Divadlo v Dlouhé

Élektra

Premiéra: 22.3.2018 | diváci na jevišti | 1:15x
Překlad: Hana Burešová, Alena Sarkissian. Úprava a dramaturgie: Štěpán Otčenášek. Scéna: Martin Černý. Kostýmy: Hana Fischerová. Hudba: Aleš Březina. Pohybová spolupráce: Adéla Stodolová. Režie: Hana Burešová.
Antická tragédie zpracovávající osud Élektry, který završil spletitou a krvavou historii rodu Átreovců a který inspiroval řadu uměleckých děl. Élektra nepřestává lkát po zemřelém otci, je však osamělá ve svém žalu i odporu proti vrahům a uchvatitelům trůnu. Není schopná kompromisu či přetvářky a stahuje se raději do izolace. Touží jen po návratu bratra Oresta, který by pomstil otce a vrátil jí i Mykénám svobodu a důstojnost...
Divadlo v Dlouhé
Hodnocení inscenace
Redakce
75 %
Uživatelé
77 %
77521000
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
30.1.Po19:00První uvedení v sezoněvstupenky
30.1.Po19:00 vstupenky
První uvedení v sezoně

Volby

Hodnocení (58)

HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová  80 %
16.9.2021 | 377 hodnocení
+ souhlasím
Velmi povedená inscenace s výraznou scénickou úpravou a hlavně s výraznými hereckými výkony v rolích tří sourozenců - tj. Evy Hacurové jako Élektry, která je svou až hysterickou urputností leckdy až otravná (velmi správně), Marie Poulové (Chrysothemis) a Pavla Neškudly (v roli Orestéa).
Pavel Širmer  70 %
19.8.2019 | 1846 hodnocení
+ souhlasím
65%. Civilní pojetí antické tragédie, pod vedením režisérky H. Burešové se hraje bez velkých gest. Zákulisí nezakrývající scéna a moderní kostýmy mají zřejmě nenásilně přispět k upozornění na nadčasové souvislosti a spojitosti se současností. Vynikající výkony E. Hacurové a P. Špalkové, zvuková složka umocňující působivost. Toto je jedna ze správných cest, jak Sofoklovo dílo dnes inscenovat. Ne každý divák se dokáže dostat přes jakousi „bariéru“, kterou prastarý text – byť v novém překladu – vytváří.
Lukáš Dubský  70 %
14.12.2018 | 995 hodnocení
+ souhlasím
Podařil se nový překlad i zvukový design inscenace. E.Hacurová hraje Élektru jako silnou ženu, která odmítá připustit, aby spravedlnost nedošla svého naplnění. Zdatnou protihráčkou jí je P.Špalková jako Klytaiméstra - je suverénní, využívá svou moc, kterou získala vraždou manžela, dokáže ale prodat i logické ospravedlnění svého skutku. Oportunní stanovisko tu reprezentuje Chrysothemis (M.Poulová). Více viz blog (více v článku na blogu)
Michal Novák  70 %  Tip Michal Novák
23.5.2018 | 1103 hodnocení
+ souhlasím
75 % Téměř až meditační ponoření do zvukového módu inscenace a způsob objevování těch nadčasově pravdivých a dnes tolik aktuálních otázek ve starodávném textu, zaujme na práci režisérky Hany Burešové a dramaturga Štěpána Otčenáška především. „Divadelní rituál“ předvedený přímočaře v Dlouhé je zamyšlením nad rozkladem společnosti i pravdou, co přivádí mocné k nepříčetnosti… Druhým diváckým zážitkem jsou výkony Evy Hacurové v titulní roli a Petry Špalkové jako Klytaiméstry. Patos a tíseň brutálního příběhu z antického času dolehne na diváky, je na každém, zda prošumí kolem, nebo vtáhnou.
Helena Grégrová  70 %
15.4.2018 | 1528 hodnocení
+ souhlasím
75 %. Působivě přímočará inscenace, v níž síla nezvratitelných osudových předurčení, zrady, viny a trestu rezonuje především silou slov pronášených bez patetických kudrlinek, což umocňuje jejich nadčasovost. Nadčasovost nebezpečí nad bezprávím přivíraných očí. Výborné Eva Hacurová a Petra Špalková.
