Počet komentářů: 0
Nový komentář

Blog návštěvníků i-divadla

Pro napsání nového článku se, prosím, přihlaste.
Malý rodinný podnik – strnulá inscenace o ztrátě morálních hodnot

Malý rodinný podnik – strnulá inscenace o ztrátě morálních hodnot

Kateřina Šebelová - 10. 4. 2016

Žánr: hořká komedie

Autor: Alan Ayckbourn

Režie: Petr Gazdík

Překlad: Zuzana Josková

Scéna: Emil Konečný

Kostýmy: Andrea a Adéla Kučerovy

Hrají: Viktor Skála, Alena Antalová, Kateřina Marie Fialová, Johana Gazdíková, Jan Brožek, Igor Ondříček, Ivana Vaňková, Ladislav Kolář, Jakub Uličník, Evelína Studénková, Sára Venclovská, Jan Mazák, Alan Novotný a Iva Kalusová.

Britský dramatik Alan Ayckbourn patří v rodné Anglii mezi nejplodnější a nejoblíbenější divadelní autory vůbec. Na kontě má více než sedm desítek uvedených her, četná ocenění i mnohá uznání kritiků. A možná právě proto si Ayckbournovu černočernou komedii Malý rodinný podnik (A Small Familly Business) vybral tvůrčí tým Městského divadla Brno jako jeden z plánovaných hitů letošní sezóny. Premiéra v režii Petra Gazdíka se uskutečnila 19. března 2016 na Činoherní scéně MdB.

Nejplodnější britský autor

Talentovaný autor Alan Ayckbourn se dnes může pyšnit desítkami her nejrůznějších žánrů uvedených nejen v Británii, ale i na mnoha jiných světových pódiích. Za své umění sklidil nesčetné vavříny a byl dokonce povýšen do šlechtického stavu. Kromě dramatické tvorby se Ayckbourn uplatnil jako herec, hudebník, majitel divadla i režisér. Proto je s podivem, že se jeho hry více nezabydlely v českém divadelním rybníčku. Z četné Ayckbournovy tvorby se jevištní realizace dočkalo jen deset z nich. Byť některé opakovaně.

Malý rodinný podnik byl poprvé uveden ve Velké Británii v londýnském Národním divadle v roce 1987. Ještě v témže roce získal prestižní cenu Evening Standard (Award) za nejlepší hru. Českou premiéru pod názvem Rodinný podnik si hra odbyla ve Východočeském divadle Pardubice v roce 2015.

Morálně nebo amorálně? To je oč tu běží...

Hořká komedie s prvky frašky vypráví o rodině Jacka McCrackena, která vlastní rodinný podnik vyrábějící nábytek. Vždy počestný a morální Jack se na rodinné sešlosti dozvídá od soukromého detektiva Hougha, že jeho šestnáctiletá dcera Samantha ukradla šampon a řasenku za necelé dvě libry. Tato krádež však zahýbe chodem rodinných vztahů a podniku natolik, že morální Jack je postaven před volbu, jestli přiznat krádež, nenechat se vydírat a uchovat dobré jméno podniku za každou cenu, nebo situaci vyřešit morálním poklesem a zaprodat se nečistým praktikám. Jack se postupně dozvídá, že jeho rodina nejsou žádní charakterní lidé – mezi nimi se nacházejí zrádci, cizoložníci a nepoctiví obchodníci, kteří se neštítí ničeho včetně obchodu s italskou mafií...

Multifunkční scéna

Luxusní dvoupatrový byt, který je plně funkční – tak by se dala nazvat scéna Emila Konečného, kterou vytvořil pro tuto inscenaci. Krásný byt, kde teče voda, svítí světla, splachuje záchod nebo se vaří na vařiči oběd – to je byt/byty rodiny McCrackenových, kde se ale také domlouvají kšefty pochybné kvality a schází se pofiderní společnost. Jednotlivé části bytu spojuje schodiště, které tvoří jakýsi střed dění. Práskají zde dveře k rozjitření emocí, voní jídlo..., prostě funkční scéna jak se patří, která se maximálně přizpůsobuje ději a klidně může díky svému rozdělení posloužit jako dva samostatné byty, kde se odehrávají souběžně různé dějové linie.

