Blog uživatelů i-divadla

A stále ten Krysař:-)
vydáno: 16.1.2020, Osgood

Kultovní dirty muzikál v novém kabátě má za sebou již více než 150 repríz!

95%

Geniálně přímočará landovská hudba s údernými veršíky v rytmu rýmu sdruženého, střídavého i limerického pranic neztratili na své naléhavosti. Tento v zásadě jednoduchý příběh má stále divákům co říci, vlastně je stále aktuálnější. Zloba, nenávist, lakota, závist, ale také láska, přátelství, víra a hlavně naděje.  Jací jsme a jací bychom mohli být. Je snad všechno předurčeno Osudem? O tom všem je muzikál Krysař.
Představení neuvěřitelně šlape a ve druhé polovině znepokojivě a mrazivě graduje. Rozhodně se nebudete ani chvilku nudit, stále se něco děje a všechno má svůj význam.


Když vztek, jak pára v kotli bez ventilu,
vře a napíná se potají,
přijde muž - má v mlze zahalenou tvář
a tisíc jmen.
I Krysař mu říkají.

Jak to postavili, ušili a zatančili?
Velkolepá patrová scéna je důmyslně propracovaná a veskrze funkční (připomene vychytávky z westendovských hitů jako byl třeba Billy Elliot), smysluplné využití dvou točen a pojezdu se na pražských scénách příliš nevidí. Atmosféru zkaženého a krysami zamořeného městečka se každopádně podařilo navodit dokonale. Celkově výprava se vskutku vydařila, též kostýmy jsou ve své jednoduchosti velmi nápadité, ať už jde o prostinké šedivé jakési kytle a džíny rybářů i dalších živnostníků, či barevné honosné oděvy ostrovanské honorace. Šaty obou sester jsou elegantní a všem děvčatům neuvěřitelně sluší:-) Osud je nositelem obleku vpravdě osudového a též dobrozlácké hadříky jsou vychytané.
Outfit Krysaře tak trochu připomíná legendárního Zaklínače:-)


Samostatnou kapitolou je nová choreografie a primární záměr vytvořit z temného příběhu záležitost velmi taneční. Výsledek je více než uspokojivý. Některým skupinovým choreografiím lze snad vytknout lehkou spartakiádnost (nejvíce mi toto vadilo u skladby Vřed, vím, jedná se o militantní nábor:-), ale stejně...) Celkově však taneční čísla skvěle napomáhají navodit podmanivě temnou náladu. K vrcholům patří všechna vystoupení Dobrozláků, tady je jasně znát přínos Zuzky Havrlantové, která tyto scény brilantně dotvořila k obrazu dokonalému.Nemohu opomenout sugestivní choreografii lidského orloje ve skladbě Krysař a Osud (On si brečí, je to egoista.). Moc pěkné.

Ještě jednu věc bych možná velkolepému tanečnímu pojetí některých scén vytknul, a sice že neznalý divák se snadno nechá okouzlit, ztratí se v příběhu a ne vždy bude chápat, kdo a proč zrovna tahá za nitky. Ztraceno ve vnějším efektu:-)
Nu, také tančící krysy, a že jich je všude plnou, jsou fuj! Toto patří do odpoledního představení v Hybernii. Stejný úlet, jako nechutná psiska v Srdcovém králi.

A kdo v tom všechno hraje?
Přemysl Pálek nehraje. On je. Krysař. Role zcela odlišná od jeho předchozích, vesměs hodně tanečních. Netančí, uhrančivým pohledem skenuje okolí, má rozervanou duši a temně hláškuje. To není lehká úloha. Přemek tohle všechno zvládá bravurně, navíc s velkou pokorou.
K tomu všemu čistě a výrazově přesně zpívá. Emočně to musí být dosti náročné, klobouk i kápi dolů!


Obě alternace Agnes jsou další trefou do temného. Paní Marii Křížové sedí Agnes jak zadeček na hrneček (explicitní výraz je výstižnější). Zpívá skvěle, navíc se povětšinou nenechává strhnout drobným svým nešvarem, a sice potřebou ukázat neskutečnou sílu svého hlasu v plné palbě, což bývá na škodu. Krysařova píšťala by pak byla zcela zbytečná:))) Méně je skoro vždy více a jako Agnes se jí to povětšinou daří ku prospěchu věci:-) Paní Křížová též velice uvěřitelně hraje.  Pamětníkům určitě připomene legendární Lucku Bílou, ovšem herecky zdatnější.
Alternativní Agnes v podání Kateřiny Bohatové dá naopak na Lucii Bílou zcela zapomenout. Tahle nadpozemská zrzka s nádherným hlasem zúročuje své bohaté zkušenosti na divadelních prknech i koncertních pódiích. Dodává postavě krásné ostrovanky zcela nový tajemný rozměr, a když nasadila "Stůj, ty jenž skrýváš tvář, tvůj hlas tě prozradí," dopadl jsem zcela jako nejmenovaný porotce jedné talentové soutěže. Také zimomriavky, boha jeho. Nemám absolutní sluch jako Palo, ale stejně nešlo neslyšet, jak krásné to bylo. Uff. Pro mě je Kačka Bohatová hvězdou nejen tohoto představení.