Jan Pařízek  90 %  Tip Jan Pařízek
15.4.2018 | 830 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Byť samotný Sofoklésův text mi nepřijde sám o sobě nějak geniální, tak musím přiznat, že toto zpracování mě opravdu zasáhlo. Jednoduchá syrová scéna, výborná zvuková kulisa, skvěle sladěný ženský chór v podání K. Sedláčkové-Oltové, M. Turkové a M. Zimové. A nad tím vším potom excelentní výkon E. Hacurové v titulní roli. To vše z toho pro mě učinilo velice působivou inscenaci a doslova mě to pohltilo od začátku do konce. Po delší době jsem opět zažil intenzivní divadelní zážitek. Děkuji a tleskám.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Ssnneekk  90 %
10.1.2022 | 12 hodnocení
+ souhlasím
Fantastický herecký výkon Evy Hacurové a celkové pojetí scény. Příběh je velmi podmanivý a tíživý a i v modernosti naplňuje původní příběh.
Fantastické představení a výkony ostatních herců.
Radarrius  80 %
16.10.2021 | 39 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé herecké výkony, živý text, propojení emocí s hudebním doprovodem, syrová scéna, funkční využití choru. Dohromady vše krásně drží pohromadě a ukazuje, že jsme se jako lidé za ty tisíce let zase tak nezměnili. Jen ti bohové nám do toho tolik nemluví.
Karel1964  70 %
7.6.2021 | 48 hodnocení
+ souhlasím
Herci skvělí, podání také. Sice přeneseno blíže do současnosti, ale jinak klasické zpracování. Ale nějak mě to úplně neoslovilo. Není to chyba hry, asi jsem antickým tragédiím ještě nedorostl.
TomAka  90 %
19.1.2020 | 17 hodnocení
+ souhlasím
Vynikající představení s výbornými hereckými výkony a úžasně nápaditou režií. Dal bych 100%, ale Orestés mi přece jen trochu neseděl, těžko říct proč. Celkově velmi silný zážitek s dějem, který je v mnoha ohledech velmi aktuální.
Margaret  70 %
1.1.2020 | 105 hodnocení
+ souhlasím
Skvělá Eva Hacurová - budoucí hvězda.
Psychoklara  70 %
8.11.2019 | 39 hodnocení
+ souhlasím
Hodina a čtvrt solidní deprese a brilantního výkonu Evy Hacurové a Petry Špalkové. Zajímavá scéna a hra se zvuky, jen chór mi trochu lezl na nervy (znělo to jako mše). Nelehké téma zpracované aktuálním způsobem a přesto s úctou k historii.

Pavel Neškudla byl zřejmě v indispozici, jinak si nedovedu vysvětlit, proč na nás pořád cenil horní zuby jako antická veverka na oříšek :).
Maruš Staňková  80 %
20.6.2019 | 41 hodnocení
+ souhlasím
Tradičně vynikající moderní inscenace Hany Burešové, která dramaturgicky navazuje na Faidru. 20% dávám dolů za opětovně upachtěně snaživý výkon M. Poulové.
LavinieCamui  80 %
16.6.2019 | 635 hodnocení
+ souhlasím
Výborné moderní zpracování antické tragédie. Krásně rytmizované chórem.
Kuba_r  60 %
16.6.2019 | 100 hodnocení
+ souhlasím
Plus 10% za skvělý výkon Petry Špalkové. Jinak se to se mnou míjelo. Celé představení mi přišlo přepjaté a exaltované a herci v té stylizaci těžko uvěřitelní, neživí...
R.JELEN.21  60 %
13.6.2019 | 199 hodnocení
+ souhlasím
Všichni určitě budeme souhlasit, že výkon Evy Hacurové je skvělý, že pojetí scény je nevšední a vytváří zvláštní spojení s divákem, že zahrané je to krásně. Přesto mě tam něco chybí, nějaký puzzlik prostě nezapadl tam kam měl a neumím to úplně vysvětlit.
Mora  80 %
8.6.2019 | 140 hodnocení
+ souhlasím
Opravdu výjimečné herecké výkony E.Hacurové a P. Špalkové. Hudební stránka inscenace mě místy spíš rušila. Kdyby byla trochu umírněnější, dala bych asi i 90 %
Janinka123  80 %
31.5.2019 | 133 hodnocení
+ souhlasím
Zejména oceňuji výkon Evy Hacurové a netradiční zvukový doprovod.
Gimli35  80 %
31.5.2019 | 160 hodnocení
+ souhlasím
Eva Hacurová byla (oprávněně!) pochválena mnohokrát, kromě ní však musím vyzdvihnout i Jana Vondráčka, z jehož monologu popisujícího Orestovu smrt naskakuje husí kůže. Jinak se samozřejmě přidávám ke všeobecné chvále inscenace.
