Blog uživatelů i-divadla

TŘI KNIŽNÍ TIPY
vydáno: 29.4.2011, Dušan Hübl
Tentokrát se nehodlám věnovat žádné zhlédnuté inscenaci, ale rád bych návštěvníky tohoto webu upozornil na zajímavé knížky z produkce Edičního střediska Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Bohužel informovanost o vydávané divadelní literatuře není příliš dobrá a nedávné uzavření knihkupectví Prospero v budově Divadelního ústavu v Praze situaci ještě zhoršilo. Momentálně prostě schází místo, kde by byly k mání všechny dostupné české publikace s divadelní tematikou. Takže alespoň základní informace o záslužném brněnském edičním počinu. Začátkem března se v divadle Husa na provázku odehrál křest tří knih, vydaných v závěru roku 2010. Troufnu si tvrdit, že každý, kdo se zajímá hlouběji o historii Husy na provázku, by se s nimi měl seznámit.

Bořivoj Srba nazval svou obsáhlou monografii (660 stran, cena 450 Kč) Vykročila husa a vzala člověka na procházku. Pojď! Jde o první komplexní zmapování období vzniku a prvních let fungování Husy na provázku (1967 – 1972). Začíná inscenacemi absolventského ročníku JAMU (ještě ve studiu Marta), který divadlo později založil, pokračuje tvorbou Mahenova nedivadla Husa na provázku, jež na amatérské bázi působilo při Domě umění města Brna, a končí rokem 1972, na jehož počátku divadlo po mnoha obstrukcích ze strany úřadů získalo profesionální statut a kompromisní název Divadlo na provázku. Kniha kromě základních informací o vzniku divadla obsahuje obecnější studie o historických zdrojích a dobových souvislostech jeho činnosti, osobní vzpomínky přímých aktérů tehdejších událostí, a hlavně až neuvěřitelně bohatý dokumentační materiál. Počínaje podstatnými informacemi o všech inscenacích, které v tomto období v divadle vznikly, přes dokumentaci jejich soudobých ohlasů a velké množství unikátních fotografií až po reprodukce tiskových materiálů divadla a úředních dokumentů z doby, kdy se rozhodovalo o jeho existenci. Pro poznání zdrojů a východisek, z nichž pak divadlo čerpalo během své již skoro pětačtyřicetileté existence, jde o nenahraditelný a nedocenitelný pramen.

Další dvě publikace přinášejí zasvěcené studie a obsáhlou dokumentaci ke dvěma významným starším inscenacím Divadla na provázku. Petr Oslzlý sestavil sborník nazvaný Commedia dell’arte Divadla na provázku (1974 – 1985) s podtitulem Analýza, rekonstrukce, dokumentace inscenace režiséra Petra Scherhaufera & Harlekýna Boleslava Polívky (284 stran, 170 Kč). Kniha zachycuje vznik této nejhranější inscenace v celých dějinách Husy na provázku a její vývoj od původní podoby dvou samostatných epizod tvořících jedno představení (podle původní představy měli diváci vždy volit dvě z osmi nabízených) až k výslednému tvaru scénáře, který vznikl v roce 1981 jejich propojením do jednoho celku. Doprovod tvoří obrovské množství fotografií Jefa Kratochvíla, reprodukce tiskovin v grafickém designu scénografa inscenace Dušana Ždímala, rekonstruované scénáře dvou nejhranějších epizod a pozdější propojené verze, dobové recenze z domácích zdrojů i z vystoupení v zahraničí a dokumentace účasti na mnoha významných festivalech. Tato inscenace byla totiž prakticky prvním dílem divadla, s nímž bylo konečně „vypuštěno“ i za hranice, včetně západního směru, takže dostalo možnost porovnat svou práci se špičkovými alternativními divadly jinde ve světě a navázat s nimi spolupráci.

Inscenaci jen o málo mladší (1976) je věnována studie Kláry Hanákové Na pohádku máje. Analýza a rekonstrukce inscenace Zdeňka Pospíšila v Divadle na provázku (136 stran, cena 130 Kč). Za největší přínos této publikace považuji to, že se asi jako první podrobně věnuje dílu jednoho z hlavních zakladatelů Husy na provázku, později neprávem poněkud pozapomenutého, ať již vinou emigrace nebo tragického osudu po návratu zpět. Zdeněk Pospíšil totiž ve své době vytvořil některé z těch nejznámějších a nejvýraznějších inscenací divadla, a navíc svým jménem pokrýval tehdy zakázaného Milana Uhdeho a umožnil tak inscenování jeho scénářů (mimo jiné i hry Na pohádku máje). Jinak lze o knize říci totéž jako o Commedii dell´arte: vynikající bohatá dokumentace, doplněná navíc o DVD s unikátním audiozáznamem představení z archivu Bořivoje Srby, rekonstrukcí scény Jozefa Cillera (hrála v inscenaci velmi důležitou roli) v podobě 3D vizualizace, s citacemi recenzí, reprodukcemi fotografií, tiskovin atd.

Prostě brněnská vydavatelská žeň z konce minulého roku se opravdu nadmíru vydařila. Zájemce o uvedené a doporučené publikace odkazuji na e-shop Edičního střediska JAMU.

E-shop JAMU 

Další články tohoto uživatele na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.