Počet komentářů: 0
Nový komentář

Blog návštěvníků i-divadla

Pro napsání nového článku se, prosím, přihlaste.
Frank V. – groteskní černočerná komedie se zamýšlí nad stavem světa

Frank V. – groteskní černočerná komedie se zamýšlí nad stavem světa


Kateřina Šebelová | 16. 9. 2016

Autor: Friedrich Dürrenmatt
Překlad: Jiří Stach
Hudba: Paul Burkhard
Režie: Hana Burešová
Scéna: Tomáš Rusín
Kostýmy: Zuzana Štefunková-Rusínová
Hrají: Jan Mazák, Alena Antalová, Igor Ondříček, Eliška Skálová, Ladislav Kolář, Vojtěch Blahuta, Markéta Sedláčková, Zdeněk Bureš, Alan Novotný, Jiří Ressler, Michal Isteník a další.

Švýcarský dramatik Friedrich Dürrenmatt se do divadelních dějin zapsal jako nesmlouvavý kritik nešvarů ve společnosti. Režisérka Hana Burešová zvolila jednu z jeho nejznámějších her – inscenaci – Frank V. jako zahajovací hru divadelní sezóny Městského divadla Brno. Příběh o majiteli jedné soukromé banky, která si zakládá na tom, že neuzavře jediný poctivý obchod, si odbyla rovnou dvě slavnostní premiéry, a to v sobotu a neděli 10. a 11. září 2016 na Činoherní scéně brněnského Městského divadla.

Věčný kritik Dürrenmatt

Dürrenmattova tvorba patří k významným a nezaměnitelným dílům evropské dramatické tvorby druhé poloviny 20. století. Jeho hry Fyzikové a Návštěva staré dámy spolu s inscenací Frank V. se na českých a potažmo i československých pódiích sice tu a tam objevovaly, ale rozhodně Dürrenmatt nepatří k nejhranějším autorům u nás, ač by si to jistě zasloužil. Jeho kritika společenských poměrů (a zvláště pozitivní vyjádření k Chartě 77) Dürrenmattovi zajistila za minulého režimu stopku na uvádění veškerých jeho her u nás. Později, v devadesátých letech (a později) se jeho tvorba opětovně vrátila na česká jeviště. Dürrenmatta si zahrálo více než patnáct tuzemských souborů. Zajímavé je, že doma ve Švýcarsku Dürrenmatt nebyl tak úspěšný jako třeba v Maďarsku, Německu, Polsku a Anglii.

Frank V. V plné kráse

Inscenace Frank V. byla napsána v roce 1959 a často byla přirovnávána k Brechtově Třígrošové (Žebrácké) opeře. Dürrenmatt se proti tomuto tvrzení ohrazoval a spíše své dílo tituloval jako Operu jedné soukromé banky, kterou později raději přejmenoval na Komedii jedné soukromé banky. Inscenaci provází hudba Paula Burkharda, která osciluje na pomezí šansonu a operety. Žánrově se inscenace Frank V. pohybuje mezi groteskou a komedií s tragickými prvky a náznaky krutosti, které jsou zakomponovány v polohách jak lidového, tak až místy vrcholně intelektuálního divadla.

Hlavní postavu tvoří Frank V., který vede pochybnou soukromou banku se skupinkou vykutálených společníků, kteří si kladou za cíl podvádět své zákazníky a uzavírat s nimi nepoctivé obchody. Kdo se jim postaví do cesty, toho nemilosrdně zlikvidují. Pofidérním praktikám a morálce této banky však pomalu, ale jistě začíná docházet dech. Navíc se bankéře někdo pokusí vydírat. A v sázce tak začíná jít o mnohem více než jen pochybnou pověst a hrozící vězení...

Mamlasové v bance

Scénu vytvořil Tomáš Rusín a dominuje jí rozlehlé schodiště se dvěma obrovskými sochami připomínajícími brněnské sochařské artefakty, kterým se v Brně neřekne jinak než Mamlasové. Tyto prostory dovedou navodit chladnou atmosféru banky i gangsterského prostředí, které sice naoko působí jako stabilní a seriózní, ale na druhou stranu však pozornému pozorovateli neunikne až apokalyptická symbolika soch, které i přes svoji mohutnost drží tento systém jen silou vůle. Výborně herce doplní kostýmy, které nás zavedou mezi darebáky nejhrubšího zrna, kteří však své podvody a krádeže servírují s noblesou a uhlazeností jim vlastní. Zajímavým prvkem je nahoře umístěná světelná tabule, na které běží text. Tato cedule ještě zvýrazňuje absurditu fungování celé bankovní společnosti.

Podobnost s Panem Krottem a Malým rodinným podnikem

Inscenace nahlíží pod pokličku lítému kapitalismu i lidskému faktoru, kterým nic není na překážku. Tvůrčí tým režisérky Hany Burešové zvolil nadčasové téma a Dürrenmattovo nekompromisní vnímání světa jako hlavní osu pro svoji inscenaci. Hana Burešová navíc vsadila na své oblíbené herce. Výsledkem je téměř tříhodinová inscenace, která však silně připomíná dvě inscenace z produkce MdB – Malý rodinný podnik a Všemocného pana Krotta, které na místních prknech byly uvedeny nedávno. Podobný náboj a téma sice bojuje s nadčasovými prvky, ale provedení už mírně pokulhává.

Groteska za každou cenu?!

Groteska je zde postavena na hereckých výkonech, které však i přes veškerou snahu působí křečovitě a nevěrohodně. Inscenaci nepomůže ani skvělá hudba Paula Burkharda, kterou k inscenaci doprovází živý tříčlenný orchestr. Pěvecké výkony jsou výborné, ale bohužel se ztrácejí v celkové rozplizlosti inscenace. Nejde tak ani o to, že by herci do inscenace nešli s plným nasazením, ale právě ta groteskní angažovanost za každou cenu působí jako pěst na oko a ubírá inscenaci body. Pokud to byl záměr, úplně se nepodařilo diváky přesvědčit a ještě méně pobavit. Strojené herectví je našroubované do galantního gaunerství, které bohužel ani nepobaví, ale spíše nemile překvapí. Hra svým pesimistickým naladěním a zpracování nese smutné poselství, že lumpům a darebákům nakonec stejně všechno projde, pokud vyzrají na ty další grázly. Slibovaná nadsázka tady působí spíše jako bezradně a překombinovaně.

Dürrenmatt nikdy nepatřil k věčným optimistům, kteří by byli přesvědčeni o tom, že zlo se dá napravit. Naopak má v sobě určitou bezvýchodnost, která kouká z každého detailu hry. Ano, je třeba poukázat na otřesný pohled světa, který někteří obchodníci díky svému vidění světa povýšili na ideál, ale přesto určitá dávka citu neškodí. Frank V. bohužel působí jako přesolená a překořeněná polévka, která má mít sice sladce kyselou chuť, ale na závěr nečekaně zhořkne. Milovníci grotesky za každou cenu si Dürrenmattovu hru jistojistě užijí.

Hodnocení: 40%

http://www.epochtimes.cz/2016091623379/Frank-V.-groteskni-cernocerna-komedie-se-zamysli-nad-stavem-sveta.html


Další články tohoto uživatele na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.