Počet komentářů: 0
Nový komentář

Blog návštěvníků i-divadla

Pro napsání nového článku se, prosím, přihlaste.
Evangelium o Marii jako rocková opera o Marii matce

Evangelium o Marii jako rocková opera o Marii matce


Kateřina Šebelová | 23. 3. 2016

Žánr: rocková opera

Autoři: Petér Műller, Péter Műller Sziámi

Režie: Stanislav Slovák

Hudba: László Tolcsvay

Překlad: Mikuláš Bryan

Scéna: Jaroslav Milfajt

Kostýmy: Andrea Kučerová

Hrají: Dušan Vitázek, Ondřej Studénka, Martina Severová, Kristína Vrecková, Petr Drábek, Jakub Zedníček, Lukáš Vlček, Martin Novotný, Jiří Ressler, Radek Novotný, Martin Veselý, Klára Műllerová a další.

Rocková opera z dílny maďarských tvůrců László Tolcsvaye a Péterů Műllerových – Evangelium o Marii – si po čtvrtstoletí našla cestu k českému publiku. Tehdejší slavný rockově – popový kus si získal po své premiéře v Maďarsku v roce 1991 značnou popularitu. S úspěchem prošel četnými evropskými scénami, a když se o rok později usadil na bratislavské Nové scéně, stalo se Evangelium hitem, který zakončil slavnou bilanci dvě sta padesátou reprízou. Městské divadlo Brno se rozhodlo oprášit dávný hit a premiérově uvedlo Evangelium o Marii na Hudební scéně v sobotu 12. března 2016 v režii Stanislava Slováka.

Příběh na přeskáčku se živým orchestrem

Evangelium o Marii ve své brněnské podobě má jednu velkou výhodu – autoři se rozhodli, že jej odehrají se živým orchestrem, což se doposud nikdy předtím nestalo. Biblický příběh, který má do hledáčku brát úhel pohledu Ježíšovy matky – Marie – se MdB rozhodlo servírovat jinak, než jsme z Bible nebo jiných zdrojů zvyklí. Příběh začíná ukřižováním Ježíše a končí smrtí Marie. Postupně se dějové roviny střídají a diváci se setkávají se všemi klíčovými událostmi, které poznamenaly život Marie a její rodiny (narození Ježíška, vraždění neviňátek, útěk rodiny do Egypta, kázání Ježíše, ukřižování a vzkříšení,...). Příběh Marie vypravuje evengelista Jan, který se snaží zachytit Ježíšův příběh očima jeho matky.

Ve starém vodojemu...

Scénograf Jaroslav Milfajt jako scénu vybral otočné jeviště v podobě starého, polorozpadlého vodojemu. Z materiálů převažuje beton, kámen, kov a dřevo. S působivým nasvícením scény o to více vyniká prostor starého nefunkčního vodojemu, kde kdysi sice voda byla, ale protože tam už není, je třeba ji najít, stejně jako cestu a víru v něco nového, co lidem schází. Skupina lidí, která tam žije, se nachází na okraji běžné společnosti, což do značné míry připomíná evropskou migrační vlnu, která společnost rozděluje. Nadčasovost tématu se však netýká jen současnosti, ale i nedávných etap v našich dějinách.


Výtvarnice Andrea Kučerová vybrala barevné kostýmy volného střihu, připomínající éru hippies. Páskové sandály, volné košile a jednoduché šaty působí věrohodným dojmem. Dalo by se říct, že kostýmní složka se vydařila, oblečení většiny herců je vkusné a přesvědčivé. Rozhodně to však neplatí o džínách, které má na sobě oblečené krátkovlasý brněnský Ježíš. Tento prvek působí poměrně dost rušivě, a to zvláště tehdy, pokud pohlížíme na děj striktně jako na biblický příběh.

Opera nebo muzikál?