Zásadní postavou je samozřejmě Osud. A ten jeden s tváří Roberta Jaškówa vládne všem. Neuvěřitelně uvěřitelný charismatický výkon, jeho Osud je úžasně nad věcí a navíc neskutečně bravurně zvládá společnou choregrafii s Dobrozláky, zejména Vypravěčská je skutečnou třešničkou na dortu: "Právě teď spouští zloby stavidla, vyvoláváme spolu strašidla. Hádejte, kam asi jdem - dva Dobrozláci s Osudem!"
Nu, a jeho "A je to." bezpochyby zlidoví. Osudová role pro Roberta Jaškówa:-)


Dobrozláci jsou skvělí a úžasní ve všech alternacích, leč je třeba vyzdvihnout jedno jméno: Zuzka Havrlantová. Šálová akrobacie, výrazový tanec, mimické herectví - o jejím kukuči se mi bude ještě dlouho zdát. Co tahle slečna dokáže je prostě k neuvěření.


Další nezapomenutelnou postavou je bezesporu rybářka Štěpánovka Kačky Kráľovské Steinerové. Po rolích cukrkandlové Sandy (Pomáda), šílené matematičky Jany (Osmý světadíl), ještě šílenější ajťačky a fotbalistky Brejny (Atlantida) či sexem a Šejkspýrem posedlé slečny Sandry (Srdcový král), konečně dostává příležitost zahrát si drsnou ženu z lidu. A uchopila ji opravdu za pačesy:-) Zejména v Nenávistné (včetně náročné choreografie) dokazuje svoje kvality ("Tak si přiveď svýho fízla. Nebojím se prevíte!"). Právo je síla a obtížný recitativ ("Vlci les ovládli, hajnýho sežrali.") její jistý výkon jenom podtrhuje. Od ledna 2020 však již bohužel hrát v Krysařovi nebude (zdroj DIK)


Sestry, sestry vždy při sobě stojíCharlotte Doubravové (Rózi) to nejen neuvěřitelně sluší, ale také skvěle zpívá. Byla výbornou parťačkou oběma Agneskám. Z DIK se proslýchá,bže od ledna 2020 již Charlotte v Krysařovi účinkovat nebude. Takže uvidíme a uslyšíme. Ze stávajících alternací dle mého Anna Slováčková zaostává pěvecky, zatímco výborná zpěvačka Elis Ochmanová mě příliš nesedí typově.


Heňo, toť již landovský muzikálový veterán:-), hraje lakotného hostinského (kterému se spíše zdá o vrátném Jakubovi, než o krásné starostově dceři) s vervou a bravurou jemu vlastní. Aj,aj, aj! a Lakomá ("Radši budu nemocnej, než abych byl chudej.") v jeho provedení nenechají ničí bránici v klidu. Je zkrátka boží! Já toho chlapíka prostě miluji:-) Při jeho kreacích hrozí akutní potřeba pampersky a přesto ten lakomec není pouhou směšnou figurkou, je to postava tragikomická a vlastně vám ho je tak trochu líto. Heňo to vystřihl fakt přesně. Nemá alternaci a moc mu držím palce, aby ty maratóny přežil. Heňa prostě nenahradíš.
Tři sta zlatých pro něho:-) Ale dostane jen dvěstě:)))


Starostové se tak nějak ztrácejí v časoprostoru. Nenadchnou, neurazí.


Rybáři Štěpánové jsou Roman Tomeš nebo Milan Peroutka a nejspíš oba splňují to, co od nich jejich fanoušci a hlavně fanynky:-) očekávají. Roman Tomeš výrazně více.


Velmi výrazný je nováček na prknech Kalichu, Jakub Šlégr, který hraje, jak jinak, Jakuba:-) Opravdu velice pěkně uchopená postava, Jakub má navíc moc příjemný hlas.


Všichni čtyři vrazi/ sluhové, opilci, tedy Martin Sobotka (též ostřílený muzikálovec landovec), Jan Vlas, Daniel Sobotka a Pavel Dytrt jsou výteční.


Krysařova duše v alternativním provedení dětských tanečníků zejména v Krysařově zpovědi právem sklízí potlesk na otevřené scéně. Výborný nápad, který postavu Krysaře posune zase trochu dál. Všechny děti jsou opravdu velmi talentované, takže to funguje neskutečně magicky.


Proslulá company z Kalichu nikdy nezklame. Dovolím si vypíchnout zejména Ivonu SzántovouJakuba Sedláčka. Znovu jsou všichni famózní, nezastavitelní a plni energie. Mají opravdu hodně prostoru, a to i hereckého, choreografie je náročná a přesto jedou naplno až do finále!

 

Pár postřehů závěrem.
Zajímavé, kolik diváků, kteří přišli, vůbec neznalo příběh o Krysařovi. Naštěstí za mnou sedící asi jedenáctiletá holčička to vysvětlila nejenom celé své rodině, ale též polovině divadla:-)


Viděl jsem pána, který si přinesl 20 let starý zánovní původní program z divadla Ta Fantastika, pozorně ho studoval a snad i poznámky si dělal. Při děkovačce pak pronesl "Viděl jsem to tenkrát 21x a tohle je mnohem lepší" a oči mu při tom zářily.


Vyprodané divadlo a nadšené ve stoje tleskající publikum dožadující se přídavku jsou v tomto případě opravdu tou nejlepší recenzí:-)

Kam se řítí tahle situace? Kdo jí chytí?

Upraveno v lednu 2020

 


Další články tohoto uživatele na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.