Blog uživatelů i-divadla

V neděli 18. ledna jsme s rodinou (2 děti ve věku 4 a 5 let) absolvovali cestu tam i zpět napříč republikou do Ostravy na představení Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť. V našich končinách se produkce tohoto muzikálu bohužel nekoná, tudíž jsme byli donuceni k této (dle názoru našich blízkých) bláznivé akci. Po návratu domů (celá výprava dorazila v pořádku) konstatuji, že čas i vynaložená energie se bohatě vyplatila.

Než jsem se pro ostravského Josefa rozhodl, prolistoval jsem všemožná hodnocení na webu i-divadlo.cz i jinde. Z fotek uveřejněných na stránkách divadla bylo jasné, že inscenace věrně kopíruje slavné filmové zpracování z roku 1999. Nechci se pouštět do úvah, nakolik je takovýto přístup originální. Filmové zpracování s Donny Osmondem v roli Josefa (ale hlavně s "Marií Friedmanovou") mám hodně rád a tak jsem do Ostravy vyrážel natěšen (konečně Josef naživo), ale také s  částečnými obavami, zda neuvidím pouze slabší odvar londýnské produkce. Dvě poznámky na závěr úvodu: 1. Plakát lákající na představení bych si uměl představit malinko nápaditější. 2. Jako dobrý marketingový tah vnímám možnost rodinného vstupného (sleva 50% pro rodiny s dětmi do 15 let).

Začátek představení byl trochu rozpačitý. Němá scéna s dětmi, paní ředitelkou a paní učitelkou byla na můj vkus příliš dlouhá. Nástupem Vypravěčky (Hana Fialová) dostalo ale představení šmrnc a parádní spád. Pěvecky i herecky byla její role zvládnutá. Stejně tak se mi líbil i Roman Harok v roli Josefa. Typově by se spíše hodil do role Benjamina, role mu také není pěvecky úplně šitá na míru (v nižších polohách ztrácí tón na síle), ale živelnost a nadšení, které z něho vyzařují, spolehlivě vše přebijí. Na můj vkus byl celé představení přiliš "good guy" a (zvláště v druhé půli) mu chyběla přesvědčivě "hraná zloba" ve scéně s bratry v Egyptě.  Za zmínku stojí ještě dvě postavy celého muzikálu, které pozitivně vyčnívaly nad ostatními: Faraón a Simeon. Pavel Liška představující Faraóna-Elvise byl pro mne milým překvapením. Postavou naprosto neodpovídající mým představám, přesto na jevišti předvedl nádhernou show, která nenechala nikoho na pochybách, že se ostravský Elvis nebere vážně a nabízí čistou radost z tohoto hereckého úkolu. Druhým krásným výstupem byla píseň Those Canaan Days (česky Vstříc prázdným dnům) v podání Miroslava Urbánka ml. K tomuto výkonu nemám naprosto žádných výhrad. Krása!

Další příjemnou devizou celého představení byl velmi dobře zvládnutý dětský sbor. Děti opravdu hrály a byly aktivní součástí celého představení. Při vědomí, kolik by bylo ještě potřeba mikroportů (a šavlí na mixu) na nazvučení každého jednotlivého zpěváčka - a otázkou je, zda by to bylo ku prospěchu - bylo nazvučení dětského sboru také velmi důstojné. Pouze mi přišlo zbytečné neustálé "omakávání" dětí všemi hlavními postavami v duchu: "Podívejte, jak jsou roztomilé."    

Český překlad Michaela Prostějovského je (jak jsme u tohoto autora zvyklí) opravdu zpěvný. Zaujaly mne pouze dva výrazy v českém překladu: Josef fachčilnáměstek. Napadlo mne, že naše děti asi budou v rozpacích, co tato slova znamenají. Nicméně v zemi Moravské budou výrazu fachčit rozumět asi všechny generace.

Po hudební stránce nemám mnoho výtek. Suverénní výkon dirigenta Marka Prášila, který neznejistěl ani ve chvíli, kdy mu Elvis začal na jevišti čarovat s tempem, je zárukou, že si představení hudebně drží (a snad i bude držet) velmi dobrou úroveň. Ve dvouhodinovém představení byla samozřejmě muzikantsky slabší a nejistá místa, ale celková úroveň byla dobrá. Domnívám se, že před tímto představením není zvuková zkouška celé kapely a následkem toho trpí předehra, která rozhodně nebyla zvukovou vizitkou celé kapely. Je to škoda, protože v průběhu představení muzikanti ve spolupráci se zvukaři ukázali, že umí vytvořit kompaktní a velkolepý zvuk. 

Za samostatný odstavec však stojí závěr celého představení. Po skladbě Any dream will do (reprise), kterou představení dojímavě (setkání Jákoba a Josefa) i efektně (rozevlátý veliký ÚŽASNÝ pestrobarevný plášť) končí, přišel naprostý šok, který v mém hodnocení ubral 10%. Náhle se na jevišti spolu s Josefem objevil přerostlý chlapec, který ovšem během celého představení v děstkém sboru neúčinkoval. Odzpíval špatně (zcela pochopitelně vzhledem k náročnosti a rozsahu písně) árii Close every Door. Následovala dívka ze sboru, která podobně "nahradila" (nutno poznamenat že narozdíl od Josefa juniora s přehledem) Vypravěčku. Poté se rozjel devítiminutový Joseph Megamix (v duchu: Kdo jste představení prospali, nevěšte hlavu, dáme vám to zkráceně ještě jednou). "Mladý Josef" byl neustále jako ocásek za Romanem Harokem... Tato "Coda" ostravského Josefa měla pro mne bohužel hořkou příchuť špatné amatérské produkce. Bylo by dobré, kdyby si takto dobře vystavený kus dokázal udržet svou vysokou úroveň až do chvíle, kdy divák odchází ze sálu. 

I přes rozpačitý konec ostravského představení, musím smeknout klobouk a v duchu hodnocení na německém eBayi hlásím: "Alles OK. Gerne wieder!"

 

Dalibor Tuž, 19. 1. 2015

 

 

 

 

 

 


Další články tohoto uživatele na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.