Michal1982  90 %
24.4.2019 | 124 hodnocení
+ souhlasím
Výjimečný výkon Evy Hacurové, krátký ale přesto fenomenální vstup Petry Špalkové. Krásný chór, jemuž to ladilo. Vynikající syrová scéna s plechovými vraty. To vše doprovázeno hudebním podkresem naživo.
To vše vychutnáno téměř z forbíny. Paráda.
Monulinka  80 %
5.3.2019 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Není nutno bát se antiky, v Dlouhé se povedla zpracovat výborně. Vyzdvihnu hudební složku s chóry a herecké výkony především dámské části souboru v čele se skvělou E. Hacurovou. Dobrý nápad byl také přisunout diváky blíž dění.
Jerman  80 %
22.2.2019 | 106 hodnocení
+ souhlasím
Další velmi podařená režie Hany Burešové (ona snad neumí jinak) s využitím chóru a působivého zvukového doprovodu. A hlavně výkony hereček by se zde měly vyzdvihnout (Hacurová tvrdohlavá disidentka Elektra, Poulová její sestra přizpůsobivá konformistka a Špalková zatrpklá Klytaimnestra). Zredukované komorní skloněné hlediště dovolí divákovi lepší vhled do dramatu.
Vladimír Rogalewicz  70 %
21.2.2019 | 719 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Formálně dokonalé. Spíš obraz než divadlo, a navíc geniálně doplněný Alešem Březinou hudební (nebo spíš zvukovou) složkou. Herecky zejména úžasný chór, Eva Hacurová i Petra Špalková jako obvykle skvělé. Vše ale hodnotím akademicky, představení zůstává chladné (i přes maximální snahu dua Otčenášek-Burešová). Ten příběh je nám dnes vzdálený a citově těžko zasáhne.
KatZen  90 %
7.1.2019 | 34 hodnocení
+ souhlasím
úúúžasná Hacurka. Zaplať pánbůh, že máme i mladé herečky, které jsou talentované a dostávají příležitosti!
Mart  80 %
19.10.2018 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Povedené. Po všech stránkách.
BarboraSalome  90 %
28.9.2018 | 43 hodnocení
+ souhlasím
Skvostné zpracování Sofoklova textu. Nádhera. Brilantní Eva Hacurová. Přesná scéna.
Michvon  80 %
6.8.2018 | 193 hodnocení
+ souhlasím
Eva Hacurová je famózní. Ta slečna si mě podmaňuje s každou další rolí víc a víc. Povedená zvuková i vizuální stránka, výborný chór, skvělá Špalková.
Kateřina Vodáková  70 %
12.6.2018 | 139 hodnocení
+ souhlasím
Velmi zvláštní počin. E. Hacurová je pro mne největší objev mezi mladými herečkami za poslední roky. Zaslouží si se více prosadit do povědomí veřejnosti a doufám, že získá Thálie.
Mondi.h  100 %
22.5.2018 | 31 hodnocení
+ souhlasím
Úžasná Eva Hacurová. Je to velký netradiční zážitek.
Jirkan  80 %
22.5.2018 | 564 hodnocení
+ souhlasím
22.5. 2018 (85%): Divadelní blaho podpořeno netradičním řešením prostoru. Soubor opět dokazuje, že umí nejen hrát, ale i hudebně je dost založený. Herecké výkony jsou takové, že žádná z postav vám pak zpětně nezapadne v paměti (ovšem Petra Špalková je dvojnásob nezapomenutelná). Vizuální a zvuková stránka této inscenace mne bavila tolik, že jsem spíše litoval, že je to tak krátké. (A zase jsme u tématu většího množství antiky na našich jevištích...)
