Zpráva

Akcent 2014
vydáno: 10.11.2014
Osudy protagonistů a obětí vlády vojenské junty v Argentině, návod k přípravě pizzy v izolované Severní Koreji, konfrontaci berlínských dcer a matek, ale i příběhy obyvatel malého východočeského města Kostelce nad Orlicí, hospodskou tancovačku či pět autentických pohledů na život na sídlišti Černý most.

Od 20. listopadu se v Divadle Archa v rámci festivalu AKCENT představí přední zahraniční a domácí tvůrci, kteří se věnují dokumentárnímu divadlu. Festival expanduje i mimo Prahu - tři představení z programu se letos odehrají i v Plzni v rámci Plzeň 2015 – Evropské hlavní město kultury.


„Vybíráme tvůrce, kteří usilují o bezprostřední a nealegorickou reflexi společenského dění, aktuálně například otázku života před válkou a po válce,“ říká ředitelka festivalu AKCENT Jana Svobodová.

Příspěvkem k tomuto tématu bude filmový dokument o divadelním představení režiséra Milo Rau nazvaný Hate Radio, který festival otevře.„Hate Radio pojednává o tom, jak se program rozhlasového vysílání plný pop-music, sportovních přenosů a zpráv mění v laboratoř rasistické ideologie,“ přibližuje Svobodová. Na projekci naváže diskuzní fórum Před válkou a po válce o roli kultury a umění v době válečného nebezpečí i možnostech vyrovnání s traumatickou historií.

Mezi objevy a lahůdky letošního Akcentu patří hostování korejského vizuálního umělce a aktivisty Kima Hwanga. Jeho filmově – divadelní performance Pizza pro národ (Pizza for the people) napoví jak naučit Severokorejce péct si vlastní pizzu, ale i způsob jak lze prostřednictvím čínských pašeráků nabourat kulturní bariéry jedné z nejvíce izolovaných zemí současnosti, Severní Koreje.

Berlínský tvůrčí kolektiv She She Pop přiváží na festival Akcent hit letošní berlínské divadelní sezóny, který vytvořili spolu se svými matkami - inscenaci Jarní oběti (Svěcení jara). Oblíbený soubor se do Divadla Archa vrací potřetí - tentokrát s otázkou ženské oběti v rodině a ve společnosti. Inscenace Jarní oběti (Svěcení jara) vznikla v koprodukci Divadla Archa a obě reprízy jsou uváděny ve spolupráci s dalším koproducentem, Pražským divadelním festivalem německého jazyka.

Na festival Akcent se v letošním roce vrací i argentinská scénáristka, režisérka a hudebnice Lola Arias, která proslula mimo jiné spoluprácí se členy Rimini Protokoll. Lola Arias uvede inscenaci Můj život potom / Mi vida después. Diváci budou moci porovnat osudy protagonistů a obětí vlády vojenské junty v Argentině očima jejich dětí, dnešních třicátníků. „Podobně jako v chilském představení Rok, kdy jsem se narodil, který uvedl Akcent loni, i zde šest účinkujících, narozených v sedmdesátých a na počátku osmdesátých let, rekonstruuje mládí svých rodičů z fotografií, dopisů, magnetofonových pásků, použitého oblečení, příběhů a zapadlých vzpomínek. Můj život poté se pohybuje na hranici reality a fikce. Je pokusem o setkání dvou generací na křižovatce národních dějin a soukromých příběhů,“ říká Jana Svobodová

„Festival Akcent vytváří prostředí pro nová setkání a umožňuje kombinovat zkušenosti umělců z různých konců světa od Argentiny po Koreu,“ doplňuje Svobodová. Příležitost k setkání a tvůrčí výměně nabídne i kulatý stůl Manipulace v dokumentárním filmu/manipulace v dokumentárním divadle - o etických hranicích při práci s autentickými protagonisty za účasti filmových a divadelních dokumentaristů.

„Lidé se mění, dechovka zůstává“ zní podtitul inscenace Dechovka, kterou na základě skutečných poválečných událostí v Dobroníně na Jihlavsku vytvořil Jiří Havelka a Karel F. Tománek s více než dvaceti pěti herci, hudebníky a tanečníky. Diváci usazení v sále Baráčnické rychty prožijí historii doslova na vlastní kůži. Dechovka byla oceněna jako nejlepší inscenace v kategorii Alternativní divadlo v Cenách Divadelních novin.

Z vlastní produkce uvede Divadlo Archa představení vadí-nevadí.cz Jany Svobodové a Philippa Schenkera, jež vznikalo skoro dva roky v Kostelci nad Orlicí. V tomto malém východočeském městě vedle sebe žijí tři společenství, čeští starousedlíci, Romové a cizinci v místním uprchlickém táboře. Tým divadla spolu s reprezentanty všech těchto skupin vytvořil emotivní divadelní obraz života v obyčejném městě. Po představení následuje debata pořádaná ve spolupráci s organizací Člověk v tísni.

Akcent zavede diváky se i na pražské sídliště Černý most. Projekt Barbory Schneiderové Sídliště z plechu, v němž účinkují lidé, jejichž domovem jsou ulice a paneláky nabídne pět různých pohledů na život na předměstí.

Českým příspěvkem k tématu Severní Koreji bude multimediální scénická montáž Alexe Švamberka Akce K, jež je založena na osobních vzpomínkách autorových rodičů a dalších pamětníků, kteří se účastnili mírové mise po skončení korejské války.

V prostorách Divadla Archa proběhne během festivalu unikátní instalace "Souvenir shop 2" výtvarnice Elišky Vrbové. Instalace, která funguje jako juke box, nabídne namísto oblíbeného songu pamětnická vyprávění kladenských horníků nebo krušnohorských babiček.

Kapela s příběhem Allstar Refjúdží Band uzavře festival tancovačkou. Hudební aranže Michaela Romanyshyna mají v kontrastu k textům písní a k osudům jejich autorů razanci, která jistě nenechá nikoho v klidu sedět.

zdroj zprávy: Magdalena Štefanová