Divadlo X10
<< Jeskyně slov | Úspěch >>
Lion Feuchtwanger, Barbora Hančilová, Ondřej Novotný
Oppermannovi
Premiéra: 9.4.2022 | 2:10
Překlad románu: Valter Feldstein. Dramaturgie: Lenka Havlíková, Ondřej Novotný, Barbora Hančilová. Scéna: David Janošek, Jana Hauskrechtová. Kostýmy: Jana Hauskrechtová. Hudba: Sebastian Lang a citace. Pohybová spolupráce: Ondřej Jiráček, Jan Bárta. Režie: Tereza Říhová.
Václav Marhold, Jan Grundman, Ondřej Jiráček, Lucie Roznětínská, Vojtěch Hrabák, Darija Pavlovičová, Sára Märcová / Antonie Rašilovová, Jan Jankovský (alternoval také Šimon Krupa), Hynek Chmelař, Jan Bárta, Matěj Šíma
Adaptace druhého dílu románové trilogie Liona Feuchtwangera, která navazuje na inscenaci „Úspěch“. Německo 1933. Země je zdecimována tvrdými podmínkami Versailleské mírové smlouvy a válečnými reparacemi. Chudoba a ponížení jsou rozbuškou, která odpálí světovou tragédii. Výsledkem událostí je dekret, který omezuje svobodu shromažďování, ruší listovní tajemství, povoluje domovní prohlídky bez soudního příkazu a umožňuje konfiskovat majetek. Vznikají první koncentrační tábory. V židovské rodině Oppermannů každý vnímá rychle akcelerující situaci jinak. V dané chvíli je obtížné se zorientovat, barbarizace společnosti se jeví neuvěřitelnou, odchody ze země vypadají nesmyslně...
Hodnocení inscenace
Redakce
70 %
Uživatelé
78 %
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 70 %
Pavel Širmer 70 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
Aktuálně pro tuto inscenaci neevidujeme žádný termín. |
Aktuálně pro tuto inscenaci neevidujeme žádný termín. |
Volby
Hodnocení (5)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 70 %
27.2.2023 | 1881 hodnocení
+ souhlasím
Druhý díl Feuchtwangerova románu byl v dramatizaci vhodně zjednodušen, bez problémů se může zorientovat i divák neznalý předlohy. Dramaturgicky a režijně dobře ukotvená inscenace zprvu nenápadněji vybízí k přemýšlení, jak se v měnícím se světě přizpůsobovat nebo nepřizpůsobovat, zda si lze nebo nelze zachovat svá přesvědčení. Odbočka s autorem knihy „Můj boj“ ve druhé části a samotný závěr úderněji upínají pozornost na to, co má doba děje, resp. osudy jedné židovské rodiny společného s našimi časy. Zaujmou a občas i překvapí scénografické nápady. Dobře vedení herci ctí jednotný styl a přispívají ke konzistenci inscenace.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
V_M 80 %
13.3.2023 | 30 hodnocení
+ souhlasím
Představení sice podle mě s trochu menším spádem a naléhavostí než první díl feuchtwangerovské trilogie Úspěch (zde musím podotknout, že obě inscenace nejsou nijak bezprostředně propojeny, lze tedy zajít na každou z nich zvlášť nebo je vidět i v opačném pořadí), ale přesto silné. Potvrdil jsem si, že mě politicko-společenské divadlo, v dnešní době opět tak aktuální (hru jsem viděl v den, kdy naši proputinovští náckové srdnatě zaútočili na budovu Národního muzea), mě baví a inspiruje, resp. inspirativně varuje. Druhá část (po přestávce) sice byla trochu jako z rychlíku a vyzněla poněkud do neurčita, ale zas obsahovala zajímavý zcizující prvek.
Vladimír Rogalewicz 70 %
17.2.2023 | 736 hodnocení
+ souhlasím
Opět velice dobrá inscenace.Dramatizace je mrazivá, neustále vyvolávající těžké otázky (jak se to mohlo tak snadno stát) a také tentokrát zcela cíleně poukazující na podobné tendence v současnosti (já jsem bohužel viděl zcela konkrétní české politické osobnosti a události nedávné doby i současnosti).První polovina je uchvacující a téměř bezchybná,ve druhé polovině spadl řetěz.Větší část druhé poloviny tvoří skvělý zcizující monolog Jana Bárty, který vystoupí z role a snaží se poukázat právě na otisk do současnosti.Nicméně co se týče příběhu Oppenheimerů, je druhá polovina až příliš zkrácena, zkratkovitá, zcela odlišná od první poloviny.Škoda.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.