Blog redakce i-divadla

Dva fanatici v jednom
vydáno: 1.5.2023, Lukáš Dubský

Probíhající válka na Ukrajině a nedávná covidová pandemie vytvářejí ideální podhoubí pro uvedení Bílé nemoci. Režisér Michal Dočekal s dramaturgyní Barborou Hančilovou se v Divadle ABC prozřetelně rozhodli pokrátit dialogy vedlejších postav, a tím dát inscenaci Čapkovy hry slušné tempo.

Místo klasických dialogů nabízejí operní vsuvky zpívané v latině. Důvod tohoto řešení mi zůstal utajen, ale působí to efektně, takže proč ne. Ostatně hudba Ivana Achera je na celé inscenaci asi tím nejlepším, i vizuální řešení scény v krvavě rudé barvě je docela podmanivé.

Inscenační tým se rozhodl ozvláštnit hru přidanými citáty z dobového tisku či dopisů, které zdůrazňují polemiku, jež Bílá nemoc při svém prvním uvedení vyvolala. Tyto zcizovací prvky ovšem nenabízí žádnou výraznější nadstavbu toho, co je uvedeno v programu.

Obsadit role doktora Galéna a Maršála jedním hercem dává jistou logiku, jelikož jsou to vlastně dvě strany téže mince. Oba jsou fanaticky zapálení pro svou věc, jeden věří ve válku, druhý chce prosadit trvalý mír doslova přes mrtvoly. Nakonec se ale toto řešení neukazuje jako příliš šťastné. Miroslav Donutil celkem slušně zvládá úlohu doktora Galéna, který je v jeho podání unaveným mužem, jemuž chybí schopnosti přesvědčovat lidi o své pravdě, ale má v sobě zaťatost, jež mu dovoluje odolávat nátlaku okolí. Jako Maršál je ovšem Donutil o poznání méně uvěřitelný, nepůsobí jako charismatický politik, který fanatizuje davy. Důležitý dialog Galéna s Maršálem realizovaný jako videohovor sice je v době epidemie vážné nemoci logicky odůvodnitelný, ale divadelně toto řešení pokulhává a místy vzbuzuje i smích.

Ostatní herci jsou obsazeni do několika rolí, v nichž nemají moc času se zabydlet, příliš mi není jasné, proč Eva Salzmannová hraje mužskou roli Barona Krüga a Milan Kačmarčík zase ztvárňuje Matku.

Na Dočekalovu inscenaci se dobře kouká, nenudí a nabídne i několik silných scén, ale jako celek mě emocionálně minula. V ABC se zdaleka nepodařilo vytěžit Karla Čapka tak dobře jako loni v brněnské Redutě Štěpánu Páclovi inscenací Matky.


Tento blog vyjadřuje stanovisko jeho autora, nikoli celé redakce.

Další články tohoto redaktora na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.