Studio Hrdinů
Thomas Bernhard
Zdání klame
Premiéra: 24.3.2019 | 1:00x
Překlad: Jaroslav Bílý, Josef Balvín. Scéna: Eliška Brtnická, Jan Horák, Michal Pěchouček. Kostýmy: Tereza Kopecká. Hudba: Natálie Pleváková. Choreografie: Eliška Brtnická. Dramaturgie a režie: Jan Horák, Michal Pěchouček.
Poslední uvedení: únor 2022.
Poslední uvedení: únor 2022.
Hra tématizující silnou až autobiografickou linii, ve které má hlavní roli umělec zahnaný do lidské i umělecké slepé uličky. Vede zápas s osamělostí a sebezničujícím nedosažitelným perfekcionismem. Interpretace hry záměrně obchází předepsaný dialog stárnoucích bratrů – žongléra a herce. Divák se tu setkává s postavami výrazně mladšího věku – jedna je reálná a reprezentuje svět činohry, druhá symbolická a přichází ze světa fyzického divadla...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení (9)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 50 %
2.3.2020 | 1919 hodnocení
+ souhlasím
Z původní Bernhardovy hry použili inscenátoři jen její část. Rezignovali na dialog dvou bratrů a postavili model na oddělených monolozích svěřených jednomu herci v odlišných kostýmech. V části představení převládnou bezeslovné akce na scénicky dominantní konstrukci, po níž se pohybuje artistka společně s hercem. Práce s prostorem a světlem je precizní. Pokud divák přijde s informací, že herec ztvární oba bratry, měl by se zorientovat i v souvislostech. Nepodařilo se však příliš docílit souznění činoherní a pohybové části, která navíc plně nevykompenzovala to, co z Bernhardova textu nezaznělo.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
V_M 70 %
13.2.2022 | 36 hodnocení
+ souhlasím
S obsahem dramatu ani hereckým výkonem hlavního protagonisty jsem se tak trochu minul. Netušil jsem, že Bernhard má i takhle (v první půli) hysterickou polohou a polohu tak nešťavnatou, bezkrevnou (to v půli druhé). V prostředku představení mě však velmi zaujala - jak to vlastně vyjádřit? - pohybově-hudebně-prostorová inscenace (jež pak v té pohybové rovině navázané na kovovou konstrukci v jevišti pokračovala i v druhé půlce); a pak samozřejmě působivá minimalistická scénografie a nápad obecně. To pro mě celý kus v podstatě zachránilo a ve výsledku jej vnímám jako obohacující.
Valmez 50 %
13.2.2022 | 421 hodnocení
+ souhlasím
50na50. První část mě nadchla více, ale akrobacie neměla chybu.
Viděno na derniéře.
Viděno na derniéře.
Michal1982 60 %
25.2.2020 | 139 hodnocení
+ souhlasím
Přišel jsem "připraven" po přečtení několika recenzí. Musím souhlasit, že první půlka - monolog - mě zasáhla více. Ivan Lupták především v první půli dostál svých hereckých kvalit. Ve druhé části se pro mě hra tak nějak rozmělnila a ztratila na tempu, chvílemi jsem ztrácel pozornost. Musím ocenit akrobatické výkony Elišky Brtnické. Za mě slabší nadprůměr.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.