Recenze: Cyril a Metoděj ve světové premiéře pod širým nebem

Scénář: Stanislav Slovák, Petr Štěpán, Jan Šotkovský
Scéna: Jaroslav Milfajt
Kostýmy: Andrea Kučerová, Eliška Ondráčková
Hudba: Karel Albrecht
Hrají: Viktor Skála, Ladislav Kolář, Vojtěch Blahuta, Jakub Zedníček, Eliška Skálová, Zdeněk Junák, Alan Novotný, Jakub Uličník, Josef Jurásek, Tomáš Sagher, Jan Apolenář a jiní.

"Inscenace srozumitelně črtá malému i velkému publiku příběh a skvěle nahradí i hodinu dějepisu."

Letos si připomínáme 1 150. výročí příchodu Cyrila a Metoděje na Velkou Moravu. Městské divadlo Brno (MdB) si na počest tohoto výročí připravilo světovou premiéru inscenace Cyril a Metoděj, která se uskutečnila 22. června 2013 pod širým nebem v prostorách Biskupského dvora v Brně.
Osudy Cyrila a Metoděje

Osudy slovanských bratří Cyrila a Metoděje, kteří přišli ze Soluně na Velkou Moravu šířit písmo a víru ve srozumitelném jazyce, patří k významným okamžikům českých dějin.

Tvůrci inscenace se nezaměřili na celkové životopisy obou světců, ale spíše věnovali prostor posledním několika společným létům obou bratří v době, kdy byli pozváni na Velkou Moravu a jejich působení u nás. Velkomoravská mise je v podání MdB prezentována jako výpravné historické drama opředené moudrostí a příběhem písma, které zde sehrálo důležitou roli.

Příběh velkomoravské mise i lásky
Druhou dějovou linku tvoří příběhy bratrů Svojmíra a Vojslava, kteří dokreslují pozadí historických událostí. V žádném historickém příběhu nesmí chybět intriky, boj o moc a samozřejmě také láska. Svojmír, introvertní mladík, se svým výbušným bratrem Vojslavem jsou vysláni velkomoravským knížetem Rostislavem s družinou do Byzantské říše jako doprovod věrozvěstů na jejich cestě na Moravu.

Svojmír se sblíží s bratrem Konstantinem a pozvolna opouští svou lásku Vesnu, aby se vydal na kněžskou dráhu. Zhrzený Vojslav, kterého Vesna odmítá, nastupuje vojenskou kariéru a při své touze po úspěchu se zaplete i s nepřáteli. Slovanští bratři mezitím bojují o uznání jejich písma, sloužení mší ve staroslověnštině a o vzdělanost, jak s omezeností nepřátelských Germánů, tak i záští a závistí místních lidí. Mise však musí splnit svůj cíl...

Čarovná hudba a balet s činohrou pod širým nebem

Venkovní prostředí Biskupského dvora nabízí dostatek prostoru. Všechen děj se odvíjí na látkou potažených kvádrech, které tvoří budovy, přírodní kulisy nebo interiér královského paláce. „Přestavbu" kulis zajišťuje za doprovodu výborné hudby Karla Albrechta sbor žen v bílých šatech s baletními čísly, které nevtíravě kombinují balet s činohrou. Vize, jak jsou ženy pojmenovány, však nejen vyplňují lichý prostor, ale také zhmotňují i sny a představy a myšlenky obou světců nebo meditativní nálady Svojmíra. Vize zvyšují emotivitu celého děje a dodávají mu snově meditativní nádech.

Kostýmy Andrey Kučerové a Elišky Ondráčkové svou práci odvádějí velmi dobře. Díky nim se divák s lehkostí přenese do doby o několik set let zpět v čase.

Bratři i milenci v pozadí historie
Z hereckých výkonů jmenujme prvotně ústřední dvojici velkomoravských bratří. Viktor Skála (Konstantin) a Ladislav Kolář (Metoděj) své role ztvárnili s noblesou a nelze jim nic vytknout. Vojtěch Blahuta jako introvertní Svojmír, který plánuje kněžskou kariéru spolu s Jakubem Zedníčkem v roli výbušného válečníka Vojslava, zde dobře sehrají protikladné povahy. A jejich vztah k pohanské dívce Vesně (Eliška Skálová) zde dodává celému příběhu potřebný spád. Pobaví i Alan Novotný v roli bodrého sluhy Bojka.

Hodnocení
Inscenace si po celou dobu udržuje příběh, neutápí se detailech a podtrhuje historický význam příchodu Cyrila a Metoděje na Velkou Moravu. Soluňští bratři jsou zde vykresleni civilně, bez zbytečných příkras, jako obyčejní lidé s neobyčejným posláním.
Druhá linka - milostný příběh trojúhelníku Svojmír – Vojslav – Vesna zase do duchovního historického děje vnáší lidský rozměr a nechybějí ani intriky typické pro boj o moc. Autoři inscenace se drží důležitých historických okamžiků, které zapříčinily příchod bratrů na Moravu, ale na druhou stranu se nebrání ani vlastní interpretaci.

Významnou roli sehrává v ději písmo – jako mocná zbraň přinášející vzdělání, ale také i ničivá síla psaného slova, která může i zabíjet. Silnou částí příběhu je obhajoba učení obou bratrů v Římě, které nezlomila ani nemoc nebo politická zvůle.

Cyril a Metoděj přivádějí na divadelní prkna svěží vyprávění s aktuální tematikou spojenou s výročím příchodů slovanských bratří na Velkou Moravu. Tuto kombinaci navíc umocňuje atmosféra v prostorách Biskupského dvora a nabízí silný příběh významného milníku českých dějin a nevtíravě a důstojně oslaví toto výročí. Tým Šotkovský, Slovák a Štěpán se tedy opětovně osvědčil. Inscenace srozumitelně črtá malému i velkému publiku příběh a skvěle nahradí i hodinu dějepisu.