Plšík  70 %
15.5.2018 | 713 hodnocení
+ souhlasím
75%
JirkaS  90 %
16.4.2018 | 258 hodnocení
+ souhlasím
Jednoduché a účelné provedení antické tragédie v příjemně stravitelné délce s bonusem v podobě sedadel na forbíně, což diváky přibližuje celé té tragédii mnohem blíže a vtahuje je tak nebezpečně blízko konfliktu, jehož pozvolná, ale o to tísnivější gradace se jeví velice reálná, na čemž mají zásluhu především kvalitní herecké výkony. Eva Hacurová, Jan Vondráček, Petra Špalková, dokonale secvičený chór, to je prostě balzám na divákovu duši. Bez přehrávání, zato věrohodně zahraná tragédie. Pěkné na pohled, ale mé nitro zůstalo nezasaženo emocemi. I proto nemohu dát plné hodnocení. /15.4.2018/
Ba-jo  90 %
5.4.2018 | 230 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Je tomu 20 let, co jsem viděl Sofoklovu Élektru poprvé, jako jedno z prvních divadelních představení v mém životě, bylo tomu tak v ústeckém Činoheráku a byl jsem ohromen a u vytržení. Včera jsem viděl Élektru v Dlouhé a dostavil se u mě stejně silný pocit, za který jsem velmi vděčen. Bravurně režijně, scénicky, hudebně a herecky zvládnutá klasika, která je i za ty stovky let stále univerzálně platná i dnes. Doslova mrazivý koncert improvizovaného antického orchestru pod taktovkou ústřední a skvělé E. Hacurové. Divadlo v Dlouhé drží laťku stále a dlouhodobě proklatě vysoko!
J.anek  100 %
24.3.2018 | 405 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Silná jevištní báseň, v níž jsou slovo a jeho tón hlavní zbraní. Eva Hacurová je pevným středobodem všeho dění. Její morální postoj je krutě aktuální. Hraje se totiž o strachu z mocných. O strachu pojmenovávat věci pravými jmény. O strachu z pravdy. A tedy o naší současnosti.
Hacurová váží patos na lékařských vahách. Umožňuje spoluprožívat tu hrůzu, ten hnus, ve kterém musí(me) žít. Pomáhá jí sbor - gesty, skvělými voicebandy, hudbou, zvuky, výkřiky. Práce Hany Burešové a Štěpána Otčenáška se Sofoklovým textem je jednoduše geniální. V komorně zmenšeném prostoru v Dlouhé se stal zázrak.
Jaroslavz  30 %
22.3.2018 | 50 hodnocení
+ souhlasím
Patos. Prázdnota. Prach. Proč a nač se to hraje?
Ivelly  90 %
22.3.2018 | 34 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Vynikající Eva Hacurová a Marie Poulová. Velmi silný monolog - vypravení příběhu o smrti Orestése od pana Vondráčka. Velmi povedena až mrazivá "hudba" a Chór. Moc dobrý.
Eviik  90 %
22.3.2018 | 288 hodnocení
+ souhlasím
Viděno na předpremiéře. Moc se mi líbilo celkové pojetí hry od scény, přes hudebně-ruchařskou složku až po kostýmy. Nemůžu nevyzdvihnout Evu Hacurovou v hlavní roli, která hraje opravdu skvěle, a rovněž zbytek ansámblu, který zvládá obstarávat i výše zmíněný zvukový doprovod. Chválím také příjemnou délku představení, které se tak vyhnulo zbytečně zdlouhavým pasážím.
Freebird  90 %
22.3.2018 | 51 hodnocení
+ souhlasím
Vynikající herecké výkony a skvělý zvukový doprovod. Vše do sebe zapadá a vytváří potřebnou atmosféru.
Flambeau  100 %
21.2.2019 | 3 hodnocení
+ souhlasím
Absolutní divadlo, až na krev. Bravo všem tvůrcům (režii, M. Poulové, J. Vondráčkovi, P. Neškudlovi, chóru, hudbě ...), zvláštní bravo E. Hacurové.
Divačka02  80 %
7.5.2022 | 13 hodnocení
Birter  80 %
19.10.2021 | 172 hodnocení
Šípal  40 %
2.10.2021 | 140 hodnocení
Rehor  60 %
29.2.2020 | 12 hodnocení
MMK  60 %
21.10.2019 | 133 hodnocení
Frankovka  90 %
16.10.2019 | 247 hodnocení
Kastan42  70 %
16.7.2019 | 50 hodnocení
Ctíba  80 %
28.5.2019 | 61 hodnocení
Paya888  90 %
1.5.2019 | 305 hodnocení
Barbora23  60 %
14.3.2019 | 42 hodnocení
Xcepek  70 %
10.3.2019 | 621 hodnocení
Vladislavka  70 %
9.3.2019 | 131 hodnocení
Lovin  80 %
4.3.2019 | 241 hodnocení
MikulaF  70 %
7.1.2019 | 55 hodnocení
Proda  90 %
15.5.2018 | 21 hodnocení
Marie friedlova  70 %
4.4.2018 | 73 hodnocení
Slavek53  60 %
26.3.2018 | 85 hodnocení
Hacko  90 %
25.3.2018 | 66 hodnocení
Suzana  50 %
23.3.2018 | 309 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.