Hudebně se brněnské Evangelium o Marii asi nejvíce podobá „muzikálově opeře". Pro minimum mluveného slova a náznaky operních partií zcela určitě. Žánrově se inscenace pohybuje na rockových, jazzrockových a popových vlnách, které se míchají v divokém mixu od krásných, čistě emotivních operních písní po ostré rockové melodie, které pomalu a bez varování a téměř až násilně v nespoutané choreografii nastupují na scénu. Tento zmatek umocňuje také zvláštní mísení časových i historických rovin, které nesouvisle v ději přeskakují. Místy zaznívají zhudebněné modlitby nebo pasáže připomínající lidové duchovní písně. Tyto momenty patří k nejsilnějším částem inscenace. Choreograficky jsou herci sehraní, ale ve společných pěveckých číslech inscenace pokulhává. A tak se ve zpěvu tu a tam stává, že někdy komplikovanému textu není dobře rozumět a vynikne to právě nejvíce ve sborových pasážích.

Přesvědčivé herecké a pěvecké výkony

V Evangeliu o Marii, jak již název napovídá, by mělo vše stát převážně na výkonu hlavní ženské představitelky. Ano, obě varianty Marie (mladá i „stará" Marie) jsou dobře odzpívané. Herečky Kristína Vrecková (Mladá Marie) a Martina Severová (Marie) se poměrně dobře popasují i s nejnáročnějšími operními party a podávají skvělé pěvecké výkony. Z mužských představitelů nejvíce zazáří Dušan Vitázek ztvárňující vypravěče Jana. Jeho Jan si je jistý ve zpěvu a jeho hlas také slyšíme v inscenaci nejvíce a nejlépe. Nejslaběji z hlavních postav vychází Ondřej Studénka ztvárňující Ježíše, který působí, jako by mu scházela vnitřní jistota. I když píseň Láska! patří k ozdobě tohoto představení.

Marie v oslabení

Inscenace, která by měla stát na novozákonním příběhu Ježíše viděným optikou Marie, jejím prožívání a pocitech, se tu však nekoná. Většina obrazů je svěřena mužům a ústřední linky se točí kolem života a osoby Ježíše a jeho působení. Marie, ať již mladá nebo ta dospělá, dostává prostoru daleko méně, než by si možná zasloužila. Sice v druhé polovině se její situace mírně vylepší, ale i tak děj postrádá hlubší citovější linku a větší možnost projevu. Vidíme jasný a silný příběh Ježíše, kde se Marie projevuje pouze v okrajové roli matky. Nedozvídáme se víc o jejích vnitřních pocitech a vztazích k jiným postavám než jen k Ježíšovi. Do prázdna vyznívá i postava Josefa, který posléze z děje zcela vymizí. Oproti podobně tématicky laděným muzikálům (Papežka, Jesus Christ Superstar) zůstává silný potenciál příběhu k velké škodě nevyužit.


Milovníci biblických příběhů mohou zaplesat, pokud je jim příběh Ježíšova života milý. Kdo však očekává příběh viděný převážně pohledem ženské představitelky – Marie, může být zklamán. Evangelium o Marii až tak moc o nitru Marie nevypovídá. Přesto však tento nedostatek vyváží slušná porce krásných pěveckých a tanečních čísel (Duše), operní zpěvy a výborná muzika. Divák, který se těší na „druhý" muzikál Jesus Christ Superstar, se taky nedočká. Evangelium o Marii je jiné, nehraje si na svého „slavnějšího sourozence", kdežto žije si svým vlastním životem. Pokud divákům stačí jímavý příběh z Ježíšova života v operním hávu, je Evangelium o Marii dobrou volbou, kdo se však těší na niterný příběh zachycený očima a pocity Marie, bude zřejmě odcházet překvapený...

Hodnocení: 60%

http://www.epochtimes.cz/2016032323170/Evangelium-o-Marii-jako-rockova-opera-o-Marii-matce.html


Další články tohoto uživatele na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.