Recenze
Místo, kde se střetávají kultury, má magickou atmosféru
psáno z představení: 25.6.2012, Lukáš Dubský
foto: archiv Slováckého divadla
foto: archiv Slováckého divadla





Pro divadlo z Uherského Hradiště je Tokarczukové dílo dramaturgicky zvláštní volbou, více by jistě rezonovalo v blízkosti česko-polských hranic, třeba v Ostravě nebo Českém Těšíně. Soudě dle brzké derniéry se v listopadu premiérovaná inscenace v Uherském Hradišti moc neuchytila. Je to celkem škoda, protože Lipusovi se podařilo vytvořit působivou magickou atmosféru s geniem loci vesnice Pietno, která je ukrytá mezi horami, takže je několik měsíců v roce ukrytá v trvalém stínu.

Největší devízou Lipusovy inscenace je jednoznačně perfektně budovaná atmosféra. Jednotlivé příběhy a dějové peripetie se divákovi krátce po skončení představení vykouří z hlavy, ale pocit, že se na dvě hodiny ocitl v nějakém úplně jiném světě a nasál jeho atmosféru, rezonuje ještě dlouho. Přitom režisér nepoužívá žádné okázalé vnější triky, dýmu se skoro nedočkáte, výprava je spíše strohá, žádnou opulentnost nenaznačuje. Hraje se na téměř prázdné scéně s několika kusy nábytku, kterou obklopují průhledné síťové stěny. O mystický nádech inscenace se tak stará především herecká akce a citlivě komponované mizanscény.


Denní dům, noční dům je na oblastní scénu odvážný pokus o inscenaci inspirovanou magickým realismem. O tom, že tento směr není jednoduché divadelně zpracovat se v nedávné době přesvědčili třeba v Městských divadlech pražských, kde se pokusili převést na jeviště knihu Sto roků samoty od Gabriela Garcíi Marquéze. Soubor z Uherského Hradiště se s úkolem vyrovnal se ctí.
(psáno z představení v Klicperově divadle v rámci festivalu Divadlo evropských regionů)
Tato recenze vyjadřuje stanovisko jejího autora, nikoli celé redakce.
Další recenze
Snová cesta do černého vigvamu
(Pomezí: Musí se žít, 5.12.2022)