Divadlo X10

Úspěch

Premiéra: 13.10.2021 | 2:45
Adaptace prvního dílu románové trilogie německého židovského spisovatele, mapující nástup a dopady totalitní a fašistické společnosti. První díl se odehrává na začátku dvacátých let a věnuje se odhalení latentního fašismu rozdělené společnosti, která čeká na svého úspěšného vůdce, aby mohla získat organizovanou a legitimní formu...
Divadlo X10
Hodnocení inscenace
Redakce
67 %
Uživatelé
68 %
68191000
Hodnocení redakce
Iva Bryndová 60 %
Lukáš Dubský 70 %
Lukáš Holubec 70 % Tip Lukáš Holubec
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
Aktuálně pro tuto inscenaci neevidujeme žádný termín.
Aktuálně pro tuto inscenaci neevidujeme žádný termín.

Volby

Hodnocení (22)

HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová  60 %
29.3.2022 | 511 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace prvního dílu zamýšlené trilogie dle Liona Feuchtwangera v X10 má velmi slibný začátek, ať už jde o první výstup, který diváky uvádí do situace, či následující scény - představení ústředních postav či následující proces, následně se však tato slibná atmosféra a nadějný začátek rozplývá v nekonečném defilé nesympatických postaviček a nekonečných hereckých etudách J. Bárty (jakkoli povedených). Po přestávce se naštěstí inscenace zase zvedá, společně s tím, jak houstne atmosféra a vytváří se prostor nastupující totalitě - již opět efektně pomáhají dotvořit přítomné "sboristky".
Lukáš Dubský  70 %
27.3.2022 | 1116 hodnocení
+ souhlasím
65%. Inscenace, která je nejsilnější v okamžicích, kdy ukazuje, jak směšně může zpočátku působit zlo deroucí se k moci a jak obtížné je toto nebezpečí podchytit. Velkou zásluhu na tom má hlavně velmi tvárný J.Bárta v roli herce, který je předobrazem Adolfa Hitlera. Zajímavá je i práce s davem dívek, které jsou zpočátku usazeny v hledišti, aby se ve vhodnou chvíli zapojily do jevištního dění. Tempo a směřování ovšem inscenace ztrácí ve druhé části první půlky, kdy se Johana (A.Krausová) snaží pomoci z vězení svému příteli Krügerovi (J.Grundman) jednáním s mnoha typy (či spíše karikaturami) "úspěšných" mužů tehdejší doby.
Lukáš Holubec  70 %  Tip Lukáš Holubec
24.12.2021 | 735 hodnocení
+ souhlasím
--- Jarmark společenské marnosti --- (více v článku na blogu)
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
MMK  50 %
20.2.2024 | 168 hodnocení
+ souhlasím
V inscenaci se do děje z doby před 100 lety vkládají vsuvky upozorňující na paralely se současností. Sice je to pravda, ale nejsem tak hloupý, abych na to nedokázal přijít sám. Některé pasáže jsou příliš rozvláčné a ztrácí se tak působivost děje. Na mě nejvíc zapůsobil kontrast mezi procesem a trestem pro Krügera a Kutznera.
Jako obvykle na českém divadle chyběl jakýkoli náznak snahy o správnou německou výslovnost - hlavní postava se jmenuje Krüger, ne Krieger. Reichswehr se nepřekládá, tedy pokus o puč nepotlačovala říšská obrana.
Adam Zelinka  90 %
2.12.2023 | 176 hodnocení
+ souhlasím
První díl z trilogie je jednoznačně nejlepší, i přes svou 150minutovou stopáž jsem celou dobu děj hltal, a tak představení vlastně uteklo ze všech tří nejrychleji. Úspěch má velké množství silných scén, především pochod na Berlín. Scéna a hudba, naprosto perfektní, prostor skvěle využit. Nejlepší výkon předvedl Jan Bárta v roli budoucího Hitlera.
Zzzz  70 %
17.5.2023 | 100 hodnocení
+ souhlasím
Absolutně rozporuplné pocity. Ale asi převládají ty pozitivní. Nebo ne? Nevím. Rozhodně udělalo silný dojem.
Janis  80 %
13.5.2023 | 282 hodnocení
+ souhlasím
Velmi vysoce hodnotím volbu tématu a autenticitu. Náročné a přitom tak současné téma, společně s obrovským nasazením souboru - bravo!
Tohle je podstata divadelnictví. Právem patří k tipům redakce. Ačkoli divák by tenhle typ her čekal spíš u bohatě dotovaných státních divadel typu ND, takže je trochu smutné, že tuto nekomerční a náročnou dramaturgii obstarává místo nich malá soukromá platforma, která si musí každý rok obstarávat složitým způsobem prostředky na provoz.
Za slabší článek inscenace považuji přepis literární předlohy do dramatického tvaru, protentokrát ale při hodnocení přivírám nad tímto oči.
Birter  50 %
8.3.2023 | 200 hodnocení
+ souhlasím
Jak je nám i na začátku řečeno, inscenace Úspěch se pokouší adaptovat Feuchtwangerovo dílo jako něco krajně aktuálního, což však brzy ztroskotá na nadmíře sekvencí bez této přidané hodnoty. Jen vypráví ne příliš záživný příběh a poutavost se mu marně snaží dodat nadužívaný třídní šašek Jan Bárta (nehledě na to, že hraje dobře). Potom představení bez velkého účinku kontempluje nad rolí umění ve společnosti a snaží se o naše ztotožnění s postavami. Nakonec se mi však líbily spíše jednotlivé scény a monology. Jako celek představení moc nefunguje, zvlášť při své délce.
V_M  90 %
20.2.2023 | 43 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Feuchtwangerův román jsem nečetl a od představení si zázraky nesliboval, ale velmi příjemně mě překvapilo. Osobně bych asi některé režijní a herecké postupy řešil jinak (tj. klidně víc vážnosti, tragiky a - nebojím se říct - třeba i patosu na úkor groteskní, na můj vkus leckdy až laciné komiky, ale tak aspoň se to odlehčilo), ale zjišťuju, že mě tohle kvalitní, komplexní, ale zároveň nepřímočaré politicko-společenské drama nesmírně vtáhlo, a to nejen díky své bezmála mrazivé aktuálnosti a skvělé práci s hudební a audiovizuální složkou.
Vladimír Rogalewicz  80 %
24.3.2022 | 792 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Dramatizace zdůrazňuje spíš náladu a obecnou situaci než konkrétní děj z románu. Punková inscenace, která vychází z minimalistické scénografie, o to víc se ale spoléhá na výsostný kolektivní herecký projev.
Onndra  80 %
3.12.2023 | 49 hodnocení
RichardFenek  70 %
30.11.2023 | 54 hodnocení
Applejuice  70 %
15.9.2023 | 350 hodnocení
Vladislavka  60 %
10.3.2023 | 158 hodnocení
dwarfal  80 %
12.11.2022 | 97 hodnocení
Cujo  70 %
9.11.2022 | 80 hodnocení
Jeff23  70 %
26.10.2022 | 79 hodnocení
MartinB  60 %
20.10.2022 | 125 hodnocení
Unionboy  30 %
24.6.2022 | 435 hodnocení
Matěj Konečný  70 %
7.4.2022 | 216 hodnocení
Kastan42  70 %
25.3.2022 | 63 hodnocení
Kaj Nova  50 %
15.3.2022 | 34 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.