fitness Svět pod Palmovkou). Publikum vypadalo vyjeveně a naštvaně, že se na scéně odehrává něco, nač není zvyklé. Přišlo se poveselit (mnohé dámy si i hlavu nechaly udělat), a on ho tu někdo nutí přemýšlet? Tak to tedy ne! Tolerance k jinému vidění světa u nás vážně nefrčí. A steskům, že si Klata z Shakespearova textu vybral jen jednu linii, už vůbec nerozumím. Jednak to není pravda, a i kdyby - tak co? On je snad nějaký zákon, jak se má hrát Shakespeare? Skvělá inscenace.
Suzana 70 %
(zadáno: 19.3.2018, počet hodnocení: 187)
Vladimír Rogalewicz 30 %
(zadáno: 15.3.2018, počet hodnocení: 454)
přínosný / zajímavý komentář
Někdy je dobré pozvat slavného hostujícího režiséra, aby ukázal, jak rozhodně ne. Přitom jeho vedení herců je obdivuhodné a pro české prostředí obohacující. Představení má postmodernistické rysy,jako když pejsek s kočičkou vařili dort. I zde je výsledný tvar (který stěží drží pohromadě) víceméně nejedlý. S estetikou (nebo spíše neestetikou) J.Klaty se míjím; bohužel jsem viděl třetí dekadentní představení za sebou. Obdiv patří hercům, kteří toto nelehké představení úžasně zvládli (o T.Dočkalové tu píší všichni,souhlasím). Divadlo Pod Palmovkou aspiruje na místo mezi nejlepšími českými scénami.
Slavek53 70 %
(zadáno: 5.3.2018, počet hodnocení: 57)
přínosný / zajímavý komentář
Znepokojivý a velice současný Shakespeare. Všichni herci jsou skvělí.
Graiv 60 %
(zadáno: 4.3.2018, počet hodnocení: 83)
Národosolsobě 60 %
(zadáno: 26.2.2018, počet hodnocení: 250)
přínosný / zajímavý komentář
Pozitiva: mile uvolněný J. Vlasák+všechny scény T. Dočekalové (zejména s J.Teplým)+nevšední výběr hudby+ew závěrečný obraz. Přesto jsem měl pocit, že se inscenace zasekla v roce 99, což z významově-politického hlediska sice asi dává smysl, z divadelního je to však trochu obnošené.
Vejtek 70 %
(zadáno: 20.2.2018, počet hodnocení: 14)
přínosný / zajímavý komentář
Toto představení je prostě jiné. Jan Klata je jiný a proto je toto představení tak kontroverzní. Asi se na to člověk musí dívat z jiného úhlu pohledu a pak najde to, co je ve hře pouze v náznacích a pochopí, oč tam jde. Ke klasice to má opravdu hodně daleko, ale za vidění to stojí.
Radarrius 10 %
(zadáno: 18.2.2018, počet hodnocení: 5)
přínosný / zajímavý komentář
(+1)
Opět jeden režisér, který si myslí, že je geniálnější než Shakespeare.
Vybrání jediné linky, mužské chlípnosti, z mnohovrstevnaté hry se dá ještě přežít. I řvoucí hudba dokreslující nechutnost nás mužů je při tomto úzkém zaměření inscenace pochopitelná. Zdaleka nejhorší ovšem je, že představení vůbec nedrží pohromadě. Nejvíce díky scénám prodlužovaným nad míru únosnosti. A tak se i přes dobré výkony herců hlavních postav brzy dostaví nuda a šeď. Režisér si toho byl nejspíše vědom a tak raději ani neudělal v inscenaci přestávku.
Rozhodně nejhorší představení mého života.
Babitch 30 %
(zadáno: 17.2.2018, počet hodnocení: 16)
přínosný / zajímavý komentář
(+1)
Divadlo Pod Palmovkou mám moc rád, ale aby se ubíralo tímto směrem, to nechci.
Darranell 20 %
(zadáno: 14.2.2018, počet hodnocení: 1)
přínosný / zajímavý komentář
(+1)
Jan Klata je nepochybně originální umělec, avšak jeho snaha protahovat dobu scén nad únosnou hranici se nesetkává s pochopením. Nevyznívají ani silné motivy, na které se odvolává, jelikož se divák začne nudit v boji sám se sebou, aby neodešel. Hra počítá se znalostí angličtiny diváka a dokresluje svůj děj až příliš hlasitými zvukovými efekty.
Velká poklona patří hercům, kteří každým pohybem prokazují svůj um. Neuvěřitelný výkon Terezy Dočkalové i Jana Teplého je to jediné, proč člověk na konci tleská.
Nejhorší představení mého života, doufám, že se divadlo nebude ubírat nadále tímto směrem.
Mcenole@senam.cz 80 %
(zadáno: 13.2.2018, počet hodnocení: 50)
Antioch 40 %
(zadáno: 7.2.2018, počet hodnocení: 143)
přínosný / zajímavý komentář
repríza 5.2.2018
Jaroslavz 30 %
(zadáno: 7.2.2018, počet hodnocení: 17)
přínosný / zajímavý komentář
Nechápu, co je na tom provokativního. Za mě jenom pocit navršené nudy a zdlouhavosti. Herci se snaží a snaží, ale když režisér nemíří u žádné postavy jinam, než k sexuální motivaci, co s tím nadělat. Reakce diváků dost chladné.
Jirkan 60 %
(zadáno: 6.2.2018, počet hodnocení: 564)
přínosný / zajímavý komentář
(+1)
5.2. 2018: Poměrně dobře odpálený začátek a spád a určitá jinakost inscenace se postupně vytrácí nebo stává všední, takže samotný dojem v závěru nebyl tak silný. Expozice některých scén je nezvykle dlouhá. Než o moci je to o chtíči. Herecky je to velmi pestré a jiné, to stojí za pozornost. Scéna a hudební výběr jsou podařené. Nabízí se otázka, zda spolupráce s takovým režisérem je více obohacující spíše pro soubor než pro diváka. Publikum mi přišlo rozpačité...
Veronika H. 80 %
(zadáno: 6.2.2018, počet hodnocení: 17)
přínosný / zajímavý komentář
(+2)
85 %. Strhující jevištní výkony, nejvíce svým talentem zaujala Tereza Dočkalová :)

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.