Blog uživatelů i-divadla

Rachel, jde ti o život!
vydáno: 4.6.2023, Emanuel Flame

Přemítám, kde HDK udělalo chybu. V představení mi chyběl jakýsi wow-efekt. Vzpomínám na představení ve vídeňském Ronacheru - vskutku bomba - prvotní vstup řval na plný kule, dech mi vyrazil light design, a závěrečné "I Will Always Love You" bralo dech.

Cítím, že režie pana Procházky už nemůže ničím překvapit, již po několik sezon stále to samé. Pražský Bodyguard by mi udělal radost, pokud by byl umístěn na komorní scénu. Problematické je samotné libreto, kde v podstatě není, co hrát. Délka představení je 2 hodiny a 10 minut, vč. přestávky a děkovačky, přátelé.

Je jasné, že první české nastudování je postaveno především na pěveckých výstupech Rachel - v neděli 4. 6. 2023 - Eva Burešová a její sestry Nicki - Dasha! Obě výborné! Dashe díky za "Saving All My Love"...

Tady bych se možná zastavil nad překládáním písní jukebox muzikálů... Co požaduje licence? Co požaduje divák? Ve Vídni byly písně interpretovány v anglickém originále. Dochází pak úsměvným "lepencům" - např. "Jsem totiž Queen of the Night". Ovšem toho si lze u překladů Adama Nováka všimnout i nastudování "Mamma Mia" - "Zase jsi Dancing Queen - bez zábran, máš zase sedmnáct" Těmhle královnám to prostě nesvědčí. A hrozně mi vadí "I’m Every Woman".

Eva Burešová, pojala Rachel Marron jako velkou pěveckou star, milující matku syna Fletchera, jež si zprvu neuvědomuje rizika, která jí hrozí, pokud bude ignorovat vzkazy Stalkera. Její tým jí najme bodyguarda, kterého ona odmítá - vždy to zvládli bez něj, tak proč teď? Při koncertu v klubu Mayan je však riziku vystavena napřímo a je tak vděčná, že ji bodyguard Frank Farmer zachrání. To na ni udělá ohromný dojem. Zamiluje se. Roztaje a své city vyznává písní "I Wanna Run to You". Následně jej zve na rande, při kterém jsme svědky prohrané sázky, kdy musí Frank "zpívat". Jinak je jeho role činoherní.
Rachel žije se svou sestrou Nicki, také zpěvačkou, avšak neúspěšnou, protože Rachel je ta star! Frank udělá dojem i na ni a rázem se do něj zamiluje. Časem pozná, že už je pozdě - Frank je v Rachelině loži. Nicki se musí smířit, že je zase ta druhá, není slavná a nyní nemá ani chlapa, na kterého si myslela. 
Bodyguard Hynek Čermák je přímý, jde rovnou k věci, žádné kecy. Obsazen je vhodně. Někoho může napadnout citelný věkový rozdíl obsazených postav, ale proč ne, láska kvete v každém věku. Je udiven zájmem obou sester a rozumí si s Fletcherem. Frank si uvědomuje, že úlet s Rachel narušuje jeho profesionalitu a chce tak vztah ukončit.
Stalker je v Rachelině domě, mluví s Flatcherem! Důraz na opatření vzroste na kritickou úroveň - musí se přemístit.
Další děj je umístněn ve venkovské chatě, všichni cítí uklidnění. Ne na dlouho. Stalker je v hale - plete si Nicki s Rachel a uškrtí ji! Další rána Rachel neskutečně vyděsí. Vystupování na Oscarech je nemyslitelné, ale to Rachel nechce slyšet - vždyť právě proto žila! Jde, ale připravený Stalker je v sále rovněž, v závěru jejího výstupu na ni míří laserem zbraně, to Frankovu oku neunikne. Výstřel - padá Frank. Výstřely - mrtvý padne Stalker.

Čekal jsem víc od výstupu v klubu Mayan, kde budou jednotlivé písňové výstupy alespoň vizuálně odlišné. 
Představení má obrovský potenciál co se týká svícení, ale koukám, že karlínský inscenační tým je již tak 20 let totožný... Nelze tedy očekávat nezapomenutelný zážitek. 
Poněkud do prázdna vyzněly přípravy Stalkera na útok - vídeňské zpracování nechávala přípravy vyniknout - na scéně stojí herec, který se dívá na šaty, navléká rukavice, připravuje zbraň a na druhé straně jeviště jej vidíme v přímém přenosu - kamerou - v nadživotní velikosti přes celou výšku scény. Ale Praha překvapila Stalkerovým vstupem přes sál, kdy jako kameraman natáčí její výstup.

Dovolím si tvrdit, že představení nikterak nevybočuje - standardní choreografie, standardní svícení, standardní a dostatečná scéna, i když prostor HDK nabízí více. V podstatě ji tvoří patrová prosklená stěna, resp. roh Rachelina domu tvořícího jak interiér, tak exteriér, kam se umístí kuchyňský ostrůvek, klavír, postel - záleží o jaký prostor v dané scéně jde. Dále je tvořena patrovým předělem - který tvoří scény jak nahrávacího studia, tak řady šaten a rovněž je použit pro bar, ve kterém účinkuje Nicki, kam se vždy na podestách přisune sezení. Ve druhé části je děj umístěn mimo jiné do chaty, v porovnání s Vídní, velmi skromné - krokve jsou jen naznačené, avšak útulné.

Kostýmy Michaely Horáčkové Hořejší mají civilnější podobu, žádné výrazné vzory, prosté jednobarevné oblečení. Avšak, co se týká výstupů v jakémkoliv hudebním klubu - vždy vidíme flitry - kostýmy žen se jen blýskají.

IG: @emanuelflame


Další články tohoto uživatele na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.