Efektní oblečení z dílny Andrey a Adély Kučerových nabízí pestré, moderní oblečení, které je jednoduché a přitom i velmi pěkné.

Herecké výkony, které nezklamou

V roli morálního Jacka se představil Viktor Skála, který je pro tento typ komedie sázkou na jistotu. Jeho čestný a morální Jack se posouvá z pozice morálně nezkaženého muže do znejistělého obchodníka, který začíná svůj morální jistý svět vlivem nastalých okolností opouštět. V jeho podání není nouze o hysterické výbuchy emocí ani o ledově chladné hypotézy.

Alena Antalová ztvárňující Jackovu submisivní manželku Poppy okouzluje tichou bezprostředností, ze které až mrazí. Ano, i zde byla Alena Antalová dobrou volbou. Igor Ondříček, zprvu vystupuje jako nenápadný Jackův bratr Cliff, který se postupně s chladnou vypočítavostí profiluje do role vypočítavého lumpa. Tato proměna dává inscenaci také kladné body.

Nezklame ani hostující Kateřina Marie Fialová v roli opomíjené rebelující Jackovy dcery Samanthy, která svojí netečností roztočí kolotoč situací, ze kterých už není úniku. Fialová je bezprostřední a její čisté herectví je zcela přirozené.

Do zcela jiného soudku patří Ivana Vaňková v roli promiskuitní Cliffovy manželky Anity, která svým dráždivým sexepealem „kosí" jednoho muže za druhým. Vaňková jako proradná Anita, která celý podnik stahuje do mafiánských praktik, servíruje svůdnici Anitu s lehkostí a opětovně dokazuje, že jí negativní role sluší.

Svým komediálním talentem pobaví Alan Novotný v roli pěti pochybných mafiánských podnikatelů a milenců Anity.

Speciální bonus inscenace tvoří hra na violoncello, kterou zajišťuje mladá violoncellistka Iva Kalusová v intimně nasvíceném podkroví. Její hra perfektně pracuje s danými momenty inscenace. Hudebně rezonuje s vypjatými okamžiky, jitří emotivní výbuchy a jemně dokresluje křehké pasáže inscenace bez jakýchkoliv rušivých zásahů.

Od smíchu až k bez-naději...

Malý rodinný podnik patří do kategorie hořkých komedií, které rozhodně nejsou lehce stravitelné. Hra hýřící brilantními dialogy představuje groteskně laděnou komedii, která se svým způsobem moc komedii nepodobá. Prvotní humorné situace se totiž zvrtávají do syrové reality, která nemilosrdně odkrývá jednotlivé postavy v jejich často nelichotivé celistvosti. Přestože doufáme v dobrý konec, beznaděj a úzkost se postupně zabydlují a pomalu otevírají dveře gradujícímu finále.

Přesto však nadějně rozehrané hře něco chybí. Inscenace, která brzy oslaví třicet let svého dramatického života, neztrácí sice nic ze svojí aktuálnosti, ale přesto jí chybí tempo. Zvláště v druhé půli by divák mohl sklouznout až k nudě – hra se začíná táhnout jako žvýkačka a stísněnost se zdá být až nesnesitelná. Komediální náboj se pomalu vytrácí, příběh působí strnule až těžkopádně a zůstává jen mrazivá tečka, která postrádá jakoukoliv naději o zachování morálky.

Malý rodinný podnik se snaží dostat pod kůži, ale někdy jde až na sílu a upadá snadno do křeče. Herci se sice snaží svými výkony tento handicap vyvážit, ale i přesto se to daří jen částečně. Důvodem není to, že se v negativních postavách mnozí nacházejí, ale nevyrovnané tempo, které Malý rodinný podnik provází zbytečně vratkou chůzí po celou dobu jeho trvání. Do plánovaného hitu má Rodinný podnik stejně tak daleko, jako měla před lety Železná lady Margaret Thatcherová sympatií k této hře. Přesto inscenace nabízí zamyšlení nad aktuálními tématy opouštění morálních hodnot, protože ztráta morálky byla aktuální před třiceti lety stejně jako dnes. A to bychom měli mít na paměti po opuštění divadelních sedadel.

Hodnocení: 55%

 

http://www.epochtimes.cz/2016041023195/Maly-rodinny-podnik-strnula-inscenace-o-ztrate-moralnich-hodnot.html


Další články tohoto uživatele na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.