Divadlo X10
<< Oppermannovi
Lion Feuchtwanger, Ondřej Novotný
Úspěch
Premiéra: 13.10.2021 | 2:45
Překlad románu: František Swidzinski, Zdena Swidzinská. Dramaturgie: Barbora Hančilová, Lenka Havlíková, Ondřej Novotný. Kostýmy: Jana Hauskrechtová. Hudba: Kryštof Blabla. Scéna a režie: Ondřej Štefaňák.
Anita Krausová / Antonie Rašilovová, Jan Grundman, Vojtěch Hrabák, Dan Kranich (alternoval také Josef Bánovec), Jan Jankovský, Ondřej Jiráček, Václav Marhold (alternoval také Josef Bánovec), Hynek Chmelař, Jan Bárta...
Adaptace prvního dílu románové trilogie německého židovského spisovatele, mapující nástup a dopady totalitní a fašistické společnosti. První díl se odehrává na začátku dvacátých let a věnuje se odhalení latentního fašismu rozdělené společnosti, která čeká na svého úspěšného vůdce, aby mohla získat organizovanou a legitimní formu...
Termíny představení
Aktuálně pro tuto inscenaci neevidujeme žádný termín. |
Aktuálně pro tuto inscenaci neevidujeme žádný termín. |
Volby
Hodnocení (15)
HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová 60 %
29.3.2022 | 414 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace prvního dílu zamýšlené trilogie dle Liona Feuchtwangera v X10 má velmi slibný začátek, ať už jde o první výstup, který diváky uvádí do situace, či následující scény - představení ústředních postav či následující proces, následně se však tato slibná atmosféra a nadějný začátek rozplývá v nekonečném defilé nesympatických postaviček a nekonečných hereckých etudách J. Bárty (jakkoli povedených). Po přestávce se naštěstí inscenace zase zvedá, společně s tím, jak houstne atmosféra a vytváří se prostor nastupující totalitě - již opět efektně pomáhají dotvořit přítomné "sboristky".
Lukáš Dubský 70 %
27.3.2022 | 1018 hodnocení
+ souhlasím
65%. Inscenace, která je nejsilnější v okamžicích, kdy ukazuje, jak směšně může zpočátku působit zlo deroucí se k moci a jak obtížné je toto nebezpečí podchytit. Velkou zásluhu na tom má hlavně velmi tvárný J.Bárta v roli herce, který je předobrazem Adolfa Hitlera. Zajímavá je i práce s davem dívek, které jsou zpočátku usazeny v hledišti, aby se ve vhodnou chvíli zapojily do jevištního dění. Tempo a směřování ovšem inscenace ztrácí ve druhé části první půlky, kdy se Johana (A.Krausová) snaží pomoci z vězení svému příteli Krügerovi (J.Grundman) jednáním s mnoha typy (či spíše karikaturami) "úspěšných" mužů tehdejší doby.
Lukáš Holubec 70 % 

24.12.2021 | 715 hodnocení
+ souhlasím
--- Jarmark společenské marnosti --- (více v článku na blogu)
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Birter 50 %
8.3.2023 | 183 hodnocení
+ souhlasím
Jak je nám i na začátku řečeno, inscenace Úspěch se pokouší adaptovat Feuchtwangerovo dílo jako něco krajně aktuálního, což však brzy ztroskotá na nadmíře sekvencí bez této přidané hodnoty. Jen vypráví ne příliš záživný příběh a poutavost se mu marně snaží dodat nadužívaný třídní šašek Jan Bárta (nehledě na to, že hraje dobře). Potom představení bez velkého účinku kontempluje nad rolí umění ve společnosti a snaží se o naše ztotožnění s postavami. Nakonec se mi však líbily spíše jednotlivé scény a monology. Jako celek představení moc nefunguje, zvlášť při své délce.
V_M 90 %
20.2.2023 | 30 hodnocení
+ souhlasím
Feuchtwangerův román jsem nečetl a od představení si zázraky nesliboval, ale velmi příjemně mě překvapilo. Osobně bych asi některé režijní a herecké postupy řešil jinak (tj. klidně víc vážnosti, tragiky a - nebojím se říct - třeba i patosu na úkor groteskní, na můj vkus leckdy až laciné komiky, ale tak aspoň se to odlehčilo), ale zjišťuju, že mě tohle kvalitní, komplexní, ale zároveň nepřímočaré politicko-společenské drama nesmírně vtáhlo, a to nejen díky své bezmála mrazivé aktuálnosti a skvělé práci s hudební a audiovizuální složkou.
Vladimír Rogalewicz 80 %
24.3.2022 | 736 hodnocení
+ souhlasím
Dramatizace zdůrazňuje spíš náladu a obecnou situaci než konkrétní děj z románu. Punková inscenace, která vychází z minimalistické scénografie, o to víc se ale spoléhá na výsostný kolektivní herecký projev.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.